چطور مثل اَپل بنویسیم؟ ترفندهای کپی‌رایتینگ اپل

چطور مثل اَپل بنویسیم؟ ترفندهای کپی‌رایتینگ اپل

وقتی درباره‌ی اپل صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد انواع آیفون، مک‌بوک و کی‌نوت (نرم‌افزاری اختصاصی برای ارائه در آیفون، آی‌پاد و آی‌پد اپل) است.

بله، همه این محصولات نمادی شگفت‌انگیز از نبوغ این کمپانی بزرگ هستند. اما چه چیزی باعث شده تا مردم این ابزارهای دیجیتالی را مثل یک اثر هنری ببینند؟ قطعا محتوای متنی یا کپی‌رایتینگ.

اپل مصرف‌کنندهای خود را با نوشتن متن‌های جذاب تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای خرید متقاعدشان می‌کند. در این مطلب قصد داریم یازده ترفند کپی‌رایتنگ شرکت چند تریلیون دلاری اپل را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.



کپی‌رایتینگ به سبک شرکت اپل

اپل برای جذب مخاطب‌های خود از ترفندهای تبلیغ‌نویسی مختلفی استفاده می‌کند. در اینجا لیستی از 11 ترفند اصلی آن را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

  1. قدرت تکرار را به دست بگیرید
  2. خواننده‌ها را با تناقض غافلگیر کنید
  3. جملات دوسویه بنویسید
  4. از فرهنگ لغات عامه استفاده کنید
  5. بیش از یک تکنیک کپی‌رایتینگ را با هم ترکیب کنید
  6. بازیگوش باشید و هرگز کسل نشوید
  7. ریتم‌دار و موزون تبلیغ کنید
  8. به کاربر قدرت دهید
  9. راه حل را برجسته کنید
  10. کوتاه، ساده و بی‌دردسر بنویسید
  11. زیبا ترجمه کنید

1- قدرت تکرار را به دست بگیرید

اپل دوست دارد از ویژگی‌های مورد نظرش در یک جمله استفاده کند. به این ترتیب مخاطب هم محصول و هم ویژگی خاصش را به سادگی به‌خاطر می‌سپارد.

متن تبلیغ: دوربین‌های حرفه‌ای. نمایشگر حرفه‌ای. کارایی حرفه‌ای

مفهوم: iPhone 11 pro برای کسانی است که می‌خواهند در همه زمینه‌ها حرفه‌ای و منحصر به فرد دیده شوند.

متن تبلیغ: یک فضای کاری بزرگ و زیبا، برای انجام کارهای بزرگ و زیبا.

مفهوم: اپل قدرتمندترین لپ‌تاپش (Macbook Pro 16-inch) را که صفحه نمایشی بزرگ دارد برای کاربرانی عرضه می‌کند که می‌خواهند با محدودیت‌ها مقابله کنند.


2- خواننده‌ها را با تناقض غافلگیر کنید

با دقت در شیوه‌ی تبلیغات اپل متوجه می‌شوید که از صفت‌هایی مخالف و متضاد زیاد استفاده می‌کنند و اغلب این صفات را به عنوان کلمه کلیدی اصلی در نظر می‌گیرند. همینطور آن‌ها تلاش می‌کنند با بیانی قوی، روی افراد تاثیر مثبت بگذارند.

مثالهایی از تبلیغات اپل
ترجمه‌ی یکی از تبلیغات: آیپد مینی، کوچک از نظر اندازه، بزرگ از نظر توانایی و ظرفیت
تناقض زیبا در کپی رایتینگ به شیوه‌ی اپل
ترجمه: در بیست‌وچهارم ژانویه، شرکت کامپیوتری اپل مکینتاش را معرفی می کند و شما می‌فهمید چرا سال ۱۹۸۴، هیچ شبیه به ۱۹۸۴ نیست

3- جملات دوسویه بنویسید

یک تیر و دو نشان زدن را می‌توان به راحتی تحقق بخشید. برای این کار از جملاتی استفاده کنید که دو معنی از آن‌ها برداشت می‌شود. این تکنیک برای ارائه‌ی دو پیام یا مفهوم درهم تنیده مفید است.

متن تبلیغ: کارتان را بالا بکشید و بچرخانید (متحول کنید).

مفهوم: با نمایشگر Pro XDR و Pro Stand هم می‌توان صفحه را بالا کشید و هم آن را چرخاند. این قابلیت‌ها به کاربران کمک می‌کند تا کارهای بزرگ را ساده انجام دهند و موقعیتشان (کارشان) را ارتقا دهند.

متن تبلیغ: میکروفون‌های با کیفیت استودیو، برای گفت‌وگوهای با کیفیت.

مفهوم: iMac جدید صداهای بلند، واضح و شفافی را برای مکالمه‌هایتان به ارمغان می‌آورد. «داشتن کیفیت صدایی بالاتر برای خلق لحظاتی با کیفیت» همان صدایی است که با خواندن متن بالا در ذهن مخاطب تصویر می‌شود.


4- از فرهنگ لغات عامه استفاده کنید

اپل دوست دارد تا با استفاده از نقل قول‌ها و جملات شناخته شده و عامه‌پسند ویژگی‌های محصولش را برجسته کند. این تکنیک باعث می‌شود تا خواننده، آسان‌تر پیام را به خاطر بسپارد و البته از شنیدن آن لذت ببرد.

استفاده‌ی اپل از دیالوگ اسپایدر من برای تبلیغ سری جدید لپتاپ‌های خود
استفاده‌ی اپل از دیالوگ اسپایدر من برای تبلیغ سری جدید لپتاپ‌های خود

5- بیش از یک تکنیک کپی‌رایتینگ را با هم ترکیب کنید

اپل برای اینکه مطمئن شود که خواننده‌ها پیامش را دریافت می‌کنند، خودش را در استفاده از تکنیک‌های محتوایی محدود نمی‌کند. مثلا به متن تبلیغ زیر دقت کنید:

متن تبلیغ: تغییر در راه است.

مفهوم: اپل در حقیقت به محبوبیت تک آهنگ عشق در راه است(Love is in the air) از جان پل یانگ در سال 1978 اشاره می‌کند. تا تولید نسل دوم آیپدهایش (در سال 2014) را به گوش مخاطب‌ برساند. همانطور که می‌بینید در این متن، فرهنگ لغات عامه و محبوب مردم را با جمله‌ای دوسویه ترکیب کرده است.

متن تبلیغ: سخت کردن کارها حسی مشابه سخت‌کوشی (سخت کارکردن) دارد.

محتوای بالا متنی است که اپل در سال 2020 برای معرفی آیپد جدیدیش بکار برده و در آن از تکنیک‌های تناقض و تکرار استفاده کرده است.

متن تبلیغ: مهارت‌تان را از دست بدهید تا چیزها را از بدهید.

این عبارت برای معرفی دستگاه ردیاب، AirTag استفاده شده است. در متن تبلیغ سعی کردند با تکرار کلمه‌ی «از دست دادن» در دو موقعیت مختلف احساس ناخوشایندی را در مخاطب تحریک کنند و به هدف متناقض خود دست بیابند.


6- بازیگوش باشید و هرگز کسل نشوید

اپل شرکتی با سابقه است اما سعی می‌کند تا حد ممکن پرسونای جوان‌پسند خود را حفظ کند. نمونه‌ای از این تلاش را می‌توانید در ارائه اولین آیفون 5G اپل ببینید. همینطور از این ترفند برای معرفی نسخه آیفون 5 ضدآب خود استفاده کرده است.

کپی‌رایتینگ شیطنت آمیز اپل با استفاده از عبارت‌های اینترنتی
تبلیغ اپل برای آیفون ۵حی و شوخی آن با عبارت OMG (اوه خدای من)

7- ریتم‌دار و موزون تبلیغ کنید

ریتم یا ضرب آهنگ محتوا را زیبا و دلنشین می‌کند. ریتم باعث می‌شود تا نکات اساسی و برجسته به سادگی به ذهن سپرده شوند پس در کپی‌رایتینگ هم می‌توان از آن استفاده کرد. اپل مدت‌ها پیش به این نکته پی برده و حالا ما هم از آن آگاه هستیم.

متن تبلیغ: باریک‌ترین، سبک‌ترین و سریع‌ترین آیفون.

اپل برای تبلیغات مربوط به آیفون5 از ضرب آهنگ به‌خوبی استفاده کرده و ویژگی‌های متمایز و خاص محصولش را به نمایش گذاشته است.

متن تبلیغ: قبلی را زود منفجر کن.

این عبارت برای معرفی آیفون12 استفاده شده است.


8- به کاربر قدرت دهید

 از «کلمات قدرتمند» در نگارش متن تبلیغ استفاده کنید. کلمات قدرتمند در اصطلاح به کلماتی گفته می‌شوند که مخاطب را از نظر روانی تحریک کرده و روی آن اثر می‌گذارند.

اپل از عباراتی قدرتمند استفاده می‌کند تا مخاطب در ذهنش، خودش را با این محصول فریبنده و منحصر به فرد تصور کند. جمله زیر نمونه‌ای از این ترفند نگارشی است:

متن تبلیغ: جادویی که تا به حال نداشتی.

ترفند کپی‌رایتنگ شرکت اپل

9- راه‌حل را برجسته کنید

اپل محصولاتش را برای پاسخ به یک مشکل ارائه می‌کند. به عنوان مثال iPad Air قدرتمند، همه‌کاره و سبک است. با کمک آن می‌توانید در هر مکانی کارهایتان را انجام دهید. بنابراین برای کپی‌رایتینگ آن از عبارت زیر استفاده شده است:

متن تبلیغ: استودیوی خلاقیت شما در حال حرکت است.

به همین ترتیب برای کاربران ساعت هوشمند اپل که فعال و ماجراجو هستند از عبارت زیر استفاده کردند:

متن تبلیغ: به فاصله‌ها، ارتفاعات و عمق‌های جدید بروید.

زمانی که راه حل را برجسته می‌کنید، مشتری سریع و ساده پاسخش را پیدا می‌کند.


10- کوتاه، ساده و بی‌دردسر بنویسید

مطالعات نشان می‌دهند؛ به طور کلی، افراد پس از هشت ثانیه تمرکز خود را از دست می‌دهند. اپل با آگاهی از این موضوع عناوینی اصلی برای ارائه‌ی یک ایده طراحی می‌کند. سپس با کمک عنوان‌های فرعی، جزئیات و مهم‌ترین مزایای آن را بیان می‌کند.

جزئیات اغلب در قالب پاراگراف و جملاتی کوتاه و به زبان ساده گفته می‌شوند.

تاکنون ده ترفند اصلی شرکت اپل را معرفی کردیم. اما یک ترفند دیگر هم وجود دارد که برای شرکت‌های بین المللی بسیار مهم است.


11- زیبا ترجمه کنید

اپل شرکتی است که از نقاط مختلف دنیا مخاطب دارد بنابراین با ترجمه زیبا و جذاب سعی می‌کند تا با مخاطب‌های گوناگون ارتباط برقرار کند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند که کپی‌رایتینگ جذاب و خلاقانه‌شان به خاطر ترجمه شدن به زبانی بیگانه از دست برود. به عنوان مثال؛ اگر در نگارش تبلیغ از ترفند ضرب آهنگ استفاده کردند در ترجمه به سایر زبان‌ها هم از کلمات و عباراتی استفاده می‌کنند که ضرب آهنگ مورد نظر را به مخاطب (غیر انگلیسی زبان) القا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تقویم تیر

تقویم محتوای تیر: ایده‌هایی برای تولید محتوا در نخستین ماه تابستان

مطلب بعدی
چطور در شبکه های اجتماعی تبلیغ بنویسیم

چطور در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنیم؟!

مطلب مرتبط