چک لیست سئوی 1400 و بررسی اصول پایه‌ای و فنی آن

نکاتی که در سال ۱۴۰۰ برای سئوی سایت باید به آن دقت کنیم

اگر به دنبال چک لیست سئو هستید تا بتوانید با یک نگاه ایرادات سایت خود را پیدا کنید و بازدیدکنندگان طبیعی سایت خودتان را افزایش دهید، چک‌لیست به روز و کامل زیر می‌تواند به شما کمک کند.

در این چک‌لیست ما موارد مهمی که موتور‌های جست‌وجو هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها به آن‌ها اهمیت می‌دهند را جمع آوری کرده‌ایم و در پایان چک لیست آن را قرار داده‌ایم که یک لیست منظم برای بررسی سایت خود داشته باشید.



چک لیست پایه‌ی سئو

در مقاله‌ی سئو را همانطور که واقعا هست بشناسید به تفضیل راجع به اینکه سئو چیست و چه چیزی نیست صحبت کردیم. پس بدون مقدمه‌چینی، اول‌ازهمه پایه و اساس‌های مربوط به سئو را مورد بررسی قرار می‌دهیم. و در ادامه با ابزارها و پلاگین‌هایی که برای امتیاز گرفتن در موتورهای جستجو نیاز دارید آشنا می‌شویم.

1- کنسول جست‌وجوی گوگل را راه‌اندازی کنید

کنسول جست‌وجوی گوگل ابزاری بسیار قدرتمند و رایگان است. این ابزار طراحی شده‌است تا به شما کمک کند که عملکرد سایت خود را در سرچ گوگل ارزیابی کنید و ویژگی‌های کاربردی زیادی دارد، مثل:

  • پیداکردن کلمات کلیدی که برای شما بیشترین ترافیک را به همراه دارند
  • ساخت نقشه‌ی سایت
  • برطرف‌کردن ارورهای سایت
  • دریافت پیام از طرف تیم جست‌وجوی گوگل
  • و غیره

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید در سایت خود سئوی حرفه‌ای داشته باشید، راه‌اندازی کنسول جستجوی گوگل اولین قدم است.


2- نصب ابزار بینگ وب‌مستر را فراموش نکنید

در قدم بعدی ابزار بینگ وب‌مستر را نصب کنید. درست است که بینگ به اندازه‌ی گوگل محبوبیت ندارد؛ اما یک‌سوم جستجوها در بینگ انجام می‌شود پس ارزش بهینه‌سازی را دارد. به‌علاوه، ابزار بینگ وب‌مستر ویژگی‌های عالی و کاربردی دارد، مثل ابزار جستجوی کلمه‌ی کلیدی درون محتوا.


3- راه‌اندازی Google Analytics چرا مهم است؟

استفاده از گوگل آنالیتیکز بهترین راه برای این است که بفهمید مردم درباره‌ی سایت شما چه نظری دارند و چقدر از آن استفاده می‌کنند. کاربردهای زیادی که این ابزار دارد شامل:

  • نشان‌دادن ترافیکی که از گوگل به دست می‌آورید
  • پیداکردن صفحه‌هایی از سایت شما که بیشترین ترافیک را برایتان دارد
  • مشخص‌کردن افزایش ترافیک شما و مقدار آن
  • مشخص‌کردن سایت‌ها و موتورهای جستجوی دیگر که برای شما ترافیک جمع می‌کنند
  • متوسط میزان کاربرانی که پس از بازدید از سایت شما بدون هیچ کلیک دیگری از سایت خارج می‌شوند، بازدید صفحات و زمان‌های سپری شده در سایت.

نکته

 Google Analytics را با کنسول جستجوی گوگل ارتباط دهید و به این صورت اطلاعات سئوی مفیدی را از اکانت گوگل آنالیتیکس خود استخراج کنید.


4- افزونه‌های مربوط به سئو را نصب کنید (Yoast Seo برای کاربران وردپرس)

یوئست سئو محبوب‌ترین پلاگین شناخته شده در جهان است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. Yoast کار بهینه‌سازی سایت وردپرس شما را برای موتورهای جستجو بسیار راحت می‌کند. همچنین برای کارهای فنی سئو به شما کمک می‌کند. مانند نقشه‌های سایت و robots.txt. نصب این پلاگین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در صورتی که برای کار با این افزونه نیاز به کمکی داشتید، خواندن این راهنمای جامع افزونه‌ی Yoast خالی از لطف نیست.

چک لیست سئو چگونه در چند قدم سئوی سایت را بهبود ببخشیم

انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای چک لیست سئو

تحقیقات کلمه‌ی کلیدی اساس و بنیاد یک چک لیست سئو است؛ بنابراین باید بدانید که چگونه کلمات کلیدی که مخاطب‌هایتان سرچ می‌کنند را پیدا کنید و این کار را با سرعت انجام دهید.

1-کلمات کلیدی طولانی را با استفاده از پیشنهادات گوگل مشخص کنید

در چک لیست سئو، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید این است که اگر در زمینه‌ی سئو تازه‌کار هستید یا سایت شما قابل رقابت با ابرسایت‌ها نیست، از کلمات کلیدی پرکاربرد استفاده نکنید. عباراتی که کم‌تر به‌عنوان کلمه‌ی کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلندتر (معمولاً بیشتر از 4 کلمه) هستند و اکثرا پیچیدگی بیشتری دارند. با استفاده از این کلمات کلیدی طولانی، احتمال بازدید سایت شما بالاتر می‌رود.

Google Suggest یا پیشنهاداتی که گوگل هنگام تایپ کلمات به شما می‌دهد، بهترین روش برای پیداکردن کلمات کلیدی طولانی است. در قدم اول یک کلمه‌ی کلیدی را در گوگل تایپ کنید؛ اماEnter را نزنید یا روی پیشنهادات گوگل کلیک نکنید و به‌جای این کار، کلمات کلیدی را چک کنید که گوگل برای شما نمایش می‌دهد.

این کلمات به‌عنوان کلمات کلیدی Google Suggest شناخته می‌شوند. از آن جا که این کلمات مستقیما از گوگل استخراج می‌شوند، مطمئنا کلماتی هستند که مردم به دفعات زیاد سرچ می‌کنند و می‌توانند کلمات کلیدی عالی باشند که قصد دارید سایت خود را بر اساس آن‌ها بهینه‌سازی کنید.

نکته

 ابزار Keywordtool.io کلمات کلیدی را که گوگل پیشنهاد می‌دهد استخراج می‌کند. شما با استفاده از این ابزار، فرایند راحت‌تری برای پیداکردن کلمات کلیدی طولانی خواهید داشت.


2-کلمات کلیدی را در Google Keyword Planner پیدا کنید

Google Keyword Planner ابزار رسمی گوگل برای تحقیقات کلمات کلیدی است. این ابزار منحصرا برای کلمات پیشنهادی طراحی شده است ولی برای تحقیقات کلمات کلیدی سئو نیز بسیار کاربردی است. از آن‌جا که همه‌ی اطلاعات این ابزار مستقیم به وسیله‌ی گوگل تامین می‌شود، یکی از بهترین انتخاب‌های شما در چک لیست سئو خواهد بود.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب چک لیست سئو

3- با استفاده از KWFinder کلمات کلیدی که کاربرد کم‌تری دارند را بشناسید

همان‌طور که قبلا در چک لیست سئوی ۱۴۰۰ اشاره کردیم، اگر از کلمات ساده و کوتاه استفاده کنید که رقابت بر سر آن‌ها زیاد است، شانس کمی برای دیده‌شدن خواهید داشت. KWFinder یک ابزار رایگان برای تحقیقات کلمه‌ی کلیدی است. چیزی که این ابزار را خاص و متفاوت می‌کند، این است که برای هر کلمه‌ی کلیدی، مقدار زیادی اطلاعات به شما می‌دهد. وقتی یک کلمه‌ی کلیدی را در KWFinder تایپ می‌کنید، اطلاعاتی درباره‌ی:

  • حجم سرچ
  • سختی کلمه‌ی کلیدی
  • CPC
  • ترندها
  • بازدیدهای تقریبی

به دست می‌آورید و به‌این‌ترتیب می‌توانید کلمه‌های کلیدی را انتخاب کنید که در رقابت با سایت‌های قوی به مشکل برنخورید و به‌راحتی از گوگل امتیاز کسب کنید.


4-کلمات کلیدی سوالی عالی هستند آن‌ها را با استفاده از ATP پیدا کنید

کلمات کلیدی سوالی یا سوالات کلیدی، یکی از موارد کاربردی چک لیست سئو هستند که در مقاله‌ها و پست‌های وبلاگ از آن‌ها استفاده می‌شود. برای مثال: «چگونه رژیم سالم داشته باشیم؟» در سایت Answer The Public می‌توانید به‌راحتی و به‌صورت رایگان کلمات کلیدی سوالات پر تکراری که مردم جست‌وجو کرده‌اند را پیدا کنید و از این طریق، در محتوای مقاله‌ی خود به این سوالات جواب دهید.


چک لیست سئو داخلی سایت (On-Page SEO Checklist)

حالا نوبت آن رسیده که با استفاده از تکنیک‌های ارزیابی‌شده و کاربردی، محتوای خود را بهینه‌سازی کنید. با اینکه در مقاله‌ی دیگری راه‌های بهینه‌سازی محتوای نوشتاری برای موتورهای جست‌وجو گفته شده است، اما بازگویی آنها در اینجا خالی از لطف نیست و در حقیقت اگر این موارد را در جک لیست خود نیاوریم یک چک‌لیست ناقص خواهیم داشت

1-استفاده از کلمات کلیدی در آدرس URL سایت

URL سایت شما به گوگل کمک می‌کند که بفهمد صفحه‌ی شما درباره چه موضوعی است و یک کلمه‌ی کلیدی قوی برای URL به رتبه‌بندی سایت شما در گوگل کمک زیادی خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است که از کلمه‌ی کلیدی در URL سایت‌تان استفاده کنید. برای مثال، اگر کلمه‌ی کلیدی اصلی شما SEO checklist است، URL صفحه‌تان را این‌گونه بنویسید. : https://example.com/seo-checklist

این روش یکی از مفیدترین راهکارهای چک لیست سئو است و همچنین ساخت آن بسیار آسان به نظر می‌رسد.


2- از URL های کوتاه استفاده کنید

تا می‌توانید URL سایت خود را کوتاه نگه دارید. طبق آخرین تحقیقات بر روی نتایج 11.8 میلیون جستجوی گوگل، مشخص شد که URLهای کوتاه، امتیاز بالاتری در گوگل دارند.

چک لیست سئوی داخلی سایت

3- کلمه کلیدی خود را در ابتدای عنوان‌ها به کار ببرید

همان‌طور که می‌دانید از کلمات کلیدی باید در عنوان‌های محتوای خود استفاده کنید. بهترین مکان برای کلمات کلیدی در عنوان، ابتدای آن است اما در صورتی که متن شما را به حالت ماشینی در می‌آورد اشکالی ندارد در جاهای دیگری از متن آن را بیاورید. برای مثال، در عنوان “گیاهان آپارتمانی با طول عمر زیاد” برای یک مقاله‌ی فرضی، “گیاهان آپارتمانی” کلمه‌ی کلیدی مدنظر است که عنوان با این کلمه شروع می‌شود.


4- در 150 کلمه‌ی ابتدایی متن، یک‌ بار از کلمه‌ی کلیدی خود استفاده کنید

جدای از اهمیت مقدمه بر جذب مخاطب، گوگل بر روی 100-150 کلمه‌ی ابتدایی صفحه‌ی شما، تمرکز بیشتری می‌کند. پس حتما از کلمه‌ی کلیدی خود در ابتدای مقاله حداقل یک بار استفاده کنید.


5- در تگ‌های H1، H2 یا H3 از کلمه‌ی کلیدی استفاده کنید

تگ‌های H (HTML Headings Tags) یا همان تیترهای متن، باعث می‌شوند که خواننده و همچنین خزنده‌ی گوگل درک کلی از متن داشته باشد و از H1 تا H6 دسته بندی می‌شوند. از کلمه‌ی کلیدی خود در H1، H2 و H3 که مهم‌ترین تگ‌ها هستند استفاده کنید. این روش برای امتیاز دادن گوگل به سایت شما تاثیری نخواهد داشت اما موتور جست‌وجو با بررسی کلی متن شما و مطالعه‌ی این تیترها متوجه موضوع متن شما می‌شود. به همین دلیل استفاده‌ی درست از این تگ‌ها در بهینه سازی سایت برای موتور جستجو مفید خواهد بود


6-عکس‌ها را بهینه سازی کنید

عکس‌هایی که استفاده می‌کنید، اطلاعات زیادی راجع به متن شما می‌دهند. اما متاسفانه هنوز گوگل قادر به دیدن عکس‌ها مانند یک انسان نیست. پس برای این که به گوگل کمک کنیم تا نسبت به عکس‌ها درک بیشتری داشته باشد، باید تیتر عکس‌ها و اسم فایل آن‌ها را بهینه سازی کنیم. به علاوه، بهینه سازی عکس‌ها باعث می‌شود که امتیاز بالاتری در جست‌وجوی عکس‌ها کسب کنید.
دقت کنید که حجم عکس‌های مورد استفاده در حدی باشد که نه کیفیت را از دست بدهید و نه سرعت بارگذاری صفحه‌ی شما پایین بیاید.

بجز موارد مذکور برای بهبود رتبه‌ی سایت خود این ۱۲ توصیه را از دست ندهید.


چک لیست فنی سئو

سئوی فنی می‌تواند امتیاز سایت شما را به طور قابل توجهی بالا یا پایین ببرد. خوشبختانه، اگر نکات این چک لیست را رعایت کنید، درست کردن سئوی فنی کار سختی نیست. برای مثال:

  • مشکل باز کردن صفحات سایت را در کنسول جستجوی گوگل برطرف کنید.
  • مطمئن باشید که گوگل دسترسی کامل به صفحات شما دارد.
  • سایت خود را روی گوشی‌های موبایل نیز سازماندهی کنید.
  • سرعت باز شدن صفحات سایت خود را ارزیابی کنید.
  • حذف صفحات تکراری
  • بررسی سالم بودن لینک های موجود در صفحات
  • تگ‌های مورد استفاده تکراری نباشند

سخن پایانی

با افزایش تعداد سایت‌ها در اینترنت، رقابت سنگینی میان آن‌ها در سراسر دنیا وجود دارد. پس اگر می‌خواهید در دنیای آنلاین دیده شوید، محتوای سایت شما و چگونگی ارائه‌ی محتوا اهمیت زیادی دارند. برای این‌که مطمئن شوید در این رقابت مجازی پیروز خواهید بود، از نکات چک لیست سئو 2021 استفاده کنید. با انجام هر کدام از موارد چک لیست بالا، می‌توانید در مدت کوتاهی بازدید سایت خود را بالا ببرید و نتیجه‌ی آن را ملاحظه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
داستان سرایی حلقه ی گمشده ی مارکتینگ

داستان سرایی، حلقه گمشده‌ی بازاریابی

مطلب بعدی
تولید محتوای گردشگری مسافریتی

چطور برای مجلات سفر و آژانس‌های مسافرتی بنویسیم؟

مطلب مرتبط