تقویم محتوای مهر ماه: تولید محتوا با حال‌وهوای پاییزی

تقویم محتوای مهر

به روال ماه‌های گذشته، تقویم محتوای مهر را با مناسبت‌های متنوع ملی و جهانی برای شما آماده کرده‌ایم و برای برخی از روزها نیز ایده‌هایی برای تولید محتوا به شما پیشنهاد داده‌ایم. اما قبل از بررسی مناسبت‌ها، بهتر است ابتدا چند نکته‌ی پاییزی محتوایی را با هم بررسی کنیم.


در ادامه می‌خوانید
  1. نکات پاییزی که باید در تقویم محتوای مهر به آن‌ها توجه کنید
    1. آدم‌های دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند: آن‌ها که عاشق پاییزند و آن‌هایی که از آن متنفرند!
    2. بوی ماه مهر، یعنی شروع سال تحصیلی جدید
    3. مخاطبان کز کرده در خانه را سرگرم کنید!
    4. از تجربه‌های نیمه‌ی اول سال استفاده کنید
  2. از استیوجابز تا مولانا: تقویم محتوای مهر با مناسبت‌هایی متنوع
    1. 3 مهر روز جهانی آگاهی‌بخشی در مورد بیماری آتاکسی
    2. 5مهر روز جهانی جهانگردی
    3. 8 مهر بزرگداشت مولانا و کنفوسیوس
    4. 8 مهر روز جهانی ترجمه، پادکست و پرسیدن سوالات احمقانه
    5. 8 مهر روز جهانی ناشنوایان
    6. 9 مهر روز جهانی گیاهخواری و سالمندان
    7. 12 مهر روز جهانی معماری
    8. 13 مهر درگذشت استیو جابز بنیانگذار و رئیس پیشین شرکت اپل
    9. 16 مهر روز جهانی کودک
    10. 17مهر روز جهانی پست
    11. 19 مهر روز جهانی دختر
    12. 20 مهر روز بزرگداشت حافظ و درگذشت دنیس ریچی، خالق UNIX و زبان برنامه‌نویسی C
    13. 22 مهر روز جهانی شکست و نابینایان
    14. 24 مهر روز جهانی غذا
    15. ۳۰ مهر روز جهانی آگاهی از لکنت زبان
  3. دانلود نسخه‌ی کامل تقویم محتوای مهر

نکات پاییزی که باید در تقویم محتوای مهر به آن‌ها توجه کنید

با نزدیک شدن به نیمه‌ی دوم سال، برنامه‌های تولید محتوا نیز می‌توانند حال‌وهوای دیگری به خود بگیرند. چون در نهایت محتوا برای انسان‌ها تولید می‌شود نه ماشین‌ها، پس باید به روحیات و احوالات درونی جامعه‌ی هدف خود در ایام مختلف سال توجه کنید و در تقویم محتوای مهر نیز، چنین ملاحظاتی را بگنجانید.


آدم‌های دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند: آن‌ها که عاشق پاییزند و آن‌هایی که از آن متنفرند!

جدای از این شوخی، باید به این نکته توجه کنید که گذر از روزهای طولانی و روشن تابستان به روزهای ابری و شب‌های بلند پاییز، برخی از افراد را به افسردگی فصلی مبتلا می‌کند. برای همین می‌توانید با شناختی که از مخاطبان خود دارید، در کنار تولید محتواهای جدی و تخصصی، گاهی محتواهایی سرگرم‌کننده و امیدبخش هم ارائه کنید تا بتوانید در حفظ انگیزه و روحیه‌ی مخاطبان خود موفق باشید.

تقویم محتوای مهر پاییز

بوی ماه مهر، یعنی شروع سال تحصیلی جدید

با توجه به شرایط ویژه‌ای که با فرمانروایی کرونا بر کشور حاکم است، روند تولید محتوای شما می‌تواند مسیر متفاوت‌تری نسبت به قبل پیدا کند. دانش‌آموزان بر خلاف سال‌های قبل، هر روز در مدرسه نیستند و اوقات آزاد بیشتری دارند. این یعنی اگر کسب‌وکاری دارید که با دانش‌آموزان یا دانشجویان در تعامل است، پس باید به فکر تولید و توزیع محتوای بیشتر برای این دسته از افراد باشید.

همینطور اگر به هر نحوی به حوزه‌ی آموزش ارتباط دارید، می‌توانید با تولید محتواهای آموزشی و کمک‌درسی برای محصل‌‌ها، از ضعف موجود در سیستم آموزش و پرورش و مراکز آکادمیک استفاده کنید و با تولید محتواهای باکیفیت، از پر کردن این شکاف به مخاطب و سودآوری بیشتری برسید.


مخاطبان کز کرده در خانه را سرگرم کنید!

با شروع موج‌ جدید بیماری کرونا، احتمالا شاهد وضع قوانین و پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌تری خواهیم بود. همچنین سرد شدن هوا باعث می‌شود که بسیاری از تفریحات خارج از خانه مثل رفتن به پارک‌، سفر و مواردی از این دست کاهش پیدا کند.

این یعنی بیشتر وقت افراد، به ماندن در خانه خواهد گذشت. پس شما یک فرصت طلایی برای سرگرم کردن مخاطبان و بیشتر دیده شدن دارید. پس از همین الان برای تولید محتواهای سرگرم‌کننده برنامه‌ریزی کنید. محتوایی که درکنار سرگرمی، پتانسیل به اشتراک‌گذاری بیشتری داشته باشد، در این میان شانس بیشتری خواهد داشت. تصور کنید که مخاطب خسته و تنها در خانه، بتواند محتوای شما را در گروه‌های مختلف با دوستانش به اشتراک بگذارد و باعث تعامل افراد بیشتر، و متعاقبا دیده شدن بیشتر محتوا خواهد شد.


از تجربه‌های نیمه‌ی اول سال استفاده کنید

تا به اینجا شما نیمی از سال را پشت سر گذاشته‌اید و چند پیراهن بیشتر در این مدت پاره کرده‌اید. پس الان بهترین فرصت برای بررسی و بازبینی نتایج بازاریابی محتوایی شماست. آمارهای شش ماه گذشته‌ی خود را شامل بازخوردها، میزان تعامل، اشتراک‌گذاری‌ها و فاکتورهایی از این دست را مرور کنید و با توجه به آن‌ها، مسیر شش ماهه‌ی پیش روی خود را بهینه کنید. ایده‌های جدید و خلاق به مجموعه‌ی محتوایی خود تزریق کنید و تقویم محتوای مهر خود را با ترکیبی آمیخته از تجربه و نوگرایی، به زمین بازی بفرستید.


از استیوجابز تا مولانا: تقویم محتوای مهر با مناسبت‌هایی متنوع

مهر از آن دسته از ماه‌هایی است که می‌توانید در مناسبت‌هایش از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا کنید! در ادامه به بررسی و ایده‌پردازی در مورد بعضی از این مناسبت‌ها برای تولید محتوا در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم. شما می‌توانید برای آگاهی از تمام مناسبت‌های تقویم محتوای مهر در انتهای این پست، تقویم را دانلود و از آن استفاده کنید.


3 مهر روز جهانی آگاهی‌بخشی در مورد بیماری آتاکسی

یکی از دلایل نام‌گذاری روزهای مختلف در تقویم جهانی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در مورد موضوعات مختلف است. روز چهارم در تقویم محتوای مهر نیز به بیماری آتاکسی مربوط است. آتاکسی نوعی اختلال است که در سیستم عصبی رخ می‌دهد و منجر به از دست رفتن تعادل و کنترل بر اندام‌های مختلف بدن می‌شود. این اختلال می‌تواند در اثر موارد مختلفی چون خون‌ریزی یا التهاب مخچه رخ دهد. بروز آتاکسی در افراد همچنین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ام‌اس باشد. بنابراین تشخیص زودهنگام و مراجعه به پزشک می‌تواند به سلامت افراد کمک کند.

اگر شما در حوزه‌ی سلامتی یا درمان کار می‌کنید، می‌توانید به بهانه‌ی این روز به تولید محتواهای آموزشی و کاربردی برای بیماران آتاکسی بپردازید و سایر مخاطبان خود را نیز از وجود این اختلال آگاه کنید.


5مهر روز جهانی جهانگردی

در این ایام کرونا که بسیاری از افراد ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بر سفر ترجیح می‌دهند، می‌توانید به بهانه‌ی روز جهانگردی با تولید محتواهای متناسب با این حوزه، مخاطبان خود را دقایقی به یک سفر هیجان‌انگیز مهمان کنید. تولید پادکست و همچنین پست‌های متنی با حال‌وهوای سفرنامه می‌توانند برای دل‌های لک‌زده برای سفر، بسیار خوشایند باشد.

برای این که کاملا متوجه شوید، منظور ما از محتوای باکیفیت در مورد سفر چیست، می‌توانید پادکست جذاب قصه‌های سفر از مجید عرفانیان را گوش دهید.

روز جهانی جهانگردی

8 مهر بزرگداشت مولانا و کنفوسیوس

وجود دو حکیم و متفکر در کنار هم و در یک روز می‌تواند برای شما نویدبخش تولید محتوایی باارزش باشد. مولانا و کنفوسیوس که در دوره‌های زمانی و فرهنگی کاملا متفاوتی از هم می‌زیستند، باوجود تفاوت در دستگاه فکری و جهان‌بینی خود، حامل پیامی مشترک برای ما هستند: همیشه به دنبال کشف معناهای جدید باشیم.

پس در این روز فارغ از حوزه‌ی فعالیت‌تان، می‌توانید از حکمت‌ها، جملات کوتاه یا بخشی از نوشته‌های این دو حکیم استفاده کنید یا به مخاطبان خود پیشنهاد کتاب‌هایی در این زمینه را بدهید.


8 مهر روز جهانی ترجمه، پادکست و پرسیدن سوالات احمقانه

هر سه مناسبت این روز در تقویم محتوای مهر ماه، می‌توانند همان‌قدر که بی‌ارتباط به نظر می‌رسند، به همان اندازه مرتبط و جذاب باشند. می‌توانید این روز را به مترجمان تبریک بگویید و یادآوری کنید که بدون حضور یک مترجم، ارتباطات فرهنگی میان زبان‌های مختلفی میسر نمی‌شد. همینطور اگر در حوزه‌ی فرهنگ و کتاب فعالیت می‌کنید، می‌توانید فهرستی از شاهکارهای ترجمه را به خوانندگان خود معرفی کنید.

مناسبت دیگر، یعنی روز جهانی پادکست یادآوری می‌کند که این فرم محتوایی تا چه حد در سال‌های گذشته رواج پیدا کرده است و می‌تواند تلنگری برای تیم محتوایی شما باشد که اگر تاکنون به این حوزه ورود پیدا نکرده‌اید، چه بخش بزرگی از مخاطبان را از دست داده‌اید. پیشنهاد دیگر ما معرفی برخی از بهترین پادکست‌ها در زمینه‌های مختلف به مخاطبان در قالب یک فهرست کامل و متنوع است.


شاید شما هم موافق باشید که بزرگترین دستاوردهای بشری، حاصل پرسیدن سوالات احمقانه بوده‌ است. پس این روز را به‌عنوان یک روز مقدس در نظر بگیرید که می‌تواند برای شما ایده‌هایی نو یا خلاقانه به بار بیاورد. از مخاطبان خود بخواهید احمقانه‌ترین سوالات خود را بپرسند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. با این کار هم میزان تعامل محتوای شما افزایش پیدا می‌کند، و هم فال است و هم تماشا!


8 مهر روز جهانی ناشنوایان

دیگر مناسبت مهم این روز، به بخش مهمی از افراد جامعه یعنی ناشنوایان اختصاص دارد. هیچ چیز بیشتر از تولید محتوای متنی یا گرافیکی نمی‌تواند برای ناشنوایان کاربردی باشد. می‌توانید به احترام و افتخار افراد ناشنوا و یا کم‌شنوا، برخی از محتواهای صوتی یا ویدیویی خود را به صورت متنی یا با زیرنویس بازتولید کنید تا همه در کنار هم به مساوات بتوانیم بیاموزیم و سرگرم شویم.

مهرماه همچنین میزبان روز جهانی نابینایان هم هست. مهم‌ترین نکته‌ی تولید محتوایی که این دو مناسبت به ما یادآوری می‌کنند، این است که همیشه سعی کنید محتوای تولیدشده‌ی شما تا حدامکان، برای تمامی اعضای جامعه با ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلف، به یک اندازه قابل استفاده باشد.


9 مهر روز جهانی گیاهخواری و سالمندان

گیاهخواری صرفا به غذاخوردن محدود نمی‌شود، بلکه نماینده‌ی نوعی از تفکر و سبک زندگی است. ساده‌ترین ایده‌ای که به ذهن می‌رسد، تولید محتواهایی در زمینه‌ی غذا و دستور غذاهای گیاهی است. اما پیشنهاد ما به شما این است که کمی بیشتر به عمق بروید و به فلسفه و نوع نگاه خاص گیاهخواران بپردازید. با این کار هم محتوای آگاهی‌بخشی تولید کرده‌اید و هم بخش جدیدی از مخاطبان را به سمت خود جذب خواهید کرد.


12 مهر روز جهانی معماری

از کلیساهای چشم‌گیر گوتیک تا سبک معماری مینیمالیسم مدرن، دانش و تاریخ معماری ظرفیت تولید جذاب‌ترین و ناشنیده‌ترین محتواها را در اختیار شما می‌گذارد. می‌توانید در این روز از تقویم محتوای مهر به تاریخچه‌ی سبک‌های مختلف معماری بپردازید، با فراهم کردن تصاویر مختلف از معماری فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف، سلیقه‌ی بصری مخاطبان‌تان را ارتقا دهید یا برای آن‌ها پیشنهاداتی کاربردی از جنس معماری داخلی داشته باشید.

روز جهانی معماری

13 مهر درگذشت استیو جابز بنیانگذار و رئیس پیشین شرکت اپل

استیوجابز، مردافسانه‌ای شرکت اپل، با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش در این روز درگذشت. اگر نویسنده، کپی‌رایتر یا کانتنت‌مارکتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم ترفندهای کپی‌رایتینگ اپل را بخوانید.


16 مهر روز جهانی کودک

شاید اهمیت روز کودک امسال، از هر دوران دیگری بیشتر باشد. به خاطر همه‌گیری کرونا، کودکان بیش از هر زمان دیگری در معرض فشارهای روحی قرار گرفته‌اند و به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند. به بهانه‌ی این روز می‌توانید با تولید محتواهای شاد، سرگرم‌کننده و جذاب برای حداقل زمانی آن‌ها را از دنیای پراسترس واقعی جدا کنید.

همچنین اگر در زمینه‌‎های تخصصی مشاوره یا روانشناسی فعالیت دارید، می‌توانید با تولید محتواهای کاربردی برای والدین، به آن‌ها نحوه‌ی صحیح برخورد، مراقبت و پرورش کودکان را آموزش دهید.


17مهر روز جهانی پست

اکثر افراد جامعه در شرایط کرونا، سلامت خود را مدیون پستچی‌ها می‌دانند. هدف از روز جهانی پست آگاهی بخشی به نقش پست در زندگی روزمره افراد و مشاغل و همچنین کمک به توسعه اجتماعی و اقتصادی جهانی است.

روز جهانی پست

19 مهر روز جهانی دختر

روز جهانی کودک دختر بر لزوم رسیدگی به چالش هایی که دختران با آن روبرو هستند و ارتقای توانمندی دختران و احقاق حقوق انسانی آنها تمرکز می کند.  یونسکو متعهد است این روز را جشن بگیرد تا اطمینان حاصل شود که همه دختران به آموزش با کیفیت و زندگی با وقار دسترسی دارند.

روز جهانی کودک دختر بر لزوم رسیدگی به چالش هایی که دختران با آن روبرو هستند و ارتقای توانمندی دختران و احقاق حقوق انسانی آنها تمرکز می کند.  یونسکو متعهد است این روز را جشن بگیرد تا اطمینان حاصل شود که همه دختران به آموزش با کیفیت و زندگی با وقار دسترسی دارند.


20 مهر روز بزرگداشت حافظ و درگذشت دنیس ریچی، خالق UNIX و زبان برنامه‌نویسی C

حافظ مردی بود ادیب، عالم به علوم ادبی و شرعی و آگاه از دقایق حکمی و حقایق عرفانی. کمتر کسی است که حافظ را نشناسد. شعرهای او دارای ابعاد گوناگون و متنوع سرشار از راز و رمز و پرس از حقیقت هستی است. مهرماه وظیفه حمل روز بزرگداشت چنین عالمی را دارد.

برنامه‌نویسان که در ماه شهریور 256امین روز سال را جشن گرفتند، حالا در مهرماه یکی از بزرگ‌ترین اشخاص دنیای صفرویک‌‌ای خود را در جمعشان ندارند؛ اما یاد او، زبان برنامه‌نویسیC و سیستم‌عامل قدرتمندش همچنان نزد هر برنامه‌نویسی محبوب است.


22 مهر روز جهانی شکست و نابینایان

همه‌ی ما عاشق آن لحظه‌ای هستیم که با بادی در غبغب، از کلکسیون موفقیت‌ها و پیروزی‌هایمان سخن می‌گوییم. اما فراموش می‌کنیم که صحبت از موفقیت، بدون پرداختن به شکست‌‌های قبل از آن، فاقد ارزش آنچنانی است.

هم‌راستا شدن روز جهانی شکست و روز جهانی نابینایان در یک روز، یادآور این است که موفقیت هرفرد نسبت به شرایط خودش معنا پیدا می‌کند. همان داستان قدیمی بالا رفتن ماهی از درخت.

روز جهانی نابینایان در تقویم محتوای مهر

در این روز از داستان شکست‌های خود و درس‌هایی که از آنها گرفته‌اید بنویسید و اگر کسب‌وکاری مرتبط به حوزه‌ی پزشکی دارید، شاید بهتر باشد در مورد شرایط و احساسات آنها بیشتر بنویسید و کارهایی را که باعث می‌شود به این قشر از جامعه کمتر حس جدا افتادگی و شکست القا کنیم بنویسید


24 مهر روز جهانی غذا

رسانه و فضای دیجیتال در روز جهانی غذا از کاربران می خواهد تا عادت های خود را تقویت کرده و به آنها کمک کنند تا از گرایش به هدر دادن غذا خارج شده و سوء تغذیه را از بین ببرند. اگر کاروکسب شما با تولید غذا مرتبط است، باید توجه ویژه‌ای به این روز داشته باشید.


۳۰ مهر روز جهانی آگاهی از لکنت زبان

لکنت زبان یکی از اختلالات نسبتا شایع در میان مردم جهان است که در سطوح گوناگونی بروز پیدا می‌‌کند و می‌تواند به‌طور مستقیم بر کیفیت زندگی افراد دارای لکنت تاثیر بگذارد و آن‌ها را به افرادی گوشه‌نشین و جمع‌گریز تبدیل کند. به همین دلیل اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند کمک موثری برای افراد درگیر این اختلال باشد.

اگر شما در حوزه پزشکی و پیراپزشکی فعالیت می‌کنید، می‌توانید با تولید محتواهای تخصصی در این زمینه به افراد دارای لکنت مشاوره و کمک کنید. در غیر این‌صورت می‌توانید با تولید محتواهای فرهنگی و انگیزه‌بخش به کسانی که دچار این مشکل هستند امید دهید و به دیگران نیز یادآوری کنید که لکنت زبان نمی‌تواند جلوی نیروی اراده را بگیرد. برای مثال چه چیزی بهتر از معرفی فیلم تحسین‌شده‌ی “سخنرانی پادشاه“!


دانلود نسخه‌ی کامل تقویم محتوای مهر

تلاش کردیم در این پست به تعدادی از مناسبت‌های ماه مهر اشاره کنیم و متناسب با آن‌ها، ایده‌های محتوایی ارائه کنیم. اما در تقویم محتوای مهر مناسبت‌های بیشتر و متنوع‌تری وجود دارد که کسب‌وکارهای مختلف در حوزه‌های گوناگون می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. شما می‌توانید فایل کامل این تقویم را دانلود و مطابق آن برنامه‌ریزی کنید.

همچنین اگر در تدوین تقویم محتوای مهر خود دچار اشکال یا کمبود زمان هستید، می‌توانید با سفارش بسته‌های نویسش پلاس، تدوین تقویم خود را به متخصصان نویسش بسپارید.

1 comment
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
ابزارهای مناسب برای مدیریت زمان

ابزارهای مناسب نویسندگان برای مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری

مطلب بعدی
آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا

مطلب مرتبط