پادکست و محتوای صوتی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تعریف پادکست و محتوای صوتی

با شروع شیوع ویروس کرونا، حجم تماس‌ها و جلسات تصویری به قدری بالا رفته که با پدیده‌ای به نام «اسکرین‌زدگی» مواجه شده‌ایم و ‌به تبع آن، دوباره صدا بر تصویر غلبه کرده است. در همین راستا استقبال زیادی هم از پادکست شده و تولید و شنیدن پادکست رواج بیشتری یافته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد انتخاب محتوای صوتی در تقویم و استراتژی محتوایی بسیار ضروری است.

اما باید بدانیم محتوای صوتی انواع متفاوتی دارد و با توجه به هدفی که برای بازاریابی محتوایی خود انتخاب کرده‌ایم باید نوع محتوای صوتی را هم متناسب با آن انتخاب کنیم. 



محتوای صوتی چیست؟

در واقع اگر بخواهیم محتوای صوتی را به طور جامع تعریف کنیم باید بگوییم محتوای صوتی شامل هرگونه محتوای شنیداری است که به منظور انتشار در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شود. با این حساب پادکست و کتاب صوتی و… همه در این تعریف جای می‌گیرند.

اما می‌دانیم امروزه وقتی از «محتوا» صحبت می‌کنیم، «محتوای هدفمند» مدنظر است. چرا که اگر محتوایی که تولید می‌کنیم هدفمند نباشد بدون شک هنوز تولید نشده، منقضی می‌شود. در همین راستا وقتی از محتوای صوتی حرف می‌زنیم منظورمان محتواهای صوتی است که با هدف «بازاریابی محتوایی» تولید می‌شوند.

پس با در نظر گرفتن این ویژگی مهم؛ دو جنس محتوای زیر در تعریف ما از محتوای صوتی نمی‌گنجد:

  1. محتواهایی که خود محصول مستقل هستند. (به عنوان مثال کتاب صوتی) 
  2. محتوایی که صرفا برای سرگرمی تولید می‌شوند و هیچ هدف بازاریابی و برندینگ ندارند.

با این تعریف می‌توانیم از تفاو‌‌ت‌های پادکست و محتوای صوتی حرف بزنیم.


محتوای صوتی مستقل است

محتوای صوتی می‌تواند به صورت مستقل اجرا و منتشر شود اما پادکست‌ها مجموعه محتواهایی هستند که به نوعی با هم در ارتباط‌اند. حالا این ارتباط شکل‌‌‌های متفاوتی دارد؛

مثلا برخی از آن‌ها داستان‌هایی دنباله دار و سریالی هستند، مثل پادکست قتل مرموز که داستانی جنایی است.

یا برخی از آن‌ها تنها با یک موضوع واحد به هم مرتبط می‌شوند، مثل پادکست رادیو عجایب که هر اپیزود داستانی عجیب و باورنکردنی تعریف می‌کند و وجه اشتراک همه این پادکست‌ها موضوع «عجیب بودن» داستان‌هاست.

ولی محتوای صوتی لزوما دنباله‌ی محتوای قبلی نیست یا موضوع مشترکی را دنبال نمی‌کند؛ هر فایل مستقل از فایل دیگر یک محتوای صوتی کامل است و نیازی به پس و پیش ندارد.

مثلا ترجمان  یکی از بهترین نمونه‌هایی است که مقالاتی با موضوعات مستقل منتشر می‌کند.

پادکست و محتوای صوتی

بستر انتشار محتوای صوتی با پادکست متفاوت است

محتواهای صوتی در بسترِ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعیِ کسب و کاری منتشر می‌شود که محتوا را تولید کرده یا سفارش تولید آن را داده است، و به شکل مستقل قابل دانلود است. اما بستر پخش پادکست‌ها _ علاوه بر سایت و شبکه‌های اجتماعی _ انواع اپلیکیشن‌هایی است که مخصوص انتشار پادکست هستند. اپلیکیشن‌هایی که شما اشتراک آن‌ها را خریداری می‌کنید یا رایگان عضو می‌شوید و می‌توانید از هر پادکست جدیدی که تولید می‌شود مطلع شوید و آن را بشنوید.

یکی از اپلیکیشن‌های پادکست‌خوانی (یا پادکچر) که امروز کاربران زیادی را به خود جلب کرده است، کست باکس است. کست باکس پادکست‌خوان محبوبی است که میزبان پادکست‌های فارسی است. 


محتوای صوتی محتوای «پشتیبان» است

وقتی محصولی تولید می‌کنیم و قصد داریم آن را با بازاریابی محتوایی معرفی کنیم به محتواهایی اعم از متن و رپورتاژ و صوت نیاز داریم. به این نوع محتواها که برای پشتیبانی از معرفی و فروش یک محصول تولید می‌شود «محتوای پشتیبان» می‌گوییم. محتوای صوتی (مثل مقاله صوتی) جز محتوای پشتیبان محسوب می‌شود اما پادکست خود می‌تواند نه تنها محتوای پشتیبان باشد و محصول شما را معرفی کند -مثل رادیو دور دنیا که معرف سایت علی باباست- بلکه خود یک محصول مستقل باشد.


دو نوع مخاطب متفاوت دارند

امروزه پادکست خود یک رسانه‌ی مستقل محسوب می‌شود و در ارائه و فرم انواع متنوعی دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان پادکست تلاش می‌کنند با خلاقیت‌هایی مخاطب پادکست را تا انتها حفظ کنند. پس مخاطبانی که پادکست‌ها را دنبال می‌کنند سبک زندگی متفاوت دارند، پادکست بخشی از این سبک زندگی است اما مخاطبان محتوای صوتی عمدتا به دنبال آموزش هستند.

 تحقیقات نشان می‌دهد که 54% کسانی که پادکست می‌شنود علاقه دارند تا از محصولی که در پادکست تبلیغ می‌شود استفاده کنند و همین نشان می‌دهد محتوای صوتی و پادکست به ما این امکان را می‌دهد که مخاطبانی را جذب کنیم که سبک زندگی متفاوت دارند و به این رسانه اعتماد می‌کنند.

ولی از طرفی انواع متنوع پادکست ها و محتواهای دیگر صوتی ممکن است ما را برای تولید و انتخاب سردرگم کند. اگر برای بهترین انتخاب خود نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از مشاوره رایگان نویسش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
بهار پر محتوا

بَهارِ پُر محتوا | کارزار نویسش برای محتوای ۱۴۰۰

مطلب بعدی
نوشتن نویسنده

نوشتن، از خوب به عالی! برای اینکه نویسنده خوبی باشی، بد باش

مطلب مرتبط