7 اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوایی

متاسفانه اشتباهات و ایرادات در زمینه بازاریابی محتوایی هر روزه رخ می‌دهند و هزینه‌های بسیار سنگینی برای مشاغل در پی دارد. اگر به اندازه‌ی کافی نسبت به ایرادات و اشتباهاتی که سایر شرکت‌ها یا خودمان مرتکب می‌شویم آگاهی داشته باشیم می‌توانیم از بروز این خطاها جلوگیری کنیم. در ادامه ما به ۷ نمونه از این اشتباهات اشاره می‌کنیم. اجازه ندهید این 7 اشتباه در بازاریابی محتوایی‌، بازده بازگشت سرمایه شما را مختل کند.



بازاریابی محتوا یکی از هوشمندانه‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید در تجارت خود انجام دهید. البته متاسفانه‌، بسیاری از مشاغل در این زمینه اشتباهاتی مرتکب می‌شوند. امروز ما این اشتباهات را بررسی می‌کنیم و رویکرد دقیقی برای اجتناب از هر یک از آنها، ارائه می‌دهیم.

اما اول…


چرا باید در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری کرد؟

اصلا چه لزومی دارد روی بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری کنیم؟ سرمایه‌گذاری در بازاریابی محتوا مانند استخدام فروشندگانی است که به صورت 24 ساعته کار می‌کنند تا به مشتریان شما که در جستجوی شما هستند، کمک کنند. این مقاله تاثیر بلاگ بر روی فروش را نشان داده است.

بازاریابی محتوا روشی است که پاسخ‌های جذاب و آموزنده‌ای برای سوالاتی که مشتریان بالقوه شما به صورت آنلاین جستجو می‌کنند ارائه می‌دهند و وقتی این مشتریان آماده خرید شدند، به سراغ شما می‌آیند.


7 اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوایی که باید از آنها اجتناب کنید

عدم استفاده از داده‌ها برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا

بسیاری از شرکت‌ها تقویم تیترهای خود را با «طوفان فکری» یعنی ایده‌هایی که فکر می‌کنند برای موضوعات وبلاگ مناسب است‌، ایجاد می‌کنند. می‌توان این روش را «ببینید الان چه چیزی می‌چسبد؟» نامید. اما گروهی از افراد هم هستند هر ایده و موضوعی که می‌توانند در وبلاگ خود ارائه دهند را یادداشت می‌کنند. آنها این ایده‌ها را به تقویم تیترها برای سال اینده اضافه می‌کنند و انتشار محتوا را اغاز می‌کنند‌. البته انتشار محتوا به همین سرعت انجام نمی‌شود و قبل از آن جلسه استراتژی بازاریابی محتوا تشکیل می‌شود. چراکه ممکن است برخی از این ایده‌ها دارای محتوای عالی باشند اما متاسفانه اکثر آنها سقوط خواهند کرد. فکر می‌کنید دلیل سقوط چه می‌تواند باشد؟ فقط عدم مطالعه در مورد علاقه مشتریان پیرامون موضوع!

مقالات رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید

بنابراین کسب داده‌ها و اطلاعات در زمینه علاقه‌مندی‌های مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد. باید مقالات رقبا را تجزیه‌و‌تحلیل کنید تا ببینید کدام‌یک از ان‌ها بیشترین بازده سرمایه‌گذاری را ایجاد می‌کند. به عنوان بخشی از این تحلیل از خودتان بپرسید:

  • مدت زمان این مقالات چقدر است؟
  • این مقالات چقدر کاربردی هستند؟
  • اگر من در جستجوی مقاله‌ای در این زمینه بودم‌، ایا با خواندن این مقاله همه انچه را که دنبالش بودم پیدا می‌کردم؟
  • این مقاله‌ها چند لینک دارند؟

سپس ضعیف‌ترین پیوندها را پیدا کنید. در این صورت متوجه می‌شوید که کدام موضوعات پرمخاطب‌تر هستند و کدام کم‌طرفدارتر. با این‌کار می‌توانید طی چند ساعت، موضوعات یکسال وبلاگ خود را پیدا کنید و انها را به تقویم تحریریه‌تان بیفزایید.


مخاطب خود را تعریف نمی‌کنند.

هر مقاله وبلاگ باید با تعریف روشنی از بازار هدف شما شروع شود. با پرسیدن سوالات زیر شروع کنید:

پاسخ به هر یک از این سوالات به شما کمک می‌کند تا نحوه موقعیت‌یابی مقاله را درک کنید. مقاله‌ای که برای یک متخصص فنی در نظر گرفته می‌شود باید دارای جزئیات بسیار عمیق‌تری، نسبت به مقاله‌ای باشد که برای یک مدیر عادی می‌نویسید.

پس از تشخیص اینکه چه کسانی بیشتر از موضوع موردنظر سود می‌برند و چه چیزی را باید در مقاله قرار دهید، به عقب برگردید و مطمئن شوید که این خواننده برای کسب‌و‌کار شما ارزش دارد. برای مثال الان مخاطبان مورد نظر ما متخصصان بازاریابی هستند، افرادی که هر روز مقاله‌های وبلاگ می‌نویسند‌، وب‌سایت‌ها را بهینه می‌کنند و فعالیت‌هایی شبیه به این موارد را انجام می‌دهند. و اگر محتوای باکیفیتی بنویسیم که به رشد آنها در بازاریابی کمک کند‌، به احتمال زیاد ما را به عنوان یک منبع قدرتمند در بازاریابی دیجیتال قلمداد می‌کنند.

اشتباه در بازاریابی محتوایی

حالا این افراد چه ارزشی برای ما دارند؟ اگر بازاریابان، مقالات ما را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند موجب شناخته‌شدن بیشتر ما می‌شوند و افراد بیشتری برای مطالب ما اهمیت قائل می‌شوند.

یک نقطه شروع خوب، ایجاد گروه‌هایی از «خوانندگان هدف» است، افرادی که می‌خواهید مطالب وبلاگ‌تان را بخوانند. هر کدام از این خوانندگان به دنبال چه چیزی هستند و چه ارزشی برای کسب‌و‌کار شما دارند؟


تعیین نشدن هدف هر مبحث در بازاریابی محتوا

آدم‌ها منتظر این نیستند که شما پست وبلاگ‌تان را بگذارید و فرایند بازاریابی‌تان را آغاز کنید تا برای خرید هجوم بیاورند! خرید برای مشتریان به همین راحتی‌ها نیست و انها باید برای اینکار فرایندی سه مرحله‌ای را طی کنند:

  • آگاهی: مشتریان از مشکل و نیازی که دارند اگاه می‌شوند.
  • ملاحظه: مشتریان مشکلات و نیازها را مورد بررسی قرار می‌دهند و انواع مختلف راه‌حل‌ها را کشف می‌کنند.
  • تصمیم: مشتریان از بین راه‌حل‌های کشف شده، یک راه‌حل را برای رفع نیاز خود انتخاب می‌کنند.

بنابراین باید مشخص کنید مقاله شما برای کدام مرحله از فرایند خرید در نظر گرفته شده است؟


درنظر‌نگرفتن SEO

اگر به شما بگوییم که سرمایه‌گذاری روی مورد A، ده برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری روی مورد B منجر به بازگشت سرمایه می‌شود، چقدر روی ایتم A سرمایه‌گذاری می‌کنید؟

این یک واقعیت است که موتورهای جستجو 10 برابر بیشتر از هر کانال بازاریابی دیگر به وب‌سایت شما ترافیک وارد می‌کنند‌، بنابراین سرمایه‌گذاری در SEO باید اولویت اول شما در تلاش برای توسعه کسب‌و‌کارتان باشد.

چند مورد اساسی در فرایند ایجاد محتوای سئوشده عبارت است از:

با استفاده از چک لیست سئو می‌توانید از رعایت تمام موارد مهم اطمینان حاصل کنید و چیزی را از قلم نیندازید.

اشتباه در بازاریابی - داده ها

عدم توجه به ایجاد لینک

بر اساس مطالعات صورت گرفته که 1 میلیون نتیجه جستجو را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار داد‌ه‌اند، تعداد پیوندهای وب‌سایت‌های خارجی، عامل رتبه‌بندی است که با رتبه‌بندی در نتایج بالای جستجوی گوگل ارتباط نزدیکی دارد.

به عبارت ساده‌تر‌، اگر وب‌سایت‌هایی را دارید که به سایت شما لینک می‌دهند‌، احتمالا زمانی که مشتریان به دنبال خرید از شما هستند در گوگل رتبه بالاتری خواهند داشت.

بنابراین چگونه از پیوندها استفاده کنید؟

  • برای ایجاد روابط با سایر وب‌سایت‌هایی که درباره مطالب مشابه می‌نویسند‌، وقت بگذارید‌.
  • هفته‌ها را صرف آشنایی با این شرکت‌ها و ارائه ارزش به آنها کنید.
  • در نهایت‌، سعی کنید از آنها بخواهید تا به محتوای اخیر شما لینک دهند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

عدم بازنگری در عملکرد بازاریابی محتوا

بزرگترین اشتباه در بازاریابی محتوایی که می‌بینیم کسب‌و‌کارها مرتکب می‌شوند این است که در بررسی عملکرد تلاش خود وقت نمی‌گذارند. اکنون شاید بپرسید چرا باید برای مرور عملکرد بازاریابی محتوا وقت بگذارید؟ چون:

  • اگر چیزی بهتر از حد انتظار عمل می‌کند‌، می‌توانید آن تاکتیک خاص را دو برابر کنید.
  • اگر چیزی کار نمی‌کند‌، می‌توانید آن تاکتیک خاص را قطع کنید تا بر ابتکارات با ارزش‌تر تمرکز کنید.

حداقل هر سه ماه یکبار وقت بگذارید تا عملکرد بازاریابی محتوا را با تیم بازاریابی خود مرور کنید.

با فرض اینکه هر سه ماه یک‌بار این کار را انجام می‌دهید، سوالات زیر را از اعضای تیم بپرسید:

  • کل بازدیدکنندگان وب‌سایت‌، امتیازات و فروش وب‌سایت ما در سه ماهه گذشته نسبت به سه ماهه قبل چگونه بوده است؟
  • کدام کانال بازاریابی در سه ماهه گذشته بیشترین تعداد بازدیدکنندگان‌، رهبری و فروش وب‌سایت را تشکیل داده است؟
  • کدام کانال‌های بازاریابی بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را در سه ماهه گذشته داشته‌اند؟ (از نظر بازدیدکنندگان وب‌سایت‌، سرنخ‌ها و فروش)
  • کدام نوع محتوا بیشترین میزان ترافیک‌، اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی‌، تبلیغات و فروش را به دنبال داشته است؟

یقین داشته باشید بازنگری در عملکرد، تا حد بسیار بالایی می‌تواند از زیان‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید جلوگیری کند، شاید اصلا نیازی به سرمایه‌گذاری و صرف زمان برای اقدامی که در انجام آن اصرار دارید، نباشد. یا برعکس، شاید بهتر باشد روی مواردی بیشتر متمرکز شوید.


عدم در نظر گرفتن متخصصان خارجی

57 درصد از بازاریابان محتوا می‌گویند سئو بیش از سایر ابتکارات بازاریابی منجر به کسب امتیاز می‌شود.

آیا کسب‌و‌کار شما می‌تواند بهترین ابزار فروش ممکن خود را از دست بدهد در حالی که خودتان وقتی برای متخصص‌شدن در بازاریابی محتوایی ندارید؟ بنابراین حضور متخصصان بازاریابی محتوا در کنار خود را دست کم نگیرید. این افراد با دانشی که دارند می‌توانند تا حد بسیار زیادی روند فروش شما را ارتقا دهند.

جمع‌بندی:

گمان می‌کنم اکنون فهمیدیم که در این جهان مجازی پر از رقیب، تولید محتوا به تنهایی منجر به فروش زیاد و دیده‌شدن نمی‌شود، حتی اگر محتوای شما خاص و درجه یک باشد، باید خم‌وچم‌های بازاریابی محتوایی را بلد باشید و با استفاده از دانش‌تان، محتوا را روتوش کنید. البته این ویرایش محتوا با بهره‌مندی از ترفندهای بازاریابی محتوایی کار هر کسی نیست. بنابراین اگر خودتان در این کار پیش‌زمینه‌ای ندارید، آن را به یک سئوکار یا بازاریاب محتوا بسپارید.

در این مقاله هفت اشتباه رایج در بازاریابی محتوا را برشمردیم، امید است با توجه به آنها رشدی روز افزون در کسب‌وکار را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
کپی رایتینگ جذاب برای سایت

7 گام تا رسیدن به یک کپی رایتینگ جذاب برای سایت

مطلب بعدی
نرم‌افزارهای ویراستاری خودکار

ابزارهای حرفه‌ای ویراستاری خودکار متن به سرعت برق و باد!

مطلب مرتبط