تکرار بیش‌ از حد کلمات کلیدی، قاتل خاموش: راه‌های جلوگیری از کی ورد استفینگ

تکرار بیش از حد کلمه ی کلیدی یا کی ورد استفینگ

برای دور زدن الگوریتم‌های گوگل تکنیک‌های مختلفی وجود دارد، یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های دور زدن گوگل تکرار کلمات کلیدی در متن است! با این روش گوگل متن شما را به عنوان یک متن بسیار مرتبط به آن عبارت تشخیص می‌دهد. اما باید بدانیم که گوگل روزبه‌روز باهوش‌تر می‌شود و این تکنیک‌ها را به سرعت تشخیص می‌دهد در نتیجه رتبه‌ی سایت شما را پایین می‌آورد.
بنظر شما چه مقدار تکرار کلمه‌ی کلیدی، بیش از اندازه خواهد بود یا اصطلاحا متن را دچار کی‌ورد استفینگ (keyword stuffing) می‌کند و به سایت آسیب می‌زند و در چه صورتی تکرار کلمه‌ی کلیدی به رتبه‌ی سایت کمک می‌کند؟ تا انتهای متن با ما همراه باشید.



درباره‌ی کی‌ورد استفینگ

از ابتدای عالم بسیاری از افراد تمایل داشتند که با راه‌های میانبر، زودتر به مقصد برسند. برای بهبود رتبه در موتورهای جست‌وجو یا سئو نیز بسیاری تلاش کردند میانبر بزنند. یکی از نکاتی که از ابتدا گوگل برای بررسی متن و رتبه‌بندی سایت به آن دقت می‌کرد، میزان تکرار کلمات کلیدی در متن بوده است.

پس از شناسایی این الگوریتم بسیاری از افراد سعی کردند به زور عبارات کلیدی خود را در متن جای دهند و عبارت‌های اصلی را آن قدر تکرار کنند که در گوگل به رتبه‌های برتر دست یابند. با وجود اینکه تکنیک‌های پردازش متن گوگل بهبود پیدا کرده و دقیق‌تر شده‌است اما هنوز عده‌ای تلاش می‌کنند با به‌کارگیری این تکنیک رتبه‌های خوبی بدست آورند. اما این روش به چندین دلیل به رتبه‌ی سایت شما آسیب جدی می‌زند!

برای درک بهتر منظور به این مثال توجه نمایید. تصور کنید قرار است متنی با کلمه کلیدی بهترین کیف لپ‌تاپ بنویسید و در متن خود به‌اشتباه تکرار بیش‌ از حد کلمات کلیدی دارید و مطلبی مطابق با نوشته روبه‌رو آماده می‌کنید. «اگر به دنبال بهترین کیف لپ‌تاپ هستید، دیگر نگران نباشید. زیرا بهترین کیف لپ‌تاپ در این سایت به فروش می‌رسد. بهترین کیف لپ‌تاپ باید قابلیت‌های زیادی داشته باشد.»، چنین نوشته‌ای برخلاف تصور، با این متن هرگز رتبه مناسبی به دست نمی‌آورد و عملا دیده نخواهد شد.

گاهی مواقع افراد ناخوداگاه در دام کی‌ورد استفینگ می‌افتند. انواع مختلفی از کی‌ورد استفینگ وجود دارد مثل

  • تکرار بی‌مورد کلمات و عبارت‌های کلیدی
  • استفاده از کلماتی متفاوت با موضوع اصلی مطلب
  • به‌کارگیری کلمات کلیدی بی‌ربط

روش‌های دیگری برای کی‌ورد استفینگ وجود دارد که کاربر زیاد متوجه آن نمی‌شود. اما آن هم تاثیر منفی بر روی سئو می‌گذارد. روش‌هایی مثل نوشتن متن همرنگ با پس‌زمینه و همچنین نوشتن عبارت در کد‌های سایت مثل متاتگ و کامنت‌ها.


چگونه کی‌ورد استفینگ را تشخیص دهیم؟

همانقدر که مهم است در استفاده از یک عبارت زیاده روی نکنیم، مهم است که عبارت کلیدی متن مشخص و در آن تکرار شده باشد. برای آنکه مطمئن شویم حد صحیح تکرار کلمه‌ی کلیدی را رعایت کرده‌ایم باید بتوانیم چگالی آن را بدست آوریم.
درصد چگالی یک کلمه یا عبارت از تقسیمِ تعداد تکرار آن کلمه به تعداد کلمات کل متن ضرب در صد بدست می‌آید.
حد مناسب تکرار برای یک کلید واژه، بین ۰.۵ تا ۲.۵ درصد است و بیشتر از آن تکرارِ بیش از اندازه‌ی کلمه‌ی کلیدی است و کمتر از ۰.۵ درصد تکرار، باعث می‌شود عبارت اصلی به درستی تشخیص داده نشود.

راه های جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یا کی ورد استفینگ

چرا تکرار زیاد کلمه‌ی کلیدی تاثیر منفی دارد

باید دقت کنید که هر چه گوگل فرمول‌های پیچیده داشته باشد اما باز هم رفتار کاربران را در اولویت قرار می‌دهد. متنی که یک کلمه را بی‌دلیل تکرار کند، معمولا از حالت طبیعی خود خارج می‌شود و خوانایی خود را از دست می‌دهد بنابرین کاربر پس از خواندن چند خط به سرعت از صفحه‌ی شما خارج می‌شود.

هر متنی که می‌نویسید باید دلیل و هدفی داشته باشد و نیازی از کاربر را رفع کند. در غیر این صورت کاربرها با باز کردن صفحه‌ی شما دلسرد می‌شوند و بلافاصله آن را می‌بندند! این پرش از صفحه بدون هیچ ارتباطی با سایت یک امتیاز منفی است و تنها این پیغام را به گوگل می‌دهد که مطالب این سایت ارزش خوانده شدن ندارد.

حتی اگر کاربر متوجه استفینگ شما نشود، گوگل آنقدر باهوش شده است که موارد تقلب را تشخیص دهد. هر بار گوگل متوجه تلاش شما برای دور زدن کاربر و الگوریتم‌هایش شود، شما را مجازات می‌کند. درصورت تکرار، تمامی صفحات شما را از لیست جست‌وجوی خود خارج می‌کند.


نحوه‌ی استفاده از کلمات کلیدی به روش صحیح

برای جلوگیری از تکرار بیش از اندازه‌ی کلمات کلیدی باید نحوه‌ی استفاده از کلمات به شیوه‌ی صحیح را بیاموزید. زیرا، بهینه‌سازی صحیح در دستیابی به رتبه‌های برتر در موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. هر روزه مهندسان گوگل سعی دارند الگوریتم‌های خود را به رفتار کاربران نزدیک‌تر کنند. به همین علت در دستورالعمل‌های گوگل آورده شده، «به جای پر کردن صفحات با یک کلمه یا عدد که تجربه‌ی بدی را برای کاربران رقم می‌زند، بر روی تولید محتوای غنی و کارآیی که در آن کلمات کلیدی به درستی در متن استفاده شده‌اند تمرکز کنید.»

در ادامه با گردآوری ۴ روش کاربردی شما را در بهینه‌سازی و عدم استفاده از کی‌ورد استفینگ راهنمایی خواهیم کرد.

۱- از تکرار یک کلمه بطور مداوم بپرهیزید!

به عنوان یک نویسنده، شما باید تلاش کنید که مطالبی بنویسید که خواننده را به خود جلب کند و در صفحه‌ی شما نگه دارد. بهترین روش این است که به جای پر کردن یک صفحه با یک کلمه، از هم‌خانواده‌ها، مترادف‌ها و شکل‌های دیگر آن کلمه استفاده کنید.

۲- کلمات کلیدی طولانی

اگر سایت تازه‌کاری دارید استفاده از کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) به شما کمک می‌کند که راحت‌تر یک رتبه‌ی خوب در گوگل بدست آورید و برای رتبه گرفتن نیازی به تکنیک‌هایی مثل کی ورد استفینگ نداشته باشید.

برای این کار با استفاده از ابزارهای جست‌وجوی کلمات کلیدی، کلمه‌ی مناسب را برگزینید. چنین کلماتی باید با موضوع اصلی و محتوای سایت شما مرتبط باشند. همچنین، اگر تمایل دارید در رتبه‌های برتر موتورهای جست‌وجو قرار گیرید، باید از کلمه‌ای پرطرفدار بین مخاطبان که رقبای زیادی بر روی آن کار نکرده‌اند، بهره ببرید.

تکرار بیش از حد کلمات کلیدی یا کی ورد استفینگ

۳- طول مناسب متن و چگالی صحیح کلمات

همان‌طور که پیش از این گفتیم تعداد کلمه‌ی مناسب برای یک مقاله و درصد چگالی ثابت و معینی برای بیشترین بازده وجود ندارد. اما موتورهای جست‌وجو و همچنین کاربران تمایل زیادی به مطالبی که کامل و جامع هستند دارند. بنابرین سعی کنید مطلب به اندازه‌ی کافی طولانی باشد که بتوانید تمام مباحث خود را در آن بگنجانید و کلمه‌ی کلیدی کانونی شما حداکثر ۲٪ در کل متن تکرار شده باشد.

نکته

 اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، تراکم کلمات کلیدی مطالب خود را با استفاده از افزونه Yoast SEO کنترل کنید. زیرا افزونه‌ای است که دررابطه‌با چگالی کی‌ورد، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می‌گذارد. به این ترتیب، می‌توانید از استاندارد بودن مطلب خود مطمئن شوید.

۴- استفاده از کلمه کلیدی در محلی مناسب

زمانی که قصد بهینه‌سازی مطالب سایت خود را دارید، تنها به‌کارگیری تعداد استاندارد کی‌وردها کمک‌کننده نخواهد بود، بلکه باید این کلمات را به گونه‌ای در محتوا به کار ببرید که در مکانی مناسب قرار گیرند. این کار دو فایده خواهد داشت، اول اینکه موتور جست‌وجو به راحتی می‌تواند کلمه کلیدی شما را تشخیص دهد. دوم آن که متن شما خواناتر شده و مخاطب را مدت بیشتری در صفحه‌ی شما نگه می‌دارد.

مکان‌هایی که کلمه‌ی کلیدی باید حتما ذکر شود عبارتند از:

  • ابتدای عنوان اصلی مقاله
  • حداقل در یک زیر تیتر
  • توضیحات متا
  • حداقل در یک برچسب alt تصویر
  • در پاراگراف اول
  • در سخن پایانی یا بخش نتیجه‌گیری از محتوا

برخلاف کی‌ورد استفینگ، این روش‌های بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها سیگنال‌های مثبتی را به موتورهای جستجو ارسال می‌کنند تا آن‌ها بتوانند وب‌سایت شما را برای مدت زمانی مطلوب در رتبه‌های بالا قرار دهند.

سخن پایانی

زمانی که مطلبی می‌نویسید و یا از نویسنده‌ای متنی دریافت می‌کنید لازم است بررسی کنید که بیش از اندازه از کلمه‌ی کلیدی در محتوا استفاده نکرده باشد. همچنین متن شیوا و قابل فهم باشد. چرا که در غیر این صورت هر چقدر زمان برای سایت خود بگذارید کاربر از متون شما لذت نخواهد برد و به همین دلیل به رتبه‌ی سایت شما ضربه وارد می‌کند.

سعی کنید بجای تلاش برای دور زدن قوانین گوگل برای جذب مخاطب، به خصوصیات مشتری خود فکر کنید و متنی متناسب با نیاز او بنویسید.

2 comments
  1. یک تولید کننده محتوای سطح بالا همیشه اول مخاطب را در نظر می گیرید و در کنار آن اصول تکنیکی سئو را رعایت می کنند. طبق تجربه راه هایی که برای دور زدن گوگل طراحی می شوند در نهایت شکست می خورند. ممنون برای این مقاله مفید و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
اصول کپی رایتینگ خلاق چیست

کپی رایتینگ خلاق، کیمیای تولید محتوا: چگونه خلاق بنویسیم!

مطلب بعدی
چگونه یک مقدمه‌ی خوب بنویسیم؟

یک شروع متفاوت! چطور یک مقدمه‌ی جذاب بنویسیم؟

مطلب مرتبط