۱۰ نکته برای استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز!

محتوای همیشه سبز چیست

وقتی صحبت از محتوا و تولید آن می‌شود، نباید همیشه به سراغ گزینه‌های یک‌بار مصرف بروید. چرا باید زمان زیادی را برای نوشتن محتوایی صرف کنید که قرار است فقط یک‌بار خوانده شود؟ محتوای همیشه سبز، مانند درخت سرو، در هرزمانی سبز است و مخاطبان را به سمت وب‌سایت شما می‌کشاند. در این مطلب به معرفی روش‌هایی می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید محتوای خود را به‌صورتی تغییر دهید که همچنان جذاب و در عین حال تازه باشد.



محتوای همیشه سبز چیست؟

اگر تابه‌حال اسم محتوای همیشه سبز به گوش شما نخورده است یا اطلاعات کمی در مورد آن دارید؛ در این مطلب بیشتر با این نوع از محتوا آشنا می‌شوید. محتوای همیشه سبز، محتوایی است که می‌تواند به‌راحتی به‌روز شود تا همواره کاربردی و قابل استفاده باشد. از سوی دیگر، چنین محتوایی ترافیک بالایی را به سایت شما هدایت و به جذب و حفظ مشتریان وفادار کمک می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت محتوای همیشه سبز، محتوایی است که قدیمی نمی‌شود و همیشه برای مخاطبان خواندنی به نظر می‌رسد.

به خاطر داشته باشید که محتوای همیشه سبز یا همیشگی در مورد کپی محتوا و بازنشر چندباره‌ی آن نیست؛ اما ممکن است با افزودن یک ترفند جدید یا اطلاعات بیشتر به محتوا، بتوانید همیشه سبز باقی بمانید. به‌طور مثال، اگر چند سال پیش محتوایی در مورد سلامت روان منتشر کرده‌اید؛ می‌توانید مطالبی را در مورد بحران سلامت روان در دوران کرونا به آن اضافه کنید تا محتوایی به‌روز داشته باشید.

حالا که با تعریف محتوای همیشه سبز آشنا شدیم، بهتر است عنوان‌های همیشه سبز را هم بشناسیم.


عنوان‌ها یا موضوعات همیشه سبز

همانطور که در پست «آهن‌ربای جذب مشتری» گفتیم، عنوان محتوا مانند ویترین‌های پرزرق‌وبرق فروشگاه‌ها، جذاب بوده و مخاطب را به سمت خود می‌کشد. عنوان‌های همیشه سبز، همواره مورد علاقه کاربران هستند و حجم جستجوی آن‌ها در هیچ دوره‌ای کاهش پیدا نمی‌کند. به طور مثال، عنوان «چطور لاغر شویم؟» یک عنوان همیشه سبز است. زیرا فرقی نمی‌کند در سال 2021 زندگی کنیم یا صد سال دیگر؛ مردم همیشه به‌دنبال کاهش وزن هستند.

در محتواهای همیشگی، محتوا را به سال یا زمان خاصی محدود نمی‌کنیم؛ به‌عنوان مثال «۱۰ راه افزایش بازدید وبسایت در سال ۲۰۲۱» یک عنوان همیشگی نیست. هرچند در ابتدای انتشار ممکن است بازدید خوبی بگیرد ولی با گذشت یکسال، یک محتوای قدیمی به نظر خواهد رسید.

محتواهای همیشگی، به یک اتفاق یا عید خاص مرتبط نیستند! درست است که هر ساله شب یلدا در بین ایرانیان جشن گرفته می‌شود، اما عنوان «رسم و سروم شب یلدا» یک عنوان همیشه سبز نیست. چرا که بعد از یک مدت مجدد از میزان سرچ آن کم می‌شود و تا یلدای سال بعد تقریبا مورد جست‌وجو قرار نمی‌گیرد. اما «اهمیت ورزش صبحگاهی» یک عنوان همیشه سبز است. می‌توانید مقایسه‌ی این دو کلمه را در تصویر زیر ببینید.

مقایسه گوگل ترند یک کلمه همیشه سبز و یک کلمه مناسبتی

چرا هر محتوایی، سبز نیست؟

ما حدس می‌زنیم که شما در چه فکری هستید. احتمالا به این موضوع فکر می‌کنید که هر محتوایی سبز است؛ زیرا یک‌بار در فضای آنلاین منتشر می‌شود و در زمان‌های مختلفی قابل دسترسی خواهد بود. البته که این نظر اشتباه نیست. با این‌حال وقتی در مورد محتوای همیشه سبز صحبت می‌کنیم، منظورمان به محتوایی است که کاربردی بودن و ارتباطش با موضوع را در گذر زمان حفظ می‌کند. چنین محتوایی، جذابیت خود را با گذر زمان از دست نمی‌دهد و همواره بازدید بالایی دارد.


چطور برای تولید محتوای همیشه سبز، موضوع پیدا کنیم؟

قبل از این‌که به فکر تولید محتوای همیشه سبز باشید، نگاهی به فهرست محتواهایی که تا‌به‌حال منتشر کرده‌اید بیندازید؛ قطعا به موضوعاتی برمی‌خورید که قابلیت تبدیل شدن به محتوای سبز را دارند. بنابراین در قدم اول محتواهای خود را بررسی کنید و ببینید در مورد چه موضوعاتی حرف زده‌اید که می‌توانند به محتوای همیشه سبز تبدیل شوند. چنین محتواهایی باید در گذر زمان، همچنان برای مخاطب ارزش افزوده داشته باشند.

با استفاده از ابزارهای مارکتینگ از بین موضوعاتی که قصد دارید برای آن‌ها بنویسید موضوعاتی را انتخاب کنید که همیشه جست‌وجو می‌شود. درصورتی‌که کلمه‌ی مدنظر شما حجم جست‌وجوی کمتری دارد، احتمالا مخاطبان شما کلمه کلیدی را به شکل دیگری جست‌وجو می‌کنند.


۱۰ نکته‌‌ی طلایی برای استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز!

اگر به نظر می‌رسد که محتوای همیشه سبز به پیشرفت سایت شما کمک می‌کند، زمان آن رسیده که برای تولید این نوع از محتوا برنامه‌ریزی کنید. مطالبی را که پیش از این منتشر کرده بوده‌اید بررسی کنید. در همین حال حواستان به سایر موضوعاتی باشد که امکان تبدیل شدن به محتوای همیشه سبز را دارند. هر مقاله را مرور کنید و به‌دنبال نقاطی باشید که قابلیت برجسته شدن را دارند و جالب توجه هستند. پس از این‌که ایده‌های مناسب را یافتید، آن‌ها را وارد تقویم محتوا کنید تا فرآیند تولید محتوای همیشه سبز شما آغاز شود.

هنوز ایده‌ی مناسبی برای استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز پیدا نکرده‌اید؟ روش‌هایی را که در ادامه می‌خوانید به‌کار بگیرید.

چطور محتوای همیشه سبز تولید کنیم

۱. استفاده از لینکدین اسلاید‌ شِیر (LinkedIn SlideShare)

یک اینفوگرافیک یا پست وبلاگ جالب و داده‌محور دارید؟ نگاهی به لینکدین اسلاید‌ شِیر (LinkedIn SlideShare) بیندازید و با کمک اطلاعات اصلی محتوای اولیه، اسلایدهای جدید و جذابی را درست کنید. اسلاید شِیر به‌طور ماهانه با حدود 70 میلیون کاربر تعامل دارد و افراد زیادی با کمک جستجوی ارگانیک و به‌صورت تصادفی با آن رو‌به‌رو می‌شوند. همچنین بهتر است بدانید که استفاده از این روش، باعث بهبود سئو (SEO) نیز می‌شود.


۲. انتشار برترین پست‌های اینستاگرام در پینترست

برای استفاده مجدد از محتوای شبکه‌های اجتماعی خود، زمانی را به جستجو در بخش فید (Feed) اینستاگرام خود اختصاص دهید. تصاویر و پست‌هایی را می‌بینید که واقعا برجسته باشند؟ روش‌ها و نکات فوق‌العاده‌ای را با کاربران خود به اشتراک گذاشته‌اید؟ اگر این‌طور است، زمان آن رسیده که پست‌های برتر خود را در شبکه‌ی اجتماعی پینترست (Pinterest) منتشر کنید. مجموعه‌ی تصاویر خود را کامل کنید و سپس در زمان‌های مختلفی از سال، با مخاطبان پینترست به اشتراک بگذارید.


۳. بازنشر نقل قول‌ها و نظرات مشتریان

اگر یک نظرسنجی انجام داده‌اید یا در مورد یک پست نظرات جالبی دریافت کرده‌اید، آن‌ها را به‌صورت تصویر درآوردید. می‌توانید یک نقل قول یا بازخورد از مشتری را به‌عنوان پست یا استوری در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید. همچنین می‌توانید افرادی را که صاحب این نقل قول‌ها هستند تگ (Tag) کنید تا شانس تعامل را افزایش دهید و از آن‌ها بخواهید دوباره نظراتشان را به‌اشتراک بگذارند.

استفاده از نظرات کاربران به عنوان محتوای همیشه سبز

۴. تولید کتاب الکترونیکی یا فایل راهنما

اگر مجموعه‌ای از نکات را در مورد یک موضوع خاص منتشر کرده‌اید یا مجموعه‌ای از مقالات مرتبط دارید، می‌توانید یک کتاب الکترونیکی یا PDF تهیه و آن را با مخاطبانتان به‌اشتراک بگذارید یا هدیه دهید. قطعا ارائه مشاوره، راهنمایی و پشتیبانی رایگان به مشتریان یا دنبال‌کنندگان نمی‌تواند دارای امتیاز کمی باشد. این یک روش قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان و معرفی خود به عنوان یک متخصص است. اگر در گذشته خدمت ارزشمندی را به‌صورت رایگان ارائه داده باشید، احتمال این‌که مردم از شما خرید کنند بیشتر است.

علاوه‌براین تجربه‌های نویسش نشان می‌دهد که انتشار یک کتاب الکترونیک می‌تواند به طور پیش‌‌بینی‌نشده‌ای به بازاریابی محتوایی و ایجاد برندآگاهی کمک کند. در صورتی که برای تولید کتاب الکترونیک نیاز به راهنمایی و کمک دارید، نویسش در کنار شماست.


۵. بازگشت به رویدادهای گذشته

فکر کردن به گذشته فقط مخصوص روزهای پنجشنبه نیست! محتواها و تصاویری از کارهای گذشته خود، قبل و بعدها، بازدید‌ها یا سفر خود از نقطه شروع تا جایی که اکنون هستید به‌اشتراک بگذارید.


۶. به‌روزرسانی آنچه در گذشته منتشر کرده‌اید

پست‌های قدیمی وبلاگ خود را بررسی کنید و به‌دنبال مطالبی باشید که می‌توان آن‌ها را به‌روز کرد. به‌طور مثال اگر سال گذشته محتوایی با موضوع استخدام در صنعت خود نوشته‌اید، حالا با توجه به دوران همه‌گیری کرونا، آن مطلب را به‌روز کنید.

کسب‌وکارهایی که در حوزه‌ی گردشگری و سفر فعالیت می‌کنند بیشترین استفاده را از این تکنیک می‌توانند ببرند. اگر محتوای گردشگری با کیفیتی دارید، کافی‌ست به صورت دوره‌ای یک بند به متن خود اضافه کنید، یا تصاویر موجود را به روز رسانی کنید یا تصاویر جدیدی را به آن بیفزایید. با این تغییرات کوچک می‌توانید مطلب خود را همیشه زنده و به‌روز نگه‌دارید و از گوگل ورودی بگیرید.


۷. تولید پادکست

در پست «تولید پادکست چطور می‌تواند به رشد و توسعه‌ی برند شما کمک کند؟» به اهمیت تولید پادکست به تفضیل پرداختیم. اگر در وب‌سایت خود پست‌های وبلاگ یا مجموعه‌ای از راهنماها دارید که پاسخ گسترده‌ای به مخاطب می‌دهند، می‌توانید عناصر اصلی این‌گونه متن‌ها را به پادکست یا محتوای صوتی تبدیل کنید. اگر همین حالا هم پادکست می‌سازید، پیشنهاد می‌کنیم از محتوای آن پست‌هایی برای وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی تهیه کنید. حتی می‌توانید از مهمانان پادکست خود بخواهید تا برای وبلاگ شما یک پست بنویسند.

درصورتی‌که هنوز تولید پادکست را شروع نکرده‌اید یا در مورد شروع کردن آن مرددید می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان نویسش استفاده کنید.


۸. تبدیل پادکست به فیلم و انتشار آن در پلتفرم‌های گوناگون

اگر پادکست خود را فقط روی یک پلتفرم مخصوص محتوای صوتی قرار می‌دهید، زمان آن رسیده که به فکر تغییرات باشید! اگر سبک پادکست شما مصاحبه و گفتگو است، می‌توانید هنگام ضبط از خودتان فیلم‌برداری کنید و آن را در یوتیوب یا آپارات به‌اشتراک بگذارید. البته اگر پادکست شما انفرادی باشد هم جای نگرانی وجود ندارد. همچنین می‌توانید قسمت‌های جذاب این ویدئو را انتخاب و کنار هم قرار دهید تا برای انتشار در اینستاگرام و لینکدین هم قابل استفاده باشد.

محتوای همیشه سبز و سئو

۹. طراحی اینفوگرافیک

می‌توانید خلاصه کاملی از یک پست وبلاگ خود را به اینفوگرافیک تبدیل کنید. به‌خصوص اگر اطلاعات زیادی در متن وجود داشته باشد، طراحی اینفوگرافیک یک روش عالی برای انتقال مفاهیم و داده‌ها به مخاطب است. در نهایت می‌توانید این اینفوگرافیک را برای مخاطبان خود ایمیل یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

همه چیز در مورد اینفوگرافیک و اهمیت آن را در مقاله‌ی «تاثیر اینفوگرافیک بر روی ترافیک سایت» بخوانید.


۱۰. ساخت ایمیل‌های روزانه

برخی از مطالب می‌توانند به خلاصه‌های کوچکی تبدیل و در متن ایمیل‌ها آورده شوند. بنابراین می‌توانید در انتخاب متن ایمیل‌های روزانه‌ای که برای مخاطبان خود می‌فرستید، استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز را نیز در نظر داشته باشید.


حرف آخر

استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز، می‌تواند در زمان تولیدکنندگان محتوا به‌میزان قابل توجهی صرفه‌جویی کند. این‌کار روشی فوق‌العاده برای بهبود سئو، بازدید پست‌ها و سایر موارد این‌چنینی است. حتی ممکن است قبل از شروع یک پست یا مقاله جدید، به رویکردهایی فکر کنید که به شما این اجازه را می‌دهند که بارها از محتوای همیشه سبز خود بهره ببرید. به خاطر داشته باشید که یک داستان می‌تواند تبدیل به ده‌ها محتوای گوناگون شود.

شما چطور استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز را در برنامه بازاریابی خود جا می‌دهید؟ به نظر شما چه روش‌های آسان‌تر و موثرتری برای دمیدن روحی تازه به کالبد محتوای قدیمی وجود دارد؟ توصیه‌ها و تجربیان خودتان را با ما به‌اشتراک بگذارید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
استراتژی توییتر

استراتژی برنده در توییتر: از چیستی و چرایی تا تکنیک‌های موثر!

مطلب بعدی

بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

مطلب مرتبط