5 گام سفارش تولید محتوا برای رسیدن به خروجی مطلوب: راهنمای ساده و کاربردی

سفارش تولید محتوا نویسش

نوشتن یک محتوای خوب شبیه رانندگی در مسابقه است. با این تفاوت که نویسنده پشت فرمان می‌نشیند و شما باید با نقشه‌خوانی مسیر به او کمک کنید تا از بهترین راه‌ها شما را به مقصد برساند. اگر نقشه‌خوان خوبی نباشید به صورت ناخودآگاه نویسنده را بیراهه هدایت می‌کنید. آن وقت نتیجه‌ی خروجی نه تنها رضایت شما را تأمین نمی‌کند بلکه باعث آزردگی خاطر و دلسردی نویسنده هم می‌شود. برای برنده شدن در این مسابقه رانندگی تعامل و همکاری متقابل حرف آول و آخر را می‌زند. در این مطلب قصد داریم نکاتی ساده ولی پراهمیت را برای سفارش تولید محتوا معرفی کنیم تا بتوانید بهترین خروجی را برای کسب و کارتان به ارمغان بیاورید. با ما همراه باشید.



5 گام سفارش تولید محتوا برای کسب نتیجه‌ی مطلوب

بیشتر افراد و کسب‌وکارها به دنبال تولید محتوایی هستند که اصیل و اختصاصی باشد. بنابراین روی استفاده از منابع معتبر تأکید می‌کنند. از طرفی همیشه هم نگران کپی بودن محتوا هستند. برای همین دست به دامن انواع و اقسام نرم‌افزارهای تشخیص کپی می‌شوند. اما حاضر نیستند کمی زمان برای ثبت سفارش تولید محتوا بگذارند.

مثال رانندگی مسابقه را به خاطر بیاورید. مهم نیست چقدر خوب مسیر مسابقه را می‌شناسید. اگر نتوانید اطلاعات را درست به راننده (نویسنده) منتقل کنید، هیچ وقت به مقصد نمی‌رسید.

پس برای سفارش تولید محتوا اختصاصی و حرفه‌ای مراحل زیر را دنبال کنید:


1- مخاطب خود را معرفی کنید

فرض کنید از شما می‌خواهند برای جمعی سخنرانی کنید ولی قبل از ورود به جمع چشم‌هایتان را می‌بندند و هیچ اطلاعاتی در مورد مخاطبین سخنرانی در اختیارتان نمی‌گذارند. شما چه کار می‌کنید؟

بنابراین در هنگام سفارش تولید محتوا مشخص کنید که مخاطبین کسب‌وکار (به ویژه این محتوا) چه کسانی هستند. زنان خانه‌دار، دانشجوها، مهندس‌های عمران و شهرسازی یا کودکان دبستانی؟

شناخت مخاطب (پرسونای مشتری‌هایتان) به نویسنده کمک می‌کند تا لحن، جملات و موضوع محتوا را به سلیقه و علایق آن‌ها نزدیک کند. شاید با خودتان بگویید که خب لحن دوستانه و صمیمی را انتخاب کردیم پس توضیح بیشتری در مورد مخاطبین نیاز نیست. به نظرتان لحن دوستانه‌ی صحبت کردن با یک جوان بیست ساله و پیرمرد هشتادوپنج ساله مشابه است؟! دغدغه‌های افراد در هر سن و جایگاه اجتماعی متفاوت هستند. رعایت و اعلام این تفاوت‌ها محتوای شما را حرفه‌ای می‌کند.

طراحی دقیق پرسونای مخاطب و مشتریان شما می‌تواند اطلاعات بسیاری را در مورد محتوایی که نیاز دارید به شما بگوید. به همین دلیل از صرف وقت برای این کار دریغ نکنید. می‌توانید برای این کار به پست پرسونا چیست و چطور به کسب‌وکار شما کمک می‌کند رجوع کنید و در این مورد اطلاعات کافی را به دست بیاورید، سپس سراغ سفارش تولید محتوا بروید.


2- به نویسنده ایده بدهید

اگر از قبل برای تولید محتوا استراتژی و برنامه‌ریزی مشخصی دارید و یک سری ایده برای آن انتخاب کرده‌اید، حتما ایده‌های تولید محتوای خود را در اختیار نویسنده قرار دهید. ایده‌ی شما می‌تواند در مورد عنوان اصلی سفارش محتوا یا حتی فهرست مطالب داخلی آن باشد. مثلا فرض کنید می‌خواهید در مورد «فلسفه‌ی زندگی» محتوا سفارش بدهید.

دوست دارید در این محتوا بیشتر به چه مطالبی پرداخته شود:

  • نحوه‌ی شکل‌گیری اولین تئوری درباره‌ی فلسفه زندگی
  • نظر ادیان مختلف درباره‌ی زندگی
  • رابطه‌ی زندگی و مرگ
  • واقعیت‌های زندگی پس از مرگ یا تناسخ
 تولید محتوا

نویسنده با داشتن این اطلاعات می‌تواند ایده‌ی شما را با خلاقیت و ظریف‌کاری به محصولی جامع و منحصر به‌فرد تبدیل کند. پس برای این که سفارش تولید محتوا به خوبی پیش برود، تمامی ایده‌های خود را با نویسنده مطرح کنید تا به درک مشتری از کار برسید.


3- بین ایده‌ها و تعداد کلمات تعادل برقرار کنید

داشتن ایده و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا خوب است. اما باید ایده‌ها را محدود کرد. فرض کنید یک محتوای 1000 کلمه‌ای سفارش دادید و در بخش ایده‌ها یک لیست 10 موردی را ثبت کردید.

نویسنده می‌تواند هر یک از ایده‌های لیست شما را به یک تیتر جدید در محتوا تبدیل کند و به طور معمول برای هر تیتر محتوای 100 کلمه‌ای تولید کند (برای ارائه‌ی توضیح کامل و جامع در یک حوزه‌ی مشخص حداقل 100 کلمه مورد نیاز است). با این اوصاف محتوای شما برای پیاده‌سازی همه‌ی 10 ایده به اضافه‌ی مقدمه، داستان‌پردازی اولیه و جمع‌بندی به تعداد کلمات بیشتری نیاز دارد. در چنین مواقعی باید فقط ایده‌های اصلی خود را ثبت کنید یا کلمات سفارش تولید محتوا را افزایش دهید.

راهکار تخمین طول محتوای متعادل

اگر فهرست مشخصی برای محتوا دارید تعداد کلمات اولیه‌ی مدنظرتان را کنار آن یادداشت کنید. سپس برای بخش مقدمه، ایده‌پردازی اولیه (متن اولین زیرتیتر محتوا) و جمع‌بندی بین 200 تا 300 کلمه به مجموع کلمات سفارش خود اضافه کنید.

برای سفارش محتواهای ترجمه (از انگلیسی به فارسی)، مقیاس تقریبا یک ششم است. یعنی اگر 6000 کلمه‌ی انگلیسی را به فارسی روان برگردانید بین 1000 تا 1200 کلمه‌ی فارسی خروجی خواهد داشت.

اگر نتوانستید به تخمین درستی از کلمات مدنظرتان برسید، کافی است که ایده‌های اولیه برای نگارش، جزئیات مربوط به محتوا و محدودیت‌های آن را که در ادامه توضیح می‌دهیم، در سفارش ثبت کنید. نویسنده متناسب با این اطلاعات، جامع‌ترین حجم محتوایی را برایتان در نظر می‌گیرد.

در ارتباط با مشخص کردن تعداد کلمات محتوا، باید به نکات دیگری از جمله سئو نیز توجه کنید. می‌توانید در پست طول محتوا را چگونه تعیین کنیم؟ از تمامی فاکتورهای مهم در ارتباط با تعداد کلمات مناسب برای محتوا مطلع شوید.


4- از همپوشانی محتوایی جلوگیری کنید

تصور کنید یک محتوا در مورد «مزایای مصرف شیر سویا» سفارش داده‌اید. در نگاه اول این یک سفارش شفاف با ایده‌ای مشخص است. نویسنده، محتوا را با تیترهای داخلی زیر تولید می‌کند:

  • شیر سویا چیست؟
  • مزایای مصرف شیر سویا
  • کاربرد شیر سویا برای درمان بیماری‌ها
  • نحوه‌ی مصرف شیر سویا در برنامه غذایی

اما شما از قبل در سایت خود محتوایی با عنوان «نحوه‌ی مصرف شیر سویا در برنامه غذایی» داشتید که این موضوع را به نویسنده اعلام نکرده بودید. بنابراین این بخش از محتوای جدیدتان دارای مشابهت است.

در حال تولید مجموعه‌ی پست‌های آموزشی در وبلاگ‌تان هستید؟ این محتوا چندمین پست از این سری است؟ آیا پست‌های مشابه‌ای هم تولید کردید؟ لینک پست‌های قبلی در این مجموعه و عناوینشان را در اختیار نویسنده قرار دهید.

حتما علاوه بر مشخص کردن تیتر اصلی، تیترهای فرعی مدنظرتان و ایده‌های جانبی در نگارش، وجود هر گونه لینک محتوایی مشابه در سایت‌تان را در هنگام ثبت سفارش تولید محتوا اعلام کنید. همینطور اگر علاقه‌مندید که محتوای شما بر اساس منابع خاصی نوشته شود لینک آن منابع را در سفارش پیوست کنید.


5- جزئیات را فراموش نکنید

جزئیات یک محتوا، برگ برنده‌ی شما برای داشتن یک خروجی منحصر به‌فرد و مخاطب‌پسند است. البته متناسب با نوع سفارش تولید محتوا جزئیاتی که باید در اختیار نویسنده بگذارید، کمی متفاوت‌اند.

ثبت سفارش تولید محتوا
  • توضیح محصول: محصول مدنظرتان دارای چه ویژگی‌هایی است؟ کدام خصوصیت آن را نسبت به سایر کالاهای مشابه متمایز می‌کند؟ شما بهتر از هر کسی محصول خودتان را می‌شناسید پس فهرستی از ویژگی‌های مهم و برجسته‌ی آن تهیه کرده و در بخش توضیحات سفارش بنویسید.
  • پست شبکه‌های اجتماعی: اگر می‌خواهید برای صفحه‌‎ی اینستاگرام کسب‌وکارتان محتوا تولید کنید بهتر است ابتدا موضوعی مناسب برای آن انتخاب کنید.

اگر انتخاب موضوع را به نویسنده می‌سپارید حتما لیستی از زمینه‌های فعالیت کسب‌وکارتان را در سفارش ضمیمه کنید. مثلا بگویید: شرکت ساختمانی دارید و در زمینه‌ی تأمین مصالح ساختمانی، معرفی پیمانکار، دکوراسیون داخلی و.. فعالیت می‌کنید. هر چه جزئیات تخصص‌هایتان واضح‌تر باشد انتخاب موضوع و محتوای نهایی به سلیقه‌تان نزدیک‌تر خواهد بود.

حتما آدرس صفحات شبکه‌های اجتماعی‌تان را در سفارش پیوست کنید.

  • رپورتاژ آگهی: این محتوا برای تبلیغ کسب‌وکارتان اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید بتواند شما را به طور کامل به مخاطبین معرفی کند. این که در چه سالی فعالیت خود را شروع کردید؟ در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید؟ کدام خدمات یا محصولات‌تان برجسته‌تر هستند؟ چه برگ برنده‌ای نسبت به رقبای خود دارید؟ چه افتخارات و جوایزی کسب کردید و…

حتما آدرس سایت خود را در سفارش پیوست کنید.

  • سایر محتواها: اگر محتوای شما ترجمه است، حتما لینک ترجمه را در بخش توضیحات یا منبع اضافه کنید در غیر این صورت سفارش شما ناقص است. سفارشات ناقض به بخش پشتیبانی ارجاع می‌شوند تا در تماس مجدد با مشتری اطلاعاتش کامل شود. تکمیل این روند باعث می‌شود تا سفارش شما با تأخیر به دست‌تان برسد.

سفارش تولید محتوا به آسانی آب خوردن!

تولید محتوا از اولین لحظه‌ی سفارش تا آخرین لحظه‌ی تحویل محتوا، شامل یک فرایند پویا و داینامیک است که به حضور و مشارکت شما نیاز دارد. به همین دلیل نمی‌توان محتوا را صرفا یک کالا درنظر گرفت که با یک کلیک قابل سفارش باشد. تلاش کردیم در این مقاله به بنیادی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که برای ثبت درست یک سفارش از جنس محتوا نیاز دارید، بپردازیم. با این حال هر چه که شما جزئیات بیشتری را رعایت کنید، محتوای مطلوب‌تری را دریافت خواهید کرد. قبلا در پست درخواست تولید محتوا، بدون درد و خون‌ریزی نقشه‌ی کامل‌تری از مسیر ثبت سفارش برای شما فراهم کرده‌ایم.

با این حال اگر به دلایل مختلف فرصت و تمرکز کافی برای طی کردن تمامی این مسیر را به تنهایی ندارید، ما در نویسش آماده‌ی مشاوره و کمک به شما هستیم. پس می‌توانید به ما اعتماد کنید تا در این مسیر در کنار شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
آموزش افزونه yoast

راهنمای جامع و آموزش افزونه yoast برای سئوی وردپرس

مطلب بعدی
چک لیست انتشار محتوا

چک لیست انتشار محتوا: وقتی همه چیز با نوشتن محتوا تمام نمی‌شود!

مطلب مرتبط