چطور در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنیم؟!

چطور در شبکه های اجتماعی تبلیغ بنویسیم

بسیاری از افراد ممکن است بگویند که تبلیغ در شبکه های اجتماعی، همان بازاریابی برون‌گرا به شیوه‌ای مدرن محسوب می‌شود. با این حال، قطعا در یک تبلیغ تلویزیونی پرسروصدا چیزی بیشتر از یک توییت یا پست فیسبوک وجود دارد.

خبر خوب برای تبلیغ‌کنندگان این است که بیشتر مردم به‌اندازه‌ی تبلیغات تلویزیونی از تبلیغات سوشال مدیا دوری نمی‌کنند. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای یک کمپین بازاریابی در شبکه‌‌های اجتماعی به طور متوسط بسیار بیشتر از ROI در یک کمپین چاپی یا تلویزیونی تخمین زده می‌شود.

به خاطر داشته باشید که هدف از تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی این است که با انتشار اخبار جالب و شخصی‌سازی شده برای مخاطبان خود، افراد را به خواندن محتواهایتان ترغیب کنید. اگر مخاطبان از کنار تبلیغات شما رد می‌شوند و حتی آن‌ها را نمی‌خوانند، می‌توان نتیجه گرفت که تبلیغ شما ضعیف بوده است.



هرگز برای گرفتن لایک و فالو هزینه نپردازید

در تعدادی از راهنماها توضیح داده شده است که باید مقداری از بودجه‌ی تبلیغات شبکه های اجتماعی خود را روی خرید لایک و فالو سرمایه‌گذاری کنید؛ آن‌ها معتقدند که چنین کاری به رشد صفحات شما در سوشال مدیا کمک می‌کند. اما با تغییر الگوریتم نمایش پست‌ها به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۵، میزان متوسط بازدیدها در فیسبوک کاهش پیدا کرد.

فیسبوک در مورد این اتفاق توضیح می‌دهد که به‌جای نمایش تمام پست‌های منتشر شده به کاربر، مرتبط‌ترین پست‌ها را نمایش می‌دهد. اگر پست شما تعداد مشخصی از لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری را دریافت نکند، تنها به درصدی از دنبال‌کنندگان نشان داده می‌شود؛ بنابراین کارایی خرید لایک و فالو بسیار کم و هزینه آن گزاف به نظر می‌رسد. 

نگران نباشید! هنوز روش‌های زیادی برای بالابردن تعداد بازدیدهای طبیعی وجود دارد اما روزبه‌روز اجرای آن‌ها دشوارتر می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها به پست‌های حمایت شده یا تبلیغاتی می‌پردازند. به خاطر داشته باشید که پرداخت هزینه برای خرید لایک در حال حاضر فقط وقت و بودجه شما را هدر می‌دهد؛ زیرا چیزی که اهمیت دارد محتوای تبلیغ شماست.


یک تبلیغ خوب در شبکه های اجتماعی چه ویژگی‌هایی دارد؟

تولید محتوا و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی فقط در مورد چیزی که می‌گویید نیست؛ بلکه این‌که چگونه موضوعات را بیان کنید نیز اهمیت بالایی دارد. قبل از اینکه به مثال‌های مرتبط با هر شبکه‌ی اجتماعی بپردازیم، دو نکته کلیدی برای یادآوری وجود دارد:

  • اولین مورد این است که مخاطب هدف خود را به شکل درستی مشخص کنید. هرچه جامعه‌ی هدف شما مشخص‌تر باشد، نوشتن تبلیغ راحت‌تر است.
  • مورد دوم جلوگیری از این است که مخاطب راحت از تبلیغ شما بگذرد. این کار می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود که ساده‌ترین آن‌ها، استفاده از یک تصویر فوق‌العاده خیره‌کننده و چشمگیر است. پس از انتخاب تصویر و هدف‌گذاری، می‌توانید کپی‌رایتینگ را آغاز کنید.

تبلیغات فیسبوک

ما تصور می‌کنیم تمام افرادی که در حال مطالعه این صفحه هستند از قبل با تبلیغات فیسبوک آشنایی دارند؛ بنابراین کمی عمیق‌تر به موضوع می‌پردازیم. تصویر زیر یک تبلیغ متعلق به یودمی (Udemy) است. عناصر قرمز رنگ موجود در این تصویر، همان چیزی هستند که به‌عنوان نکته کلیدی دوم برای داشتن یک تبلیغ موفق به شما معرفی کردیم.

تبلیغات یودمی در فیسبوک

از سوی دیگر، محتوای متنی این تبلیغ با تعدادی کلمه قدرتمند پر شده است. کلمات «یادگیری»، «ثبت‌نام» و «عضویت» به مخاطب این احساس را می‌دهد که هرآنچه در این تبلیغ ارائه می‌شود ارزشمند است. سپس در وهله‌ی دوم جنبه‌ی تبلیغاتی آن را نشان می‌دهد.

متن موجود در هر تبلیغ باید دو هدف اصلی داشته باشد، بدیهی است که اولین هدف درخواست از مخاطب برای کلیک روی لینک خواهد بود. اما مورد دوم این است که برخی موانع پیش از خرید را – که ممکن است بر سر راه مخاطب باشد – از بین ببرید. به‌عنوان‌مثال برای افزایش اعتماد، کلمات قدرتمندی مانند «رایگان»، «چگونه»، «اثبات شده» و «آزمایش شده» را به متن تبلیغ اضافه کنید.


تبلیغات اینستاگرام

پلتفرم تبلیغات اینستاگرام – که متصل به فیسبوک است – یک روش کاملا بصری تبلیغ برای مشتریان بالقوه‌ی شما محسوب می‌شود. اگر کالا یا خدماتی دارید که می‌توان از آن عکس فوق‌العاده جذابی تهیه کرد، اینستاگرام باید اولین گزینه‌ی شما برای تبلیغات باشد.

اولین رمز موفقیت تبلیغ در اینستاگرام، داشتن یک تصویر واضح و چشمگیر محسوب می‌شود. مرحله بعدی داشتن تعامل اجتماعی با تبلیغ است. مانند فیسبوک، در اینستاگرام نیز تبلیغاتی که کامنت، لایک، سیو (Save) و اشتراک‌گذاری بیشتری می‌گیرند نرخ تبدیل بهتری خواهند داشت.

برای تبلیغ در اینستاگرام باید چطور بنویسیم؟

تبلیغات توییتر

توییتر به‌عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی ضعیف‌تر از فیسبوک، هنوز هم روش خوبی برای تبلیغ محسوب می‌شود. شوخ‌طبعی یکی از استراتژی‌های کلیدی برای جلب‌توجه مخاطبان در توییتر است. تبلیغات خنده‌دار یا جنجالی بیشتر جواب می‌دهند و امکان ریتوییت شدن آن‌ها نیز بیشتر است. به‌این‌ترتیب، تبلیغ شما به‌صورت رایگان توسط افراد بیشتری دیده می‌شود. یادتان باشد برنده کسی است که بتواند تبلیغات توییتری خود را در قالبی طنز بیان کند.


تبلیغات لینکدین

تبلیغات لینکدین در مقایسه با فیسبوک و توییتر، بازی در یک زمین کاملا متفاوت به‌حساب می‌آید. اگرچه به نظر می‌رسد لینکدین در حال افول است، اما پلتفرم تبلیغاتی آن‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین کانال بازاریابی از طریق کسب‌وکارها دیده می‌شود. با انتخاب سبک درست تبلیغات در لینکدین، می‌توانید از این طریق نیز مخاطبان بسیاری را جذب کنید.

نکته کلیدی در اینجا دقیق هدف قراردادن مخاطبان تبلیغ است. با فرض این‌که چنین کاری را قبلا انجام داده‌اید، یک استراتژی اصلی دیگر، تبلیغ کسب‌وکار خود باتوجه‌به سایر اخبار تجاری و اقتصادی خواهد بود. به‌عنوان‌مثال اگر سهام خاصی افت کرد که مربوط به کسب‌وکار شما بود، در تبلیغ خود به آن اشاره کنید.


چطور برای تبلیغ در شبکه های اجتماعی متن بنویسیم؟

حالا که در مورد چگونگی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی گوناگون می‌دانید، زمان آن رسیده که روش نوشتن یک متن تبلیغاتی موثر را نیز یاد بگیرید. برای رسیدگی به این موضوع، قبل از هر چیزی تصور می‌کنیم که شما تصویر چشمگیری را برای تبلیغ خود انتخاب کرده‌اید و مخاطبان خود را درست هدف قرار داده‌اید. مرحله بعدی این است که باید چه چیزی را در بخش عنوان، بدنه‌ی متن، توضیحات لینک و متن دکمه‌ی لینک بنویسید. در ادامه چند نکته کلیدی در زمینه کپی‌رایتینگ برای تبلیغات شبکه‌های اجتماعی آورده شده است که باید در هنگام نوشتن متن تبلیغ، آن‌ها را به خاطر داشته باشید.

چگونه در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنم؟

متن تبلیغ در شبکه های اجتماعی

متن شما باید حداقل دارای 2 کلمه قدرتمند و یک کلمه‌ی کلیدی کاملا مرتبط با موضوع تبلیغ باشد. همچنین به یاد داشته باشید که تبلیغ خود را برای چه کسانی می‌نویسید. سبک نگارش و واژگان مورداستفاده، بسته به مخاطبان شما متفاوت خواهند بود.

به‌عنوان‌مثال، کلمه «باورنکردنی» ممکن است کلمه‌ای قدرتمند برای جامعه‌ی هدفی باشد که جوانان آن را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر اگر مردهای پنجاه‌ساله مخاطب هدف شما هستند، این کلمه انتخاب نامناسبی خواهد بود. در عوض، یک کلمه قدرتمند مبتنی بر واقعیت مانند «اثبات شده»، «راه‌حل» یا «سود» را انتخاب کنید.

در نهایت به خاطر داشته باشید که نباید متن شما بیش از حد تبلیغاتی یا تقلبی باشد. اپل یکی از بهترین مثال‌های کپی رایتینگ دنیای تکنولوژی است. متن‌ها تبلیغاتی و عنوان‌های قویی دارد به همین منظور در پست «چطور مثل اپل بنویسیم» به ترفند‌های کپی‌رایتینگ اپل پرداختیم.


عنوان تبلیغ در سوشال مدیا

عنوان تبلیغ باید حاوی یک کلمه‌ی قدرتمند جدید باشد؛ بنابراین در اینجا از قاطع‌ترین یا قدرتمندترین کلمه استفاده کنید. به همراه یک کلمه‌ی کلیدی مرتبط که تا حد زیادی مربوط به جامعه‌ی هدف شماست. عنوان تبلیغ مثل ویترین مغازه است و می‌تواند مشتریان جدید را به سمت خود جلب کند، تمام تلاش خود را بکنید تا عنوان جذابی بنویسید.


توضیحات لینک

اینجا همان جایی است که شما باید در مورد مزایای محصول صحبت کنید و مهم‌تر از همه این‌که چرا مردم باید به محصول شما توجه نشان دهند. به‌عنوان‌مثال عباراتی مانند «اشتراک آزمایشی رایگان»، «نقدهای عالی» یا «ضمانت بازگشت وجه» می‌توانند برای این بخش مناسب باشند.


متن لینک

متن لینک باید آدرس وب‌سایت شما باشد اما از پارامتری با کلمات قدرتمند در آن استفاده کنید. مانند:

website.com/free-proven-strategy/

متن دکمه دعوت به اقدام به عمل در تبلیغات سوشال مدیا چطور باید باشد

متن دکمه

متن دکمه تبلیغ در شبکه های اجتماعی به آنچه می‌فروشید بستگی دارد. اگر محصول شما رایگان است، می‌توانید از «ثبت‌نام» یا «بیشتر بخوانید» استفاده کنید. اگر قرار است مخاطب برای محصول شما هزینه‌ای پرداخت کند، عبارت‌هایی مانند «همین حالا بخرید» یا «فرصت را از دست ندهید» مناسب به نظر می‌رسند. برای نوشتن دکمه یا عبارت دعوت به عمل خود این پنج پیشنهاد را از دست ندهید.


جمع‌بندی

به خاطر داشته باشید نوشتن یک متن خوب برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی کار سختی نیست. از چک‌لیست زیر استفاده کنید و همه موارد را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که تبلیغات شما از تمام نکات پیروی می‌کند.

  • تصویر چشمگیر – توجه مخاطب را جلب کنید، نگذارید به راحتی از تبلیغ شما بگذرد.

  • هدف قراردادن مخاطبان مربوط به کار شما – حتی اگر نرخ کلیک شما ۵۰٪ درصد باشد هیچ ارزشی ندارد وقتی نرخ تبدیل شما صفر است.

  • کلمات قدرتمند – تعدادی از کلمات قدرتمند را در متن تبلیغ خود قرار دهید.‌

  • رفع موانع – برای برداشتن موانع از سر راه افرادی که شک دارند روی تبلیغ شما کلیک کنند یا نه اقدام کنید. به فکر ارائه آمار و ارقام و قیمت باشید.

در نهایت امیدواریم با رعایت تمام این نکات، بتوانید به موثرترین شکل ممکن در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
چطور مثل اَپل بنویسیم؟ ترفندهای کپی‌رایتینگ اپل

چطور مثل اَپل بنویسیم؟ ترفندهای کپی‌رایتینگ اپل

مطلب بعدی

سئو در خدمت فروش، چطور با کمک سئو مخاطب را جذب کنیم؟

مطلب مرتبط