در سفارش محتوا چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟

سفارش تولید محتوا

تولید محتوا راه جلب توجه و جذب افراد، ارتباط با افراد جذب شده، تبدیل کردن آن‌ها به مشتری و در نهایت ماندگار و وفادار کردن مشتری‌ها است. پس به عبارت ساده با سفارش محتوا شما ویترینی مدرن از اطلاعات، آموزش‌ها، تبلیغات غیر مستقیم و یا مستقیمِ موثر، اخبار و غیره را سفارش می‌دهید که مدت زیادی در اختیار کسانی که ممکن است به تجارت شما علاقمند باشند، قرار می‌گیرد.

البته خود شما می‌توانید این ویترین را درست کنید، ولی چرا ویترین شما دیده نمی‌شود؟ (یا چرا میزان دیده شدن محتوای شما آنقدر که انتظار دارید، نیست؟) و چطور رقبای شما که شاید همزمان با شما و یا حتی بعد از شما شروع به کار کرده‌اند، محتوا‌های جذاب‌تری را در اختیار بازار بسیار بزرگ ۲۴ ساعته اینترنت قرار می‌دهند؟ یکی از پاسخ‌های اصلی این سوال‌‌ها، استفاده‌ی آن‌ها از کپی رایترهای حرفه‌ای است و پاسخی دیگر مربوط به استراتژی تولید محتوای آن‌ها است. تکمیل کننده این دو پاسخ، هدف گذاری تولید محتوا برای مخاطب به جای موتور جستجو، با در نظر گرفتن شرایط موتور‌های جستجو است.‌

سفارش تولید محتوا

چرا سفارش تولید محتوا برای کسب و کار شما مهم و حیاتی‌ست؟

اگر به احتمال یک درصد، کالایی دارید که همه مردم به آن نیاز دارند و رقیبی برای تولید و عرضه آن در بازار وجود ندارد شما نیازی به تبلیغ یا تولید محتوا ندارید. نیاز به تبلیغ و تولید محتوا وقتی پیدا می‌شود که شما تنها عرضه کننده بازار نیستید و وقتی حیاتی و مهم می‌شود که شما باید دلایل استفاده از کالا تولیدی شده را بیان کنید و مهمترین موارد مربوط به آن را به مخاطب آموزش دهید، تا مخاطب بتواند با کالای شما ارتباط برقرار کند. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که راه‌های دیگری برای رفع نیاز مخاطب وجود داشته باشد.

 به طور مثال، همه مردم آب عرضه شده توسط سازمان آب را بدون اینکه نیازی به تبلیغ داشته باشد، خواهند خرید و مبلغی هم برای آبونمان آن پرداخت خواهند کرد. اما وقتی چندین شرکت آب معدنی، به عرضه آب می‌پردازند، برای رقابت با یکدیگر و سازمان آب به داستانی قوی، تبلیغات و محتوایی قوی‌تر نیاز دارند، تا مردم آن‌ها را انتخاب کنند. وقتی آب معدنی تولید شده توسط شما مزایایی نسبت به سایر آب‌ معدنی‌های موجود در بازار دارد و مجبورید آن را کمی گرانتر به بازار عرضه کنید یا آنقدر نا آشناست که حتی با ارزانتر عرضه کردن آن، مشتری خود را نخواهد یافت، باید برای ادامه حیات کسب و کار خود از قدرت محتوا برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده کنید.

فرآیند جذب افراد و تبدیل آنان به مشتری و جذب رضایت و ماندگار کردن مشتریان برای خرید مجدد، با تولید محتوا آغاز می‌شود. در اصل مشتری بالقوه با توجه به نیاز خود دست به جستجو می‌زند. این جستجو امروزه با پیشرفت تکنولوژی شکل جدیدی به خود گرفته است، در بیشتر موارد فرد سوال خود را برای رفع نیازش از موتور جستجو خواهد پرسید یا کلمه و عبارت کلیدی مربوط به آن را جستجو خواهد کرد و در این مرحله است که محتوای شما و دیگر رقبا در مقابل چشمان او قرار خواهند گرفت. هر محتوایی که اطلاعات مطلوب را واضح، بدون پیچیدگی و با صحت بالا، در اختیار مشتری قرار داده و نیاز او را برطرف کند، اعتماد مشتری را به برندی که آن مشکل را بر طرف کرده بیشتر خواهد کرد و فرد را ناخودآگاه به سمت آن برند خواهد کشید.  

افراد به طور کلی خواهان سه نوع محتوا هستند:

  • محتوایی که نیاز و مشکل آن‌ها را بشناسد و برطرف کند.
  • محتوایی که به آن‌ها اطلاعات و آموزش‌هایی صحیح بدهد.
  • محتوایی که آن‌ها را سرگرم کرده و بعد از استفاده، مشکل جدیدی به مشکلاتشان اضافه نکند.

اگر بخواهیم مزایایی که تولید محتوا در اختیار شما قرار خواهد داد را  به طور خلاصه لیست کنیم، گزینه‌های زیر قطعا در آن مشاهده خواهد شد:

  1. محتوای خوب مشتریان را از راه‌هایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید جذب برند شما کرده و فروش بیشتری را با گذر زمان برای شما انجام خواهد داد.
  2. تولید محتوا علاوه بر اینکه برای شما ارزانتر از راه‌های ارتباطی دیگر با مشتریان تمام خواهد شد، ارتباطاتی پایدارتر بر اساس دانش انتقال داده شده به مشتری، برای برند شما ایجاد خواهد کرد.
  3. تولید محتوا اعتماد به نفس برند شما و حرفه‌ای بودن آن را به تصویر کشیده و تصویر برند شما را در ذهن مردم حک کرده و اعتبار آن را بالا خواهد برد.
  4. تولید محتوای خوب، تعداد مشتریانی را که در مقابل ویترین محتوا شما قرار می‌گیرند را افزایش داده و شما را نسبت به رقیبانتان محبوب‌تر خواهد کرد.
  5. بازاریابی محتوایی با هر مارکتی کار خواهد کرد و افراد علاقمند به آن حوزه را جذب آن مارکت کرده و محصول شما را به سود دهی خواهد رساند.
  6. بازاریابی محتوایی اعتماد مشتریان را نسبت به شما افزایش خواهد داد.
  7. محتوا خوب توسط مشتریان شما در شبکه‎های اجتماعی باز نشر شده و بک لینک‌های خوبی را برای شما ایجاد خواهد کرد.
  8. بدیهی است که محتوای خوب SEO سئو سایت شما را افزایش خواهد داد.
  9. محتوا خوب برند شما را به افراد علاقمند معرفی کرده و خصوصیات آن را برای آن‌ها توضیح خواهد داد.
  10. یک محتوا تخصصی در مورد محصولات شما، تخصص شما را به مشتریان نشان داده و اعتبار شما را از نظر تخصصی در بازار کار بالا خواهد برد.

چرا سفارش محتوا و برون‌سپاری آن لازم است؟

چون تولید محتوا، اصول خود را دارد و کار هر کسی که دستی در قلم دارد، نیست. همانطور که شما برای تولید محصول خود ساعت‌ها، ماه‌ها و شاید سال‌ها وقت صرف کرده‌اید، کپی رایتر یا تولید کننده محتوا نیز وقت زیادی را به یادگیری علوم روانشناسی، مارکتینگ، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، ادبیات، ویراستاری، تاریخ، نحوه بهینه کردن نتایج برای موتورهای جستجو و غیره کرده و نیز نحوه به کارگیری آن‌ها در ساختن محتوایی که مورد توجه مردم و موتورهای جستجو قرار گیرد را، بارها آزموده است. برای کسب شناخت بیشتر در این باره، پیشنهاد می‌شود مقاله کپی‌رایتر و نویسنده محتوا چه تفاوتی با هم دارند را مطالعه کنید.

وقتی شما تصمیم به برون‌ سپاری تولید محتوا می‌گیرید در اصل کار خود را به اشخاصی سپرده‌اید که:

  1. چرایی و چگونگی ارتباط مردم با برند شما را کشف و آنالیز می‌کنند و می‌دانند چگونه از نتایج این آنالیز به عنوان اهرمی در نوشتن خود استفاده کنند.
  2. کلمات کلیدی و پیام‌های بیزینس شما را می‌شناسند و رقبای شما را آنالیز می‌کنند.
  3. با فواصل زمانی برای انتشار محتوا در کسب و کار شما آشنا هستند و می‌توانند تقویمی موثر برای آن ایجاد کنند.
  4. راه‌هایی آسیب ناپذیر برای دادن دیدگاه‌های جدید به خواننده‌های شما پیدا می‌کنند.
  5. ‌می‌دانند چطور رسیدن مخاطبان به شما را شبیه سازی کنند.
  6. به شما موضوعات جدید، استراتژی‌ تولید محتوا متفاوت و مکان‌هایی جدید برای پخش آن را برای رسیدن به مخاطبان جدید پیشنهاد داده و بک لینک‌های با ارزشی برای شما ایجاد می‌کنند.

از طرفی اگر بخواهید کپی رایتر یا تولید کننده محتوا را استخدام کنید، شما نیاز به تامین هزینه‌هایی از قبیل، دفتر یا میز کار، حقوق، بیمه و غیره هستید که در صورت برون سپاری تولید محتوا به سایت‌هایی مثل نویسش شما بسیاری از این هزینه‌ها را حذف کرده، و مبلغی بسیار کمتر برای تولید محتوا پرداخت و کیفیت کار را با چندین کپی رایتر و تولید کننده محتوا با نظارت دقیق تضمین کرده و سرعت تولید محتوا را بیشتر خواهید کرد. به طور مثال در تولید محتوا تخصصی شما نیاز به استخدام متخصص دارید و استخدام متخصص نه تنها اصلا ارزان نیست، بلکه زمان‌بر است، اما سایت‌هایی نظیر نویسش با داشتن صدها متخصص آشنا به کپی رایتنینگ هزینه و زمان انجام کار را برای شما کاهش خواهند داد.

دلیل مهم دیگری نیز برای سفارش تولید محتوا وجود دارد، همانقدر که یک محتوا خوب می‌تواند کسب و کاری را ارتقا دهد، محتوایی بد، آن را ضعیف کرده و از بین خواهد برد. پس بهترین کار اعتماد به متخصصین در زمینه تولید محتوا است تا ریسک انتشار محتوا بد کمتر شود. البته هزاران فریلنسر و چندین تیم تولید محتوا و یا سایت تولید محتوا در ایران وجود دارد که باید در انتخاب آن‌ها به عنوان مرجعی که قرار است کسب و کار شما را در طی زمان متحول کند، دقت کافی را به عمل آورید.

چگونه سفارش تولید محتوا خود را ثبت کنیم؟

برای سفارش محتوا، شما نیاز به شناسایی محتوا خوب و بد از نظر مخاطبان، شناخت بازار و نیاز آن، شناخت برهه زمانی و تقویم انتشار محتوا دارید. در زیر نمونه‌ای از یک تقویم محتوا آمده است. اگر در تدوین تقویم محتوا برای وبلاگ خود سوال دارید، نویسش می‌تواند در تدوین آن به شما کمک کند.

تقویم محتوا

قیمت تولید محتوا

در ایران قیمت‌ها به صورت کلمه‌ای برای تولید محتوا ارائه می‌شوند، همچنین پکیج‌هایی نیز برای تولید محتوا به همراه خدمات دیگر مثل ارائه استراتژی محتوا، تضمین کیفیت و پروموشن آن وجود دارند. کمترین قیمت بازار شاید از نظر اقتصادی جالب باشد، اما قطعا در بیشتر موارد بهترین کیفیت محتوا را در اختیار شما نخواهد گذاشت، زیرا کپی رایتر و تولید کننده محتوا معمولا کم سابقه و یا فاقد تخصص کافی برای تولید محتوا هستند. از طرفی انتخاب بالاترین قیمت نیز، گاهی محتوایی مطلوب را با توجه به هزینه در اختیار شما قرار نخواهد داد. پس بهتر است قبل از انتخاب تولید کننده محتوا خود را با یک سفارش تولید محتوا امتحان کنید،.

تقویم و استراتژی محتوا

زمان انتشار محتوا بسیار مهم و محل انتشار محتوا نیز تعیین کننده نحوه و میزان رسیدن مخاطبان علاقمند به برند شما است. این که چه موضوعاتی در اختیار مخاطبین قرار گیرد، پیروزی یا شکست استراتژی تولید محتوا شما را رقم خواهد زد. پس بهتر است که انتشار آن را به تیم حرفه‌ای تولید محتوا با خرید بسته‌هایی مرتبط واگذار کنید.

شناخت بازار و مخاطبان

قبول کنید که شما به تجارت خود نزدیکتر از آن هستید که بتوانید کلمات کلیدی اصلی برای آن را شناسایی کنید، تمام مشتریان تخصص کافی برای سرچ کلمات کلیدی مورد نظر را ندارند. از طرفی بازار جهانی اینترنت بسیار بزرگ است و مخاطبانش با مخاطبان سنتی تفاوت‌هایی عمده دارند. این بازار، بازار تبلیغات کوتاه مدت نیست، و برون سپاری تولید محتوا باعث خواهد شد که شما به جنبه‌هایی از بازار که به آن فکر نکرده بودید دست پیدا کرده و از طرفی تبلیغ بلند مدتی را در اختیار مخاطبانی با ویژگی نیاز به آموزش و کسب اطلاعات قرار دهید. پس کلمات کلیدی را از طریق نرم افزارهای آنالیتیک شناسایی کرده و سپس در اختیار فریلنسر یا سایت تولید محتوا قرار دهید یا انتخاب کلمات و عبارات کلیدی را به خود فریلنسر یا سایت تولید محتوا بسپارید.

چه عواملی را در سفارش محتوا در نظر بگیریم؟

  1. شما برای خوانده شدن محتوا توسط افراد سفارش تولید محتوا داده‌اید نه برای موتورهای جستجو، روند جدید گوگل برای نمایش سایت شما، بیشتر دیده شدن و انسانی دیده شدن(نه توسط ربات- واکنش‌های انسانی به صفحه شما) آن است. پس نگران پر کردن صفحه با کلمات کلیدی نباشید. و بیشتر به خاص بودن محتوا و فایده داشتن آن برای مخاطب توجه کنید.
  2. زمان تحویل کار بسیار مهم است. شما باید با تیم تولید محتوایی کار کنید که طبق تقویم تعیین و تایید شده و یا کمی زودتر(مگر در موارد خاص) سفارش محتوا شما را حاضر کرده و در اختیار شما قرار دهند.
  3. محتوای شما باید با چشم قابلیت اسکن شدن داشته باشد، تا خواننده غالبا کم حوصله امروزی از خواندن آن خسته نشود.
  4. محتوا باید ساده باشد و از جمله‌ها و کلمات پیچیده استفاده نکند.( به جز موارد خاص)
  5. در سفارش محتوا مهم است که اطلاعات کافی و جامع در مورد کسب و کار خود و ویژگی‌های آن را در اختیار سایت تولید محتوا قرار دهید، زیرا مطلبی بهتر و دقیق‌تر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  6. در سفارش محتوا، عکس‌های مد نظر خود را به سایت تولید محتوا ارائه کنید زیرا، عکس‌های شما نیز اگر اختصاصی باشند، در سئو سایت شما موثر خواهند بود.
  7. اجازه دهید که در مورد حجم محتوا و تعداد آن در ماه، استراتژیست‌های محتوا شما را راهنمایی کنند. زیرا در شبکه‌های اجتماعی مختلف، وب سایت‌ها و بلاگ‌ها میزان ماندگاری محتوا و زمان بهینه دیده شدن آن‌ها متفاوت است.
  8. فراموش نکنید که محتوا قرار نیست به تنهایی در کسب و کار شما معجزه کند، شما به غیر از اختصاص زمان به آن، باید در کنار محتوا متنی، محتوا ویدیوئی، وبینار، محصولاتی مثل کتاب الکترونیکی، تماس با مشتریان(در قالب ایمیل و اس ام اس و غیره)، خدمات پس از فروش و غیره داشته باشید.
سفارش تولید محتوا

همچنین نکات بسیار دیگری در این زمینه وجود دارد که با مطالعه منابع ذکر شده به آن‌ها دست پیدا خواهید کرد، در صورت وجود هر نوع سوالی در خصوص سفارش تولید محتوا با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
CRO

نرخ تبدیل مشتری چیست و چگونه می‌توان آن‌را ارتقا داد؟

مطلب بعدی
loyalty

وفادارسازی مشتریان با محتوا چگونه میسر می‌شود؟

مطلب مرتبط