چک لیست بازاریابی محتوایی: 20 موردی که حتما باید در سال 2020 امتحان کنید

Content Marketing Checklist

در سال ۲۰۱۸، ۸۴٪ از شرکت‌های آمریکایی با حداقل 100 کارمند از تاکتیک‌های بازاریابی محتوای دیجیتال برای اهداف بازاریابی خود استفاده کردند. اگر چه این آمار تعجب‌آور نیست، اما تأکید می‌کند که بازاریابی محتوا برای برندها در سال‌ 2020 و بعد از آن چقدر حیاتی است. چک لیست بازاریابی پیش رو، به بررسی مهم‌ترین مواردی می‌پردازد که می‌بایست متناسب با ترندهای موجود، در برنامه‌ی بازاریابی محتوایی خود لحاظ کنید.

پیدا کردن خود در یک مسیر بازاریابی محتوا خیلی آسان است. بازاریابان محتوا تمایل دارند که روال خاص خود را داشته باشند و از بهترین روش‌ها برای تولید، توزیع، تجزیه و تحلیل محتوا استفاده کنند.

با این حال، اگر فعالیت‌های شما برای مدت طولانی راکد باقی بمانند، برند و محتوای شما قدیمی می‌شود. با اینکه ممکن است شما قبلا از نظر محتوایی خوب کار کرده باشید، اما ضروری است که شیوه‌های بازاریابی محتوایی جدید را بررسی کرده و با تکنیک‌ها و ابزارهای جدید آزمایش کنید.

برای کمک به شما در کشف ابزارهای جدید و قرار گرفتن در امتداد مسیر صحیح، ما یک چک لیست بازاریابی محتوا برای سال جاری آماده کرده‌ایم. از این تاکتیک‌ها، ایده‌ها و ابزارها استفاده کنید تا استراتژی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار خود را در سال جاری تقویت کنید.


چک لیست بازاریابی محتوا
  1. استراتژی بازاریابی محتوایی خود را مستند کنید
  2. تاکتیک‌های رقبای خود را آنالیز کنید
  3. تجربه‌ی کاربر را آنالیز کنید
  4. بهترین موضوعات محتوایی را برای مطالب خود پیدا کنید
  5. محتوا را با هر مرحله از سفر مشتری مطابقت دهید
  6. با تیم فروش خود همکاری کنید
  7. برای شناسایی مشکلات مشتری با پشتیبانی مشتریان صحبت کنید
  8. برای یافتن آنچه مشتریان شما به آن علاقه‌مند هستند، فهرست انجمن‌ها را جستجو کنید
  9. به محتوای خود تصاویر و اینفوگرافیک اضافه کنید
  10. از مزیت‌های محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کنید
  11. ویدیوهای کوتاه برای فیس‌بوک و اینستاگرام تولید کنید
  12. محتوای تعاملی بیشتری ایجاد کنید
  13. مقاله یا تحقیقی براساس تحلیل آماری منتشر کنید
  14. راهنمای جامع و مفیدی برای کاربران خود منتشر کنید
  15. با دیگر برندها در تبلیغات بازاریابی مشترک همکاری کنید
  16. قدرت نفوذ میکرو اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید
  17. از مهم‌ترین اخبار و رویدادها پشتیبانی کنید
  18. مقالات متعدد را به یک کتاب الکترونیکی تبدیل کنید
  19. محتوای وبلاگ خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید
  20. محتوای خود را برای جستجوی صوتی و موبایل تنظیم کنید

چک لیست بازاریابی محتوا

یک

استراتژی بازاریابی محتوایی خود را مستند کنید

اولین گزینه از چک لیست بازاریابی محتوا به حیاتی‌ترین قسمت از چرخه‌ی بازاریابی محتوایی یعنی «استراتژی محتوا» اشاره می‌کند.

آیا می‌دانستید که تنها 39٪ از بازاریاب‌های محتوایی یک استراتژی مستند برای سازمان خود دارند؟ با این‌حال، در میان سازمان‌هایی با عملکرد بهتر، این رقم به ۶۵٪ افزایش پیدا می‌کند.

ثابت شده است کسانی که اهداف خود را یادداشت می‌کنند، به احتمال زیاد می‌توانند به آن‌ها دست یابند. همین مفهوم برای مستندسازی استراتژی بازاریابی محتوایی شما نیز صدق می‌کند. در سال ۲۰۲۰، زمانی را برای نوشتن و بررسی استراتژی، اهداف و تلاش‌های سازمان خود در نظر بگیرید. سپس پیشرفت بازاریابی محتوایی خود را بررسی کنید. آیا شما در مسیر هستید؟ از کجا می‌توان پیشرفت کرد؟ نیاز به مشاوره دارید؟


دو

تاکتیک‌های رقبای خود را آنالیز کنید

وقتی احساس می‌کنید محتوای شما تکراری یا یکنواخت شده است، وقت آن است که به دنبال ایده‌های تازه باشید. کار را با تجزیه و تحلیل تاکتیک‌های رقبای خود شروع کنید و به دنبال این باشید که چطور می‌توانید با تنظیم استراتژی محتوایی خود از دیگران متمایز شوید.

در بخشی از استراتژی محتوایی، چگونگی فرایند تحقق اهداف رقبای خود را شناسایی، تحلیل و بهینه‌سازی کنید. سپس تاکتیک‌ها و روش‌های طوفان فکری را برای بهتر شدن از رقبا به کار بگیرید. به‌عنوان مثال، اگر رقیب‌تان پست‌های بلاگ را در یک موضوع خاص می‌نویسد، یک گام جلوتر بروید و یک مجموعه محتوا با ویدیوها، راهنماهای قابل دانلود یا محتوای تعاملی ایجاد کنید.


سه

تجربه‌ی کاربر را آنالیز کنید

در سال ۲۰۲۰، تجربه‌ی کاربری دیگر یک تفکر تزیینی در کسب‌وکارها نیست؛ بلکه به یک امر ضروری بدل شده است. محتوای شما باید با دستگاه کاربر انطباق پیدا کند، نیازهای اطلاعاتی یا سرگرمی او را برآورده کند و از آن فراتر رود. تجربه‌ی کاربر باید نقش اصلی را در جریان اطلاعات وب‌سایت شما ایفا کند.

تجربه‌ی کاربری وب‌سایت خود را بررسی و راه‌هایی برای بهبود آن پیدا کنید. شاید بتوانید فرآیند خرید را با جمع‌آوری محتوا ساده کنید؟ در واقع، در گزارش تقاضای سال ۲۰۱۸، ۵۲٪ خریداران به‌شدت توافق داشتند که برندها باید محتواهای مربوطه را در کنار هم جمع‌آوری کنند تا خریداران بتوانند سریع‌تر مرحله‌ی تحقیق پیش از خرید را انجام بدهند.

حوزه‌های دیگر تجربه‌ی کاربر برای تحلیل می‌تواند شامل جریان محتوا، سرعت بارگذاری صفحه، قابلیت دسترسی برای دستگاه‌های مختلف و اختلالات باشد. تمام تلاش‌های بازاریابی محتوا باید یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد و همه‌جانبه را برای مخاطبین شما ایجاد کند.


چهار

بهترین موضوعات محتوایی را برای مطالب خود پیدا کنید

آیا شما در تلاش هستید تا موضوعاتی را برای تولید محتوا پیدا کنید که برای مخاطبین‌تان جالب باشد و ترافیک بیشتری را برای‌تان ایجاد کند؟ با استفاده از ابزارهای مناسب برای تحقیق پیرامون اتفاقات روز، موضوعات مربوط به مخاطبان هدف خود را شناسایی و محتوایی باکیفیت در رابطه با این موضوعات تولید کنید.

اگر در پیدا کردن موضوعات جذاب و کارآمد برای تولید محتوا به کمک نیاز دارید، بسته‌های نویسش پلاس این کار را برای‌تان انجام می‌دهند. کافی‌ است فرم مربوطه را تکمیل کنید تا کارشناسان ما، عناوین محتوایی کارآمد و مرتبط را برای‌تان تدوین نمایند.


پنج

محتوا را با هر مرحله از سفر مشتری مطابقت دهید

در نقشه‌ سفر مشتری و در مراحل مختلفی که کاربر تجربه می‌کند، گونه‌های متفاوتی از محتوا به کارتان خواهد آمد. آیتم بعدی در این چک لیست بازاریابی، به اهمیت این موضوع می‌پردازد.

به‌عنوان مثال، در مرحله‌ی آگاهی، ممکن است مخاطبان شما به تماشای ویدئوها بپردازند تا در مورد شرکت یا محصولات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. در حالی که در مرحله‌ی تصمیم گیری، ممکن است آن‌ها به دنبال مطالعات موردی باشند تا به آن‌ها در انتخاب بین محصولات شما کمک کنند.

اگر استراتژی بازاریابی محتوای فعلی شما تنها یک جنبه از سفر مشتری را برآورده می‌کند، استراتژی خود را برای مطابقت با محتوا در هر مرحله مجددا ارزیابی کنید. چون تعداد زیادی از مشتریان احتمالی شما ممکن است نتوانند به مرحله‌ی نهایی برسند و خرید کنند.

به یاد داشته باشید، سفر مشتری از خرید اولیه فراتر می‌رود. با ایجاد ارتباط با مشتریان وفادار از طریق محتوا، آن‌ها را حفظ کنید.


شش

با تیم فروش خود همکاری کنید

شما می‌توانید تمام تحقیقات دنیا را انجام دهید، اما این تیم فروش شماست که واقعا می‌داند مشتریان شما به چه چیزی نیاز دارند.

مکالمه‌ای بین تیم بازاریابی محتوا و تیم فروش خود ترتیب دهید تا در آن، محتوای جدیدی که در سال 2020 می‌تواند نیازها را برطرف و خریداران را آموزش می‌دهد شکل بگیرد.


هفت

برای شناسایی مشکلات مشتری با پشتیبانی مشتریان صحبت کنید

تیم‌های پشتیبانی مشتری هر روز مشکلات بسیاری را حل می‌کنند. آن‌ها می‌دانند مشتریان شما با چه مسائلی روبه‌رو هستند و چه راه‌حل‌هایی لازم دارند. روز خود را کمی خلوت کرده و با ایجاد محتوایی که به مشتریان آموزش دهد و آن‌ها را به سمت جواب‌هایشان هدایت ‌کند، مشتریان را خوشحال نگاه دارید.


هشت

برای یافتن آنچه مشتریان شما به آن علاقه‌مند هستند، فهرست انجمن‌ها را جستجو کنید

یک تاکتیک دیگر برای افزودن به چک لیست بازاریابی محتوای شما در سال جاری، مرور انجمن‌ها و گروه‌های تخصصی برای کسب اطلاعات جدید درباره‌ی مخاطبان است. به دنبال حوزه‌ی کاری و یا فروم‌های مرتبطی باشید که مشتریان شما در آن فعال هستند و ببینید که در چه مکالماتی درگیر می‌شوند. سپس از این بینش و آگاهی برای تحلیل نقاط ضعف، محرک‌ها، و موضوعات صحبت آن‌ها استفاده کنید و از این اطلاعات برای هدایت استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید.


نه

به محتوای خود تصاویر و اینفوگرافیک اضافه کنید

در حالی که چک لیست بازاریابی محتوا را برای سال ۲۰۲۰ بررسی می‌کنید، اینفوگرافیک و تصاویر بیشتری را به محتوای وبلاگ یا وب‌سایت خود اضافه کنید. مغز انسان تصاویر را 60,000 بار سریع‌تر از متن پردازش می‌کند و 90٪ از اطلاعات منتقل شده به مغز بصری هستند. همین دو آمار کافی‌ست تا استفاده و تولید اینفوگرافی و انواع دیگر محتوای بصری را در اولویت کاری‌تان قرار دهید.

مخاطبان می‌خواهند بلافاصله اطلاعات را مصرف کنند. با توجه به این نکته‌، اینفوگرافیک‌ها به انتقال سریع و آسان‌تر اطلاعات کمک می‌کنند. به جای خواندن کل مقاله‌، خوانندگان می‌توانند با مشاهده‌ی اینفوگرافیک، فوراً اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

در بررسی‌هایی انجام شده توسط venngage، چهل درصد از بازاریاب‌های دیجیتال بیان کردند که از بین انواع محتوای بصری، اینفوگرافی بهترین عملکرد را داشته و بیش‌ترین تعامل را با کاربران ایجاد کرده است.


ده

از مزیت‌های محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کنید

گزینه‌ی بعدی از چک لیست بازاریابی محتوایی، توجه به محتوای تولیدی توسط کاربران (User Generated content) است. با توجه به هر چیزی که در یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق دخیل است، ممکن است احساس کنید که زمان کافی برای ایجاد مداوم محتوای جدید در روز وجود ندارد. به‌ جای تولید محتوا توسط خودتان، از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کنید.

طرفداران وفادار شما در اینستاگرام شما را تگ می‌کنند و در وبلاگ‌هایشان در مورد برندتان مطلب و در مورد شما در رسانه‌های اجتماعی پست می‌نویسند. چرا از این محتوای واقعی به نفع خود استفاده نکنید؟ بهترین محتوای ایجاد شده توسط کاربران را بررسی کرده و آن را در مقالات و رسانه‌های اجتماعی خود اضافه کنید.

این تاکتیک یک موقعیت برد – برد برای بازاریابی محتوایی ارائه می‌دهد. شما نه‌تنها یک منبع از محتوا ایجاد می‌کنید، بلکه با استفاده از محتوای ایجاد شده توسط مشتریان واقعی، شهرت آنلاین خود را نیز بهبود می‌دهید.

۷۴% مصرف کنندگان برای اطلاع‌رسانی خرید خود به رسانه‌های اجتماعی تکیه می‌کنند و ۸۴% مصرف کنندگان نیز می‌گویند که به توصیه‌های همتایان بیش از سایر منابع تبلیغات اعتماد دارند.


یازده

ویدیوهای کوتاه برای فیس‌بوک و اینستاگرام تولید کنید

در طول یک روز، بیش از ۱۰۰ میلیون ساعت ویدیو در فیس‌بوک مشاهده می‌شود و 80٪ از کاربران می‌توانند آگهی ویدیویی را که در یک ماه گذشته مشاهده کرده‌اند به یاد بیاورند. هرگز زمان بهتری از امروز برای استفاده از قدرت ویدیو و اضافه کردن فیلم‌های اینستاگرام و فیس‌بوک به تقویم محتوا وجود نداشته است.

همچنین، اگر به دنبال ایجاد ویدیوهای بلند مانند وبینارها هستید یا پادکست تولید می‌کنید، از استفاده از بخش‌های کوچک‌تر در رسانه‌های اجتماعی غافل نشوید. با تقسیم ویدئوهای طولانی‌تر به کلیپ‌های کوتاه و قابل لمس، شما به‌طور فعال در حال ساخت کتابخانه‌ای از محتواهای شبکه‌های اجتماعی خود هستید و مطالب خود را در میان شنوندگانی که احتمالا نسخه‌ی کامل را ندیده‌اند، پخش می‌کنید.


دوازده

محتوای تعاملی بیشتری ایجاد کنید

تحقیقات موسسه بازاریابی محتوا نشان داد که 81٪ از بازاریابان محتوا موافقند که محتوای تعاملی توجه بیشتری را نسبت به محتوای استاتیک جلب می‌کند. محتوای تعاملی می‌تواند در هر نقطه از مسیر سفر مشتری، از آگاهی اولیه تا خرید نهایی، در خدمت هدف شما باشد.

سعی کنید از اشکال مختلف محتوای تعاملی، مانند ماشین‌حساب، ارزیابی و مسابقه استفاده کنید تا ببینید مخاطب شما به چه شکلی بهترین عکس‌العمل را نشان می‌دهد.


سیزده

مقاله یا تحقیقی براساس تحلیل آماری منتشر کنید

همانطور که در سال ۲۰۲۰ شروع به همسو کردن محتوای خود با فرآیند خرید مشتری می‌کنید، انتشار مقالاتی که حاوی تحقیقات اصلی یا آمار مربوط به کسب‌وکار هستند را نیز در نظر بگیرید.

زمانی که مشتریان درباره‌ی کسب‌وکار، محصولات یا خدمات شما تحقیق می‌کنند، به دنبال پیدا کردن کسب‌وکار معتبری هستند که تصمیم عاقلانه‌ای برای خرید بگیرند. نشان دادن دانش شما از حوزه‌ی کاری‌تان می‌تواند به حمایت از این تأیید کمک کند و برند شما را به‌عنوان رهبر حوزه‌ی کسب‌وکار قرار دهد.


چهارده

راهنمای جامع و مفیدی برای کاربران خود منتشر کنید

در سال ۲۰۲۰، تقریبا همه‌ی کسب‌وکارها محتوای ارزش افزوده، مانند راهنماهای قابل دانلود را به مشتریان بالقوه و فعلی ارائه می‌کنند. امسال، یکی از اهداف خود را انتشار جامع‌ترین و مفیدترین راهنمای موجود در حوزه‌ی کاری خود قرار دهید. در صورت نیاز به مشاوره کارشناسان نویسش آماده‌ی کمک به شما هستند.

در مورد حوزه‌هایی فکر کنید که مشتریان شما ممکن است در آن‌ها سوال داشته باشند، کمک بخواهند یا احساس نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها داشته باشند و موضوعات راهنما از این نتایج را توسعه دهید.


پانزده

با دیگر برندها در تبلیغات بازاریابی مشترک همکاری کنید

سعی کنید با دیگر برندها در طول سال ۲۰۲۰ همکاری کنید. برندهایی را پیدا کنید که اهداف و ارزش‌های شما را به اشتراک بگذارند (‏اما رقبای شما نباشند)‏، با حوزه‌ی کاری شما هماهنگ بوده و مایل به همکاری در یک پروموشن باشند.

با استفاده از این همکاری، می‌توانید مسابقه‌ای مشترک برگزار و هدیه‌ای را به مخاطبین اعطا کنید. نیروهای خود را برای سرمایه‌گذاری و انتشار تحقیقات جدید به هم پیوند بزنید یا محتوای مشترک برای مخاطبین متقابل خود ایجاد کنید.


شانزده

قدرت نفوذ میکرو اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید

آیا می‌دانید که 81٪ از بازاریابان، بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار (Influencer marketing) را یکی از موفقیت‌آمیزترین روش‌های ممکن می‌دانند؟ امسال، میکرو اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که در فرایند تبلیغات یا برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، صدایشان به گوش مخاطبان شما برسد.

در حالی که میکرو اینفلوئنسرها معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دنبال‌کننده دارند، تحقیقات نشان داده است که این حساب‌ها نسبت به همتایان سلبریتی خود با میلیون‌ها طرفدار، نرخ‌های تعامل بالاتری را ایجاد می‌کنند. در حقیقت، MediaHub (یک شرکت راه‌حل‌های بازاریابی دیجیتال) گزارش داده که مشتریان خرده‌فروشی و سرگرمی حدود 50٪ تعامل بیشتر با استفاده از میکرو اینفلوئنسرها دریافت کرده‌‌اند.

این شرکت همچنین دریافت که اینفلوئنسرهایی با 1000 هوادار، نسبت به افرادی که بیش از 100 هزار دنبال‌کننده دارند، 85٪ نرخ تعامل بالاتری را با دنبال‌کننده‌های خود ایجاد می‌کنند.


هفده

از مهم‌ترین اخبار و رویدادها پشتیبانی کنید

آیا تا به حال در مورد تاکتیک بازاریابی محتوا به نام «اخبار تبلیغاتی» چیزی شنیده‌اید؟ گزینه‌ی هفدهم از چک لیست بازاریابی در سال ۲۰۲۰ به این موضوع می‌پردازد.

این تکنیک محتوا شامل تولید و بهینه‌سازی محتوا حول آخرین اخبار و رویدادهای حوزه‌ی کسب‌وکار، با هدف رتبه‌بندی موتورهای جستجو، به اشتراک گذاشته شدن در رسانه‌های اجتماعی و شروع گفتگو در مورد اخبار است.

یک هشدار گوگل را برای موضوعات خاص، کلمات کلیدی، یا برندها تنظیم و محتوای اخبار را به استراتژی ۲۰۲۰ خود اضافه کنید.


هجده

مقالات متعدد را به یک کتاب الکترونیکی تبدیل کنید

آیا چندین مقاله با عملکرد بالا و موضوع مشابه دارید؟ اگر اینطور است، این مقالات را به یک کتاب الکترونیکی اطلاعاتی تبدیل کنید. بازدید کنندگان وب‌سایت که به دنبال اطلاعات بیشتر در طول تحقیقات اولیه‌ی خرید خود هستند، از داشتن یک منبع معتبر در دسترس برای این موضوع قدردانی می‌کنند.

با این حال، به‌سادگی مقالات را به‌عنوان یک میان‌بر کپی و پیست نکنید. کتاب‌ الکترونیکی شما باید یک تجربه‌ی محتوایی یکپارچه با یک روایت واحد داشته باشد. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که مقالات‌تان قبل از این که آن‌ها را در یک کتاب الکترونیکی بگنجانید به‌روزرسانی شده‌اند.


خوانش | فروشگاه آنلاین کتاب
دیگر کتاب های نویسش را در خوانش بیابید

نوزده

محتوای وبلاگ خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

همانطور که اینترنت تغییر و پیشرفت می‌کند، تکنیک‌های SEO نیز مدام به‌روز می‌شوند. گزینه‌ی نوزدهم از چک لیست بازاریابی محتوایی، به اهمیت و لزوم بهینه‌سازی محتوای قدیمی وبلاگ‌تان اشاره می‌کند.

محتوای قدیمی وبلاگ‌تان را بازبینی کنید و بر اساس ترندهای جدید آن‌ها را به‌روز کنید. ممکن است دو یا سه سال پیش، مقاله‌ی جامعی منتشر کرده باشید که به خوبی برای SEO بهینه‌سازی نشده باشد. پس لازم است با بررسی مجدد آن‌ها، نوشته‌ها را برای شرایط سال جاری بهینه نمائید.


بیست

محتوای خود را برای جستجوی صوتی و موبایل تنظیم کنید

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر، جستجوی صوتی آینده‌ی بازاریابی جستجو است. در حقیقت، comScore گزارش داده که 50٪ از کل جستجوها تا سال 2020 جستجوهای صوتی خواهند بود. اگر محتواهای شما برای دستگاه‌های تلفن همراه و ویژگی‌های جستجوی صوتی بهینه‌سازی نشده باشد، در آینده توسط مشتریان پیدا نخواهند شد.


موارد بیست‌گانه‌ی چک لیست بازاریابی محتوایی در سال ۲۰۲۰، علاوه بر آن‌ که ایده‌هایی نو و تازه را به ما پیشنهاد می‌کنند، برخی موارد و الزامات را که ممکن است از نظرمان دور مانده باشند را نیز یادآور می‌شوند. امیدواریم که این چک لیست بتواند برای شما و کسب‌وکارتان مفید واقع شود.


خدمات تولید محتوا
بازاریابی محتوایی خود را با نویسش شروع کنید!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
سئو سایت SEO

سئو را همانطور که واقعا هست بشناسید! راهنمای جامع و کاربردی سئو سایت

مطلب بعدی
مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا: 20 دلیل که چرا کسب‌وکار شما به محتوا نیاز دارد

مطلب مرتبط