مزایای بازاریابی محتوا: 20 دلیل که چرا کسب‌وکار شما به محتوا نیاز دارد

مزایای بازاریابی محتوا

امروزه بازاریابی محتوا نقش کلیدی و مهمی در موفقیت مشاغل در بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند، ولی اگر هنوز در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرده‌اید به احتمال زیاد از مزایای طولانی‌مدت آن بی‌خبر هستید. ممکن است حتی به دلیل عدم شناخت کافی مزایای تولید محتوا و پیچیدگی‌های این استراتژی، از سرمایه‌گذاری در آن صرف نظر کرده باشید یا به دلیل رسیدگی به سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و مشغله کاری از صرف زمان و هزینه تولید محتوا منصرف شده باشید.

اگر به هر یک از دلایل گفته شده هنوز در این زمینه گامی برنداشته‌اید، بهتر است بدانید که در حال حاضر بازاریابی محتوا یکی از کاربردی‌ترین، موثرترین و مفیدترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است.

در ادامه این مقاله به بررسی 20 مورد از مزایای بازاریابی محتوا می‌پردازیم:



محتوای بیشتر، مخاطب بیشتر

واضح است که هرچه زمان بیشتری صرف بازاریابی محتوا شود، در سایت خود از تعداد محتوای بالاتر و متنوع‌تری برخوردار خواهید بود. این بدان معناست که مشتریان با اشتیاق بیشتری شما را دنبال خواهند کرد و فرصت‌های بیشتری برای شناخت برندتان خواهند داشت که چنین مواردی باعث افزایش سطح اعتماد مشتریان و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری می‌شود.

با ارائه‌ی یک محتوای عالی، کاربران زمان بیشتری را در سایت شما صرف خواهند کرد که این موضوع همواره نتایج خوبی در پی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مزایای تولید یک محتوای خوب همچنین می‌توانید به مطالعه‌ی مقاله‌ی چرا وبلاگ؟ (مزایای وبلاگ نویسی برای کسب و کار و بازاریابی) در وب‌سایت بپردازید.


شانس بالاتر در موتورهای جست‌وجو

درواقع افزودن یک پست جدید به وبلاگ به معنی صفحه‌ی دیگری است که گوگل آن را فهرست می‌کند. البته تعداد صفحات بیشتر همیشه باعث ترافیک جستجوی بالاتری نخواهد شد، اما برخورداری از صفحات باکیفیت فهرست‌ شده (ایندکس‌ شده) ایجاد فرصت‌های بهتر برای دیده شدن را تضمین می‌کند. اگر کلمات کلیدی و عناوین بلندی که مشتریان اغلب آن‌ها را جستجو می‌کنند هدف قرار دهید و آرشیو کاملی از اطلاعات را جمع‌آوری نمایید، دیگر در زمینه‌ی دیده شدن در موتورهای جستجو مشکلی نخواهید داشت.


دامنه‌ی اختیارات بالاتر

یکی از مزایای بازاریابی محتوا آن است که تولید محتواهای متنوع و باکیفیت باعث افزایش دامنه‌ی تخصص، اقتدار، اعتبار و اعتماد مشتریان به شما و سایت‌تان می‌شود. اگر این محتوا لینک‌های ورودی بیشتری از منابع خارجی هم کسب کند، بر دامنه‌ی اختیارات و اقتدار شما حتی بیش از پیش افزوده خواهد شد که این موضوع با رتبه‌بندی موتورهای جستجو نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. بنابراین هرچه محتوای تولیدی باکیفیت‌تر باشد، جستجوی بهتری در تمام زمینه‌ها برایتان به ارمغان می‌آورد.


ترافیک ارجاع بیشتر

این مورد بستگی به استراتژی محتوایی شما در زمینه‌ی انتشار محتوا به‌عنوان مهمان در سایت‌های دیگر دارد. زمانی که در یک سایت دیگر محتوا منتشر می‌کنید، این فرصت را خواهید داشت تا به محتوای تولیدی در وب‌سایت خود لینک بدهید. بهتر است این‌ کار را در یک سایت معتبر و دارای ترافیک بالا انجام دهید تا با تنها یک محتوای مهمان هزاران بازدیدکننده‌ی جدید را به سایت خود هدایت کنید.


ترافیک اجتماعی و فالورهای (پیروان) بیشتر

برای افزایش بازدید از سایت و بهتر دیده شدن می‌توانید محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید. اگر این کار را انجام دهید کاربران بیشتری از مطالب شما بازدید می‌کنند و فرصت به‌اشتراک‌گذاری محتوای شما را با سایر دوستان و آشنایان پیدا خواهند کرد. این‌ کار به تعداد فالورهایتان می‌افزاید و با گذشت زمان دنبال‌کننده‌های بیشتر و بیشتری در شبکه‌های اجتماعی به ‌دست می‌آورید.


افزایش پتانسیل تبدیل

مهم‌ترین اهداف و مزایای تولید محتوا عبارتند از: افزایش سطح مشارکت، ارزش‌آفرینی، اعتماد و اطلاع‌رسانی به خوانندگان.

زمانی که به این اهداف و مزایا دست یافتید می‌توانید از فضای باقی‌مانده در محتوا برای پرداختن به یکی از محصولات خود بهره ببرید. اگر این ‌کار به‌صورت ماهرانه‌ای انجام شود می‌توانید به‌سادگی نرخ تبدیل را افزایش دهید. البته فراموش نکنید که مهم‌ترین اصل برای دریافت بهترین نتیجه انجام “ماهرانه” این کار است و نباید محتوای خود را به تبلیغات تبدیل کنید.


بهبود شهرت برند

کاربران با مطالعه‌ی محتوای تولیدی یک برند، تصویری از آن در ذهن خود ایجاد می‌کنند و اگر محتوایی که به اشتراک گذاشته‌اید از نظر آن‌ها مفید و آموزنده باشد، تصویر خوبی از برند شما شکل خواهد گرفت. علاوه بر آن اگر مشتریان و کاربران، محتوای شما را در یک سایت خارجی یا شبکه‌های اجتماعی هم ببینند، شما را به‌عنوان یک برند معتبر و قابل اعتماد در نظر خواهند گرفت.


برقراری ارتباط بهتر با مشتریان و کاربران

شهرت بهتر برند نه‌تنها به تعداد و سطح شناخت مشتریان که به افزایش سطح اعتماد و وفاداری آن‌ها هم کمک قابل توجهی می‌کند. اگر از برندهای شخصی برای نوشتن و اشتراک محتوا استفاده می‌کنید، مشتریان می‌توانند رابطه‌ی نزدیک‌تری با شرکت شما پیدا کنند. همچنین اگر کاربران شما را به‌عنوان یک منبع معتبر و اصلی برای به‌دست آوردن اطلاعات بشناسند، وفاداری آن‌ها به برندتان تضمین خواهد شد.


پاسخ‌دهی و تاثیر بالا در تمامی صنایع و مشاغل

یکی از مزایای بازاریابی محتوا آن است که استفاده از آن در هیچ صنعت و هیچ مکانی غیرممکن نیست و نمی‌توان گفت که این استراتژی برای یک صنعت یا کسب‌وکار مفید واقع نمی‌شود. حتی صنایع قدیمی‌تری که این روزها از محبوبیت کمتری برخوردار هستند هم با استفاده از این روش، دسترسی به صنعت را برای کاربران خود آسان‌تر می‌کنند.


کاهش هزینه‌های بازاریابی و ارزش افزوده

تنها هزینه‌ی بازاریابی محتوا برای کسب و کارها، زمان است. پس می‎‌توان گفت که این روش، نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌ محسوب می‌شود. البته باید اشاره کرد که چند ماه اول فعالیت در این زمینه ممکن است نتایج چشمگیر چندانی برای مشاغل به دنبال نداشته باشد، اما با گذشت زمان و صبوری شروع به پیشرفت خواهید کرد به‌طوری که بعد از چند سال، نرخ بازده حتی می‌تواند به صورت مداوم چهار برابر( یا حتی بیشتر!) شود.


افزایش آگاهی از برند

هزاران مشتری وجود دارند که به خدمات و یا محصولات شما علاقه‌مند هستند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب و کافی، هنوز فرصتی برای آگاهی از برندتان پیدا نکرده‌اند. در این زمینه یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوا ایجاد و افزایش آگاهی از برند به شمار می‌رود. در واقع با تولید یک محتوای مناسب می‌توانید به ایجاد آگاهی از برند کمک کرده و در این زمینه پیشرفت نمایید.


اطلاع‌رسانی به مشتریان

مشتریان و کاربران قطعاً در زندگی روزمره‌ی خود با مشکلات خاصی روبه‌رو هستند که برند شما با ارائه‌ی راه‌حل‌های مناسب و منطقی در این زمینه می‌تواند به مشتریان خدمت‌رسانی و اعتماد آنان را به خود جلب کند. برای تاثیر بهتر در این حوزه باید بیشتر به مشکلات رایج میان مشتریان بپردازید و به آن‌ها در درک و حل مشکلاتشان کمک کنید.


بهبود سئو

بسیاری از مشتریان هنگام جستجو از موتورهای جستجوی گوناگون از قبیل گوگل و… استفاده می‌کنند. سئو به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است که باعث می‌شود تا رتبه‌بندی بهتری در آن‌ها به دست بیاورید.

پس هرچه اصول سئو را دقیق‌تر رعایت کنید و سایت خود را برای موتورهای جستجو بهتر بهینه‌سازی کنید از رتبه‌بندی بهتری نیز برخوردار خواهید شد و بدین ترتیب بیشتر و به شیوه‌ی موثرتری دیده می‌شوید.


مقرون‌به‌صرفه

بازاریابی محتوا نسبت به بسیاری از روش‌های بازاریابی ارزان قیمت‌تر است چرا که شروع آن هزینه‌ی کمتری نسبت به سایر روش‌ها داشته و از نظر مشتریان و کاربرانی که از روش‌های سنتی بازاریابی خسته شده‌اند هم محبوب‌تر است. در واقع بنا به گفته‌ی موسسه‌ی بازاریابی محتوا با وجود آن‌که این روش، مشتریان بالقوه‌ی بیشتری برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند (بیش از 3 برابر بازاریابی سنتی)، هزینه‌ی آن 62 درصد کمتر از بازاریابی سنتی است.


دستیابی به بازار هدف مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات بازاریابی دیجیتال، انتخاب و دستیابی به بازار هدف است. چرا که هر کاربر آنلاینی لزوماً به خدمات یا محصولات شما علاقه‌مند نیست. پس عدم شناخت و دسترسی به بازار هدف مناسب می‌تواند به معنی هدر رفتن زمان و سرمایه‌ی شما باشد.

یکی از مزایای تولید محتوا آن است که اگر محتوایی متناسب با علایق و نقطه نظرات بازار هدف خود تولید کنید، می‌توانید به بازار هدفی که بیش از همه به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند هستند، دست پیدا کنید.


جلب نظر مشتریان

یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوا آن است که به شما اجازه می‌دهد نظر مشتریان بالقوه را به خود جلب کنید.طبق گزارشی که Demand Gen در سال 2016 منتشر کرد، حدود 47 درصد مشتریان پیش از این‌که اقدام به خرید از یک برند نمایند، بین 3 الی 5 مطلب از محتواهای به اشتراک ‌گذاشته ‌شده توسط آن برند را مطالعه می‌کنند.

این آمار به‌خوبی نشان‌دهنده‌ی تأثیر محتوا بر روابط بهتر با مشتریان و جلب توجه خریداران است. بنابراین یکی از نکات مهم در زمینه‌ی بازاریابی محتوا توجه به کیفیت آن است تا بتوانید از این طریق تأثیر اولیه‌ی بهتر و عمیق‌تری بر کاربران و مشتریان خود بگذارید. بدین ترتیب مشتریان بالقوه پاسخ مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات خود را از محتوای تولید شده توسط برند شما گرفته و اعتماد بیشتری میان شما و مشتریان ایجاد می‌شود.


ایجاد ارزش برای مشتریان برند

از دیگر مزایای بازاریابی محتوا این است که به شما اجازه می‌دهد تا برای مشتریان بالقوه‌ی خود ارزش ایجاد کنید. اغلب کسب‌وکارها فقط به مشتریان ثابت خدمات ارائه داده و از آن‌ها حمایت می‌کنند که متأسفانه این روش تأثیر زیادی بر جذب مشتریان بالقوه ندارد و چندان مفید واقع نمی‌شود. اما بازاریابی محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا بدون آنکه چیزی از مشتریان ثابت و یا بالقوه‌ی خود بخواهید از طریق ارائه محتوای ارزشمند و مفید به آن‌ها خدمت‌رسانی کنید و روابط خود را با آن‌ها ارتقا دهید. این روش همچنین باعث بهبود روابط با مشتریانی می‌شود که هنوز شرایط خرید از برند را ندارند.


قابلیت به اشتراک گذاشتن

یکی از بهترین راه‌های دیده شدن آن است که به مشتریان فعلی و بالقوه و طرفداران برند این امکان را بدهید تا به‌گونه‌ای آن را با دیگران به اشتراک بگذارند که در این زمینه، بازاریابی محتوا به دلیل فراهم کردن امکان اشتراک‌گذاری، بهترین انتخاب است.

فرقی نمی‌کند که مشتریان چطور محتوای شما را به اشتراک بگذارند چرا که به اشتراک گذاشتن محتوا روشی عالی برای بهتر دیده شدن برند است.


برقراری ارتباط شخصی‌تر با کاربران

شاید یکی از سختی‌های بازاریابی دیجیتال ایجاد یک رابطه‌ی شخصی با کاربران و نشان دادن جنبه‌ی انسانی برند باشد. با این وجود تولید محتوا به شما اجازه می‌دهد تا از طریق نشان دادن تفکرات و جوانب کسب‌وکار خود روابط شخصی‌تری با مشتریان برقرار کنید. پس از نمایش جنبه‌های شخصی‌تر در پست‌های وبلاگ، ویدیوها، شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های بازاریابی دیجیتال نترسید.


کوتاه کردن چرخه‌ی خرید

هر خریدار پیش از انجام خرید نهایی از چندین مرحله گذر می‌کند. پیش از همه مشتری باید مشکل و چالش مربوطه را شناسایی نموده و سپس راه‌حل‌های مناسب آن را در نظر بگیرد. پس از آن براساس تحقیقات خود تصمیم نهایی در رابطه با خرید را اخذ کند. با ایجاد محتوایی که در تمامی مراحل چرخه‌ی خرید، کاربر را به خود درگیر کند، می‌توانید آن‌ها را راهنمایی کنید تا زودتر در این زمینه تصمیم بگیرند.


با آگاهی از فواید و مزایای بازاریابی محتوا تشخیص اینکه چرا اغلب مشاغل و کسب‌وکارها از این استراتژی بهره می‌گیرند، کار دشواری نیست. مهم نیست که کسب‌وکار شما در کدام صنعت فعالیت دارد یا در چه ابعادی مشغول به فعالیت هستید؛ امروزه با بازاریابی محتوا می‌توانید به‌سرعت و سادگی پیشرفت کرده و از آن برای جذب موثر مخاطبان استفاده کنید.

بازاریابی محتوا بسیار ارزان، ایمن، سودرسان و قابل استفاده در تمامی صنایع در مناطق مختلف جهان است. پس هرچه سریع‌تر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید تا زودتر نتایج شگفت‌انگیز آن را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
Content Marketing Checklist

چک لیست بازاریابی محتوایی: 20 موردی که حتما باید در سال 2020 امتحان کنید

مطلب بعدی
راهنمای اسنیپت نویسی

راهنمای اسنیپت‌نویسی محتوا: ۱۵ نمونه اسنیپت که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید

مطلب مرتبط