مشکل بزرگ بسیاری از نویسندگان: وقتی نمی‌توانیم بنویسیم، چطور تولید محتوا کنیم؟

اگر شغل شما تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای است، حتما روزهایی را به‌خاطر می‌آورید که انگشتانتان روی صفحه‌کلید بوده و نمی‌دانستید چطور صفحه سفید روبروی خود را پر کنید. این اتفاق برای همه افرادی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند پیش می‌آید؛ هرچند که موقعیت چندان خوشایندی نیست. رسیدن به بن بست فکری، مشکلی معمول در روند کار نویسندگان محسوب می‌شود که تنها با دانستن چند نکته ساده می‌توان از پس آن برآمد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در مورد روش مقابله با بن‌بست فکری اطلاعات بیشتری کسب کنید.



بن بست فکری چیست؟

قبل از صحبت در مورد هر چیزی، کمی بیشتر با مفهوم بن‌بست فکری یا Mental Blocks آشنا شویم. بن‌بست فکری مفهومی روان‌شناسانه است که می‌تواند در ابعاد مختلفی مانند سرکوب خاطرات گذشته یا احساس ناتوانی در ادامه دادن یک قطار فکری بروز کند. افرادی که شغل آن‌ها تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای محسوب می‌شود، اغلب با مورد دوم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

بن‌بست فکری یا بن‌بست خلاقیت، احتمالا به‌اندازه‌ی هنر نوشتن قدمت دارد. هرچند که این مشکل تنها بر سر راه نویسندگان نیست. افراد خلاق فعال در شاخه‌های مختلف نظیر هنرمندان، موسیقی‌دانان، شاعران و کارآفرینان نیز می‌توانند از این مشکل رنج ببرند؛ زیرا برای همه‌ی این افراد موقعیت‌هایی پیش می‌آید که قادر به الهام گرفتن و رسیدن به ایده‌های جدید نیستند. 

در شرایط بن بست فکری، نویسنده قادر به خلق آثار جدید نیست یا کاهش خلاقیت را تجربه می‌کند؛ بنابراین چنین اتفاقاتی نباید به‌عنوان نتیجه عدم تعهد یا نداشتن مهارت کافی برای تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای تلقی شوند. در ادامه به برخی از دلایل بروز بن‌بست فکری در نویسندگان می‌پردازیم.


ترس

بیشتر نویسندگان با ترس دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ ترس از ابراز خود و ایده‌هایشان که ممکن است قضاوت یا انتقاد دیگران را به دنبال داشته باشد. درحالی‌که این ترس کاملا طبیعی است – زیرا انتشار محتوای بد می‌تواند به قیمت ازدست‌دادن ناشران یا مخاطبان تمام شود – اگر ادامه پیدا کند تبدیل به مشکلی بزرگ خواهد شد. ترس احتمالا بزرگ‌ترین دلیلی است که دست نویسندگان را برای نوشتن ایده‌هایشان روی کاغذ می‌بندد و آن‌ها را درگیر بن‌بست فکری می‌کند.


کمال‌گرایی

کمال‌گرایی یکی از رایج‌ترین علت‌های بن‌بست‌های فکری برای نویسندگان و حتی سایر هنرمندان به شمار می‌رود. طبیعی است که بخواهید بهترین تلاش خود را انجام دهید و همه چیز را قبل از شروع اولین جمله درست کنیم. اکثر مردم برای محافظت از خود در برابر انتقاد یا شکست‌های سخت، از کمال‌گرایی به‌عنوان مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنند. متاسفانه، تلاش برای نوشتن بهترین جمله، پاراگراف یا محتوا باعث می‌شود بیشتر نویسندگان حتی یک کلمه هم ننویسند.

کمال‌گرایی یکی از رایج‌ترین علت‌های بن‌بست‌های فکری

انتقاد از خود

ما بدترین منتقدان خودمان هستیم. انتقاد بیش از حد از خود معمولا چیزی است که نویسندگان را از نوشتن بازمی‌دارد. بیشتر نویسندگان، آثار خود را با سایر نویسندگان موفق یا حتی کارهای قبلی خود مقایسه می‌کنند. این رفتار ممکن است به‌قدری اوضاع را پیچیده و دشوار کند که در نهایت افراد نتوانند آثار خود را با دیدگاه واقع‌گرایانه نگاه کنند. در نتیجه هیچ زمانی احساس نمی‌کنند که کارهایشان به‌اندازه‌ی کافی خوب هستند.


فشار بیرونی

گاهی شخصی که بن‌بست فکری را تجربه می‌کند، در واقع نمی‌خواهد بنویسد؛ اما دیگران – که اغلب شامل والدین، معلمان یا کارفرمایان می‌شوند – آن‌ها را وادار به خلق محتوا می‌کنند. تحت‌فشار قرارگرفتن افراد برای نوشتن، می‌تواند آن‌ها را به سمت بن‌بست فکری هدایت کند.


روش‌های مقابله با بن‌بست فکری

بیشتر افراد استراحت و مرور مجدد موضوع را راه حلی مناسب برای مقابله با بن‌بست فکری می‌دانند. بااین‌حال، ما در این مطلب کمی دقیق‌تر در مورد روش‌های گوناگون از سر گذراندن بن‌بست فکری صحبت می‌کنیم.

1.    یک‌قدم از کار فاصله بگیرید

کمی از صفحه‌کلید فاصله بگیرید. بیش از حد فکرکردن به یک موضوع، معمولا بیش از قبل باعث سرخوردگی شما می‌شود. در تلاش باشید تا ذهن خود را خالی و روی چیز دیگری تمرکز کنید. فعالیت‌های خلاقانه و ورزش به شما کمک می‌کنند تا افکار خلاق خود را بار دیگر به جریان بیندازید.

روش‌های مقابله با بن‌بست فکری

۲- درمورد چیز جدیدی مطالعه کنید

گاهی وقت‌ها باید مغز خود را بچلانیم و از عصاره‌ی خلاقیت آن برای تولید محتوا استفاده کنیم. اما متاسفانه انگار ذهن کاملا خشک شده است و هیچ خلاقیتی در دنیا وجود ندارد. طبیعی است! ما موجود فرازمینی یا سرچشمه‌ی دائمی خلاقیت نیستیم. این جور مواقع بهترین راه برای من دیدن فیلم‌ها، سیت‌کام‌ها و مطالعه‌ی کتاب است. اجازه می‌دهم شخص دیگری به جای من فکر کند و تصویر بسازد. شما نیز امتحان کنید و اجازه دهید که تصاویر، اتفاقات، رنگ و لعاب کتاب‌ها و فیلم‌ها به شما ایده بدهد و شما را از بن بست فکری بیرون بکشد.


۳- اطلاعات مورد نیاز خود برای نوشتن را روی کاغذ بنویسید

گاهی وقت‌ها ما همه چیز را در ذهن خود نگه می‌داریم. مشکلی که این رویکرد به وجود می‌آورد این است که گاهی مغز نمی‌تواند بین این اطلاعات ارتباط درست را ایجاد کند. در این شرایط کافی‌است که تمامی نکاتی که می‌دانید یا می‌خواهید راجع به آن صحبت کنید را روی کاغذ بنویسید. در مقاله‌ی محتوای متمرکز به طور کامل راجع به جمع آوری اطلاعات مناسب برای یک کلمه‌ی کلیدی صحبت کرده‌ایم.


۴- از خودتان بپرسید

خودتان را به جای خواننده قرار دهید و مشخص کنید که چه چیزهایی می‌خواهید بدانید. یک توضیح یک خطی برای سرتیترها و اطلاعات که نوشته‌اید و می‌خواهید در مقاله بیاورید بنویسید. زبان و لحن و ارتباط پیشنویس‌ها مهم نیست. این کار تنها به بسط دادن تیترها و ایده‌ها کمک می‌کند.


۵- زمان نوشتن خود را پیدا کنید

کمی به خودتان فرصت بدهید. ساعت بدن افراد متفاوت است و بعضی از افراد در ساعت‌های خاصی بازده بیشتری دارند. الگوی رفتاری خود را پیدا کنید و زمانی که برای شما مناسب تر است را پیدا کنید. برای این کار کافی است زمان‌هایی که آمادگی ذهنی بیشتری برای تولید محتوا دارید را یادداشت کنید و به نوشتن در آن ساعت‌ها پایبند باشید. همچنین شناخت این زمان‌های خاص به شما کمک می‌کند تا حتی اگر مشغول به نوشتن نیستید، دفترچه‌ای را برای یادداشت ایده‌ها کنار دستتان بگذارید.

روش مقابله با بن بست فکری

۶- پیش‌نویس کنید

برای مقابله با کمال‌گرایی هم که شده است پیش نویس کنید. همان چیزی که فکر می‌کنید را به همان زبانی که در ذهن دارید بنویسید حتی اگر به نظر درست نمی‌آید. شروع به نوشتن کنید. فقط انجامش دهید. افکار خود را شکار کنید و آن‌ها را – هر چه که هستند – روی کاغذ بیاورید.


۷- دفترچه یادداشت دستی داشته باشید

اگر تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای را به‌عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اید این عادت را در خودتان ایجاد کنید که همیشه یک دفترچه یادداشت دستی همراه داشته باشید. داشتن دفترچه می‌تواند برای لحظات که الهام‌بخش شما هستند مفید باشد. همچنین داشتن لیستی از ایده‌های موجود، زمانی که با مشکل روبرو هستید، می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان منجر شود.


سخن پایانی: برای پیشرفت تلاش کنید نه کمال‌گرایی

فراموش نکنید که کمال‌گرایی یکی از دلایل مهم رسیدن به بن‌بست فکری محسوب می‌شود. بهترین راه مبارزه با کمال‌گرایی این است که به خود یادآوری کنید که در حال نگارش پیش‌نویس اول هستید؛ قرار نیست هرچه می‌نویسید را دیگران بخوانند و بعدا می‌توانید بخش‌هایی از محتوای خود را بهبود دهید. نوشتن پیش‌نویس و یادآوری این موضوع به خودتان، باعث می‌شود فشار کمتری را برای درست پیش رفتن کارها احساس کنید. بازنویسی، ویرایش، تغییر، اصلاح و بهبود یک محتوای ناقص همیشه آسان‌تر از تلاش برای درست‌نویسی در اولین نسخه است.

به‌عنوان فردی که شغلش تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای است، تابه‌حال بن‌بست فکری را تجربه کرده‌اید؟ چه چیزی به شما کمک می‌کند تا از پس آن برآیید؟ تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

سئو در خدمت فروش، چطور با کمک سئو مخاطب را جذب کنیم؟

مطلب بعدی
۱۵ راه برای انتخاب موضوع برای تولید محتوا

راه‌های پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا

مطلب مرتبط