اثرات محتوای کپی بر سایت

اثرات محتوای کپی بر سایت

آیا تا به‌حال برایتان پیش آمده که مطلبی در وبلاگ‌تان منتشر کنید و علی‌رغم صرف زمان زیادی برای سئوی آن، نتیجه‌ی مطلوبی نگرفته باشید؟ در این مواقع اگر متن‌تان هم متن استانداردی باشد، احتمالاً به این علت است که درگیر انگلی به نام «محتوای کپی» شده‌اید.

معمولاً تولیدکننده‌ی محتوا فکر می‌کند با عوض کردن جای فعل و فاعل یا حذف برخی از کلمات، در حقیقت جمله را تغییر داده و به‌این‌صورت بار قانونی کپی‌رایت از روی دوشش برداشته شده. این در حالی است که مدیر بخش سئو با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد، متوجه می‌شود که محتوا در چارچوب درستی تهیه نشده است.

با توجه به این‌که محتوا، پادشاه سئو است، این مقاله را به بررسی تأثیرات محتوای کپی بر سایت اختصاص داده‌ایم. در این مقاله قصد داریم به موضوعات زیر بپردازیم:



اگر‌چه به نظر می‌رسد که تولید محتوا فرآیندی ساده است ولی اگر قرار باشد محتوایی بر طبق اصول و قوانین تهیه شود، علاوه بر این‌که نیازمند مهارت و آشنایی با فوت‌های کوزه‌گری است، باید برای آن زمان و انرژی زیادی را اختصاص داد.

به چه محتوایی، محتوای کپی می‌گویند؟

حق چاپ به حق قانونی صاحب مالکیت معنوی اشاره دارد. به عبارت ساده‌تر‌، مطابق قانون کپی‌رایت، حق انتشار فقط مختص صاحبان اثر است. این یعنی سازندگان اصلی محصولات تنها کسانی هستند که حق انحصاری ارائه‌ی اثر را دارند و مابقی افراد فقط با کسب اجازه و درج منبع اولیه می‌توانند از محتوای مد‌نظر استفاده کنند.


قانون کپی‌رایت چگونه کار می‌کند؟

وقتی کسی محصولی را تولید می‌کند که برای ایجاد آن به فعالیت ذهنی قابل‌توجهی نیاز دارد، آن محصول به یک دارایی فکری تبدیل می‌شود که باید از تکرار غیر‌مجاز محافظت شود. نمونه‌هایی از خلاقیت‌های منحصر‌به‌فرد شامل نرم‌افزار رایانه‌ای، اثرات هنری، شعر و تصنیف موسیقی، طرح‌های گرافیکی، رمان‌ها، فیلم‌ها، طرح‌های معماری، محتوای وب‌سایت و … است.

طبق قانون کپی‌رایت اگر اثری اصل باشد، در نظر گرفته می‌شود که نویسنده آن را از تفکر مستقل و فاقد نسخه‌برداری ایجاد کرده است. این نوع کار‌‌ها به‌عنوان اثر اصلی تألیف (OWA) شناخته می‌شوند. هرکسی که دارای یک اثر اصلی تألیفی باشد، به‌طور خودکار حق تکثیر آن اثر را دارد و می‌تواند از استفاده یا انتشار آن توسط شخص دیگری جلو‌گیری کند.

محتوای کپی

کپی‌رایت شامل چه مواردی نمی‌شود؟

البته قانون حق چاپ برخی موارد را پوشش نمی‌دهد. مثلاً شما می‌توانید ایده‌های جدید، اکتشافات، مفاهیم یا نظریه‌هایی را در زمینه‌ی موضوعی که قبلاً منتشر شده، تدوین کنید. از طرفی نام تجاری، لوگو، شعار، نام دامنه و عنوان نیز تحت قانون کپی‌رایت قابل محافظت نیستند. در واقع برای این‌که یک اثر اصلی دارای حق چاپ باشد باید به‌صورت ملموس در دسترس قرار بگیرد. این بدان معنی است که هرگونه محتوا، سخنرانی، اکتشاف، نوت موسیقی یا ایده باید به‌صورت فیزیکی نوشته شود تا توسط قانون کپی‌رایت محفوظ بماند.


محتوا مانند کودک شماست، لطفاً آن را کپی نکنید!

شاید تشبیه چندان جالبی به نظر نرسد ولی هدف تأکید بر این موضوع است که «محتوای اختصاصی بسیار با‌ارزش است» و حتی اگر ارزش آن را هم کنار بگذاریم، از نظر اخلاقی و شرعی، استفاده از مطالب دیگران بدون ذکر منبع نوعی سرقت به‌حساب می‌آید.

البته گوگل هم با توجه به قانون کپی‌رایت محتوای کپی را به رسمیت نمی‌شناسد و فقط به اولین منبعی که مطلب خاصی را منتشر کرده امتیاز مثبت می‌دهد و چه‌بسا به سایر موارد کپی شده نیز امتیاز منفی اختصاص می‌دهد.

قوانین کپی رایت محتوا

اهمیت تولید محتوای اصیل

اگر محتوای یک وب‌سایت با دقت، متناسب با اهداف آن و با انگیزه نوشته نشده باشد، به‌سختی می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کرد. در حقیقت بازدید‌کنندگان می‌خواهند که شما سریع، واضح و صادقانه به آن‌ها بگویید که چرا باید محصول شما را بخرند و چگونه می‌توانند آن‌ را سفارش دهند.

برای این‌که گوگل سایتی را به‌عنوان مقصدی پویا، جذاب و قابل‌توجه برای جستجوی مرتبط در نظر بگیرد، باید به‌طور منظم، محتوای جدید و منحصر‌به‌فردی را تولید کنید. این روزها گوگل هوشمندتر از گذشته است و محتوای کپی را به‌سرعت تشخیص می‌دهد و سایت‌های متخلف را با نزول رتبه جریمه می‌کند. به همین دلیل امروزه تولید محتوای اصیل بیش از پیش اهمیت دارد.


آیا با الگوریتم‌های جدید، هنوز هم محتوای کپی تأثیر بدی بر سایت‌مان دارد؟

مطابق با آخرین الگوریتم‌های گوگل، محتوای تکراری هنوز هم می‌تواند در رتبه‌بندی این موتور جستجو، تأثیر منفی بگذارد. به‌عبارتی وقتی بیش از یک محتوا وجود داشته باشد که بسیار به هم شبیه هستند، موتور‌‌های جستجو در تلاش برای رمز‌گشایی از بهترین نسخه، با مشکل رو‌به‌رو می‌شوند.

اگر محتوای کل سایت در یک سایت دیگر کپی شود، گوگل یکی را رتبه‌بندی می‌کند و دیگری را نشان نمی‌دهد. به‌عبارتی چندین نسخه از یک صفحه، سیگنال‌های رتبه‌بندی را برای موتور‌‌های جستجو ارسال نمی‌کنند؛ بنابراین اگر در چندین صفحه محتوای یکسانی داشته باشید، این صفحات در نتیجه‌ی جستجوی گوگل نخواهند بود. پس با این حساب هنوز هم محتوای کپی می‌تواند تأثیر بسیار بدی روی کسب‌و‌کار‌تان داشته باشد.


آیا محتوای کپی باعث پنالتی شدن سایت می‌شود؟

اصولاً یکی از نگرانی‌های افرادی که محتوایشان تکراری و مغایر با دستور‌العمل‌های گوگل است، مسئله‌ی پنالتی شدن است. اما در واقعیت، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. در حال حاضر گوگل متوجه تلاش افراد برای فریب، به‌منظور کسب جایگاه می‌شود و جریمه‌ای که در پاسخ به محتوای کپی دارد، فقط کاهش رتبه سایت‌های متخلف است.

به عبارتی وقتی صحبت از تشخیص کپی محتوا می‌شود، گوگل به این توجه دارد که کدام سایت ابتدا محتوا را منتشر کرده است. چرا که موتور جستجوی گوگل به‌صورت روزانه، بسیاری از سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ بنابراین نگران نباشید، اگر نسخه‌ای از محتوای شما پس از انتشار در جای دیگری منتشر شود، سئوی شما به‌صورت دست‌نخورده باقی می‌ماند.

Google copyright rules قوانین کپی رایت گوگل

چگونه وب‌سایت خود را از خطر سرقت محتوا حفظ کنیم؟

شاید کمی نا‌امیدکننده باشد ولی هرچقدر هم که تلاش کنید تا از آنچه خلق کرده‌اید محافظت کنید، سارقان محتوا همیشه راهی پیدا می‌کنند. بسیار وحشتناک است که نسخه‌های دقیق از کار خود‌تان را در حالی پیدا کنید که به اسم فرد دیگری پخش شده است. متأسفانه این اتفاق معمولاً بدون هیچ‌گونه اعتباردهی یا لینک به وبلاگ یا سایت شما به‌عنوان منبع انجام می‌شود.

البته چند روش مختلف وجود دارد که می‌توانید تا حدودی از محتوای سایت خود محافظت کنید که شامل موارد زیر هستند:


انتخاب متن را در وبلاگ خود غیرفعال کنید

غیرفعال کردن انتخاب متن اولین و ضروری‌ترین مرحله برای جلو‌گیری از کپی مستقیم از مطالب شما است.

  • کاربران پلتفرم Blogger می‌توانند قبل از بسته شدن برچسب <head> در HTML سایت خود، انتخاب متن را با کد‌‌‌نویسی دستی برخی از کد‌های جاوا اسکریپت، غیر‌فعال کنند.
  • کاربران وردپرس می‌توانند با نصب افزونه‌ی wpcopyprotect این ویژگی را اضافه کنند.

تصاویر خود را علامت‌گذاری کنید

مهم است که تمام تصاویر اصلی‌ای را که برای استفاده در سایت خود ایجاد کرده‌اید، علامت‌گذاری کنید. یک علامت چاپ‌شده‌ی اختصاصی، اثبات می‌کند که شما صاحب حق‌چاپ برای همه‌ی آن تصاویر هستید.

اگرچه برنامه‌های علامت‌گذاری متعددی در اینترنت وجود دارد، اما یکی از بهترین‌ها watermark inbuilt Windows Live Writer است. اگر از عکس‌های منبع خارجی دیگری (مانند Flickr یا Picasa) استفاده می‌کنید، این شما هستید که باید مجوز‌های لازم برای بازنشر را بگیرید.


RSS feed‌ها را مدیریت کنید

برخی از نرم‌افزارها وجود دارند که اساساً محتوای اصلی شما را اسکن می‌کنند و پست‌های شما را با کلمات کلیدی جایگزین یا مترادف باز‌نشر می‌کنند. اگرچه مدیریت این مورد کمی تخصصی به نظر می‌رسد اما در اولین قدم بهتر است که جمله‌ی «کلیه‌ی حقوق محفوظ است» را ذکر کنید.


کلام آخر:

استفاده از محتوا و ایده‌های فردی دیگر به‌منظور دستیابی به اهداف مالی یا سایر هدف‌ها نوعی سرقت است. هرچند در ایران قانون کپی‌رایت به‌خوبی اجرا نمی‌شود اما در کشور‌های دیگر، متخلفان کپی‌رایت به تناسب جرم‌شان مجازات می‌شوند.

این روز‌‌ها مبحث تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال داغ است اما باید بدانید که هر محتوایی نمی‌تواند جای خود را در قلب مخاطب باز کند. اگر انرژی خود را صرف کپی کردن از سایر سایت‌ها و ایجاد تغییرات جزئی در محتوا‌ی آن‌ها می‌کنید، همین حالا از این کار دست بردارید. بهتر است هرچه زودتر زمان و انرژی خود را بر روی تولید محتوا‌ی مختص خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

یادتان نرود هر‌چقدر هم که باهوش باشید و بتوانید قانون کپی‌رایت را دور بزنید، مخاطب امروز هوشمند است و بسیار سخت اعتماد می‌کند. پس به‌جای این‌که خشت اول را کج بنهید و تا ثریا دیوار کج ساخته‌شده‌تان را مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم از همان اول کار:

  • اگر مدیر بخش دیجیتال مارکتینگ هستید قوانین سختگیرانه‌ای را در زمینه‌ی محتوای کپی‌شده تدوین و اعمال کنید.
  • در صورتی هم که در بخش تولید محتوا فعالیت دارید به این نکته دقت کنید که اگر به میزان کافی تمرکز کنید و سطح اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف بالا ببرید، می‌توانید بسیار سریع‌تر از زمانی که در تلاش برای تغییر یک محتوا هستید، تولید محتوای اختصاصی انجام دهید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
درس‌های بازاریابی که سریال Squid game به ما می‌آموزد

درس‌های بازاریابی که سریال Squid game به ما می‌آموزد

مطلب بعدی
سیر تا پیاز استراتژی تولید محتوا

سیر تا پیاز استراتژی تولید محتوا

مطلب مرتبط