درون‌سپاری یا برون‌سپاری تولید محتوا؟ مسئله این است!

درون‌سپاری یا برون‌سپاری تولید محتوا؟ مسئله این است!

اغراق نیست اگر بگوییم تولید محتوای باکیفیت و انتخاب بین برون‌سپاری تولید محتوا یا درون‌سپاری آن، نقش مهمی را در موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کند. از وقتی که شبکه‌های اجتماعی متولد شدند،‌ صنعت تبلیغات دچار تغییرات زیادی شده است. قدیم‌ترها شاید فقط شرکت‌ها و برندهای بزرگ می‌توانستند با ولخرجی، تبلیغات درست‌وحسابی و عظیم انجام دهند و به موفقیت برسند اما امروزه این‌طور نیست. کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند با تبلیغات مقرون‌به‌صرفه و مفید، به موفقیت‌های بزرگی برسند. دلیلش فضای اینترنت است. در واقع فضای اینترنت تفاوتی بین کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نمی‌گذارد و همه برابر هستند.

شک نکنید که اگر مصرف‌کننده محتوای موردنظرش را در سایت شما پیدا نکند، انتخاب‌های بی‌شمار دیگری دارد و به سراغ رقبای شما می‌رود. وب‌سایت کسب‌وکار شما باید به‌خوبی با محتوای مناسب به‌روز شود تا این محتوا، اطلاعات موردنیاز را به مخاطبان ارائه دهد و آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار کند.

اما انتشار چندین مقاله‌ی باکیفیت در هفته اصلاً کار ساده‌ای نیست. این‌جاست که باید بین درون‌سپاری (استخدام یک تیم داخل مجموعه) و برون‌سپاری تولید محتوا (همکاری با یک آژانس) تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید تا در این مقاله زیروبم این تصمیم دشوار را بررسی کنیم.



درون‌سپاری تولید محتوا یعنی چه؟

وقتی که یک تیم داخلی با چند نیرو برای تولید محتوا تشکیل دهید، در حقیقت دارید محتوایتان را درون‌سپاری می‌کنید. خیلی هم واضح است که این تیم به دلیل حضور در فضای شرکت، درک روشنی از حال‌وهوای کسب‌وکار شما دارند. اعضای تیم داخلی به‌نوعی مأموریت و فرهنگ شرکت را حفظ هستند و کاملاً بر موفقیت مجموعه تمرکز دارند.

درون سپاری محتوا

درون‌سپاری تولید محتوا چه مزایایی دارد؟

از آن‌جایی که تیم‌ داخلی تحت رهبری مدیر کسب‌وکار فعالیت می‌کند، اعضای تیم به‌سرعت اولویت‌ها، نیازها و تغییرات چشم‌انداز شرکت را درک می‌کنند و می‌توانند در زمان مناسب به آن‌ها واکنش منطقی نشان‌ دهند. همچنین شناخت تیم داخلی از خریداران شرکت، یک امتیاز بزرگ برای آن‌ها حساب می‌شود. اعضای یک آژانس برون‌سپاری ممکن‌ است با تحقیق به شناختی نسبی از جامعه‌ی خریداران شما برسند اما اعضای تیم‌ داخلی کاملاً نیازهای آن‌ها را می‌شناسند. به همین دلیل محتوای تولیدشده از سوی تیم داخلی به‌مراتب تأثیر بیشتری بر مشتریان خواهد گذاشت.

درون‌سپاری تولید محتوا چه معایبی دارد؟

درست است که درون‌سپاری مزایایی را به‌ همراه دارد اما بد نیست معایب آن را هم بررسی کنیم. زمانی که صحبت از تشکیل یک تیم بازاریابی محتوا می‌کنیم، فقط به چند نویسنده نیاز نداریم؛ مدیر محتوا، سردبیر، طراح، مدیر شبکه‌های اجتماعی و… در کنار هم این تیم را تشکیل می‌دهند و استخدام این افراد متخصص برای شرکت هزینه بالایی به‌ دنبال دارد. همچنین اگر اعضای این تیم سطح بالایی از تجربه و تخصص در این زمینه را دارا نباشند، خروجی قابل توجهی به شما ارائه نخواهند شد. این امر قطعاً به کسب‌وکار شما ضربه خواهد زد.

علاوه‌بر این، منحصربه‌فرد بودن بسیاری از نقش‌ها در یک تیم بازاریابی محتوا، روند استخدام را تا حدی چالش برانگیز می‌کند. حتی اگر بهترین‌ها را هم در این حوزه استخدام کنید، اعضای این تیم برای درک سیاست‌ها و فضای کسب‌وکار شما، قطعاً نیاز به آموزش دارند. همین موضوع، دغدغه‌ی تازه‌ای برای سیستم به‌وجود می‌آورد. حفظ کارمندان آموزش‌دیده، موضوع مهمی برای یک شرکت به‌شمار می‌رود و نیازمند ایجاد یک فضای ایمن و ارائه‌ی فرصت رشد و پیشرفت برای اعضای تیم است. ایجاد و حفظ این فضا اصلاً کار ساده‌ای نیست و در صورت عدم موفقیت و جدایی این افراد از شرکت، هزینه‌هایی که صرف آموزش آن‌ها شده کاملاً هدر می‌رود.

وجه مشترک تمام این موارد این است که هر کدام‌شان می‌تواند به‌سرعت تمرکز مدیریت کسب‌وکار را از توسعه‌ی محصولات و بهبود خدمات منحرف کند. قبل از تشکیل تیم داخلی تولید محتوا باید حتماً حواس‌تان به این نکته باشد.


برون‌سپاری تولید محتوا یعنی چه؟

مهم نیست که استراتژی مدیریتی شما تا چه میزان کامل است و چه میزان بودجه در اختیار دارید؛ موفقیت برنامه‌ی بازاریابی محتوایی شما در نهایت به استعداد و توانایی تیم اجرایی در انجام برنامه‌ی تعیین‌شده از سوی شما بستگی دارد.

برون‌سپاری تولید محتوا یعنی شما برای مدیریت بازاریابی محتوایی کسب‌وکار خود، با یک آژانس تولید محتوا همکاری کنید. این همکاری می‌تواند در ابعاد وسیع مانند واگذاری کامل بخش بازاریابی کسب‌وکار و یا ابعاد کوچک‌تر مانند تولید محتوا، بهینه‌سازی سئو و کمپین‌های تبلیغاتی انجام شود. برون‌سپاری تولید محتوا به دلیل تخصص ارائه‌شده و نوآوری مداوم در عین مقرون‌به‌صرفه بودن، یک گزینه‌ی خوب برای صنایع و مشاغل مختلف به‌شمار می‌رود.

برون سپاری محتوا

برون‌سپاری تولید محتوا چه مزایایی دارد؟

اول از همه شما با برون‌سپاری تولید محتوا، به نویسنده، ویراستار، طراح و در کل متخصصین این حوزه دسترسی خواهید داشت آن هم بدون نیاز به هزینه‌ی اضافی برای استخدام. پرداختی شما فقط شامل حق‌الزحمه‌ی انجام پروژه خواهد بود و هزینه‌ای برای مواردی همچون بیمه، مزایا، آموزش و … وجود نخواهد داشت.

زمانی که تصمیم به برون‌سپاری تولید محتوا می‌گیرید، به یک تیم کامل از متخصصین مجهز خواهید شد؛ چرا که کارشناسان زبده‌ای در آژانس‌های تولید محتوا فعالیت می‌کنند. بدون شک این تیم متخصصان، ارزش بسیار بیشتری نسبت به یک یا دو متخصص داخلی دارد. آژانس‌های تولید محتوا همواره در حال رشد و به‌دنبال بهترین راه ارائه‌ی خدمات به مشتریان هستند و با توجه به بازخوردهای روزانه‌ای که از مشتریان دریافت می‌کنند، همیشه راهکارهای تازه‌ای برای بهینه‌سازی ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر وقتی یک شرکت اقدام به برون‌سپاری تولید محتوا می‌کند، بار بزرگی از روی دوش مدیریت برداشته می‌شود. چرا که آژانس تولید محتوا تمام وظیفه را به عهده دارد و شما تنها نتیجه‌ی کار را کنترل می‌کنید. ناگفته نماند که همکاری تیم فروش با آژانس بازاریابی دیجیتال بیرونی به‌خصوص در بخش محتوا، نتایج بسیار خوبی به‌ همراه خواهد داشت.

اما نوبت به یکی از مهم‌ترین مزایای برون‌سپاری تولید محتوا می‌رسد. شما با برون‌سپاری تولید محتوا، امکان کار همزمان روی تعداد زیادی محتوا را دارید. چرا که چندین نویسنده در دسترس شما قرار دارد و برای پرداختن همزمان به موضوعات مختلف به منظور تولید محتوا، با محدودیتی مواجه نخواهید بود. حتی می‌توانید همزمان از چند آژانس استفاده کنید تا کیفیت کارشان را قیاس کنید. دیگر مزایا برون‌سپاری تولید محتوا را می‌ـوانید در مقاله‌ی «برون‌سپاری محتوا | فرآیند تولید محتوای خود را ساده کنید» بخوانید.

برون‌سپاری تولید محتوا چه معایبی دارد؟

در ادامه به برخی مشکلات آژانس‌های تولید محتوا می‌پردازیم اما اگر بخواهیم مصنف باشیم همه‌ی آژانس‌ها این مشکلات را ندارد.

– آشنایی با برند

در درجه اول، همکاری با آژانسی که به‌طور کامل با حال‌وهوای برند و کسب‌وکار شما آشنایی ندارد، ممکن است شما را با چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو کند. مثلاً شاید مواردی که برای شما بدیهی است، به چشم نویسنده و گروه تولید محتوا نیاید و همین مسئله باعث پایین آمدن کیفیت خروجی دریافت‌شده شود. برای مقابله با این چالش، بهتر است تا جای ممکن با یک آژانس همکاری داشته باشید و موارد مهم و نکات قابل توجه کسب‌وکارتان  را یک‌بار برای همیشه توضیح دهید. همچنین آژانس‌های درجه یک معمولاً به این مسئله توجه ویژه‌ای دارند و برای تولید محتوای مربوط به یک شرکت، تا حد ممکن یک نویسنده را در نظر می‌گیرند.

– زمان‌بندی مشخص و انعطاف‌ناپذیر

انعطاف‌ناپذیری بعضی از آژانس‌ها در زمان‌بندی هم می‌تواند شما را در مسیر برون‌سپاری تولید محتوا با چالش‌هایی روبه‌رو کند. این مورد معمولاً در کسب‌وکارهایی اتفاق می‌افتد که ریتم تغییر در فضای بازار هدف، برایشان تندتر بوده و مدام نیاز به تغییر برنامه‌ها داشته باشند. اگر فضای کسب‌وکار شما این مدلی است، بد نیست در هنگام مواجهه‌ی اولیه با آژانس، این موارد را در نظر بگیرید و با ذکر این ویژگی‌های خاص، چالش‌های احتمالی آینده را تا حدی کمتر کنید.

– کپی و سرقت ادبی

ریسک سرقت ادبی مورد مهمی است. معمولاً هم در مواردی اتفاق می‌افتد که در انتخاب تیم مناسب برای برون‌سپاری تولید محتوا، دقت لازم صورت نمی‌گیرد. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که آژانس‌های برتر، معمولاً محتوای دریافت شده از نویسندگان را از این نظر مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

درون سپاری یا برون سپاری محتوا

کدام روش به درد کسب‌وکار شما می‌خورد؟

حالا که در مرحله‌ی انتخاب بین درون‌سپاری و برون‌سپاری تولید محتوا هستید، باید در نظر داشته باشید که در نقطه‌ی تعیین‌کننده‌ای قرار گرفته‌اید. این‌جا می‌بایست اهداف، اولویت‌ها، فضای کسب‌وکار و معیارهای خودتان را بادقت مرور کنید و بودجه‌ی سازمان را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر در فضای خاصی فعالیت می‌کنید که با سرعت در حال تغییر است، یا احساس می‌کنید نویسنده شما نیاز به ارتباط تنگاتنگ با مشتریان دارد، ممکن است درون‌سپاری گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

اگر به دنبال تنوع و خلاقیت بیشتر هستید و پیدا کردن افراد متخصص برایتان دشوار است، اگر کار پروژه‌ای با استراتژی‌های شما سازگارتر است، اگر بودجه محدودی برای استخدام نیرو دارید، اگر بازاریابی محتوا را تنها برای مدت‌زمان کوتاهی نیاز دارید، یا سازمانی کوچک هستید که هنوز امکان استخدام تمام وقت برای شما وجود ندارد، برون‌سپاری تولید محتوا انتخاب خوبی برای شما به‌نظر می‌رسد.


برای برون‌سپاری تولید محتوا چه گزینه‌ی خوبی دارم؟

چند آژانس تولید محتوا در ایران فعال هستند؛ تعریف از خود نباشد نویسش یکی از مطرح‌ترین‌ها در این زمینه است. نویسش با مجموعه‌ای از نویسندگان خبره و خوش‌قلم همکاری می‌کند که زمینه‌های موضوعی مختلفی را پوشش می‌دهند. همچنین در نویسش می‌توانید مطمئن باشید محتوای شما توسط نویسنده‌های رندوم یا ناشناس نوشته نخواهد شد و قبل از دریافت محتوای نهایی، چند نفر از جمله ویراستار و مدیر محتوا روی آن نظارت دارند. این رویکرد باعث شده تا نسبت به درون‌سپاری تولید محتوا هزینه و زمان کمتری صرف کنید اما محتوایی با کیفیت مناسب دریافت کنید. می‌توانید در صفحه‌ی سفارش تولید محتوا، قیمت‌ها را هم بررسی کنید.


سخن پایانی

همان‌طور که در بررسی انجام‌ شده مشاهده کردیم، درون‌سپاری و برون‌سپاری تولید محتوا، مزایا و معایب خاص خود را دارند. ممکن است با در نظر گرفتن نیازها و موارد مربوط به فضای کسب‌وکارتان متوجه شده باشید که یکی از این دو مورد، انتخاب مناسبی برای شما است. یا حتی شاید گاهی استفاده از هر دوی این روش‌ها نتیجه‌ی بهتری برای شما داشته باشد. به یاد داشته‌ باشید که بازبینی مداوم استراتژی بازاریابی محتوا، لازمه‌ی موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود. نتیجه‌ها را مدام بازبینی کنید و فرایندهایتان را اصلاح کنید تا به نتایج بهتری برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
وقتی از بچه حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم: چند توصیه برای مادران شاغل

وقتی از بچه حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم: چند توصیه برای مادران شاغل

مطلب بعدی
سالی که گذشت؛ سال سی

«سالی که گذشت، سال سی» | به بهانه‌ی سال نو

مطلب مرتبط