بهینه‌سازی و سئوی محتوا : ۱۲ توصیه برای محتوای بهتر و رتبه‌بندی برتر

سئوی محتوا

مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید ترجمه‌ای است از این پست وبلاگ Ahrefs که در آن به بررسی نکات عملی و کاربردی برای بهینه‌سازی و سئوی محتوا پرداخته است. راهکارهایی که به وسیله‌ی آن‌ها، این وبلاگ توانسته در طول 4 سال، بازدیدهای ماهانه‌ی خود را تقریبا 83 برابر کند. قطعا خواندن این موارد که توانسته‌اند در عمل خود را نشان دهند، می‌تواند به ارتقای رتبه‌ی سایت شما نیز کمک کند.



در چهار سال گذشته، بازدید ماهانه‌ی وبلاگ Ahrefs از 5000 بازدید به حدود 418،000  بازدید افزایش پیدا کرده است.

اما سوال اینجاست که چطور این کار را انجام دادیم؟

افزایش بازدید سایت

12 راهکار برای بهینه‌سازی و سئوی محتوا

بهینه‌سازی یا سئوی محتوا پروسه‌ی تولید محتوای آنلاینی‌ست که رتبه‌ی بالایی در گوگل کسب کند، ترافیک کارآمدی (بازدید) برای سایت شما به همراه داشته باشد، خوانندگان را جذب محتوا کرده و در نهایت آنها را برای اقدام مورد نظر شما در سایت‌تان متقاعد کند.

البته محتوایی که تعداد زیادی بازدید از گوگل به خود جلب می‌کند اما هرگز به اهداف تجاری شما کمک نمی‌کند، در نهایت بی‌فایده است. پس چگونه محتوایی را تولید کنید که به این اهداف برسد؟


1. هدف از جستجو را  با محتوای خود تطابق دهید

اگر صاحب یک وبلاگ بسکتبال با 50000 جستجوی ماهانه در ایالات متحده هستید، به نظر می‌رسد عبارت “کفش بسکتبال” کلمه‌ی کلیدی مناسبی برای یک پست وبلاگ باشد.

راهکارهای سئوی محتوا

اما شما در اشتباه هستید!

می‌پرسید چرا؟ بیایید نگاهی به نتایج حاصل از جستجوی این عبارت بیندازیم:

همانطور که می‌بینید همه‌ی صفحات دارای رتبه‌ی برتر در صفحه‌ی اول جستجو برای این عبارت، مربوط به سایت‌های فروشگاه‌های آنلاین هستند.  

این نتایج برای فروشگاه‌های آنلاینی بوده که محصولات مرتبط (کفش بسکتبال) با عبارت مورد جستجو را نشان می‌دهند.

گوگل قرار نیست پست‌های وبلاگ را برای این جستجو رتبه‌بندی کند، زیرا می‌داند جستجوگران برای این عبارت، به اصطلاح  در حالت خرید هستند و نه در حالت یادگیری یا کسب اطلاعات.

و این اولین درس بهینه‌سازی و سئوی محتوا است: تولید محتوای مناسب برای کلمه‌ی کلیدی مورد نظر خود. اگر موفق به انجام این کار نشوید مشخصا در کسب رتبه‌بندی بهتر در گوگل با مشکل مواجه خواهید شد.

این مفهوم به عنوان هدف از جستجو (search intent) شناخته می‌شود.

درک هدف از جستجو می‌تواند بسیار ساده باشد. فقط به نتایج جستجو نگاه کنید، تا هدف از جستجو را دریابید.


انواع محتوا

انواع متنوع محتوا تقریباً همیشه در یکی از پنج نوع زیر قرار می‌گیرند: پست‌های وبلاگ، محصولات، دسته‌بندی‌ها، صفحات فرود یا ویدیو‌ها.

به عنوان مثال، نتایج جستجو برای “هدفون بی‌سیم” همه صفحاتی تجاری هستند، در حالی که نتایج جستجو برای “بهترین هدفون‌های بی‌سیم” ، بیشتر در دسته‌ی پست‌های وبلاگ می‌گنجند.


قالب محتوا

قالب محتوا بیشتر به محتوای اطلاعاتی اعمال می‌شود. نمونه‌ی قالب‌های متنوع محتوا شامل:‌ نحوه‌ی عملکرد(how to)، فهرست‌ها، مقاله‌های خبری، بخش‌های نظرات و تحلیل و بررسی‌ها هستند.

به عنوان مثال، وقتی عبارت date ideas را در گوگل جستجو کنید، خواهید دید که همه‌ی نتایج دارای قالب محتوایی لیست شده هستند.

نوشتن محتوای سئو شده

زاویه‌ی محتوا

زاویه‌ی محتوا نقطه‌ی اصلی جذب مخاطب محتواست. معمولاً یک زاویه‌ی غالب در نتایج جستجو وجود دارد.

به عنوان مثال، نتایج برتر برای عبارت “چگونه شطرنج بازی کنیم” برای مبتدیان هدف قرار می‌گیرد:


2. با تجزیه و تحلیل صفحات دارای رتبه‌ی برتر در نتایج گوگل، بهترین محتوا را تولید کنید

گوگل می‌خواهد مرتبط‌‌ترین و مفیدترین نتیجه را در صفحه‌ی اول رتبه‌بندی کند. بنابراین، پست شما باید نشان دهد که لیاقت حضور در آنجا را دارد.

 چگونه این کار را انجام بدهیم؟

با در بر گرفتن تمامی نکات و اطلاعاتی که جستجوگران می‌خواهند بدانند و انتظار دیدن آن را دارند.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما می‌خواهید برای “بهترین هدفون‌های بی‌سیم” رتبه‌بندی مناسبی کسب کنید.

با مشاهده‌ی صفحه‌ی نتایج موتور جستجو (SERPs) مشخص است که این پست باید در قالب یک لیست باشد. اما چه محصولات، ویژگی‌ها و زیرمجموعه‌هایی را باید شامل شود؟

ساده‌ترین راه برای کشف این موضوع، جستجوی نکات مشترک از میان نتایج برتر است.

به عنوان مثال، اگر به نتایج برتر “بهترین هدفون‌های بی‌سیم” نگاه کنید، خواهید دید که؛ و البته همانطور که انتظار می‌رود؛ همه‌ی آن‌ها AirPods Pro اپل را ذکر کرده‌اند.

بنابراین، این قطعاً محصولیست که باید در پست خود ذکر کنید.

همچنین می‌خواهید محصولات زیر را نیز ذکر کنید:

  • Jabra Elite Active 75t
  • Samsung Galaxy Buds Plus
  • Beats Powerbeats Pro

این ویژگی محتوای شما را برای جستجوگران و به طور بالقوه، ارتباط آن با عبارت مورد جستجو را از نظر گوگل بهبود می‌بخشد و فرایند سئوی محتوا را یک گام به جلو می‌برد.


3. “محرک‌های پیوند دهنده” در محتوای خود ایجاد کنید

از منظر گوگل لینک‌ها یکی از سه عامل برتر رتبه‌بندی صفحات هستند. احتمالاً به همین دلیل است که بین لینک‌ها و ترافیک طبیعی وب‌سایت‌ها همبستگی واضحی وجود دارد.

بنابراین زمانی که در حال تولید محتوا هستید، باید متوجه شوید که چرا جستجوگران به صفحات مورد نظر شما لینک می‌زنند و از این طریق می‌توانید برای تولید محتوای بهتر اقدام کنید.

برای مثال، ما عبارت SEO copywriting را به عنوان کلمه‌ی کلیدی مورد جستجو هدف قرار داده‌ایم.

اگر به بررسی اجمالی SERP (صفحات نشان‌دهنده‌ی نتایج موتورهای جستجو) در Keywords Explorer بپردازیم، می‌بینیم که به اصطلاح رقابت برای این عبارت شدید است. به طور متوسط، ده نتیجه‌ی برتر، هرکدام دارای بک لینک از 198 وب‌سایت هستند.

اما به راستی چرا تمامی این افراد به این صفحات لینک می‌دهند؟ برای اطلاع از این مورد، بیایید یکی از این URLها را کپی کرده، آن را در Site Explorer جایگذاری و گزارش “Anchors” را بررسی کنیم. نتیجه‌ی این تحلیل نشان‌دهنده‌ی متداول‌ترین کلماتی است که مردم هنگام لینک دادن به این صفحه استفاده می‌کنند.

بلافاصله می‌بینیم که افراد زیادی به دلیل داشتن دو مفهوم معرفی شده در اینجا به این پست لینک می‌دهند: “Bucket brigades” و “APP intro formula”.

اکنون هدف، کپی کردن این ایده‌ها در پست خود نیست؛ بلکه باید با نگاه عمیق‌تر و تجزیه و تحلیل اصولی، دلیل آن را بیابید.

بنابراین اگر می‌بینید که افرادی به دلیل آمار منحصربه‌فرد یک صفحه در حال لینک دادن به آن هستند، بهتر است در مورد آن موضوع بیشتر مطالعه کرده و یا یک نظرسنجی انجام دهید.


4. از فرمول ASMR بهره ببرید تا استفاده‌ی محتوا را برای مخاطبین خود راحت کنید

“ هیچ‌کس به مطالعه علاقه‌ای ندارد. مردم تنها به دنبال به‌دست آوردن اطلاعات هستند. اگر آن‌ها می‌توانستند اطلاعات را بر روی مغزشان دانلود کنند، مطمئن باش این کار را می‌کردند.”

Tim Soulo

خواندن اطلاعات نوعی از داد و ستد است. خوانندگان مطالب شما، در واقع زمان خود را به ازای کلمات شما می‌دهند، به این امید که مطالب شما شاید به طریقی زندگی‌شان را بهبود بخشیده، علم‌شان را افزایش داده و یا حتی آنها را سرگرم کند. اگر خوانندگان مطالب شما در هر لحظه احساس کنند که این مطالعه سخت و دشوار شده، به راحتی از صفحه خارج می‌شوند.

همانطور که کارشناس تولید محتوای معروف باند هالبرت می‌گوید: “ نوشتن محتوای خوب، مطالعه‌ی بی‌دردسر را به همراه خواهد داشت”.

این مفهوم با نوع طراحی محتوا آغاز خواهد شد.

با پیروی از فرمول ASMR محتوایی تولید کنید که مطالعه‌اش راحت باشد:‌

  • Annotations (حاشیه‌نویسی): افزودن نکات جانبی و سایر عناصر مانند نقل‌قول‌ها و باکس‌های فراخوان به از بین بردن یکنواختی پست کمک می‌کند.
  • Short sentences (جملات و پاراگراف‌های کوتاه): خواندن و درک جملات بلند سخت است. جملاتی که در آن‌ها از کلمات معمول مانند:‌ و، زیرا، که (کلمه ربط دو جمله) استفاده کرده‌اید را به جملات کوتاه‌تر تبدیل کنید.
  • Multimedia (محتوای چندرسانه‌ای): ویدیو‌ها، تصاویر، گیف‌ها. اضافه‌ کردن این موارد به شما کمک خواهد کرد تا بدون صحبت بیشتر مفهوم مورد نظر خود را بهتر انتقال دهید.
  • Read (بازخوانی): پیش‌نویس محتوای خود را بلند بخوانید تا نقاطی که روان نیستند را پیدا و برطرف کنید.

5. با پیروی از فرمول PAS مخاطبین خود را جذب کنید

اکثر مردم  تنها براساس مقدمه‌ی یک پست تصمیم می‌گیرند که آیا آن پست حاوی اطلاعاتی‌ست که به دنبالش بوده‌اند یا خیر.

یک مقدمه‌ی خوب مخاطبین شما را به خواندن ادامه‌ی پست ترغیب کرده و و البته یک مقدمه‌ی کم‌کیفیت آن‌ها را دوباره به صفحه‌ی نتایج جستجویشان بازمی‌گرداند.

برای نوشتن یک مقدمه‌ی خوب می‌توانید از فرمول مشکل-برخورد-تصحیح یا همان Problem-Agitate-Solve (PAS) formula بهره ببرید.

فرمول pas برای سئوی محتوا

در ابتدا مشکل را شناسایی می‌کنید.

در ادامه دقیقا در جایی که مشکل را شناسایی کرده‌اید،‌ با آن برخورد می‌کنید!

و در آخر یک راه‌حل پیدا کرده و اعمال می‌کنید! به همین آسانی!

solve pas

6. خواندن محتوا را با فراهم کردن یک فهرست مطالب آسان کنید

همواره این نکته را در نظر بگیرید که زمان خوانندگان بسیار باارزش است.

آگاهانه یا ناخودآگاه، خوانندگان یک مطلب، همیشه در حال بررسی این نکته هستند که آیا یک محتوا به اصطلاح: به قول خود عمل می‌کند یا خیر. خوانندگان به دنبال یافتن پاسخ خود در محتوایی هستند که ادعای برآورده کردن آن پاسخ را داشته است و بنابراین اگر غیر از این باشد، مشخصا آن‌ها ادامه‌ی محتوا را نمی‌خوانند و به همین دلیل است که باید یک فهرست مطالب را در محتوای خود بگنجانید.

فراهم کردن فهرست مطالب به خوانندگان محتوای شما این امکان را می‌دهد تا سریعا متوجه شوند که آیا این محتوا جواب سوال آنان را دارد یا خیر. و بنابراین اگر محتوای شما دارای فهرست مطالب باشد، آنان به راحتی می‌توانند بخش مورد نظر خود را بیابند. علاوه بر این زمانی که آن‌ها شروع به خواندن بخش مورد نظرشان می‌کنند، بسیار محتمل است که جذب محتوا شده و آن را تا انتها بخوانند.

مزیت دیگر فهرست مطالب این است که در صفحه انکر (anchor) ایجاد می‌کند. گوگل بعضا این انکرها را در SERP (صفحات نشان‌دهنده‌ی نتایج موتورهای جستجو) نشان می‌دهد:

16 sitelinks

این امر مشخصا باعث افزایش بازدید خواهد شد.


7. CTR (نرخ کلیک) خود را با این حقه‌های عنوان‌نویسی بهبود بخشید

کسب رتبه‌ی اول، در حالی که کسی بر وب‌سایت شما کلیک نکند، مشخصا بی‌فایده خواهد بود.

همین دلیل است که بایستی همواره تگ تایتل یا عنوان جذابی بنویسید. این کار به سئوی محتوا بسیار کمک می‌کند و به طور خلاصه، وظیفه‌ی عنوان، جذب کلیک بیشتر برای وب‌سایت شماست.

چگونه عنوان خود را بهتر کنیم؟ از این ۳ حقه استفاده کنید:


از کلمات قدرتی استفاده کنید

قابل توجه، گیرا و به یاد ماندنی.

این‌ها کلمات به اصطلاح  قدرتی هستند. کلماتی که احساساتی منفی یا مثبت را در خواننده برمی‌انگیزند. استفاده از یک یا دو کلمه‌ی این‌چنینی در عنوان محتوا بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

برای مثال با افزودن یک کلمه‌ی قدرتی، تیتر محتوای خود را از این:‌

عنوان نویسی محتوا

به این تبدیل می‌کنید.

تغییر شگفت‌آوری بود، این‌طور نیست؟


از پرانتز استفاده کنید

می‌توانید با استفاده از پرانتزها، عنوان خود را بیش از بیش جذاب کنید.

برای مثال برای تیتر:‌ فواید پیاده‌روی می‌توانید از این پرانتز استفاده کنید: ‌فواید پیاده‌روی (بر اساس تحقیقات علمی)


تاریخ امسال را به عنوان اضافه کنید

برخی از جستجو‌ها، نتایج جدید می‌خواهند.

برای مثال اگر می‌خواهید بر روی کلمه‌ی کلیدی بهترین هدفون‌های بی‌سیم کار کنید، مطمئن باشید که جستجوکنندگان این عبارت به دنبال نتایجی هستند که امسال به‌روزرسانی شده‌اند. 

بنابراین برای اینکه بتوانید به‌روزبودن مطلب خود را نشان دهید، تاریخ امسال را به تیتر اضافه کنید. 


8. مانند همینگوی بنویسید

اکثر مخاطبان به خواندن مطالبی با سطحی پایین‌ و در حد کتاب‌های مدرسه عادت دارند.

این گفته بدین معناست که اگر در مطلب خود از زبان پیچیده استفاده می‌کنید، درواقع باعث خواهید شد که نیمی از مخاطبین خود را از دست بدهید. به بیان دیگر، این افراد مطالب شما را با دیگران به اشتراک نگذاشته، به آن لینک نزده و به مشتری تبدیل نخواهند شد.

بنابراین بهتر است به سبک نویسنده‌ی آمریکایی ارنست همینگوی بنویسید:‌ کلمات و جملات ساده، ساختارهای دستوری غیرپیچیده و بیان منظور با استفاده‌ی حداقلی کلمات.


9. جذب هرچه بیشتر مخاطبین با متد هرم وارونه (Inverted Pyramid)

این‌طور به نظر می‌رسد که بیشتر صفحات وب حاوی اطلاعات مهمی هستند.

نگاهی به این لیست از بهترین ماهیتابه‌های نچسب بیندازید:

در این مطلب قبل از رسیدن به پاسخی که جستجو برای آن انجام شده، ۲۸۹ کلمه‌ی دیگر آورده شده است! تمامی این کلمات یا اطلاعات، صرفا برای دانستن جالب هستند ولی اطلاعاتی نیستند که لازم است بدانیم!

اکنون به پست زیر در مورد همین موضوع نگاهی بیندازید:

20 wirecutter inverted pyramid

در این مطلب جواب مورد جستجو درست در پاراگراف اول و بعد از تنها ۳۲ کلمه فراهم شده است.

برای مخاطبین کم‌حوصله، این مطلبی عالی است. آن‌ها سریعا به جواب خود می‌رسند و البته برای دیگر مخاطبین که علاقمند به دانستن بیشتر هستند، همچنان در ادامه اطلاعات بیشتر فراهم شده است.

این مدل نوشتاری به مدل هرم وارونه شناخته می‌شود. این فرم نوشتاری نوعی تکنیک روزنامه‌نگاری بوده که برای خوانندگان در ابتدا اطلاعات مورد نیاز و سپس اطلاعات غیرضروری را  فراهم می‌کند. سعی کنید برای بهینه‌سازی و سئوی محتوا از این مدل استفاده کنید.

هرم معکوس بازاریابی محتوایی

از نگاه بهینه‌سازی یا همان سئوی محتوا دادن اطلاعات مورد جستجو به مخاطبین بدون وادار کردن آن‌ها به رفتن و برگشتن به صفحات نشان‌‌دهنده‌ی نتایج، بسیار حائز اهمیت است. و البته این امر باعث بهبود زمان جستجو برای نتیجه‌ی مورد نظر جستجوکننده یا همان  dwell time نیز خواهد شد.


10. پایان باز یا همان Open loops را به محتوای خود اضافه کنید

حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که به دیدن اولین قسمت از سریالی نشسته‌اید و قبل از اینکه به خود بیایید، کل فصل سریال را تماشا کرده باشید.

برای سالیان متمادی تهیه‌کنندگان سریال‌های تلویزیونی از این تکنیک برای ترغیب شما به ادامه دادن تماشای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. به این تکنیک حلقه‌ی باز یا پایانی با تعلیق گفته می‌شود.

به زبان ساده، آن‌ها مساله‌ای را در ابتدای قسمت مطرح کرده و تا انتهای آن قسمت جوابی برای آن مساله به ما نمی‌دهند. و البته این موضوع می‌تواند تا قسمت‌های بعدی و یا حتی فصل بعدی ادامه یابد.

هدف ما از اشاره به این تکنیک این است که به شما بگوییم که شما نیز در تولید محتوای خود می‌توانید از این تکنیک بهره ببرید.

به خاطر داشته باشید که شما همواره باید به اصطلاح این حلقه را ببندید! بدین معنا که در هر صورت و در نهایت پاسخ را برای مخاطبین خود در جایی از محتوای خود فراهم کنید. در غیر این صورت به وضوح اعتماد خود را در نزد مخاطبین از دست خواهید داد.


11. به زبان مخاطبین خود بنویسید

برای ترغیب مخاطبان و قانع کردن آ‌ن‌ها به مطالعه، شما همواره بایستی نشان دهید که آن‌ها را درک می‌کنید. در واقع باید نشان دهید که شما نیز یکی از آن‌ها هستید. و بنابراین باید به زبان خودشان صحبت کنید.

اگر شما از اصطلاحات دقیق و به‌روز هر گروه از افراد استفاده نکنید، مخاطبان سریعا متوجه می‌شوند که شما از خودشان نیستید و بنابراین مطالب شما را دنبال نخواهند کرد.

علاوه بر این، در اینجا مزیتی برای بهینه‌سازی یا سئوی محتوا نیز برای شما فراهم می‌شود.

به دلیل فهرست‌بندی بر اساس عبارات یا همان phrase-based indexing  و هم‌زمانی، می‌توانید حتی رتبه‌بندی کلمات کلیدی اصلی خود را بهبود بخشید. به طور کلی، گوگل از این طریق می‌تواند مطالب موضوعی مرتبط را با توجه به وجود هم‌زمانی کلمات و عبارات تشخیص دهد. (برای مثال، صفحه‌ای که کلمات اپل، فیس آی‌دی و گوشی موبایل را در بردارد مشخصا در مورد گوشی‌های آیفون است)

در اینجا سوال این است که چگونه می‌توانید زبان مخاطبین خود را بشناسید؟

اگر شما با جمع‌های خاص افراد یا همان niche آشنایی داشته باشید، مشکلی نخواهید داشت. در غیر این صورت بایستی در فضاهایی که این افراد به تبادل نظرات و اطلاعات می‌پردازند جستجو و مطالعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

فضاهایی مثل:

  • فیسبوک
  • ردیت
  • کورا یا همان Quora
  • وبلاگ‌ها
  • تالارهای گفتگو یا همان فورم‌ها

در این فضاها زمان گذاشته، فعالیت کرده و اطلاعات کسب کنید. اصطلاحات دقیق مورد استفاده‌ی خود را پیدا کنید و به موضوعات مورد بحث افراد توجه کنید. این موضوعات می‌توانند ایده‌هایی عالی برای پست‌های وبلاگ‌های شما در آینده باشند.

برای مثال اگر می‌خواهید مطلبی راجع به بیلیارد بنویسید، در تالار گفتگوهایی که بیلیاردبازان در آن بحث می‌کنند جستجو کنید تا با اصطلاحات این بازی آشنا شوید. علاوه بر این با اسامی بازیکنان معروف این بازی نیز آشنا خواهید شد.

همانطور که می‌بینید با چندین دقیقه مطالعه، اطلاعات بسیاری در این حوزه کسب کردید!


12. از دکمه‌های فراخوان برای سوق دادن مخاطبین به قیف بازاریابی خود استفاده کنید

در اینجا شاید با خواندن این اصطلاحات کمی گیج شده باشید. جای هیچ نگرانی نیست! به انتهای این مطلب نزدیک شده‌ایم پس با ما همراه باشید تا با آخرین توصیه‌‌ی ما در خصوص بهینه‌سازی و سئوی محتوا آشنا شوید.

اگر می‌خواهید خوانندگان مطالب شما قدم بعدی را بردارند، باید از آن‌ها بخواهید! مانند مَثَل قدیمی انگلیسی که می‌گوید:‌ تا درخواست نکنید، چیزی به‌دست نمی‌آورید!

در حوزه‌ی بازاریابی این گفته به این معناست که در محتوای خود بایستی دکمه‌های فراخوان یا همان call to action buttons را قرار دهید.

گرچه این نکته به این معنا نیست که هر دکمه‌ی فراخوان بایستی مخاطبین شما را به خریدن محصول سوق دهد. به بیان ساده، هر مخاطبی خریدار نیست.

تحقق این امر بستگی به جایگاه دکمه‌های فراخوان در پروسه‌ی سفر مشتریان شما دارد. همانطور که می‌دانید منظور از سفر مشتری روندی است که یک مشتری طی می‌کند تا از محصول شما آگاهی پیدا کند، توجه‌اش را جلب کند، آن را انتخاب کند و در نهایت او را ترغیب به خرید محصول شما کند.

اگر درمورد سفر مشتری به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم پست نقشه سفر مشتری چیست و تولید محتوا در مراحل مختلف آن چه نقشی دارد؟ را مطالعه کنید.

در اینجا به مثال زیر دقت کنید:

تصور کنید شما اشتراک وی‌پی‌ان می‌فروشید. شما محتوایی تولید کرده‌اید با عنوان:‌ وی‌پی‌ان چیست؟ رتبه‌بندی این محتوا در گوگل خوب بوده و برای شما ترافیک بالایی ایجاده کرده است.

اما از آنجایی که چنین محتوایی از سطحی ابتدایی برخوردار است، مخاطبین شما احتمالا به مشتریان شما تبدیل نمی‌شوند. به هر روی، آن‌ها از این محتوا تنها این مطلب را یاد گرفته‌اند که وی‌پی‌ان چیست. بنابراین حاضر نیستند برای چیزی که به تازگی از وجودش آگاه شده‌اند و اطلاعات کسب کرده‌اند، پولی بپردازند.

بنابراین به جای تلاش برای تبدیل آن‌ها به مشتریان، سعی کنید به مرحله‌ی بعدی در قیف بازاریابی خود سوق‌شان دهید.

قیف وارونه بازاریابی محتوایی

به عنوان مثال، بعد از خواندن مقاله وی‌پی‌ان چیست، ممکن است مخاطب این سوال را داشته باشد که آیا خودش واقعاً به آن احتیاج دارد؟

بنابراین، اگر مقاله‌ای در مورد “10 دلیل نیاز همه به وی‌پی‌ان” داشته باشید، می‌توانید به آن لینک دهید. از نظر سئو چنین لینک دادنی مفید است زیرا بازدید از صفحه را افزایش می‌دهد، برگشت به صفحه‌ی نتایج جستجو را کاهش داده و ممکن است سیگنال‌های تعامل مثبت را به گوگل ارسال کند.

نکته‌ی مهم: همواره فراخوان به عمل صحیح را در مرحله‌ی صحیح در سفر مشتری خود قرار دهید.

سخن آخر

بهینه‌سازی و سئوی محتوا تنها برای رتبه‌بندی بهتر در گوگل نیست. سئو برای برآوردن ترافیک بیشتر، جذب مخاطبین بیشتر و در نهایت رساندن شما به هدف تجاری مورد نظرتان است.

و البته همواره به یاد داشته باشید که هیچ کس محتوایی با رتبه‌بندی بالا اما بی‌کیفیت را مطالعه نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
نسخه صوتی داستان هایی که می چسبند

داستان‌هایی که می‌چسبند، این بار برای شنیدن

مطلب بعدی
محتوای بد

چرا هیچ‌کس محتوای شما را نمی‌خواند، یا چطور محتوای بد ننویسیم؟

مطلب مرتبط