یک تیر و نُه نشان: ۱۰ فایده محتوای صوتی که احتمالا به آن توجه نکرده‌اید!

فایده محتوای صوتی

با آغاز عالم‌گیری کرونا، نرخ رشد مصرف محتوای صوتی از همیشه بیشتر شد. پادکست ها بیشتر از هر گونه‌ی محتوایی دیگر محبوب شدند و کاربران از طیف‌های مختلف به تولید آن روی آورند. فایده محتوای صوتی در دوره‌ی حاضر بیشتر از هر زمان دیگری‌ست و به نظر می‌رسد این روند تازه آغاز شده است.

اگر هنوز در زمره‌ی مخاطبین پادکست قرار ندارید و با کلیات آن آشنا نیستید، سری به مقاله پادکست چیست بزنید. همچنین اگر هنوز نسبت به اهمیت محتوای صوتی سوالاتی دارید، نگاهی به مقاله‌ی دلایل تولید محتوای صوتی بی‌اندازید.

در این مقاله اما بنا داریم به معرفی ۱۰ فایده محتوای صوتی بپردازیم که احتمالا کمتر به آن توجه داشته‌اید. به عبارت بهتر، با تولید محتوای صوتی، یازده دستاورد ویژه خواهید داشت که ممکن است برخی از آن‌ها از نظرتان دور مانده باشد.



فایده اول: محتوای متنی تولید می‌کنید

هنوز هم که هنوز است، محتوای متنی نسبت به سایر انواع محتوا اهمیت بیشتری در بازاریابی محتوایی دارد. محتواهای متنی، عمده‌ی نتایج موتورهای جستجو را می‌سازند، بیشترین سطح مصرف را دارند و کارکردهای متنوع‌تری را در حوزه‌ی بازاریابی فراهم می‌کنند.

برای تولید محتوای صوتی در ابتدا به متن نیاز دارید. این متن، مستقل از آن‌که منبع اولیه برای تولید صوت را فراهم می‌کند، می‌تواند به صورت جداگانه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال، می‌توانید مقاله را در وبلاگ کسب‌وکار خود منتشر کنید و امکان شنیدن نسخه‌ی صوتی آن ‌را برای کاربران خود فراهم سازید. با این روش، علاوه بر آن‌که امکان استفاده‌ی آسان‌تر را برای مخاطبین خود پدید آورده‌اید، از کارکردهای سئویی متن نیز بی‌بهره نمانده‌اید.

در این لینک می‌توانید فهرستی از مطالب وبلاگ نویسش که نسخه‌ی صوتی نیز دارند را بیابید. اگر شما هم محتوای صوتی برای کسب‌وکار خود نیاز دارید با کمک لینک زیر سفارش خود را ثبت کنید.


فایده دوم: به یک مزیت رقابتی می‌رسید

از جمله کارکردهای محتوای صوتی آن است که به طیف و گونه تازه ای از محتوا دست می‌یابیم.

فایده دوم از سری کارکردهای محتوای صوتی آن است که مدیوم جدیدی از محتوا را در سبد محتوایی کسب‌وکارتان قرار داده‌اید.همانطور که در ابتدای این مقاله بدان اشاره شد، سرعت رشد مصرف محتوای صوتی در حال افزایش است و پاندمی به این سرعت افزوده است. بد نیست شما هم هم‌راستا با نیاز کاربران، محتوای مطلوب‌شان را تهیه و به ایشان عرضه کنید.

بهره‌مندی از محتوای صوتی، می‌تواند به مثابه یک مزیت رقابتی در حوزه‌ی فعالیت‌تان نیز تعریف شود. هنوز تعداد کمتری از کسب‌وکارها به تولید محتوای صوتی رو آورده‌اند و به نظر در قیاس با تولید محتوای متنی این حوزه کماکان دست نخوره به نظر می‌رسد.

محتوای کمتر در این عرصه، امکان جذب مخاطب را ساده‌تر می‌کند. از سوی دیگر، اگر محتوای باکیفیتی تولید و منتشر کنید، چسبندگی کاربران را افزایش داده و می‌توانید در بلندمدت با آن‌ها ارتباط داشته باشید.


فایده سوم: محتوای ویدئویی ارزان قیمت می‌سازید

احتمالا می‌دانید که محتوای ویدئویی از جمله گران‌ترین انواع محتوا و البته، موثرترین آن‌ها در جذب و ترغیب کاربران است. اگر به واسطه‌ی هزینه‌های نسبتا بالای تولید این گونه‌ی محتوایی و زمان نسبتا بیشتری که برای تولید آن لازم است، تا به امروز از تولیدش صرف‌نظر کرده‌اید، می‌توانید راه میان‌بری را طی کنید!

یکی از گونه‌های جذاب محتوای ویدئویی که هزینه و زمان کمتری را برای تولید می‌طلبد، تبدیل صوت به ویدئو و طراحی گرافیکی برای آن است. نمونه‌ی این نوع محتوا را می‌توانید در کادر زیر، آپارات و یا یوتوب ببینید.


فایده چهارم: بک‌لینک‌های معتبر و پُرشمار دریافت می‌کنید

حتما می‌دانید که یکی از عوامل موثر بر ارتقای سئو بهره‌مندی از لینک‌های بیرونی (backlink) است. لینک بیرونی به زبان ساده، به تعداد دفعاتی که سایت‌های دیگر به یک صفحه‌ی خاص و یا سایت شما لینک داده باشند اشاره می‌کند. وقتی تعداد لینک‌های بیرونی شما بالا رفته و از سایت‌های معتبری باشد، گوگل سایت شما را نیز معتبر تشخیص می‌دهد و برای آن رتبه و اهمیت بیشتری قائل است.

از جمله مهمترین کارکردهای تولید محتوای صوتی ارتقای رتبه در موتورهای جستجوگر فارسی است

اعتبار سایت‌های بیرونی که از آن‌ها بک‌لینک می‌گیریم اهمیت بالایی دارد. به عبارتی دیگر، اگر سایت‌هایی که صفحات ما در آن لینک می‌شوند، بی‌ارتباط به موضوع فعالیت سایت و کسب‌وکار ما باشند و یا به شکلی غیرواقعی و غیر طبیعی لینک داده باشند، تاثیری معکوس خواهد داشت و گوگل آن‌را نوعی تقلب در نظر می‌گیرد.


اگر با سازوکار انتشار پادکست آشنا باشید، می‌دانید که برای نشر محتوای صوتی در وب به سرویس‌های میزبانی پادکست (پادسرور) نیازمندید. این سرویس‌ها، وظیفه‌ی نگهداری از فایل‌های صوتی را به عهده دارند و اتصال کاربران به محتوای شما را از طریق اپلیکیشن‌های پادکست (پادکچر/ pod-catcher) عملی می‌کنند.

به زبان ساده‌تر، وقتی پادکست خود را از طریق سرویس‌هایی مثل شنوتو و یا انکر منتشر می‌کنید، کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های متنوعی به آن‌ها دسترسی یافته و به شنیدن‌شان بپردازند.

تعداد اپلیکیشن‌های پادکست بسیار زیاد است و هرکدام کاربران فراوانی دارند. در این صفحه از ویکی‌پدیا فهرستی از معتبرترین این سرویس‌ها آمده است.

نکته‌ای که غالبا به آن توجه نمی‌شود آن است که وقتی یک محتوای صوتی بارگذاری می‌شود، به صورت هم‌زمان صفحه‌ای در همه‌ی این اپلیکیشن‌ها ایجاد شده که می‌تواند شامل لینک مستقیم به سایت شما باشد! به بیانی دیگر، با هر بار انتشار محتوای صوتی در سرویس‌های استاندارد پادکست، ده‌ها و صدها لینک مستقیم به سایت خود ایجاد می‌کنید.

هرچند بخش زیادی از این لینک‌ها به صورت follow ایجاد نمی‌شوند، اما با توجه به رتبه‌ی بالای دامنه‌ی این سرویس‌ها، می‌توانند در میان‌مدت و بلندمدت نقش بسزایی در رتبه‌ی وب‌سایت شما در موتورهای جستجو ایفا کنند.


فایده پنجم: لینک‌های بیرونی مرتبطی می‌سازید

اگر از افزونه یوست برای بهینه‌سازی محتوا در وبلاگ خود استفاده کنید، قطعا با خطای نبود لینک بیرونی مواجه شده‌اید. همان‌قدری که برای گوگل دریافت لینک بیرونی مهم است، به این مهم که شما چقدر با سایت‌های دیگر در ارتباط هستید هم اهمیت دارد.

از همین رو، گوگل تعداد دفعات و کیفیت لینک‌هایی که به بیرون ازسایت خود ایجاد می‌کنید را نیز مورد ارزیابی قرار داده و نسبت تناسب لینک‌های ایجاد شده با محتوا و مضمون سایت و صفحه‌ی شما را اندازه می‌گیرد.

در همین صفحه که مشغول خواندن آن هستید چند لینک بیرونی به سایت‌های انتشار پادکست، یوتوب و آپارات ایجاد شده است که همگی، حاوی محتوایی مرتبط به نویسش و یا همین مقاله‌اند. این شکل از لینک‌سازی، کمک می‌کند که هم رتبه‌ی این صفحه در جایگاه بهتری قرار گیرد و هم صفحات لینک شده (که از دامین‌ها و سایت‌های معتبری هستند) رتبه‌ی بالاتری پیدا کنند.


فایده ششم: خوراک محتوای شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کنید

استفاده از محتوای ویدئویی و صوتی محدود به پلفترم‌های تخصصی آن‌ها نیست و می‌توانید به موازات، بخش و یا کل آن‌ را در شبکه‌های اجتماعی خود نیز منتشر کنید. به عنوان مثال، می‌توانید نسخه‌ی اصلی ویدئوی خود را در آپارات و یا یوتوب بارگذاری کرده و نسخه‌ی کوتاه یک دقیقه‌ای آن را در اینستاگرام و تلگرام بازنشر دهید.

این کار، علاوه بر آن خوراک محتوای شبکه‌های اجتماعی تان را فراهم و بازدید بیشتری برای محتوای صوتی و ویدئوی‌تان ایجاد می‌کند، موجب می‌شود که گونه‌ی تازه‌ای را نیز در شبکه‌های اجتماعی به کار گیرید و از تکرار مستمر تصویر و متن فاصله بیابید.


فایده هفتم: نرخ تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهید

آمارهای متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد نرخ مشارکت کاربران در محتواهای ویدئویی به مراتب بیشتر از محتوای ایستا و گرافیکی است. کارکرد محتوای صوتی آن است که نرخ تعامل صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهید.

کاربران مشتاق و مایلند که محتوای ویدئویی را لایک و بازنشر کنند. بیایید آنچه مطلوب‌شان است و را در اختیارشان قرار دهیم!


فایده هشتم: رسانه‌های ارتباطی جدید ایجاد می‌کنید

عمده‌ی تمرکز ما در بازاریابی محتوایی بر ایجاد و توسعه‌ی رسانه‌ برای برقراری ارتباط با مخاطبین هدف‌مان است. اگر محتوای متنی تولید و وبلاگ‌مان منتشر می‌کنیم، می‌خواهیم وبلاگ خود را به پایگاهی مطلوب و مورد پسند مخاطبین تبدیل کنیم تا به شکل مستمر به آن سر زده و از محتواهای ما بهره‌مند شوند. خلق رسانه‌های جدید، می‌تواند روند دست‌یابی به گروه‌های هدف‌مان را تسریع بخشد.

با تولید محتوای صوتی، عملا در کنار ایجاد گونه‌ای تازه از محتوا، چند رسانه‌ی جدید نیز برای کسب‌وکارمان به وجود آورده‌ایم. رسانه‌ پادکست و رسانه‌های ویدئویی از مهم‌ترین این گروه است.


تولید محتوای صوتی
ثبت سفارش تولید محتوای صوتی

فایده نهم:‌ کلیدواژه‌های برند (Branded keyword) را ارتقا می‌دهید

محتوای صوتی، عمدتا در حالت غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربر مخاطب شما ممکن است مشغول رانندگی، شستن ظرف‌ها و یا انجام کار دیگری باشد و در آن لحظه به ابزارهای دیجیتال خود مثل موبایل و لپ‌تاپ دسترسی نداشته باشد. اگر محتوای صوتی جذابی تولید کنید و در محتوای خود و در جای درستش، نام برند خود را تکرار کنید، قطعا در زمانی ‌که کاربر به تلفن همراه و یا لپ‌تاپش دسترسی یافت، در موتورهای جستجو به دنبال شما خواهد گشت. احتمال آن‌که در این حالت با جستجوی نام برند شما به دنبال دریافت محتوای تکمیلی و اطلاعات بیشتر باشد، بسیار بالاست.

همانطور که می‌دانید Branded Keywordها تاثیر شگرفی بر رونق سئو دارند. گوگل به کلیدواژه‌های برند اهمیت بالایی می‌دهد و آن‌ را مترادف با محبوبیت برند شما در فضای غیر آنلاین می‌داند. از همین رو، حتی چند جستجوی جدید کلیدواژه برند نیز می‌تواند نقشی غیرقابل انکار در بهبود موقعیت شما در موتورهای جستجو داشته باشد.


فایده دهم: از غافله عقب نمی‌مانید!

با نگاهی به آمارهای محتوای صوتی در جهان، می‌تواند به سادگی دریافت که در زمانی نه چندان دور، نقش و کارکردهای این گونه‌ی محتوایی از امروز نیز بیشتر خواهد شد.

موتورهای جستجو همینک در حال کار بر جستجوگر صوتی خود هستند و سعی دارند دقت آن‌ را افزایش دهند. از سویی دیگر، گوگل در پی آن است که محتواهای صوتی را نیز به نتایج جستجوی خود افزوده و به کاربران این امکان را بدهد که در متن پادکست‌ها نیز جستجو کنند.

در آینده‌ای قریب‌الوقوع، کاربران کمتری برای یافتن نیازها و انتظارات خود به متن بسنده می‌کنند و به صوت توجه بیشتری خواهند داشت.

همراهی با این جریان، می‌تواند آتیه‌ی کسب‌وکارتان را تا حد زیادی در عرضه‌ی بازاریابی محتوایی گارانتی کند. بهتر است پیش از آن‌که ملزم به بهره‌گیری از این فرصت شویم، از امکان‌های آن نفع ببریم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
راهنمای نوشتن رپرتاژ اگهی

چگونه یک رپرتاژ خوب بنویسیم؟ راهنمایی عملی برای نگارش رپرتاژ آگهی

مطلب بعدی
تخصص محتوایی

نیم‌رخ جذابِ محتوایت را پیدا کن!

مطلب مرتبط