چرا تولید محتوای متنی هنوز اهمیت بالایی در بازاریابی دیجیتال دارد؟

اهمیت تولید محتوای متنی برای کسب و کارها

این روز­ها با این­که بازار انواع محتوا­ها بسیار داغ است، اما تولید محتوای متنی هنوز هم در رقابت با سایرین، جایگاه خود را از دست نداده و جالب اینجا است که نزدیک به یک دهه از رویارویی جهانیان با پدیده‌ی بازاریابی دیجیتالی می‌­گذرد.

گویا دنیای امروز تصمیم خود را برای حذف کسب‌وکارهای قدیمی و کوچک گرفته است و این روز­ها شما کم‌تر با کسب‌وکاری روبه‌رو می­‌شوید که بدون تبلیغات بتواند خود را سر پا نگه دارد؛ به‌طوری‌که در آینده‌ای نه‌چندان دور، صاحبان مشاغل چاره‌­ای جز آشنا شدن با مفاهیم و ظرفیت‌های روش‌های جدید بازاریابی نخواهند داشت.


چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد؟

در روزگاران کهن بازرگانان برای فروش کالا­های خود پس از وصیت به خانواده، با عده‌­ی زیادی محافظ مسلح راهی سفر­های دور و درازی می‌­شدند. آن­ها شاید ثروتمند بودند اما برای به‌دست‌آوردن این ثروت، رنج و زحمت بسیاری را به جان می­خریدند تا مشتریان انگشت‌شماری را در جا­­های دور و نزدیک برای کالا­­های خود دست‌وپا کنند.

امروزه واقعیت مسلم این است که اینترنت، با بیش از دو میلیارد وب­‌سایت، در سراسر گیتی و میلیارد­ها مورد جستجو در گوگل و توییت‌های زیادی که در هر دقیقه انجام می­‌شود، تبدیل به منبع عظیمی برای کسب درآمد، پیشرفت، سودآوری، در کسب‌وکار­ها شده است. به‌این‌ترتیب هیچ روشی از انواع بازاریابی­‌های پیامکی، ایمیلی، پست‌های شبکه‌­های اجتماعی و محتوا­های صوتی و ویدیویی، نمی­‌تواند با تولید محتوای متنی در چنین فضای گسترده­‌ای رقابت کند.


تولید محتوای متنی چیست؟

محتوای متنی ساده‌ترین روش تولید محتوا است. در این روش که در بازاریابی سنتی نیز مورد استفاده است، نویسنده رابط بین صاحب کسب‌وکار و خریدار است. او با نوشتن مطالبی در مورد کالا یا خدمت ارائه شده از طرف صاحب کسب‌وکار، خریداران را به خرید ترغیب می­‌کند. نویسنده­‌ی خوب باید جامعه­‌ی هدف خود را در نظر بگیرد و با یک محتوای جذاب، کالا و خدمت موردنظر را به آن­ها معرفی کند.


دلایل اهمیت بالای تولید محتوای متنی در بازاریابی دیجیتالی

از مهم‌­­ترین دلایلی که تولید محتوای نوشتاری هنوز در بازاریابی دیجیتال اهمیت بسیاری دارد می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

چرا تولید محتوای متنی اهمیت دارد

ساده و مقرون‌به‌صرفه بودن

محتوای متنی ساده‌­ترین روش تولید محتوا است و تولید آن با صرف کم‌­ترین زمان و نازل­‌ترین هزینه، برای صاحبان مشاغل، امکان­پذیر است.


معرفی اقتصادی‌تر برند

برای معرفی برند راه­‌های زیادی وجود دارد که البته با صرف وقت و هزینه­‌ی زیادی همراه است ولی با تولید محتوای متنی با هزینه و زمان کم‌تر، صاحب کسب، معرفی کامل‌­تری از برند خود در کل جهان، خواهد داشت.


تاثیرگذارترین روش در تولید لید

در بازاریابی اینترنتی فرآیند تبدیل افراد عادی به افراد مشتاق برای خرید کالا را اصطلاحا لیدز «leads» می­‌گویند. معادل فارسی این کلمه، «سر نخ دادن» است. برای تولید لید یا سرنخ، که امروزه در جلب مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است، دست نویسنده در تولید محتوا بسیار باز است.


تاثیرگذاری روی قیف فروش

پروسه فروش در دنیای امروز بسیار سخت است و شما برای فروش مجبورید با تعداد زیادی رقیب بجنگید. در بازاریابی، روش‌­های زیادی برای جلب نظر مشتری‌ها به کار می­رود.

اصطلاح قیف فروش «Sales Funnel» فرآیند فروش را به یک قیف تشبیه می‌­کند که دهانه­‌ی بسیار بازی دارد و مشتریان زیادی را که همان کاربران وب‌­سایت‌­ها هستند و بی‌­هدف به دنبال مطالب می‌گردند شامل می‌­شود. در حالی‌ که باریکی خروجی این قیف، نشان‌دهنده‌­ی مشتریان واقعی است که در فرآیند بازاریابی به این مرحله رسیده‌­اند.

تاثیر تولید محتوای متنی

به‌عبارتی‌دیگر این مشتریان با کار و زحمت زیادی جذب شده ­اند تا با سرنخ‌هایی، ابتدا از یک فرد بی­‌هدف به یک خریدار بالقوه و در مرحله­‌ی آخر به یک خریدار واقعی تبدیل شوند. پس یکی از تاثیر­گذار­ترین روش­‌ها برای افزایش خریداران واقعی در قیف فروش، تولید محتوای متنی خوب است.


انتشار تصاعدی توسط کاربران وب‌سایت‌ها

کسی نمی‌­تواند منکر شود که مردمان این روزگار باهوش‌اند. برخلاف نظر خیلی­‌ها، آن­ها از مطالعه بیزار نیستند، تنها تشنه­‌ی خواندن متن­ها و دیدن فیلم­­‌های خوبی هستند که ممکن است آن­ها را چندین بار بخوانند، ببینند و به دوستانشان هم خواندن و دیدن آن­ها را توصیه کنند. از این رو در جستجوهایشان در اینترنت وقتی با تولید محتوای متنی قوی روبرو می‌­شوند، چندین بار، پس از خواندن، آن را در فضای مجازی نشر می‌­دهند.

کاربران هرگز لذت کسب شده از خواندن یک متن عالی را با خواندن متن‌­های خام دیگران عوض نخواهند کرد و برای همیشه در شمار مشتریان وب‌سایت شما قرار خواهند گرفت. به عبارتی اگر این متن جهت تبلیغ و فروش کالا یا خدماتی از جانب صاحبان کسب‌وکار باشد، صددرصد کارایی بالایی را در فروش آن­ها خواهد داشت.


بهبود عملکرد موتورهای جستجو

اهالی روزگار ما دیر اعتماد می­‌کنند و قطعا با خواندن هر متنی به درستی آن ایمان نمی­‌آورند. با توجه به درصد بالای کلاهبرداری‌­هایی که این روز­ها در فضای مجازی شکل می‌­گیرد، این کاربران حق دارند که به هر متنی اعتماد نکنند. اینجاست که نقش حیاتی نویسندگان تولیدکننده‌­ی محتوای متنی مشخص می‌­شود. آن­ها برای کاربرانی که در جستجو­ی داشتن حس اعتماد، در حال زیر و رو کردن وب­‌سایت‌­ها هستند، اطمینان ایجاد کرده و این کار در بهبود عملکرد موتور­های جستجو تاثیر زیادی خواهد داشت که به‌این‌ترتیب نرخ بازگشت سرمایه­‌ی بازاریابی دیجیتال محتوا افزایش می­ یابد.


بهتر دیده‌شدن

آرزوی یک بازرگان موفق، دیده شدن است. معمولا این کار با تبلیغ در رسانه‌­هایی مانند رادیو و تلویزیون به نظر کار ساده‌­ای می­‌آید، اما هزینه بسیار بالایی دارد و قطعا پرداخت هزینه‌­های بالای آن از عهده­‌ی همه­‌ی صاحبان کسب‌وکار برنمی‌آید. با توجه به این نکته برای آن­ها راهی جز این نمی­‌ماند که با تولید محتوای متنی خوب در وب­‌سایت، نسبت به هر روش دیگر تبلیغاتی با هزینه­‌ی کم‌تر، اقدام کنند.

چرا باید از محتوای متنی در کنار سایر محتواها استفاده کرد

کاربرانی که عاشق خواندن محتوای متنی هستند، با روش مذکور، بارها محتوا­ها را به اشتراک گذاشته و هر بار خریداران بیشتری با کالا و خدمات معرفی شده در محتوا، آشنا می‌­شوند.


ایجاد فاصله با رقبا

 ایده‌آل صاحبان کسب‌وکار چیست؟ آیا این نیست که فاصله­‌ی آن­ها با رقبایشان زیاد باشد؟ چه کسی دوست ندارد که تمامی مشتری­‌های یک کالا یا خدمت، در مقایسه با سایر ‌رقبا، او را انتخاب کنند؟

با تولید محتوای عالی، همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، کاربرانی که از خواندن متن لذت برده‌­اند و به نویسنده­‌ی آن اطمینان کرده‌­اند، دیگر سراغ خواندن متن‌­های رقبا نمی‌­روند. به‌این‌ترتیب خرید خود را در وب‌­سایت انجام داده و این‌گونه است که فاصله با رقبا بیشتر خواهد شد.


به‌دست‌آوردن مشتریان بیشتر

تولید محتوای متنی نه‌تنها از نظر اقتصادی روشی ارزشمند است بلکه ازآنجاکه دست نویسنده باز است، می‌تواند با شگرد­هایی که به کار می­‌برد، به درک عمیقی از خواسته‌­ها و ایده‌آل­‌های مشتریان برسد. او با نوشتن خوب، خواننده را برای خرید بهتر راهنمایی می­‌کند. ایجاد رابطه‌­ی خوب بین نویسنده و خواننده­‌ی متن یک روش بسیار کاربردی در ایجاد انگیزه برای تبدیل یک خواننده‌­ی ساده به یک خریدار واقعی، در دیجیتال مارکتینگ است.

تولید محتوا

افزایش لینک‌دهی و افزایش ترافیک

تولید محتوای متنی به‌عنوان یک روش مارکتینگ از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این روش تنها به جذب مخاطب و افزایش خریداران و رسیدن به سود بیشتر محدود نمی­‌شود. بلکه با رشد بازاریابی محتوا که این روز­ها به‌صورت انفجاری پیش می­رود و هیچ علامتی که نشان‌دهنده‌ی وجود توقف در آن باشد، دیده نمی­‌شود، هر روز از روز پیش کاربرد بیشتری می­‌یابد.

محبوب­‌ترین سیستم مدیریت محتوا «وردپرس»، نزدیک به نود میلیون پست تولید محتوا را به طور ماهانه روی پلتفرم خود می­بیند. اگر بتوانید محتوای خوب تهیه کنید، وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما لینک می­دهند و در مدت کوتاهی می­‌توانید در وب‌سایت خودتان، ترافیک بالایی به دست آورید. به عبارتی «بک لینک» یکی از معیارهای اصلی برای کمک به رتبه­‌ی سایت است و در صورتی که سایت­‌های با رتبه بالا به شما لینک دهند افراد زیادی به سایت­تان سر خواهند زد.

کلام آخر

گر­چه در نگاه اول، سرمایه‌گذاری روی تولید محتوای متنی، به نظر کاری اقتصادی نمی‌­آید، اما تحقیقات «اسمارت اینسایتس» نشان داده است که بازاریابی توسط محتوای متن تاثیرگذار­ترین فعالیت در زمان حال و آینده به حساب می‌­آید. البته رمز سود­دهی از طریق آن، صبوری است و صاحبان کسب‌وکار باید در طولانی مدت روی محتوای متنی حساب باز کنند.

کسب‌وکارهای حوزه‌ی بازاریابی و تبلیغات زودتر به این مزایا پی برده‌اند و به تولید محتوای بازاریابی روی آوردند. به همین دلیل رقابت در این حوزه سخت‌تر و مخاطبان آن تشنه‌ی مطالب با کیفیت‌تر هستند. همانطور که در پست «استراتژی بازاریابی محتوایی در سال جدید» گفتیم برای پیشرفت دیگر تولید محتوای بی‌هدف کافی نیست. باید همراه با ترندهای روز حرکت کرده و متناسب با نیاز آنها استراتژی نوشته، محتوای مناسب در قالب درست تولید و به درستی منتشر کنیم.

البته باید تاکید کنیم که با اینکه محتوا­های صوتی و تصویری نظیر پادکست­‌ها، انیمیشن­‌ها، تیزرها و… این روز­ها علاقه‌مندان بسیاری را به خود اختصاص داده‌­اند، اما قلب دیجیتال مارکتینگ همان محتوای متنی است ولی این به این معنی نیست که فقط باید از محتوای متنی در تبلیغات استفاده شود چراکه ترکیب انواع مختلف محتوا­­ها می­‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

اگر می‌خواهید از این مزایا در کسب‌وکار خود بهره ببرید می‌توانید محتوای مورد نظر خود را از نویسش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
اینستاگرام مارکتینگ و تولید محتوا در اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام و تمامی باید و نبایدهای آن

مطلب بعدی
همه چیز درباره‌ی محتوای زنده یا live content

تاثیر محتوای زنده در بازاریابی

مطلب مرتبط