سئو در خدمت فروش، چطور با کمک سئو مخاطب را جذب کنیم؟

لید یا سرنخ فروش، همان نقطه‌ای است که قلابِ ارتباطمان به مخاطب وصل می‌شود. همانجایی که ارزشی به اندازه‌ی ایمیل یا شماره‌ی موبایل مخاطب به او می‌دهیم و راهی برای ارتباط برقرار کردن برای فروش محصول به او در آینده پیدا می‌کنیم. در مورد چیستی سرنخ فروش و چگونگی ایجاد آن بسیار صحبت شده است. اما چیزی که در اینجا راجع به آن می‌خوانید روش‌هایی برای ایجاد سرنخ فروش بیشتر توسط سئو است.



چطور از سئو برای ایجاد سرنخ فروش کمک بگیریم؟

مخاطبی که از طریق جست‌وجو در موتورهای مختلف جست‌وجو وارد سایت شما می‌شود، در مسیر سفر مشتری یک مرحله از سایرین جلوتر است. می‌داند دقیقا چه چیزی می‌خواهد، چرا به آن نیاز دارد و به دنبال اطلاعات بیشتر راجع به آن است. به همین دلیل این مخاطب تمایل بیشتری به خرید دارد و زودتر به مشتری شما تبدیل شود، بنابرین سرنخ با کیفیت‌تری است.

اما پیش از آن‌که ادامه‌ی مطلب را بخوانید، خواندن راهنمای جامع و کاربردی سئو به شما کمک می‌کند تا همه‌چیز را راجع به سئو بدانید.


ایجاد سرنخ فروش به طور مستقیم و از طریق سئو

در وهله‌ی اول، هدف از سئو استفاده از گوگل برای هدایت بازدیدکنندگان جدید به وب‌سایت شماست؛ سپس محتوای سایت شما می‌تواند بازدیدکننده را تبدیل به سرنخ فروش کند. ارتباط با بازدیدکننده‌ی سایت شما در این مرحله یک ارتباط پایاپای است؛ اطلاعات ارتباطی در مقابل ارزش یا خدمت به طور رایگان. در این مرحله باید بتوانید بازدیدکننده‌ی خود را قانع کنید که با دادن ایمیل یا شماره تماس خود به شما، سود می‌کند.

 برای این‌که چنین اتفاقی رخ دهد، باید این ۳ کار را انجام دهید:

  • کلمات کلیدی متناسب با مخاطب خود انتخاب کنید
  • هدف کاربر از جست‌وجو را متوجه بشوید
  • به طور منظم برای کاربران خود محتوا تولید کنید
افزایش سرنخ فروش سئو

تحقیقات کلمات کلیدی معاملاتی و هدف

قسمت اول این کار، یک مفهوم نسبتا ساده را یادآور می‌شود:

برای موفقیت یک سایت، باید بازدیدکنندگان آن به مشتریانش تبدیل شوند.

برای این کار باید کلمات کلیدی معاملاتی یا سایر کلمات کلیدی – که نشان می‌دهند جستجوگر می‌خواهد برای خدمات یا محصول شما هزینه کند – را هدف قرار دهید. این کلمات کلیدی می‌توانند کاملا معاملاتی باشند؛ نظیر خرید، فروش، قیمت و… . همچنین می‌توانند به مرحله‌ی‌ قبل از تصمیم به خرید مرتبط باشند؛ مانند کلماتی که هنگام تحقیق در مورد محصولات یا خدمات شما جستجو می‌شوند. ارزشمندترین جستجوگران برای شما، افرادی هستند که به مرحله‌ی خرید نزدیک‌تر به نظر می‌رسند. وظیفه محتوای سایت شما این است که نظر آن‌ها را به خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید جلب کند.

به‌عنوان‌مثال، در نظر می‌گیریم که شما در کار فروش اتومبیل هستید. اگر کسی برند «فورد» را جستجو کند، ممکن است در جستجوی یک ماشین جدید برای خرید باشد؛ اما بسیاری از جستجوگران چنین قصدی نخواهند داشت. از سوی دیگر، جستجوی عبارت «قیمت‌های فورد» بیانگر علاقه‌ی جستجوگر به معامله است و این‌که احتمالا قصد دارد چند گزینه‌ی موجود را مقایسه کند. بااین‌حال جستجوی عبارت «بهترین مکان برای خرید فورد» می‌تواند نشان‌دهنده‌ی قصد جدی جستجوگر برای خرید باشد. با اینکه کلمات کلیدی طولانی کمتر جست‌وجو می‌شود اما نرخ تبدیل بالاتی دارند. پس از این کلمات کلیدی غافل نشوید.

پس از تسلط بر کلمات کلیدی معاملاتی، زمان آن رسیده که به فکر سایر کلمات کلیدی مرتبط برای جذب مشتری از طریق سئو باشید. باید با درک هدف کاربران از جستجو، به طور مرتب برای این کلمات کلیدی، محتوای باکیفیت تولید و منتشر کنید.


درک هدف کاربران از جستجو و تلاش برای جذب آن‌ها

درک هدف کاربران از جستجو، سنگ بنای سئو است؛ زیرا باعث اعتماد بیشتر گوگل به شما می‌شود که به معنی رتبه‌بندی بالاتر و بازدیدکنندگان بیشتر برای سایت شما خواهد بود. همچنین درک هدف از جستجو، به شما کمک می‌کند تا محتوای باکیفیت تولید کنید. سپس می‌توانید با این روش، از سئو برای ایجاد سرنخ فروش کمک بگیرید.

هدف کاربران از جستجو و تلاش برای جذب آن‌ها

در قدم اول، بیایید نگاهی به اعتماد گوگل به سایت شما یا به‌عبارتی‌دیگر، اعتبار دامنه‌ی سایتتان بیندازیم. هدف اصلی گوگل این است که کاربران خود را به مناسب‌ترین صفحه برای جستجوهایشان متصل کند. در حقیقت همین موضوع باعث شده است که گوگل پرطرفدارترین موتور جستجو در سراسر جهان باشد. گوگل برای بررسی اعتبار دامنه‌ی سایت شما، به تعداد لینک‌های باکیفیت مرتبط به سایتتان اهمیت می‌دهد. همچنین برای گوگل مهم است که بازدیدکنندگان چه مدت زمانی را در سایت شما سپری می‌کنند. در حقیقت می‌توان این‌طور به موضوع نگاه کرد که اگر محتوای سایت شما خواسته کاربران را برطرف کند و اطلاعات کاملی داشته باشد، آن‌ها زمان بیشتری را به مطالعه محتواهای شما اختصاص می‌دهد. همین امر باعث می‌شود تا گوگل صفحه شما را به افراد بیشتری پیشنهاد کند و رتبه بالاتری را برای آن در نظر بگیرد.

اگر می‌خواهید از سئو برای ایجاد سرنخ فروش استفاده کنید، کافی است به فکر تولید محتوایی باشید که بهترین و کامل‌ترین پاسخ را برای سوالات کاربران ارائه می‌دهد. به‌عبارتی‌دیگر باید به فکر تولید محتوای راهنما باشید. چنین محتوایی 3 کار را به طور همزمان انجام می‌دهد:

  • با پاسخ‌های سریع و مختصر، خواننده را در سایت نگه می‌دارد
  • با هر پاراگراف – که شامل ایده‌های جدید و ارائه‌ی داده‌های جذاب به‌صورت گرافیکی است – ذهن خواننده را تحریک به مطالعه‌ی هر چه بیشتر مطالب می‌کند
  • در مراحل بعدی، به کاربر کمک می‌کند تا ایده‌های جذاب معرفی شده در محتوا را عملی کند

تولید محتوایی که این 3 معیار را داشته باشد، نه‌تنها به شما اطمینان می‌دهد که بازدیدکنندگان بلافاصله با محتوای شما تعامل برقرار می‌کنند؛ بلکه سایت شما را به‌عنوان یک منبع مفید به مخاطبان نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید از سئو برای ایجاد سرنخ فروش بهره ببرید.


تاثیر انتشار منظم بر ایجاد سرنخ فروش و درآمد

انتشار محتوای جدید به‌صورت منظم، از این نظر کارآمد است که هر محتوا فرصت جدیدی را برای استفاده از کلمات کلیدی در عنوان اصلی ایجاد می‌کند؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست. انتشار محتوا 2 بار در هفته و به مدت 4 تا 6 ماه، باعث می‌شود سایت امتیاز اعتبار کسب کند. این همان چیزی است که امتیاز سایت‌های خبری (News Website Bonus) نامیده می‌شود. به این معنی که گوگل سایت شما را مانند یک سایت خبری یا نشریه‌ای معتبر در نظر می‌گیرد.

تولید محتوای منظم

ایجاد سرنخ فروش به‌صورت غیرمستقیم

علاوه بر جذب مستقیم مشتری، سئو روشی عالی برای ایجاد لید و جذب مخاطب به‌صورت غیرمستقیم نیز محسوب می‌شود. این کار با استفاده از محتواهای تولید شده برای کمپین سئو در سایر کانال‌های بازاریابی امکان‌پذیر است. چنین محتوایی می‌تواند شرکت شما را به‌عنوان یک رهبر فکری در صنعت خود جای دهد و درعین‌حال با نشان‌دادن خود در ایمیل‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، تاثیرات تجاری بیشتری ایجاد کند. 

در جدول زیر، تجزیه‌وتحلیل نحوه همکاری سئو با سایر کانال‌های بازاریابی آورده شده است:

کانال بازاریابیهم‌افزایی با سئو
بازاریابی ایمیلیسئو به شما کمک می‌کند تا لیست ارسال ایمیل خود را بسازید. کافی است در کنار یک محتوای باکیفیت، بخشی را برای دریافت ایمیل از خوانندگان طراحی کنید و از آن‌ها بخواهید برای باخبر شدن از محتواهای مشابه، در خبرنامه‌ی شما عضو شوند.
شبکه‌های اجتماعیانتشار محتوای تولیدشده برای یک کمپین سئو – زمانی که با طراحی‌های بصری همراه باشد – در رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین و توییتر می‌تواند بر جذب مخاطب تاثیر بگذارد.
وبینارهامحتواهایی که شامل داده‌های کمّی یا سازماندهی خلاقانه مفاهیم باشند، می‌توانند به‌راحتی در ساخت اسلایدهای وبینار مورداستفاده قرار بگیرند. همچنین می‌توان بر مبنای بعضی از محتواهای غنی، وبینار برگزار کرد.
سخنرانی عمومیبا هدف قراردادن برخی کلمات کلیدی مانند «سخنران» و «متخصص»، می‌توان از سئو برای جذب فرصت‌های سخنرانی استفاده کرد.
نمایش‌های تجارییک کمپین سئو، در بهترین حالت، جایگاه شما در صنعت را بهبود می‌بخشد و نام‌آشنا بودن می‌تواند مشتری را به تعامل با غرفه‌ی نمایشگاهی شما تشویق کند. همچنین می‌توان از محتواهای سئو برای تهیه بروشورها نیز استفاده کرد.

بهترین روش استفاده از سئو برای ایجاد سرنخ فروش

استفاده از سئو برای ایجاد سرنخ فروش، از نظر مفهومی ساده است: حداقل 2 بار در هفته محتواهایی اصیل، کاربردی و متناسب با مخاطبان خود منتشر کنید که کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را هدف قرار دهند. بااین‌حال اجرای این مفهوم کمی دشوار به نظر می‌رسد.

شما برای کار به گروهی از کارشناسان در زمینه‌های نویسندگی، ویراستاری، برنامه‌نویسی وب، استراتژی سئو و طراحی گرافیک نیاز دارید تا بخش‌های مختلفی نظیر تحقیقات کلمه کلیدی و تولید محتوا را برعهده بگیرند. شما می‌توانید با برون‌سپاری بخشی از این کارها، در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید.

نویسش با ارائه‌ی خدمات بازاریابی محتوایی می‌تواند کمی از دشواری پیاده سازی این کار را برای شما کم کند. با سفارش بسته‌های نویسش پلاس، قسمت استراتژی تولید محتوا، تقویم محتوا، نویسندگی و ویراستاری را به متخصصان این حوزه بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
چطور در شبکه های اجتماعی تبلیغ بنویسیم

چطور در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنیم؟!

مطلب بعدی

مشکل بزرگ بسیاری از نویسندگان: وقتی نمی‌توانیم بنویسیم، چطور تولید محتوا کنیم؟

مطلب مرتبط