راهکارهایی که نباید هنگام تدوین استراتژی بازاریابی محتوا ۲۰۲۲ فراموش کنید!

بازاریابی محتوایی

همان‌طور که می‌دانید همه‌ی برندهای موفق به طور سالانه برنامه‌های بازاریابی و فروش خود را به‌روز می‌کنند. اگر شما هم به دنبال بهترین تغییرات برای استراتژی بازاریابی محتوایی خود در سال 2022 هستید، باید در این سال برای محتوای خود حداقل 2 برنامه‌ی استراتژیک در نظر بگیرید. برنامه‌ی اول مربوط به تولید محتوا و دیگری در ارتباط با توزیع و تبلیغ آن است. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید تا با چند استراتژی بازاریابی محتوا که ارزش اجرا در سال 2022 را دارند آشنا شوید.



تولید محتوا کافی نیست!

قبل از پرداختن به هر چیزی، به‌خاطر داشته باشید که تولید محتوا به تنهایی کافی نیست. محتوای شما باید ارزش خواندن را داشته باشد و بتواند مخاطب را با خود درگیر کند. صادقانه بگوییم در سال 2022 شاهد رقابت سختی میان تولیدکنندگان محتوا خواهیم بود. در حقیقت، تنها تعداد کمی از محتواها شانس قرارگرفتن در رتبه‌های بالای در میان نتایج جستجو را پیدا می‌کنند در صفحات اول گوگل دیده می‌شوند. محتوای شما باید به اندازه‌ی کافی برجسته باشد و لازم است روش‌های جدیدی را برای توزیع محتوا پیدا کنید. تنها در این حالت است که می‌توانید برند خود را به دیگران معرفی کنید و دل مخاطبان خود را به دست بیاورید.


1.    استفاده‌ی مجدد از محتوا

یک محتوا نوشته و آن را در وبلاگ خود منتشر کرده‌اید؛ کارتان همین‌جا تمام شده است؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید سخت در اشتباه هستید. می‌توانید دوباره از محتوای منتشر شده‌ی خود استفاده کنید.

ممکن است بخواهید متن مقاله را به یک اسکریپت ویدئویی تبدیل کنید سپس یک فیلم ضبط و آن را در یوتیوب بارگذاری کنید. همچنین می‌توانید از متن محتوای خود برای تولید یک پست برای شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. از سوی دیگر، با انجام تحقیقات تکمیلی و جمع‌آوری داده‌های بیشتر می‌توانید پست وبلاگ خود را به یک مقاله‌ی سفید تبدیل کنید. مقاله‌ی سفید یا وایت پیپر (White paper) به محتوایی علمی گفته می‌شود که قصد دارد با ارائه حقیقت و منطقی خاص به اهداف بازاریابی شما کمک کند.

راه‌های بیشتری برای استفاده‌ی مجدد از محتوای تولید شده وجود دارد. شما می‌توانید در مقاله‌ی «۱۰ نکته برای استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز» این روش‌ها و شیوه‌ی بکارگیری آنها را بخوانید.

استراتژی بازاریابی محتوایی سال جدید

2.    توجه به انجمن‌های آنلاین

بیش از هر زمان دیگری مهم به نظر می‌رسد که افرادی با چالش‌های مشترک و ارزش‌های یکسان، متحد شوند. کاربران در انجمن‌های آنلاین، فعالانه تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند؛ از افراد دیگر مشاوره می‌گیرند و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهند. به دنبال انجمن‌های مرتبط با کسب‌وکار خود باشید، فعالانه تعامل برقرار کنید و به فکر استفاده‌ی هوشمندانه از این موقعیت باشید تا محتوای خود را بین علاقه‌مندان به آن توزیع کنید.


3.    محتوای خلاقانه؛ محتوای همیشه سبز

تولید محتواهایی مشابه آنچه هم‌اکنون نیز وجود دارد و استفاده از کانال‌های توزیع مشابه با دیگر رقبا، باعث موفقیت شما نمی‌شود. محتوای بی‌نظیر خود را تولید کنید و از به‌کارگیری استراتژی‌های جدید نترسید.

البته نوشتن یک محتوای خلاقانه در قالب و چهارچوب نمی‌گنجد اما با مهندسی معکوس محتواهایی که ویروسی یا وایرال شده اند می‌توانید به یک سری قائده‌ی کلی دست‌یابید که چطور محتوای وایرال بنویسید.


4.    وبینارها و ویدئوهای زنده

مردم از حجم بالای جلسات یادگیری آنلاین خسته شده‌اند اما واقعیت این است که چنین جلساتی تنها راه مطمئن برای شبکه‌سازی، تعامل با سایر متخصصان و کسب دانش جدید هستند. ما حدس می‌زنیم که این روند تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد. بااین‌حال، یک وبینار را به‌عنوان یک اجرای تک‌نفره برگزار نکنید؛ ما معتقدیم که میزبانی مشترک وبینارها و ارائه‌ی آن‌ها به صورت زنده ارزش بیشتری دارد.

در پست تاثیر محتوای زنده‌ در بازاریابی اهمیت تولید چنین محتوا و دلایل آن را نوشته‌ایم. اگر هنوز بنظرتان این روش تکراری است این پست را از دست ندهید.


5.    نگاهی تازه به ایمیل‌ها

این روزها عوامل حواس‌پرتی زیادی در اینترنت وجود دارد. تابه‌حال در این موقعیت قرار گرفته‌اید که یک پست وبلاگ را باز کنید و بعد متوجه شوید که یک ساعت درگیر مطالعه آن بوده‌اید؟ افراد تمایل دارند هر هفته بر اساس علایق خود یک ایمیل ساختاریافته دریافت کنند.

برای اثر بخش‌تر بودن ایمیل مارکتینگ، رعایت برخی نکات الزامی است. تمامی نکات مرتبط به طراحی یک ایمیل موثر در پست «چگونه ایمیل مارکتینگ اثربخشی را طراحی و اجرا کنیم» آورده شده است.

استراتژی بازاریابی محتوایی سال جدید

تا اینجا با 5 استراتژی بازاریابی محتوا – که از نظر ما در سال جدید ارزش اجرا داشتند – آشنا شدید. در ادامه می‌خواهیم بدانیم از نظر افرادی که هر روز بامحتوا سروکار دارند، کدام استراتژی‌ها در سال جدید کنار گذاشته می‌شوند.


کدام استراتژی بازاریابی محتوا در سال 202۲ دیگر کاربردی ندارد؟

قبل از هر چیزی، ما فکر می‌کنیم سردرگمی زیادی دررابطه‌با تعریف استراتژی محتوا وجود دارد. بعضی از افراد معتقدند که استراتژی محتوا، تحقیقات کلمات کلیدی و تهیه بریف برای پست‌های وبلاگ است اما باید بدانید که این‌طور نیست! مطمئن شوید که در سال 2022 یک استراتژی محتوای مستند دارید که شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. این استراتژی باید چگونگی تولید محتوای مناسب در مقیاس، توزیع و سنجش اثربخشی آن را بیان کند. در ادامه با استراتژی‌های محتوایی آشنا می‌شویم که باید در سال 2022 آن‌ها را کنار بگذارید.


تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا

تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی با بالاترین حجم جستجو، قطعا یک استراتژی منسوخ شده در سال 2022 است. به‌جای این که به دنبال موضوعات کاملا رقابتی باشید، روی سوالات و مکالمه‌هایی عمیق شوید که مشتریان بالقوه‌ی شما در پایین قیف فروش دارند.


تله‌ی کلیک (Clickbait)

هرچند که به نظر می‌رسد تله‌ی کلیک همین حالا هم تقریبا منسوخ شده باشد؛ بااین‌حال هنوز برندهایی هستند که از آن استفاده می‌کنند. خداحافظی با طعمه برای کلیک، گامی درست در جهت اعتماد بیشتر میان مشتری و برند در کنار بهبود تجربه‌ی آنلاین است.


تولید محتوا بدون تبلیغ آن

قراردادن محتوا در سایت و تبلیغ نکردن آن، درست مانند انصراف از یک مسابقه آن هم در میانه راه است. هرکسی که تولید محتوا انجام می‌دهد اما برای تبلیغ و توزیع آن تلاش یکسانی نمی‌کند، باید آن را کنار بگذارد یا تلاش خود را دوبرابر کند و این فرایند را به‌درستی انجام دهد.

توزیع محتوا

تولید محتوای عمومی و بی‌هدف

بازاریابی محتوایی تنها زمانی به نفع شما کار می‌کند که برای شناخت مخاطب خود زمان بگذارید. در غیر این صورت، تنها در حال تولید محتوای عمومی و بی‌هدف هستید. اگر می‌خواهید با جامعه‌ی هدف خود تعامل برقرار کنید، باید به فکر تولید محتوایی هدفمند و اصیل باشید. 


نداشتن استراتژی

بازاریاب‌هایی که بدون داشتن استراتژی و تنها با تکیه بر شانس و احتمالات جلو می‌روند، هیچ‌گاه به نتایج موردنظر خود نمی‌رسند؛ بنابراین شما باید یک استراتژی بازاریابی محتوا داشته باشید که با اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکردتان همسو باشد. تنها با کمک این روش است که می‌توانید عوامل موثر بر پیشرفت خود را تشخیص دهید. همچنین بهتر است بدانید برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا، نیازی به بودجه‌ی هنگفت یا تیمی بزرگ ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراتژی خود را مستند کنید و پیشرفت خود را زیر نظر بگیرید. سپس باید به اندازه‌ی کافی چابک باشید تا خودتان را با تغییرات بازار تطبیق دهید.


در سال آینده کدام کانال‌های توزیع محتوا در مرکز توجه قرار می‌گیرند؟

متخصصان حوزه‌ی محتوا پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده، برندهایی بیشتری در تلاش باشند تا به‌جای چند کانال توزیع محتوا، روی یک یا دو کانال متمرکز شوند. آن‌ها معتقدند کانال‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در سال 2022 بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.


یوتیوب و تیک‌تاک

مردم ویدئوها را دوست دارند؛ بنابراین کشف این نکته که چطور محتوای نوشتاری و صوتی خود را به طور مداوم به ویدئو تبدیل کنید، در سال 2022 بسیار اهمیت دارد. هرچند که بیشتر برندها در برابر تولید محتوای ویدئویی از خود مقاومت نشان می‌دهند اما کانال‌های انتشار ویدئو مانند یوتیوب (YouTube) و تیک‌تاک (TikTok) روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌‌کنند و غافل شدن از آن‌ها یک اشتباه بزرگ برای برند شما محسوب می‌شود. به‌خصوص اگر یوتیوب در استراتژی بازاریابی محتوایی شما جایی ندارد، زمان آن رسیده که به‌عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان از آن استفاده کنید.

استراتژی بازاریابی محتوایی- یوتوب و تیک تاک

از سوی دیگر اگر برندها به اندازه‌ی کافی هوشمند باشند، در سال 2022 بیشتر به سراغ تیک‌تاک می‌روند؛ زیرا در ویدئوهای کوتاه و انعطاف‌پذیر تیک‌تاک، فرصت‌های بسیاری برای معرفی برند و محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهد وجود دارد. نیازی نیست کل استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بر پایه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی بنا کنید اما توجه به آن به‌عنوان بستری برای تبلیغات می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند.


خبرنامه‌ی ایمیلی

از نظر بعضی از کارشناسان بازاریابی محتوا، خبرنامه‌های ایمیلی در سال 2022 توجه‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند. یک تاکتیک بازاریابی که هم‌اکنون بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد، کارکردن روی برندسازی شخصی کارمندان از طریق ارسال خبرنامه‌های ایمیلی است. همچنین کسب‌وکارها محبوب‌ترین مطالب خود را از طریق خبرنامه‌ی ایمیلی برای مخاطبان ارسال می‌کنند.


محتواهای آموزشی و وبینارها

مهم نیست در حال ضبط چه نوع ویدئویی هستید – شاید به فکر تهیه محتوای آموزشی باشید یا رویدادی مجازی برگزار کنید – درهرصورت افزایش کیفیت تصویر و صدا از بیشترین اهمیت برخوردار است. علاوه بر این کارشناسان این حوزه معتقدند که در سال 2022 محتواهای آموزشی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند. چنین موضوعی به این معناست که باید زمان مناسبی را به تولید محتوا در جهت ارزش‌آفرینی برای مشتریان اختصاص دهید.

همچنین سال 2022 فرصت بیشتری را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا متوجه شوند که چگونه می‌توانند از راه تولید محتوای ویدئویی، برگزاری وبینارها و رویدادهای آنلاین با مشتریان بالقوه‌ی خود ارتباط برقرار کنند.

سخن پایانی

در نهایت به شما توصیه می‌کنیم که در سال 2022، محتواهایی کمتر اما قابل‌اجرا بنویسید و بیشتر، آن‌ها را توزیع کنید. به دنبال عناوین مورد تقاضا باشید و زمان بیشتری را به تحقیق و ایجاد محتوای عمیق و قابل‌اجرا اختصاص دهید. اگر شما هم توصیه‌ای در رابطه با استراتژی بازاریابی محتوا در سال 2022 دارید که در این مطلب گفته نشده، حتما با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

درصورتی که کسب‌وکار شما نیاز به تدوین استراتژی دارد، می‌توانید این خدمت را به صورت تکی یا جزئی از خدمات یکپارچه‌ی بازاریابی محتوایی از نویسش دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
انواع چاپ و تاثیر صنعت چاپ بر زندگی ها در آینده

رد پای صنعت چاپ در گوشه و کنار زندگی، به بهانه‌ی روز صنعت چاپ

مطلب بعدی
روز ملی سینما

به بهانه روز ملی سینما: فیلم‌هایی در حال و هوای نوشتن

مطلب مرتبط