داستان استارتاپ‌ها: ماجراجویی کسب‌وکارهای نوپا را بخوانید

پس از تجربه‌ی خوشایند تولید کتاب‌های داستان‌هایی که می‌چسبند و مدیریت از خانه و همه‌ی اتفاقات خوبی که در حین و پس از آن به وقوع پیوست، دست به کاری تازه و تلاشی دوباره برای تولید کتابی جدید زدیم. «داستان استارتاپ‌ها» عنوان کتاب جدید نویسش است که می‌خواهد با رویکردی قصه‌سرایانه، داستان برند استارتاپ‌های فعال ایرانی و ماجرای شکل‌گیری‌شان را بیان کند.


چرا داستان؟ چرا استارتاپ‌ها؟

داستان استارتاپ‌ها

آنچه که داستان استارتاپ‌ها را از بقیه‌ی کسب‌وکارها متمایز می‌کند، نحوه‌ی شکل‌گیری و شیوه‌ایست که برای طی مسیر پیش می‌گیرند. بی‌اغراق، هیچ دو استارتاپی شبیه به هم نیستند و هرکدام، به فراخور بنا به موقعیت و شرایط خود، مسیر و شکل کارکردن‌شان را تعریف می‌کنند.

خلق و راهبری یک استارتاپ یعنی، کشف مساله‌ای بالقوه و ایجاد پاسخی کارآمد برای آن. خلاقیت، توانایی، تجربه و البته جسارت در کنار هم قرار می‌گیرند تا ایده‌ای به محصول تبدیل و خدمتی به مخاطبان ارائه شود.

این مسیر، ابدا به سادگی آنچه به نظر می‌رسد نیست. بسیاری در مرحله‌ی ایده دست از تلاش می‌کشند و بسیاری دیگری از میانه‌های راه و به واسطه‌ی همه‌ی دشواری‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، تصمیم به توقف فعالیت‌شان می‌گیرند.

چه در ایران و چه در باقی نقاط جهان، تنها تعداد و درصد محدودی از تیم‌ها و گروه‌ها می‌توانند قصه‌ی کسب‌وکار استارتاپی خود را تا جایی ادامه دهند که ارزش روایت بیابد!

استارتاپ‌های فعال، خاصه در شرایط حال حاضر ایران، مهم‌اند و ارزشمند. اینکه چگونه شکل گرفتند و با چه شیوه‌ای بر مشکلات فائق آمدند، و اینکه چگونه توانستند مسیر خود را بیابند یا بسازند، هم جذاب است و هم آموزنده.

بجز برخی استارتاپ‌های مطرح و به‌نام، کسی از قصه‌ای که پشت کسب‌وکارهای نوپای بسیاری وجود دارد خبر ندارد. این قصه‌ها می‌توانند آنقدر شنیدنی باشند که حد ندارند!

ما تصمیم گرفتیم که سومین کتاب نویسش را به شکل تالیفی، مبتنی بر واقعیت و بر پایه‌ی داستان‌سرایی تولید کنیم. سازوکاری مشخص برای تامین محتوا (با همکاری استارتاپ‌های برگزیده) در نظر گرفتیم و تلاش می‌کنیم محتوایی ارزشمند و خواندنی خلق کنیم.


کتاب داستان استارتاپ‌ها برای چه کسانی مفید است؟

شیوه‌ی روایی داستان‌گونه‌ی کتاب، مطالعه‌ی آن‌را برای همگان جذاب و شیرین می‌کند. هدف ما در داستان استارتاپ‌ها آن است که همه از خواندنش لذت برده و فارغ از آنکه چقدر و به چه شکل با جهان استارتاپ‌ها در ارتباطند، بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اما کشف داستان استارتاپ‌های مختلف، بیش از همه می‌تواند برای کسانی سودمند باشد که خود در این مسیر قرار دارند و یا می‌خواهند که به این فضا و جریان ورود کنند.

مطالعه‌ی تجربه‌ی واقعی کسب‌وکارهای فعال و آگاهی از روندهایی که پیش‌تر طی شده است، می‌تواند فعالان استارتاپی را از تکرار خطاهای پیشین بر حزر داشته و کمک کند تا راه را هموارتر و بهتر طی نمایند.


کتاب داستان استارتاپ‌ها چگونه تولید و توزیع خواهند شد؟

نمایی از طراحی اولیه صفحات داخلی کتاب داستان استارتاپ‌ها

بنای ما بر این است که فرایند تولید داستان استارتاپ‌ها را از ابتدای اسفند آغاز و تا اواسط اردیبهشت ادامه دهیم. برای اینکار، تعامل مستقیمی با استارتاپ‌های منتخب خواهیم داشت و سعی می‌کنیم از طرق مختلف (جلسات حضوری، مکاتبه و مصاحبه) داستان‌شان را دریافت کنیم.

تیم نویسندگان نویسش، تولید محتوا و نگارش قصه‌ی پیدایش برندهای استارتاپی را با صبر و فراست پیش می‌برند و پس از تایید توسط موسسین کسب‌وکارها، در کتاب «داستان استارتاپ‌ها» درج می‌کنند.

امیدواریم که مشکلات حاصل از شیوع کرونا در کشور هرچه زودتر مرتفع شود تا بتوانیم کتاب را اویل خرداد رونمایی کنیم. نسخه‌ی دیجیتال را با کمک شرکت دوست و همراه‌مان، اخباررسمی، در تیراژی وسیع و به صورت رایگان منتشر می‌کنیم تا تعداد بیشتری از قصه‌های پنهان استارتاپ‌ها مطلع شوند. نسخ چاپی در تیراژی محدود، پیش از انتشار نسخه‌ی دیجیتال رونمایی خواهد شد.


داستان هایی که می چسبند!
چگونه قصه پردازی در جذب مخاطب و ایجاد تحول در کسب و کار به ما کمک می کند؟

داستان استارتاپ‌ها، در وهله‌ی اول، قدردانی از همه‌ی کسانی‌ست که امیدوارانه و مجدّانه، در مسیری که به آن باور دارند مشغول تلاشند. هدف غایی‌اش آن است که به طیف گسترده‌تری از جامعه، خصوصا آن‌هایی که تا کنون مواجهه‌ی کمتری با کسب‌وکارهای نوپا داشتند، امکان آشنایی با این برندها را فراهم کند.

ما معتقدیم که ظرفیت بزرگی از بازار، هنوز آنطور که باید، استارتاپ‌ها را نشناختند و نمی‌دانند که چه سرویس‌های جذابی برای رفع نیازهای‌شان وجود دارد. امیدواریم که این تلاش، کمکی باشد که سالِ تازه برای کسب‌وکارهای نوپا پربارتر گردد.


چگونه در کتاب داستان استارتاپ‌ها حضور پیدا کنیم؟

اگر کسب‌وکار و استارتاپ شما فعال است، کافی‌ست فرم مربوط به حضور در کتاب را تکمیل کنید. در اولین فرصت، هماهنگی لازم جهت تولید محتوای مورد نیاز و درج اطلاعات شما در این کتاب حضورتان تقدیم خواهد شد.


صمیمانه و دوستانه، از همه‌ی کسانی‌که در این راه دارای تجربه‌اند و می‌توانند به هرچه بهتر پیش رفتنِ کار کمک کنند، دعوت می‌کنیم که خود را دوست‌مان بدانند و به کارامدتر شدن این کتاب، هرطور که می‌توانند، کمک کنند.

4 comments
  1. آیا برای اینکه استارتاپ مون رو در اینک کتاب ثبت کنیم شرایط خاصی لازم هست؟ کاش درباره روندش هم توضیح میدادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
رپورتاژ آگهی

چهار اشتباه پُرتکراری که برندها در تولید رپرتاژ آگهی مرتکب می‌شوند!

مطلب بعدی

کارزار محتوایی نویسش: با یک تیر پنج نشان بزنید! بسته نوروزی نویسش

مطلب مرتبط