چگونه یک رپرتاژ خوب بنویسیم؟ راهنمایی عملی برای نگارش رپرتاژ آگهی

راهنمای نوشتن رپرتاژ اگهی

رپرتاژ آگهی چطور محتوایی است؟ رپرتاژ آگهی را اغلب به عنوان یک محتوای تبلیغاتی می‌شناسند. هدف نگارش رپرتاژ معمولا معرفی محصول و خدمات، ایجاد آشنایی با یک کسب‌وکار، فروش بیشتر و… یا ترکیبی از این‌ها است. بنابراین می‌توان آن را تکنیکی جذاب برای بیان خبرهای مربوط به کسب‌وکار دانست.

در این مطلب قصد داریم خصوصیات محتوای رپرتاژ آگهی استاندارد و حرفه‌ای را معرفی کنیم. همینطور ترفندهایی برای نگارش رپرتاژ خلاقانه و مشتری‌پسند را با شما به اشتراک بگذاریم.



رپرتاژ چه فرقی با سایر محتواها دارد؟

رپرتاژ آگهی ترکیبی دقیق از سایر انواع محتوا است. با این تفاوت که شکل هیچ یک از آن‌ها نیست. به عبارت دیگر؛ رپرتاژ مانند پست وبلاگی باید اطلاعات با ارزشی را با مخاطب به اشتراک بگذارد و می‌تواند هدف آموزشی داشته باشد. مثل محتوای صفحه وب بازدیدکنندگان را به سمت خرید یا استفاده از خدمات یا محصولی مشخص هدایت می‌کند.

مانند محتوای توضیح محصول فرصتی برای بیان برتری کسب‌وکار، خدمت یا محصول را فراهم می‌کند. همینطور مثل یک پست شبکه‌ی اجتماعی باید دارای عنوانی مخاطب‌پسند و خاص باشد. اما اگر محتوایتان فقط یکی دو مورد از این ویژگی‌ها را داشته باشد، حتما یک جای کارش می‌لنگد.


ویژگی‌های اصلی یک رپرتاژ آگهی مناسب کدامند؟

یک رپرتاژ آگهی خوب هیچ وقت ماهیت تبلیغاتی بودن خودش را فریاد نمی‌زند. همه‌ی ما می‌دانیم که کار رپرتاژ تبلیغ کردن است. ولی مهارت اصلی نویسنده‌ی رپرتاژ، مربوط به خلاقیتی است که در پنهان کردن این حقیقت از خود نشان می‌دهد.

از دیگر خصوصیات رپرتاژ مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیانی خلاقانه و داستان‌پردازی عالی دارد.
  • درباره‌ی دغدغه‌ها و مشکلات مخاطب صحبت می‌کند. (رپرتاژهایی با موضوعات آموزشی یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند)
  • به صورت غیرمستقیم و با تحریک مشکلات مخاطب، هدف تبلیغاتی خود را دنبال می‌کند.
  • لحن روایی و زبان نگارش آن به سایر محتواهای برند نزدیک است.
  • از صحبت‌های حاشیه‌ای و نامرتبط با عنوان اصلی رپرتاژ پرهیز می‌کند.
  • طول استاندارد بین 700 تا 1500 کلمه دارد و  با پرگویی بیش از اندازه‌ درباره‌ی کسب‌وکار، حوصله مخاطب را سر نمی‌برد.
  • از کلی‌گویی درباره‌ی محصول یا کسب‌وکار اجتناب می‌کند و روی جنبه‌های کمتر شناخته شده و ویژه برند یا خدمات تمرکز می‌کند.
  • به جای بیان مزایای کسب‌وکار یا محصول از فواید آن‌ها برای مشتری، حرف می‌زند.
  • تعداد فراخوان به عمل (call to action)‌های متعادلی دارد. (حداکثر سه یا چهار مورد کافی است.)
  • به هر بهانه تلاش می‌کند تا تجربه‌ی کاربری مخاطب را از مطالعه‌ی رپرتاژ ارتقا دهد. (مثلا با معرفی کمپین‌های جدید برند یا دادن تخفیف‌های اختصاصی برای مطالعه رپرتاژ، مخاطب را خوشحال و راضی می‌کند.)
  • دارای ساختاری منسجم و خوانایی بالا است. (زیرتیتر و ساختار بولت‌وار دارد)
  • حتی اصلاحات و خصوصیات پیچیده‌ی کسب‌وکار یا محصول را با کلماتی ساده و شفاف بیان می‌کند.
  •  از استانداردهای نگارشی و سئوی محتوا پیروی می‌کند.
  • برای جلوگیری از یکنواختی متن از شعار برند یا جملات خلاقانه برای معرفی محصول یا تیترهای داخلی رپرتاژ آگهی بهره می‌برد. (مثلا: با (اسم برند) دست به سیاه و سفید نزنید!)

چطور یک رپرتاژ استاندارد و حرفه‌ای بنویسیم؟

رپرتاژ آگهی فقط مختص دنیای مجازی نیست بلکه می‌توان آن را در مجلات کاغذی و روزنامه‌ها هم پیدا کرد. نمونه دم‌دستی آن تراکت‌های تبلیغاتی هستند. حتما برای شما هم پیش آمده که در کنار خیابان تراکت تبلیغاتی بگیرید. اکثر افراد تنها در حد سه ثانیه به آن نگاه می‌کنند. سپس اگر به اصول شهرنشینی اهمیت بدهند در بهترین حالت آن را در اولین سطل زباله می‌اندازند. در غیر این صورت با صحنه‌ای از کفپوش‌های رنگی در پیاده‌روها مواجه خواهید شد.

تراکت‌ها نمونه‌ای ناقص از نگارش رپرتاژ آگهی هستند. بیشتر اوقات در آن‌ها با کلمه‌هایی مثل «حراج بزرگ» و «تخفیف استثنایی» مواجه می‌شوید. برخی از آن‌ها از این فرصت برای شکستنِ عجیب و غریب نرخ قیمت‌های یک محصول استفاده می‌کنند. بنابراین مخاطب در نگاه اول تصور می‌کند که با اجناسی به درد نخور یا بی‌کیفیت سروکار دارد. پس پیش از اینکه سرش کلاه برود، تراکت را گوشه‌ای انداخته و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد.

برای نوشتن یک رپرتاژ آگهی حرفه‌ای، فرم نوشتن محتوا در تراکت‌های خیابانی را مجسم کنید. در قدم بعد فقط تلاش کنید تا اشتباهات نگارشی آن را تکرار نکنید. راهکار‌های زیر برای نوشتن یک رپرتاژ آگهی حرفه‌ای و استاندارد به شما کمک می‌کنند:

چگونه رپورتاژ بنویسیم

1- داستان‌پردازی خلاقانه

آدم‌ها عاشق قصه هستند. اگر جایی شنیدید که دنیای تبلیغات و رپرتاژ آگهی با داستان‌پردازی بیگانه است. حتما کسی قصد دارد سر به سرتان بگذارد. روزانه هزاران کسب‌وکار برای محصولات و خدماتشان رپرتاژ آگهی منتشر می‌کنند. تنها ویژگیِ اختصاصی که می‌تواند انبوه این محتواها را از هم تفکیک کند، شیوه‌ی داستان‌سرایی آن‌ها است.

این تکنیک زمانی ارزشمندتر است که بخواهید برای یک کسب‌وکار چندین رپرتاژ آگهی متفاوت بنویسید. در این صورت کافی است برای هر محتوا یک داستان مجزا پیدا کنید.

ترفند نگارش: برای یافتن داستان هر رپرتاژ می‌توانید از دو تکنیک دشمنی و مشکل‌تراشی استفاده کنید:

  • یک دشمن بسازید: مثلا اگر رپرتاژ درباره‌ی یک سیستم حسابداری ابری است. دشمن می‌تواند سررسید پرداخت مالیات یا سیستم آفلاین حسابداری باشد.
  • مشکل‌ساز شوید: عدم آمادگی برای پرداخت مالیات در سررسید، شبیه ورود به شکنجه‌گاه است. همینطور مدیران ارشدِ کسب‌وکار با سیستم حسابداری آفلاین نمی‌توانند بدون محدودیت مکانی و زمانی به حساب و کتاب‌هایشان دسترسی داشته باشند.

 در هر دو تکنیک، (پس از ساخت دشمن و معرفی مشکل) می‌توانید محصول یا خدمات مدنظرتان را به عنوان راه‌حلی مفید یا چاره‌ای هوشمندانه ارائه دهید.


2- تمرکز روی ارزش‌ آفرینی رپرتاژ

تبلیغات آخرین هدفی است که برای نگارش رپرتاژ باید به آن توجه کنید. برای شروع بهتر است که محتوا برای خواننده‌ها ارزشمند و مفید باشد. بنابراین هیچ وقت به صورت مستقیم و به قصد تبلیغ یک محصول یا کسب‌وکار رپرتاژ ننویسید.

ترفند نگارش: لحن و زبان رپرتاژ آگهی را به پست وبلاگی کسب‌وکار نزدیک کنید. اطلاعاتی را درج کنید که برای مخاطب مفید است و دغدغه و مشکلش را حل می‌کند. فکر کنید که چطور می‌توانید با محتوایی آموزشی در قالب رپرتاژ به مخاطب خدمت کنید.


3- وفاداری متن به عنوان اصلی

تیتر یا عنوان اصلی رپرتاژ یکی از ملاک‌های خواننده‌ها برای مطالعه است. عدم وفاداری به عنوان باعث می‌شود تا اعتماد مخاطب را از دست بدهید. این موضوع با هدف اصلی نگارش رپرتاژ برای افزایش آگاهی از برند و اعتمادسازی در تعارض است.

ترفند نگارش: عنوان رپرتاژ آگهی‌تان «فتح زنجیره سئو سایت» است. اما در متن فقط درباره‌ی آژانس بازاریابی محتوایی یا کسب‌وکارتان تبلیغ کردید؟

 این اشتباهی پرتکرار در نگارش رپرتاژ است. با این کار محتوایتان به توضیح محصول تغییر ماهیت می‌دهد و دیگر یک رپرتاژ نیست. در عوض باید در متن از ترفندها و تکنیک‌های مؤثر برای بهبود سئو سایت حرف بزنید و به صورت غیرمستقیم آن را به خدمات کسب‌وکارتان ارتباط دهید.


4- سرمایه‌گذاری روی مخاطب‌ها

خدمت به مشتری محورِ نگارش رپرتاژ است و با ارائه‌ی محتوایی با کیفیت می‌توانید به مخاطب‌های جدید دسترسی پیدا کنید. بنابراین سعی کنید در انتخاب عنوان و متن اصلی به حل چالش‌ها و مشکلات مخاطب‌ها توجه کنید.

برای اینکه مخاطب از خواندن رپرتاژ تجربه‌ی کاربری خوبی داشته باشد، موضوعات رپرتاژ را از میان نیازها و دغدغه‌های اصلی مخاطب‌های کسب‌وکار انتخاب کنید.

ترفند نگارش:  برای نوشتن رپرتاژ، مشتری و دغدغه‌هایش را در ابتدای محتوا قرار دهید و بعد بگویید که کسب‌وکار، خدمات یا محصول مدنظر، کدام یا چطور چالش‌ها را حل می‌کند. مثلا اگر رپرتاژ مربوط به شرکت اجاره ماشین است؛ از تیتر‌های اصلی مشابه‌ی «تکنیک‌های پیدا کردن شرکت‌های معتبر اجاره ماشین» یا «برای اجاره به سراغ چه ماشینی برویم؟» استفاده کنید.

اموزش نوشتن رپرتاژ

5- پایانی خوش

درست است که رپرتاژ آگهی را با داستان‌سرایی شروع می‌کنید ولی در انتها نمی‌توانید آن را با یک پایان باز یا ناخوشایند رها کنید. شما قصد ندارید تا برنده‌ی بهترین فیلنامه در جشنواره کَن شوید. پس محتوا را با یک جمع‌بندی اصولی و پایانی خوش به آخر برسانید.

ترفند نگارش:  انتهای رپرتاژ آگهی بهترین مکان برای معرفی کمپین‌های جدید کسب‌وکارها، تخفیف‌های اختصاصی محصول و شلیک آخرین گلوله برای جلب اعتماد مخاطب است. پس سعی کنید رابطه‌‌تان با مخاطب را به صورت یک همراهِ دلسوز و کاربلد به نمایش بگذارید. (البته از اغراق بپرهیزید، چون مخاطب باهوش‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید)


مروری بر ترفندهای رپرتاژنویسی

یک رپرتاژ استاندار و حرفه‌ای  برای مخاطب کسب‌وکار یا محصول نوشته می‌شود. پس در ابتدا مشکلات و دغدغه‌هایشان را بشناسید و از آن‌ها برای انتخاب تیتر اصلی، داستان‌پردازی و انتخاب تکنیک‌های روایی محتوا استفاده کنید.

با مزایا و ویژگی‌های محصول یا خدمات کسب‌وکار، مخاطب را بمباران نکنید. در عوض به مخاطب بگویید که آن‌ها چه مشکلی را از او حل می‌کنند و چه فایده‌ای برایشان دارند. این روشی ساده برای جلب نظر مشتری‌های بالقوه و بهبود تجربه‌ی کاربری است.

البته رپرتاژ آگهی بدون بهینه‌سازی متن برای سئو و استفاده اصولی از کلمات کلیدی هم هیچ ارزشی برای افزایش نرخ تبدیل کسب‌وکارها ندارد. بنابراین پس از نگارش، حتما رپرتاژ آگهی را از لحاظ فنی و سئو بازبینی کنید.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و تیم خودتان توانایی تولید چنین متنی را ندارد یا تولید آن زمان زیادی از تیم شما می‌گیرد، قلم نویسندگان حرفه‌ای نویسش در اختیار شماست. متخصصان تولید محتوای نویسش با بررسی کسب‌وکار شما متن با کیفیت و مناسبی برای شما تولید کنند. شما می‌توانید با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید و بهترین نتیجه را از نویسش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
انتشار کتاب الکترونیک

بازاریابی محتوایی با تولید و انتشار کتاب الکترونیک

مطلب بعدی
فایده محتوای صوتی

یک تیر و نُه نشان: ۱۰ فایده محتوای صوتی که احتمالا به آن توجه نکرده‌اید!

مطلب مرتبط