چک لیست انتشار محتوا: وقتی همه چیز با نوشتن محتوا تمام نمی‌شود!

چک لیست انتشار محتوا

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که عموما در مورد تولید محتوا رخ می‌دهد، بی‌توجهی به مرحله‌ی انتشار محتواست. تولید محتوا آن چیزی است که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند. برای همین بیشتر توجه، زمان، انرژی و هزینه‌ی یک تیم محتوایی عموما به این بخش از ماجرا اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که مرحله‌ی انتشار محتوا از قلم می‌افتد و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. در حالی که این دو مرحله مکمل یکدیگر هستند. به همین علت تصمیم گرفتیم با انتشار یک چک لیست انتشار محتوا مهم‌ترین نکاتی که باید در این مرحله رعایت شوند را یک‌جا جمع کنیم. داشتن یک چک لیست ساده، قبل و بعد از بارگذاری محتوا، می تواند بر میزان موفقیت کلی، کاهش خطاهای احتمالی و کنترل بر تمام جزئیات استراتژی‌تان تاثیر بگذارد.

در ادامه در قالب یک چک لیست، اقداماتی که شما باید قبل و بعد از بارگذاری محتوا و انتشار هر پست در وبلاگ خود انجام دهید را بیان کرده‌ایم. با رعایت نکات این چک لیست، محتوای شما از ترافیک بیشتری برخوردار خواهد شد.



چک لیست قبل از بارگذاری محتوا

۱- انتخاب عنوان مناسب

اصولا مهم‌ترین قسمت هر مقاله، عنوان آن است که در همان ابتدا می‌تواند توجه یک مخاطب را هنگام پرسه‌زنی آنلاین یا به اشتراک‌گذاری محتوا به خود جلب کند.

عنوان شما باید:

  • کلمات کلیدی برای سئو را در خود داشته باشد.
  • جالب و ترغیب‌کننده باشد.
  • مفهوم محتوا را به‌خوبی توصیف و در یک نگاه منتقل کند.

اگر عنوان بتواند متن محتوای شما را به‌خوبی و با دقت توصیف کند و آن قدر جذاب باشد که خوانندگان بالقوه را برای خواندن مطلب ترغیب کند، نرخ کلیک بالاتر رفته و ترافیک بیشتری برای سایت ایجاد می‌کند. همچنین عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو در صفحه است. در واقع عنوان چیزی است که مقاله‌ی شما را در لیست جستجوی گوگل نشان می‌دهد.

اگر برای به دست آوردن ترافیک از موتورهای جستجو، محتوایی را بارگذاری می‌کنید، حتماً در عنوان خود کلمات کلیدی را وارد کنید. در غیر این صورت، موتورهای جستجو و کاربران آن‌ها ممکن است کاملاً متوجه نشوند که این مقاله از چه چیزی صحبت می‌کند.


۲ـ‌ توضیحات متای دقیق و جذاب

منظور از توضیحات متا توضیحی مختصر درباره‌ی محتوای شماست که در زیر عنوان و URL شما در نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود. اگر توضیحات متا را ننویسید، گوگل به جای آن سایر بخش‌های متن شما را نشان می‌دهد. توضیحات متا برای رسانه‌های اجتماعی نیز بسیار مهم است. زیرا اصولا هنگام ارسال لینک در توییتر و فیس‌بوک، در قسمت پست شما نشان داده می‌شود.

نکته‌ی مهم درمورد توضیحات متا، طول مناسب و نگارش جذاب و ترغیب‌کننده است. معمولا بهتر است توضیحات متای شما کمتر از 150 کاراکتر (نه کلمه) باشد. در یک کلام، توضیحات متا را باید موجز، جذاب و سرراست بنویسید!

برای آشنایی بیشتر با توضیحات متا می‌توانید پست ۵ راهنمایی ساده و کاربردی برای نوشتن توضیحات متا را بخوانید. همچنین برای آشنایی با اصول ساده و جذاب‌نویسی متا می‌توانید از مثال‌های پست ۱۵ نمونه اسنیپت که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید، استفاده کنید و الهام بگیرید.


۳ـ‌ URL شفاف و توصیفی

آدرس پست وبلاگ شما موضوع مهمی است و باید واضح، کوتاه و توصیفی باشد.

بسیاری از افرادی که از لینک مقاله‌ی شما استفاده می‌کنند، ممکن است این کار را با چسباندن URL، انجام دهند. اگر URL شما جالب به نظر برسد و به‌طور دقیق محتوای شما را توصیف کند، مخاطبان به احتمال زیاد روی آن کلیک خواهند کرد.

وجود برخی از کلمات کلیدی شما در URL ممکن است فوایدی در زمینه‌ی سئو نیز داشته باشد.


۴- ساختاربندی درست متن

شما باید مطالب خود را به‌صورت منطقی بخش‌بندی کنید، به گونه‌ای که برای کاربران معنا داشته باشد. توصیه می‌شود از عناوین h2 برای تقسیم مطالب خود در هر بخش استفاده و در صورت نیاز به اضافه کردن زیرشاخه‌ها، از عناوین h3 و حتی h4 استفاده کنید.

داشتن یک ساختار سازمان‌یافته به خوانندگان و روبات‌های موتور جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند. همین‌طور زمانی که خواننده در اولین نگاه محتوای شما را اسکرول می‌کند، از عناوین و تیترها متوجه کلیت محتوا بشود.

اطمینان حاصل کنید که عناوین تیترها مانند عنوان محتوا، واضح و توصیفی باشد. در واقع تیترها و زیرتیترها باید چشم اندازی کلی به آنچه در هر بخش بیان می‌شود، ارائه دهند.

چک لیست انتشار محتوا
ساختار مناسب متن می‌تواند خواننده را به خواندن ترغیب کند

۵- خوانایی متن

خوانایی یک مطلب بارگذاری شده، موضوع بسیار مهمی است. بدون خوانایی مناسب، محتوای شما هرگز پتانسیل کامل و ایده‌آل برای جذب مخاطب را نخواهد داشت.

ممکن است بعضی از مخاطبان پست‌های شما را از ابتدا تا انتها به‌طور کامل نخوانند، در عوض مطالب را به‌سرعت بررسی و مرور کنند تا نتیجه‌ی مورد نظرشان را پیدا کنند. بنابراین بسیار مهم است که ظاهر متن شلوغ و درهم پیچیده به نظر نرسد و خواننده را به وحشت نیندازد.

با رعایت این نکات می‌توانید از خوانایی محتوا اطمینان پیدا کنید:

  • از یک قلم وب خوب و خواندنی مثل ایران سنس استفاده کنید.
  • متن خود را سیاه و سفید کنید. خواندن متن خاکستری دشوار است.
  • اندازه‌ی قلم 16px یا بالاتر باشد.
  • در مقالات خود از بولت پوینت‌ها استفاده کنید.
  • بندهای خود را کوتاه نگه دارید و از جملات طولانی استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که متن شما در موبایل خوب به نظر می‌رسد.

6- استفاده از تصاویر

توصیه می‌شود به هر محتوایی که در سایت و وبلاگ‌تان پست می‌کنید، یک عکس شاخص اضافه کنید. بهتر است که عکس‌های شاخص مقالات شما از از یک سبک باشند تا حس پیوستگی و یک‌دست بودن را القا کنند. علاوه بر آن، برای پست‌های طولانی در متن از عکس استفاده کنید. دقت کنید که تصاویر انتخابی شما باید کیفیت و جذابیت بصری لازم را داشته باشند. بهتر است که تصاویر رابطه‌ی معنایی با متن محتوا داشته باشند و بی‌ربط به‌ نظر نرسند.

بهترین حالت این است که برای پست‌های خود از تصاویر و گرافیک اختصاصی استفاده کنید. اما اگر چنین امکانی را ندارید، برای یافتن عکس مناسب در گوگل سرچ نکنید! بهتر است به سراغ سایت‌های اختصاصی عکس بروید و در آن‌ها جستجو کنید.

می‌توانید بعضی از معتبرترین سایت‌های دانلود رایگان عکس را در زیر ببینید:

انتخاب تصاویر مناسب در نهایت به محتوای شما کمک می‌کند تا از ترافیک، لایک و اشتراک‌گذاری بیشتری برخوردار شود.


۷- بهینه‌سازی تصاویر

اگر تصاویر شما به‌درستی بهینه شوند، احتمالاً آن‌ها برای بخش‌های مختلف جستجو در عکس‌های گوگل، رتبه‌بندی خواهند شد.

در ادامه نحوه‌ی بهینه‌سازی تصاویر بیان شده است:

  • اسامی تصاویر را مرتبط با موضوع انتخاب کنید.
  • متن جایگزین (alt text) را به تصاویر خود اضافه کنید.
  • اگر برای تصاویر از caption استفاده می‌کنید، محتوای آن را مرتبط با تصویر بنویسید.

۸- اضافه کردن لینک‌های داخلی و خارجی

افزودن لینک به محتوای بارگذاری شده می‌تواند برای خوانندگان شما ارزشمند بوده و به آن‌ها کمک کند از طریق پست شما اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات مورد علاقه‌ی خود پیدا کنند.

اضافه کردن لینک‌های داخلی به مقالات یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن بازدید صفحات مختلف است. همچنین احتمال بیشتری وجود دارد افرادی که سایت شما را مرور می‌کنند، به مشترکین و خوانندگان دائمی سایت شما تبدیل شوند.

علاوه بر لینک‌های داخلی، اضافه کردن لینک‌های خارجی به سایت‌های معتبر می‌تواند ارزش مضاعفی برای شما داشته و برای خوانندگان‌تان نیز مفید باشد.

یکی از مواقعی که می‌توانید از لینک‌های خارجی استفاده کنید، زمانی است که می‌خواهید متن بارگذاری شده‌تان را به توضیحی اضافه لینک کنید اما مقاله‌ای در مورد آن در سایت خود ندارید. پس منطقی است که لینک خارجی یک سایت معتبر را اضافه کنید. در مواقعی که پست شما ترجمه‌ای از یک پست دیگر است نیز می‌توانید با اضافه کردن منبع به‌صورت یک لینک خارجی، خوانندگان را به منبع محتوا لینک دهید.

در مورد اینکه لینک‌های خارجی برای سئو خوب نیستند، نگران نباشید. این موضوع یک شایعه است. در نتیجه اضافه کردن لینک را در مهم‌ترین بخش چک لیست انتشار محتوا بگنجانید.

انتشار محتوا
لینک‌های داخلی پست شما باید با فضای محتوا مرتبط باشند

۹- اطمینان از سالم بودن لینک‌ها

قبل از بارگذاری و انتشار مقاله، باید مطمئن شوید که تمام لینک‌های موجود در آن کار می‌کنند. شما می‌توانید با رفتن به حالت Preview یا پیش‌نمایش، همه‌ی لینک‌ها را تست کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که تمام لینک‌ها به همان جایی که باید بروند، می‌روند.

هم چنین بررسی کل سایت برای پیدا کردن لینک‌های خراب باید به‌صورت دوره‌ای مثلا هر چند ماه یک بار باید در میان چک لیست انتشار محتوا شما جایی داشته باشد.


۱۰- ویرایش نهایی متن

وجود خطاهای املایی و گرامری در محتوای بارگذاری شده می‌تواند یک فاجعه برای شما محسوب شود. ممکن است خودتان متوجه آن‌ها نشوید اما بسیاری از خوانندگان اشتباهات را می‌بینند و در این صورت کل سایت‌ شما می‌تواند برای آن‌ها غیر قابل اعتماد به نظر بیاید. به همین دلیل، باید هر پست را با دقت مطالعه کنید و از ابزارهای املا و گرامر برای پیدا کردن خطاهای احتمالی استفاده کنید.


۱۱- اضافه کردن دسته‌بندی و برچسب به محتوا

سازماندهی کردن مقالات داخل سایت در قالب دسته‌های مختلف، عملی سودمند خواهد بود. علاوه بر این چنانچه محتواهای زیادی داشته باشید، اضافه کردن برچسب‌ها نیز می‌تواند مفید باشد.

توصیه می‌کنیم این کار را در جای مناسب و به اندازه‌ی کافی انجام دهید؛ زیاد بودن دسته‌ها و برچسب‌ها ممکن است خوانندگان را گیج کرده و آن‌ها را از ادامه‌ی خواندن مقاله‌ی منتشر و بارگذاری شده منصرف کند. این کار برای سئو نیز بد خواهد بود.

به خاطر داشته باشید بعد از تمام شدن محتوا، با فشار دادن  دکمه‌ی “بارگذاری” کار شما تمام نمی‌شود. حالا وقت آن است که مطمئن شوید همه چیز به‌درستی کار می‌کند و سپس برخی مراحل را برای هدایت ترافیک به سمت پست خود انجام دهید.


12- اضافه کردن CTA

یکی از اهداف اصلی تولید محتوا، ترغیب خوانندگان به کاری است که شما می‌خواهید انجام شود. مثلا اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، پس در پی ترغیب خوانندگان به خرید هستید. برای این کار باید به پست خود Call To Action مناسبی قرار دهید. مثلا می‌توانید در پایان مقاله‌ی معرفی یک محصول، دکمه‌ای برای خرید قرار دهید تا مخاطب با کلیک بر آن به صفحه‌ی فروش هدایت شود.


چک لیست بعد از بارگذاری محتوا

۱3- اطمینان از عملکرد درست در موبایل

درست پس از انتشار و بارگذاری مقاله، باید سایت را در تلفن هوشمند خود باز و مقاله را به‌سرعت بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید متن قابل خواندن است و تمام عناصر موجود در سایت شما به‌درستی در موبایل اجرا می شود. این روزها تعداد بیشتری از افراد سایت‌ها را بیش‌تر از رایانه، با موبایل چک می‌کنند. بنابراین درست به نظر آمدن مقاله در موبایل موضوع مهمی است.


۱۴- ارسال ایمیل در خبرنامه

برای هدایت ترافیک به محتوای بارگذاری شده، باید برای مشترکین خبرنامه‌ی خود ایمیلی ارسال کنید. به جای ارسال کل مقاله از طریق خبرنامه، باید به‌سادگی یک پیام کوتاه با لینک به مقاله را ارسال کنید. به این ترتیب افراد برای خواندن مقاله به سایت شما خواهند آمد. برخی از آن‌ها حتی ممکن است مقاله را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا از سایت‌های خود به آن لینک دهند.


۱۵- اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

در این مرحله شما باید مقاله‌ی خود را در تمام رسانه‌های اجتماعی که در آن حضور دارید، به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی باعث بیشتر دیده شدن محتوای شما خواهد شد. به این نکته دقت کنید که حتما به نحوی به سایت یا وبلاگ خود لینک دهید تا کاربران بتوانند به‌راحتی برای خواندن اصل مقاله با یک کلیک اقدام کنند. ضمن این که محتوای خود را در هر شبکه‌ی اجتماعی، به فراخور ویژگی‌ها و مقتضیات مخصوص خود منتشر کنید.


۱۶- لینک محتوای جدید به مقالات قدیمی

اضافه کردن لینک‌های داخلی به محتواهای مرتبط امر مهمی است. در همین راستا بعد از بارگذاری یک پست می‌توانید در پست‌های قدیمی و مرتبط خود نیز لینک‌هایی را به پست جدیدتان اضافه کنید. این کار به تقویت عملکرد سئوی پست جدید شما نیز کمک می‌کند، زیرا لینک‌های داخلی دارای ارزش سئو هستند.


۱۷- درخواست اشتراک یا لینک

شما می‌توانید از کسانی بخواهید محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند یا به مقالات خود لینک کنند. داشتن لینک‌های ورودی به پست‌های شما یکی از موثرترین راه‌ها برای کمک به بالاتر رفتن رتبه‌ی آن‌ها در موتورهای جستجو است.


۱۸-  پاسخ به نظرات کاربران

اگر در وبلاگ خود بخش نظرات دارید، باید نظرات مربوط به پست جدید خود را بررسی کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید. این کار به خوانندگان شما نشان می‌دهد که وبلاگ‌تان فعال است و شما واقعا پذیرای بازخوردها هستید و به مخاطبان‌تان اهمیت می‌دهید. در نظر گرفتن این نکته در چک لیست انتشار محتوا را فراموش نکنید.


۱۹- پیگیری Google Analytics

پیگیری نحوه‌ی عملکرد محتوای بارگذاری و منتشر شده کار مهمی است. شما با بررسی گوگل آنالتیکس، می‌توانید میزان پیشرفت ترافیک محتوا و همچنین عناصر جذابیت پست خود را بررسی کرده و چنانچه جایی برای بهبود وجود داشت، بهینه‌سازی را انجام دهید.


۲۰- به‌روز کردن مقالات

هر چند وقت یکبار صفحات خود را به‌روزرسانی کنید؛ مخصوصاً مواردی که در جستجوها ترافیک بالاتری را به همراه می آورند. بررسی و به‌روزرسانی مطالب قدیمی راهی موثر برای اطمینان از بالا رفتن شما در رتبه‌بندی گوگل است. ضمن این که این کار از قدیمی شدن محتواهای شما جلوگیری می‌کند و آن‌ها را قابل استفاده نگه می‌دارد.

به‌روزرسانی مقالات از مهم‌ترین فاکتورهای یک چک لیست محتوایی است

چک لیست انتشار محتوا فقط یک ابزار است

مثل تمام ابزارهای دیگر، ارزش این چک لیست انتشار محتوا به استفاده‌ی درست و مداوم از آن است. بنابراین شما باید کاملا از ضرورت پیگیری و نظارت دقیق بر فرایند انتشار محتوا مطلع و آگاه باشید. در این حالت است که وجود این چک لیست می‌تواند برای شما راهگشا باشد.

برای تسهیل فرایند بارگذاری و انتشار محتوا، می‌توانید این چک لیست را دانلود کنید تا برای استفاده‌ی دائمی همیشه در دسترس شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
سفارش تولید محتوا نویسش

5 گام سفارش تولید محتوا برای رسیدن به خروجی مطلوب: راهنمای ساده و کاربردی

مطلب بعدی
ضرورت تولید محتوا برای خیریه‌ها

چرا تولید محتوا برای خیریه‌ها یک امر ضروری است؟

مطلب مرتبط