چک لیست بازاریابی محتوایی

چک لیست بازاریابی محتوا

وجود یک چک لیست بازاریابی محتوایی و رعایت تمام‌وکمال موارد آن، نقشی اساسی در افزایش نرخ تعامل کاربر از طریق کانتنت مارکتینگ ایفا می‌کند. نرخ تعامل، همان شاخصی است که در ارزیابی میزان موفقیت فعالیت‌های بازاریابی‌تان، اهمیتی حیاتی دارد و اغراق نیست اگر آن را مهم‌ترین معیار ارزیابی صفحه یا محتوا بدانیم. اگر شما هم درصدد بهبود این معیار مهم هستید، تا انتهای این گفتار با نویسش همراه باشید.



نرخ تعامل (Engagement Rate) چیست و چه اهمیتی دارد؟

نرخ تعامل به این معناست که چند درصد از کسانی که محتوا را می‌بینند، نسبت به آن کنش یا واکنش عملی نشان داده یا به عبارت ساده‌تر، با آن درگیر می‌شوند؟ این درگیری می‌تواند به شکل‌های گوناگونی ایجاد شود که لایک کردن، ثبت نظر و اشتراک‌گذاری ازجمله متداول‌ترین اَشکال آن هستند. نرخ تعامل، معیاری برای ارزیابی کیفی مخاطبان یا دنبال‌کنندگان شماست. اینکه در شبکه‌های اجتماعی، دنبال‌کنندگان زیادی داشته باشید، البته که محشر است اما آنچه اعتبار و ارزش صفحات شما را بهبود می‌بخشد، سطح درگیری و تعامل مخاطبان با محتواست.

این نرخ تعامل است که انعکاس صدایتان را نزد مخاطبان نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید پیامتان واقعا موردتوجه قرار گیرد و به اهداف مهم‌تری مثل افزایش فروش محصولاتتان نائل شوید، باید برای افزایش نرخ تعامل در بسترهای مختلف اعم از سایت یا شبکه‌های اجتماعی، پلن ویژه‌ای داشته باشید. این کار، تدوین یک چک لیست بازاریابی محتوایی را می‌طلبد که در ادامه قصد داریم مهم‌ترین موارد این چک‌لیست را معرفی و تشریح کنیم.


چک لیست بازاریابی محتوایی و 11 مؤلفه‌ی کلیدی آن

تدوین چک لیست بازاریابی محتوایی، فرایندی است که به‌شرط اجرای درست، تحقق اهدافی مثل افزایش نرخ تعامل، نفوذ بر مخاطب و افزایش فروش را تضمین می‌کند. یک چک‌لیست جامع برای این منظور باید حاوی 11 مؤلفه‌ی کلیدی باشد که در اینجا ضمن معرفی این مؤلفه‌ها، هرکدام از آن‌ها را به شکلی مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

چک‌لیست بازاریابی محتوایی

1. شناخت مخاطبان هدف

آنچه باید در چک‌لیست بازاریابی محتوایی در اولویت قرار گیرد، شناخت و درک صحیح مخاطب هدف است. یعنی گروهی از افراد یا مشخصا مشتریانی که به طور ویژه به آنچه می‌فروشید یا تبلیغ می‌کنید، علاقه‌مند هستند. موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سن، شخصیت، زبان و… ازجمله عواملی هستند که به شما در درک مخاطبان هدف کمک می‌کنند. فارغ از اینکه چه محصولی می‌فروشید، بدانید که داشتن مخاطبان مشخص برای موفقیت و درآمدزایی، امری حیاتی و لازم است.

اهمیت شناخت مخاطب در چک لیست بازاریابی محتوایی این است که بدون مخاطب هدف، ممکن است فرصت تأمین نیازهای مشتری با محصولاتتان را به‌آسانی از دست بدهید. هرچقدر شناخت بهتری از مخاطبان هدف داشته باشید، شانستان در افزایش مشتریان، بیشتر می‌شود. هم‌راستایی با مخاطبان، برقراری و حفظ روابط محکم‌تر با آن‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.

برای زدنِ تیکِ این قسمت چک‌لیست، کافی‌است که بتوانید پرسونای مخاطب خود را تهیه کنید. اگر نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید، خواندن مقاله‌ی پرسونا چیست به شما می‌تواند کمک کند.


2. بازاریابی محتوا

کانتنت مارکتینگ، روشی برای حفظ مشتریان فعلی و به طور هم‌زمان، جذب مشتریان جدید با محوریت محتواست و به همین دلیل، عجیب نیست که یکی از اساسی‌ترین ارکان چک لیست بازاریابی محتوایی باشد. به طور معمول، یک کسب‌وکار باید در قالب پادکست‌ها، مقالات خواندنی، خبرنامه‌های ایمیل، تصاویر و … محتوای رایگان برای مخاطبانش تولید کند. این کار مستلزم تداوم و ایجاد محتوایی ارزشمند و مؤثر است. محتوای شما باید بر خلق ارزش برای زندگی مشتریان فعلی و بالقوه متمرکز باشد؛ در غیر این صورت، بخش مهمی از پتانسیل دستیابی به مشتریان و ارتباط با آنان از دست می‌دهید.

مهارت در تولید محتوای خوب، افزایش فروش و ایجاد تعامل بیشتر را برای کسب‌وکارتان به ارمغان می‌آورد. وقتی نیازهای مشتریان را بشناسید، می‌توانید روی تولید محتوایی متمرکز شوید که از طریق تأمین این نیازها، برای آن‌ها ارزش‌آفرینی می‌کند.

بازاریابی محتوایی در صورتی به حد اعلای خود می‌رسد که تمام گام‌های چرخه‌ی بازاریابی محتوایی به درستی انجام شود و فقط به تولید محتوا محدود نشود.


3. طرح گردش کار منعطف

داشتن یک طرح گردش کار در بازاریابی، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این طرح، بین وظایف مختلف اعضای تیم، هماهنگی‌های لازم را ایجاد می‌کند. این طرح که بخش مهمی از چک لیست بازاریابی محتوایی است، قابلیت کارایی و انجامِ باکیفیت وظایف به‌نحوی‌که ایجاد مزیت را تضمین کند، مورد تأکید قرار می‌دهد. اجرای روش‌هایی که فرایند انجام وظایف را بهبود می‌بخشند، نیروی محرکه‌ی تدوین طرح گردش کار بازاریابی است.

گردش کار برای کسب‌وکار شما می‌تواند ناظر بر مواردی مثل رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، وبلاگ‌نویسی، بازاریابی محتوا و سئو باشد. در اینجا هدف، یافتن ابزارهایی کارآمد است که به شما و کل تیم در مدیریت امور کمک کند. انعطاف‌پذیری گردش کار برای بسیاری از شرکت‌ها یک ضرورت است. این ضرورت از جزئیات و پیچیدگی‌های کار که در مراحل مختلف ممکن است نیاز به اصلاح و تغییر داشته باشند، ناشی می‌شود.

تدوین چک‌لیست بازاریابی محتوایی

شما باید درباره‌ی اینکه شرکت برای ایجاد یک گردش کار منسجم و کارآمد به چه ابزارهایی نیاز دارد، تحقیق کنید. این کار ضمن تضمین توافق و همگرایی بین تیم‌ها، به اثربخشی بیشتر، رعایت ضرب‌الاجل‌های زمانی و مدیریت بهتر پروژه منجر می‌شود. علاوه بر این تعیین اینکه هر فرد در تیم، چه وظیفه‌ای بر عهده دارد از دیگر نکات مهمی است که در این مرحله از فرایند چک‌لیست بازاریابی محتوایی باید به آن توجه داشته باشید. گردش کار، امکان ارزیابی عملکرد اعضای تیم را نیز برایتان فراهم می‌سازد.


4. استفاده از تصاویر بصری جذاب

در جهان پرتکاپوی امروز، حتی یک نگاه کوتاه هم برای جلب‌توجه کفایت می‌کند و به همین دلیل باید تصاویر را نیز در چک لیست بازاریابی محتوایی بگنجانید. اما شما چطور قرار است از اهرم تصاویر به نفع خودتان استفاده کنید؟ داشتن پیام واضحی که شرکتتان آن را ترویج و تبلیغ می‌کند، خیلی هم خوب است اما استفاده از تصاویر گیرا و چشم‌نواز، عملکردتان را به سطح کاملا متفاوتی می‌برد. تصاویر باکیفیت و جالب‌توجه، برندتان را ارتقا می‌بخشند؛ چون معمولا در وهله‌ی اول، این تصاویر هستند که مشتری را به امتحان یک محصول جدید ترغیب می‌کنند.

برای درک بهتر اهمیت تصاویر به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در چک‌لیست بازاریابی محتوایی، بزرگ‌ترین رسانه‌های اجتماعی دنیا مثل اینستاگرام را در نظر بگیرید. در این پلتفرم‌ها، کلیک کردن مردم روی یک آگهی و پیگیری یک برند خاص، همه‌وهمه بر مبنای کشش بصری صورت می‌پذیرد. شما به‌عنوان یک برند باید تمام تلاشتان را در گزینش تصاویر گیرا و جذاب به کار بگیرید زیرا در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، افراد درنهایت به سمت برندهایی کشیده می‌شوند که از نظر بصری با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.


5. تولید ایده‌های محتوای ویروسی

پنجمین مورد از چک لیست بازاریابی محتوایی به تولید محتوای ویروسی اختصاص دارد. شاید بپرسید محتوای ویروسی چیست؟ محتوای ویروسی، شکلی از محتواست که به‌واسطه قدرت سرایت‌پذیری بالا (مثل کرونا!)، با سرعت زیاد شیوع یافته و در رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. دلیل موفقیت محتوای ویروسی، داشتن یک پیام خوش‌ساخت و تولید عالی آن با تمرکز بر جزئیات ارزشمند است.

علاقه و زمان، دو مولفه‌ای هستند که باعث می‌شود افراد، محتوایتان را به اشتراک بگذارند و وقتی تعداد افرادی که این کار را انجام می‌دهد، زیاد شود، محتوا در مسیر ویروسی شدن قرار می‌گیرد. اثرگذاری احساسی، مؤلفه‌ی مهمی در بحث تولید محتوای ویروسی محسوب می‌شود. زیرا احساس، همان نیروی پیشران است که ما را به اقدام کردن وا‌می‌دارد؛ بنابراین اگر محتوای شما بتواند پیوند عمیق‌تری با افراد برقرار کند و احساسات بیشتری را برانگیزد، احتمال به اشتراک‌گذاری آن از سوی مخاطبان افزایش چشمگیری می‌یابد. اگر هم بتوانید این اثرگذاری احساسی را با خلق ارزش معنادار توأم کنید که دیگر معرکه می‌شود! تولید محتوای ویروسی باید باتوجه‌به اهداف کسب‌وکار انجام شود و البته به صبر و حوصله‌ی شما نیاز دارد. همین‌که کیفیت و استمرار را سرلوحه‌ی کارتان در تولید محتوا قرار دهید، می‌تواند نشانه‌ی خوبی باشد که در مسیر درستی گام برمی‌دارید.

تدوین چک لیست بازاریابی محتوایی

6. کپی رایتینگ

ششمین مورد از چک لیست بازاریابی محتوایی ما، کپی رایتینگ است. آیا تابه‌حال چیزی درباره تگ‌لاین یا شعار برند شنیده‌اید؟ تگ‌لاین‌ها عباراتی هستند که علاوه بر معرفی برندتان، در جلب‌توجه مشتریان و نهادینه کردن محصولات در ذهن آن‌ها موفق عمل می‌کنند. اما چطور باید تگ‌لاین مؤثر و متمایزی بنویسید؟ انجام این کار مستلزم بهره‌مندی از مهارت بالای کپی رایتینگ است. به لطف این مهارت می‌توانید متنی خلق کنید که حامل پیامی ارزشمند به مشتریان باشد و از این طریق، آن‌ها را به شما متصل کند.

برای درک بهتر اهمیت این مهارت در چک‌لیست بازاریابی محتوایی مثالی می‌زنیم. فرض کنید با وجود عرضه‌ی محصولی باکیفیت که به‌خوبی قادر به تأمین نیاز خریداران است، مشتریان باز هم به سمتتان نمی‌آیند که طبیعتا از این بابت، مأیوس و متعجب می‌شوید. اینجاست که باید بدانید عرضه‌ی یک محصول استثنایی یک بحث و شناساندنش به مخاطبان از طریق جلب‌توجه آن‌ها، بحثی دیگر است. مهارت کپی رایتینگ، علاوه بر قدرت نوشتار و شم بازاریابی، تا حد زیادی به شناخت صحیح مخاطبان وابسته است؛ چون تنها از طریق شناخت مناسب مخاطبان هدف است که می‌توانید با انتخاب واژه‌ها و عبارات متناسب، به زبان بهتری با آن‌ها سخن بگویید.

بهترین نمونه‌های تگ‌لاین و کپی‌رایتینگ را شرکت اپل دارد. در پست چطور مثل اپل بنویسیم، معروف‌ترین تکنیک‌های کپی‌رایتینگ اپل را بررسی کرده‌ایم.


7. بهینه‌سازی موتور جستجو

بهینه‌سازی موتور جستجو یا به‌اختصار سئو، اگر به‌درستی انجام شود به نتایج قابل‌توجهی منجر خواهد شد. سئو امروز یک مهارت حیاتی و از مهم‌ترین مؤلفه‌های چک لیست بازاریابی محتوایی (مخصوصا در سایت) محسوب می‌شود که هر کسب‌وکاری برای پیشرفت به آن نیاز مبرمی دارد. اگر در موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل، جایگاه خوبی نداشته باشید افزایش فروش و پیشرفت تجاری، احتمالی دور از ذهن است.

برای بهینه‌سازی سایت خود برای موتورهای جست‌وجو نیز کافی است نکات موجود در چک‌لیست سئوی ۱۴۰۰ را بررسی کنید که چیزی را از قلم نیانداخته باشید.

کسب جایگاه بالاتر در سئو، به مؤلفه‌های مختلفی بستگی دارد. جایگاه شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو، برآیندی از کیفیت فنی و محتوایی وب‌سایت شما و مطالب مندرج در آن است. ناگفته نماند که یکی دیگر از مباحث مهم در بحث بهینه‌سازی، تحلیل رقباست؛ چرا؟ چون وضعیت جایگاه فعلی و آتی شما از جنبه‌ی سئو، تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر مستقیم استراتژی‌ها و فعالیت‌های رقبا قرار دارد؛ بنابراین حین تهیه چک‌لیست بازاریابی محتوایی در این مرحله، از آنالیز رقابتی غافل نشوید.


8. تدوین استراتژی برای رسانه‌های اجتماعی

بدون داشتن یک استراتژی مناسب برای سوشال‌مدیا، چک لیست بازاریابی محتوایی ناقص است. تدوین این استراتژی به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد تا به‌جای تصمیم‌گیری‌های آنی درباره‌ی پست‌ها، از قبل بدانید که قرار است چه مطلبی ارسال کنید؟ یک برنامه زمانی مشخص، استمرار و ثبات فعالیت‌هایتان را در سوشال‌مدیا تضمین می‌کند و این، یک ویژگی خوشایند و اطمینان‌بخش از نگاه مشتریان است.

در پیاده‌سازی این مرحله از چک‌لیست بازاریابی محتوایی از آزمون‌وخطا نترسید. چون خروجی این آزمون‌وخطاها، روشی کارآمد است که درنهایت به افزایش جامعه‌ی مخاطبان و متعاقبا بهبود نرخ تعامل آن‌ها می‌انجامد. ضمنا در صورت لزوم می‌توانید از اهرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیز بهره بگیرید.

اگر برای تدوین استراتژی محتوایی نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از کارشناسان نویسش مشاوره‌ی رایگان دریافت کنید.

چک لیست بازاریابی محتوا

9. وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی یک روش بسیار مؤثر دیگر در برقراری ارتباط با مخاطبان و افزایش تعامل آن‌هاست است و ازاین‌رو نباید آن را در چک لیست بازاریابی محتوایی از قلم انداخت. با وجود حکمرانی جلوه‌های گرافیکی در جهان بصری امروز، هنوز هم تعداد مشتریان پروپاقرص محتوای متنی ارزشمند، بسیار زیاد است. وبلاگ‌نویسی درعین‌حال که اطلاعات مفید و بینش عمیق‌تری را به مخاطب ارائه می‌دهد، می‌تواند با استفاده از تصاویر جذاب، نیاز او را به محتوای گرافیکی نیز تا حد مطلوبی تأمین کند. موفقیت در وبلاگ نویسی تا حد زیادی به کیفیت عملکرد در تولید محتوا و سئو بستگی دارد. درست مثل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، در اینجا نیز زمان‌بندی و استمرار، دو مؤلفه کلیدی برای دستیابی به نتایج مطلوب هستند.


10. سنجش نتایج با استفاده از ابزارهای تحلیلی

بدون اندازه‌گیری بازده بازاریابی خود نمی‌توانید هرگز مطمئن شوید آیا در راه درستی قدم بر می‌دارید یا خیر. امروز ابزارهای تحلیلی از حیث تجاری شدیدا مورد تأکید قرار می‌گیرند و جایگاه مهمی در چک لیست بازاریابی محتوایی دارند. اما منظور از ابزارهای تحلیلی چیست و اصلا چرا به آن‌ها نیاز دارید؟ این ابزارها وسیله‌هایی برای سنجش عملکرد آنلاین شما و استخراج داده‌های مهمی هستند که به اجرای هرچه بهتر فعالیت‌های بازاریابی کمک می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از داده‌های مستخرج از فعالیت‌هایتان در پلتفرم‌های مختلف، به اطلاعات ارزشمندی در زمینه مشتریان، بازاریابی ایمیلی، نرخ تعامل وب‌سایت و … دست پیدا کنید.

تجمیع این داده‌ها، شمای واضح‌تری از وضعیت و عملکردتان را به تصویر می‌کشد که با بهره‌گیری از آن می‌توانید ضمن کسب اطلاعات مهم و جریان‌ساز، تصمیمات بهتری بگیرید. ابزارهای متنوعی برای این منظور در دسترستان قرار دارند که باید از بین آن‌ها انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید. این گزینش باید متناسب با اهدافتان انجام شود و به همین دلیل باید بدانید که هر ابزار، چه قابلیت‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد؟


11. ایجاد کمپین بازاریابی محتوا

انفجار اطلاعات و فزونی محتوا در عصر حاضر، ایجاب می‌کند که علاوه بر عملکرد عالی در زمینه کانتنت مارکتینگ، در چک لیست بازاریابی محتوایی برای تشکیل کمپین‌ها نیز برنامه‌ریزی کنید. مهارت در بازاریابی محتوا، بستر مساعدی را در ایجاد کمپین برایتان فراهم می‌آورد. وقتی درک واضحی از هدف پیدا کنید، می‌توانید تا هر زمان که لازم باشد، عملکردی درست و هم‌راستا با اجرای کمپین بازاریابی داشته باشید.

چک لیست بازاریابی محتوایی

شما باید بدانید که اساسا چه هدفی از ایجاد یک کمپین بازاریابی دارید؟ به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ باید یک نقشه راه ترسیم نموده و دیدگاه‌های تجاری‌تان را در آن منعکس کنید. هرچقدر اهداف واضح‌تری داشته باشید، شانس موفقیت کمپین بیشتر می‌شود. گام بعدی، تمرکز روی نقطه هدف است و اینکه حتما باید برای حصول اطمینان از نیل به هدف، یک بازه زمانی مشخص کنید. شناخت مخاطبان هدف، نحوه سنجش نتایج عملکرد، پیام اصلی محتوا و تبلیغ آن به شما در اجرای این فرایند یاری می‌رسانند. توصیه می‌کنیم برای ایجاد یک کمپین کارآمد، زمان و انرژی کافی صرف کنید و مطمئن باشید که خروجی کار، ارزش چنین تلاشی را دارد.

سخن آخر

متقاعدسازی مخاطبان، مستلزم افزایش نرخ تعامل و میزان درگیری آن‌ها با محتواست. وقتی آن‌ها با محتوا به‌خوبی درگیر شوند، به دعوت‌های تجاری‌تان آسان‌تر پاسخ مثبت می‌دهند. چک لیست بازاریابی محتوایی، ابزاری مؤثر و کارآمد برای نیل به این اهداف است که باید تدوین و استفاده از آن را در دستور کار قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
روز جهانی عاشقان کتاب

روز جهانی عاشقان کتاب و یک هدیه از نویسش

مطلب بعدی
Content Curation گردآوری محتوا

گردآوری محتوا و هر آنچه درباره‌ی آن باید بدانید

مطلب مرتبط