الگوریتم های گوگل چه هستند و تا چه حد باید از آن‌ها اطلاع داشته باشیم؟

الگوریتم های گوگل

پیش از این که با الگوریتم های گوگل آشنا شویم بیایید مفهوم واژه الگوریتم را مورد بررسی قرار دهیم. تعریف استاندارد الگوریتم به این شکل است: مجموعه‌ای از قوانین که اجرای گام به گام آن‌ها باعث حل ‌شدن یک‌سری مشکلات می‌شود.

در حوزه علوم کامپیوتر، الگوریتم به مجموعه‌ای از مراحل تعریف‌‌شده برای رایانه گفته می‌شود که برای اجرای یک وظیفه مشخص انجام می‌شوند.

برای مثال رایانه را می‌توان به شکلی برنامه‌ریزی کرد که عددی بین ۱ تا ۱۰۰ را نمایش دهد. این یک وظیفه است که برای رایانه مشخص می‌شود و یک نقطه شروع و پایان دارد. یکی از اصلی‌ترین مشخصات الگوریتم‌ها، محدود بودن آن‌ها است. یعنی یک نقطه شروع و پایان دارند. حالا که یک تعریف ساده از الگوریتم ارائه دادیم، بیایید با مفهوم الگوریتم های گوگل آشنا شویم.



منظور از الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل دارای تعریفی مشابه با آنچه هستند که پیش‌تر بیان کردیم. زمانی که برای جستجو کردن یک عبارت در گوگل صرف کرده‌اید را در نظر بگیرید. در موتور جستجوی گوگل شما هر عبارتی را که سرچ کنید، میلیون‌ها نتیجه برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید و مورد بررسی قرار دهید.

اما موتور جستجوی گوگل بر چه اساسی این نتایج را به شما نشان می‌دهد؟ چه چیزی در نتایج نشان داده ‌شده موثر است؟ پاسخ روشن است: یک الگوریتم، یا به عبارت دقیق‌تر الگوریتم های گوگل این کار را برای شما انجام می‌دهند.

چطور در گوگل بالا بیاییم

گوگل برای نتایج نمایش داده شده در جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کند و این الگوریتم‌ها به صورت مداوم تغییر می‌کنند. اگرچه هیچ‌گاه شرکت گوگل این الگوریتم‌ها را به صورت دقیق در اختیار عموم قرار نداده اما چندین نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند صفحات‌ وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل در موقعیت خوبی نمایش داده‌ شود:

  • وجود کلمه کلیدی در عنوان صفحه و سرتیترها و متا دیسکریپشن
  • شیوه نمایش وب‌سایت روی دستگاه‌های هوشمندی مثل گوشی همراه و تبلت‌ها
  • تعداد لینک‌های صفحه

البته این تنها سه مورد از موارد تعیین‌کننده در جایگاه نمایش یک وب‌سایت اینترنتی است و عوامل تاثیرگذار بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند.


گوگل چگونه مشخص می‌کند که کدام شاخصه مهم‌تر است؟

الگوریتم های گوگل زمانی که محتوای یک صفحه را می‌خوانند، یک ارزش عددی برای آن در نظر می‌گیرند که با توجه به ویژگی‌های آن صفحه مشخص می‌شود و هر چه این عدد بیشتر باشد، جایگاه نمایش آن صفحه نیز بهتر خواهد بود. مواردی که برای رتبه‌بندی یک صفحه در نظر گرفته می‌شود متفاوت است و در نهایت صفحه‌ای که امتیاز کلی بهتری دریافت ‌کند، رنکینگ بهتری خواهد داشت. برای مثال یک صفحه از نظر عبارت کلیدی ممکن است جایگاه سوم را از آن خود کند اما از نظر محتوا در جایگاه دهم قرار بگیرد. معمولا صفحه‌هایی رنکینگ بهتری دارند که از یک سئوی اصولی برخوردار باشند.

برای اینکه بهتر با الگوریتم های گوگل آشنا شویم به تعاریف زیر توجه داشته باشید:


معنای عبارت جستجو شده یا query  

 موتور جستجوی گوگل برای اینکه نتایج مناسبی را برای مخاطب نمایش دهد، باید بداند که مخاطب دقیقا به دنبال چه چیزی است و هدف او از وارد کردن این عبارت چیست. الگوریتم های گوگل باید مفاهیم زیر را تشخیص دهند:

معنای واژگان

به این معنی که کلماتی که مخاطب وارد کرده ‌است در زبان عامیانه به چه شکل است و چه مفهومی دارد؟

هدف و نیت مخاطب از جستجوی این عبارت

 یکی از اهداف الگوریتم های گوگل پاسخ به این سوالات است که مخاطب با وارد کردن این عبارت به دنبال چه چیزی است؟ یک تعریف، مرور، خرید یا یافتن یک وب‌سایت خاص؟

نیاز به جدید بودن محتوا

 یکی از مواردی که الگوریتم های گوگل به آن توجه می‌کنند این است که آیا آن چیزی که مخاطب جستجو می‌کند با گذر زمان متغیر است و به جدیدترین محتواها و اطلاعات نیاز دارد؟

گاهی اوقات مفهوم آنچه مخاطب جستجو می‌کند بسیار ساده و قابل فهم است. برای مثال زمانی که مخاطب عبارت خرید آیفون جدید را جستجو می‌کند به راحتی می‌توان متوجه هدف، قصد و نیاز به جدید بودن محتوا شد.

 اما گاهی اوقات، عبارت جستجو شده یک مفهوم کلی است و فهمیدن اینکه مخاطب دقیقا به دنبال چه چیزی است، کار دشواری است. در چنین شرایطی گوگل آنچه را که بهترین پیشنهاد می‌داند برای مخاطب به نمایش می‌گذارد. برای درک این موضوع واژه Rock را در گوگل سرچ کنید. نتایج نشان داده ‌شده یکی مربوط به ارائه‌ی یک تعریف کلی از سنگ‌هاست و در زیر آن یک پیج مربوط با بازیگر مشهور آمریکایی دواین جانسون ملقب به راک را مشاهده خواهید کرد.


میزان مرتبط بودن صفحات

 دومین نکته‌ی مهم در الگوریتم های گوگل این است که کدام‌ صفحه‌ها بیشترین ارتباط را با جستجوهای مخاطبین دارند. به عبارت دیگر، موتور جستجوی گوگل به دنبال یافتن صفحاتی است که به نیازها و سوالات مخاطب به بهترین شکل پاسخ دهد. این کار با بررسی تمامی وب‌سایت‌های موجود در اینترنت و سنجش محتواهای آن‌ها صورت می‌گیرد.

نقش مهم در این زمینه را کلمه کلیدی استفاده‌‌شده بازی می‌کند. اگر آنچه مخاطب جستجو می‌کند به عنوان یک عبارت کلیدی در صفحه‌ای استفاده شده باشد، آن صفحه به عنوان یک صفحه مناسب تشخیص داده می‌شود و شانس نمایش آن به مخاطب افزایش پیدا می‌کند.

برای این که بتوانید بهتر و بهینه‌تر محتواهای خود را سئو کنید، خواندن پست بهینه‌سازی و سئوی محتوا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رسیدن به صفحه اول گوگل

کیفیت محتوا

 به صورت کلی برای عباراتی که جستجو می‌شوند هزاران و شاید میلیون‌ها صفحه مختلف وجود دارد. بنابراین الگوریتم های گوگل باید این توانایی را داشته باشند که یک اولویت‌بندی مناسب انجام دهند و برترین صفحات را در جایگاه‌های نخست نمایش قرار دهند. هر چه کیفیت محتوای صفحات بهتر باشد، ارزش صفحه افزایش پیدا می‌کند. از عوامل تاثیر‌گذار در کیفیت محتوا می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • میزان تخصصی بودن محتوا
  • قابلیت اعتماد به محتوا
  • موثق بودن محتوا

یکی از عناصر کلیدی در مشخص ‌کردن کیفیت محتوای صفحه، الگوریتمی به نام PageRank  است. این الگوریتم یکی از الگوریتم های گوگل برای مشخص‌ کردن رنکینگ وب‌سایت‌های مختلف است.

پیج رنک یک مقدار عددی است که به هر سایت اختصاص داده می‌شود و به اولویت‌بندی نتایج جستجو کمک می‌کند.

اساس این الگوریتم به شکل است: صفحات مهم‌تر بک‌ لینک‌های بیشتری از دیگر وب‌سایت‌های معتبر دریافت می‌کنند.

به صورت کلی سه عامل در پیج رنک یک صفحه تاثیرگذار هستند:

  • کمیت بک لینک‌ها
  • کیفیت صفحات لینک‌شده
  • تعداد لینک‌ها در صفحات لینک‌شده

به بیانی ساده هر چه میزان بک لینک‌های شما از وب‌سایت‌های معتبر بیشتر باشد، شانس اینکه پیج شما توسط گوگل یک پیج معتبر در نظر گرفته ‌شود، افزایش پیدا می‌کند.

به علاوه، گوگل از تعدادی الگوریتم‌های اسپم استفاده می‌کند که صفحات با کیفیت پایین که می‌خواهند با استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه یک رنکینگ مناسب برای خود ایجاد کنند را شناسایی می‌کند.


کارایی صفحات

 پس از اینکه الگوریتم های گوگل کیفیت و مرتبط بودن صفحات را تعیین کردند، باید مطمئن شوند که وب‌سایت‌ها از میزان کارایی خوبی برخوردار باشند و کاربر به راحتی بتواند از آن‌ها استفاده کند. در این فرایند، فاکتورهای زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • میزان واکنش‌پذیری صفحات (پاسخگویی صفحه)
  • سرعت پیج
  • میزان امنیت پیج
  • ظاهر کلی وب‌سایت در تمامی مرورگرها

اگرچه این‌ها مهم‌ترین فاکتورها در رتبه‌بندی صفحات نیستند اما زمانی که فاکتورهای دیگر مانند کیفیت و ارتباط صفحات یکسان باشد، از اهمیت زیادی برخوردار خواهند شد.


اولویت‌های کاربر

 یکی از مهم‌ترین نکات الگوریتم های گوگل که در نمایش نتایج برای مخاطب تاثیرگذار است، اولویت‌ها و شرایط کاربر است. از جمله این موارد می‌توانیم فاکتورهای زیر را بیان کنیم:

  • موقعیت مکانی کاربر
  • تاریخچه جستجوها
  • تنظیمات جستجو

برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید به این مثال توجه کنید:

برای کاربرانی که در ایالات متحده واژه‌ی فوتبال را جستجو می‌کند،  نتایج کاملا متفاوتی نسبت به کسانی در کشور انگلیس این واژه را جستجو می‌کنند، نمایش داده می‌شود.

سئو چیست و چطور در گوگل رتبه بگیریم

الگوریتم های گوگل برای سئو چیست؟

یکی از عوامل تعیین‌کننده در رتبه‌بندی صفحات، کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا است. بهترین شیوه برای استفاده از کلمه کلیدی، سئو کردن محتواست. سئو بهترین راه است که به گوگل نشان می‌دهد محتوای سایت در مورد یک موضوع خاص است.

یکی از روش‌هایی که وب‌سایت‌ها در گذشته استفاده می‌کردند و معمولا منجر به موفقیت آن‌ها می‌شد، استفاده بیشتر از عبارات کلیدی بود. هر چه میزان استفاده از کلمه کلیدی بیشتر بود، آن صفحه از نظر گوگل اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد.

زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد که بسیاری از سایت‌ها صرفا برای بالا بردن رنکینگ صفحات خود از این شیوه استفاده می‌کنند، الگوریتم‌های خود را تغییر داد. همچنین الگوریتم های گوگل به شکلی هستند که استفاده از سئوی کلاه سیاه نیز بی‌اثر شود. به همین دلیل شما نباید از تکنیک‌هایی فریبنده برای بالا بردن رنکینگ پیج خود استفاده کنید. شاید الگوریتم های گوگل فورا متوجه این قضیه نشوند اما بالاخره این فریب‌ها آشکار می‌شوند و رتبه‌ی صفحه‌ی شما را تنزل می‌دهند.

اگر از پلتفرم وردپرس برای مدیریت محتوای سایت خود استفاده می‌کنید، می‎توانید برای سئوی سایت خود از پلاگین‌هایی مثل Yoast استفاده کنید.

برای کار با این پلاگین کافیست راهنمای جامع و آموزش افزونه yoast برای سئوی وردپرس را بخوانید.


در آینده، الگوریتم های گوگل در چه مسیری حرکت می‌کنند؟

گوگل به ندرت اطلاعات دقیقی درباره‌ی تغییرات در الگوریتم‌های خود منتشر می‌کند و صرفا این کارها را در مورد اصلی‌ترین الگوریتم‌هایش انجام می‌دهد. بسیار مهم است که صفحات خود را طبق آخرین اعلامیه‌های مربوط به الگوریتم های گوگل به روز نگه ‌دارید و همگام با این الگوریتم‌ها پیش بروید، اما هیچ‌گاه تلاش نکنید که گوگل را فریب دهید، زیرا دیر یا زود الگوریتم‌ها متوجه این موضوع می‌شوند و رنکینگ صفحه‌ی شما پایین می‌آید.

به جای فریب‌کاری تلاش کنید نسبت به الگوریتم های گوگل آگاهی پیدا کنید و وب‌سایت خود را در جهت این الگوریتم‌ها طراحی کنید. این کار باعث می‌شود، مخاطبان از مشاهده‌ی صفحه شما لذت ببرند که این موضوع یک سیگنال مثبت برای افزایش رتبه‌ی صفحه‌ی شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تقویم محتوای دی

تقویم محتوای دی ماه: از روز همبرگر تا یادبود خالق ارباب حلقه‌ها

مطلب بعدی
ترجمه مقاله

در ترجمه مقاله چه نکاتی را باید در نظر بگیریم تا بهترین خروجی را داشته باشیم؟

مطلب مرتبط