این پنج پیشنهاد برای استفاده از کال تو اکشن را فراموش نکنید!

کال تو اکشن چیست

کال تو اکشن‌ها را استفاده کنید تا برای کسب و کارتان معجزه کنند! چطور؟ این خلاصه پیامی است که در این متن به شما می‌دهیم. چه کاری می‌توانید انجام دهید که در کوتاه مدت میزان بازدید وب‌سایت، خرید، ارتباط گرفتن مشتریان و … به طرز شگفت‌انگیزی چند برابر افزایش پیدا کند؟ فقط کافیست زمانی که کاربر در حال استفاده از سایت شماست، پیشنهاد فوق‌العاده و چشمگیر خودتان را به‌طور جذاب جلوی چشم او قرار دهید و بعد منتظر نتیجه بمانید!

شاید تصور کنید چنین چیزی غیرممکن است ولی آمارها نشان می‌دهند همین کار ساده، یعنی استفاده از کال تو اکشن‌ها (Call To Actions یا به اختصار CTA) بهتر از آن چیزی که فکر می‌کنید شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند. جالب است نگاهی به آمارهای زیر از چند سایت معتبر بیندازید:

  • Unbounce: بیشتر از 90 درصد بازدید کنندگان سرتیتر سایت شما حتما محتوای پیام کال تو اکشن را نیز مطالعه می‌کنند.
  • WordStream: وجود دکمه کال تو اکشن در ایمیل‌های تبلیغاتی، مقدار کلیک‌ها را تا 371% و فروش را تا 1617% افزایش می‌دهند.
  • QuickSprout: اگر کاربر سایت مجبور باشد یک ویدئو قبل از نمایش CTA مشاهده کند، مقدار نرخ تبدیل سایت 144% بیشتر می‌شود.

این آمار فقط بخشی از نتایج مثبت استفاده از کال تو اکشن‌ها در سال 2020 است، ولی نشان می‌دهد تا چه اندازه این روش بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد. با این حال روش استفاده صحیح از آن‌ها هم به اندازه کافی برای کسب موفقیت در فروش، لازم و ضروری است. در این متن قصد داریم 5 پیشنهاد عملی بر اساس نمونه‌های موفق استفاده از کال تو اکشن را با هم مرور کنیم.



1. از کال تو اکشن برای تشویق کاربر به کاوش در محتوای سایت استفاده کنید

منظور از تشویق برای کاوش در محتوا، به‌طور ساده یعنی این که کاربر بعد از مراجعه به اولین صفحه مشتاق شود تا تعداد صفحات بیشتری از سایت را ببیند. در عمل باید هدف شما این باشد که مخاطب محتوایی که از نظر او ارزشمند است را در چند صفحه‌ی متفاوت ببیند. یکی از راهکارهای ساده برای این کار ایجاد قسمت محصولات مرتبط یا مطالب مرتبط در محلی است که مخاطب به انتهای بازدید از یک صفحه رسیده است. ایجاد پیام Call To Action در چنین موقعیتی مفید و مؤثر است.

اگر برای یک وبلاگ محتوا تهیه می‌کنید، حتما به یاد داشته باشید که در متن هر پست به پست‌های مرتبط اشاره کنید و دلیل این که چرا آن پست برای مخاطب ارزشمند است را هم بنویسید.


2. استفاده از Call To Action ‌ها برای جلب مشارکت کاربر

برای مشتری یک سایت فروشگاهی هیچ چیزی مایوس‌کننده‌از این نیست که وارد صفحه‌ی یک محصول شود و ببیند تا حالا کسی نظری راجع به آن نداده است. مشاهدات ثابت کرده اگر بازخوردی در مورد یک محصول یا پست وجود نداشته باشد کاربر جدید با احتمال کمتری اولین بازخورد را ایجاد می‌کند.

یکی از راه‌های ایجاد بازخورد، اضافه کردن کال تو اکشن‌هاست. در این نوع از CTA شما از خواننده‌ی پست به‌طور محترمانه خواهش می‌کنید که نظرش را در مورد متن اضافه کند. نوع بیان این خواسته و مقدار خلاقیت شما در ترغیب مخاطب بسیار کلیدی است. در این قسمت چند ایده برای این که چطور این کار را انجام بدهید آورده‌ایم:

کال تو اکشن اقدام به عمل CTA
  • آخرین پاراگراف متن را به درخواست نظر و یا بیان تجربیات شخصی از طرف مخاطب اختصاص دهید. برای مثال پاراگرافی با عنوان «حالا نوبت شماست!» یا «تجربه‌ی شما چیست؟» که در ادامه با پیام Call To Action همراه می‌شود انتخاب خوبی است.
  • از مخاطبانتان بخواهید سوال بپرسند. پرسیدن سوال مناسب به بهترین شکل کاربر سایت را ترغیب می‌کند که با شما همراهی کند. همین طور وقتی به چند سوال از خوانندگان پاسخ داده باشید، این نکته در ذهن آنها ایجاد می‌شود که شما به نظرشان احترام می‌گذارید.
  • در موقعیت‌های مناسب از خوانندگان دعوت کنید که محتوای شما را با بقیه‌ی کاربران به اشتراک بگذارند. مطالب زیادی با نقطه نظر‌های متفاوت نسبت به یک موضوع در محتواهای اینترنتی وجود دارد که خواندن آنها برای مخاطب جالب خواهد بود.
  • از ترفند آزمونک یا کوئیز استفاده کنید. استفاده از آزمون علاوه بر اینکه باعث می‌شود شما یک بازخورد خوب از مخاطب داشته باشید، به مخاطب هم کمک می‌کند نکاتی که از متن خوانده است را بهتر به یاد بسپارد. یک کال تو اکشن پرسشی، تفاوت یک ارائه‌ی مطلب ساده و یک آموزش کاربردی را رقم می‌زند.
  • از مخاطبان بخواهید اگر با شما مخالف هستند، نظرشان را اعلام کنند در پست‌هایی که دیدگاه‌های متضادی نسبت به آن‌ها وجود دارد، امکان مشارکت و بحث بین کاربران بیشتر است. برای اینکه جرقه‌ی طرح دیدگاه‌ها را بزنید می‌توانید قبل از دعوت مخاطب به درج نظر، اشاره‌ای به این دیدگاه‌های متعارض داشته باشید.

3. استفاده از کال تو اکشن برای نام‌نویسی در سایت و دانلود محتوا

یکی از کاربردهای کال تو اکشن که برای افزایش بازدید سایت نباید فراموش شود، استفاده از آن برای دعوت مخاطب به نام‌نویسی در سایت است. البته به یاد داشته باشید مخاطب برای عضو شدن در سایت شما دلیلی متقاعد‌کننده لازم دارد که این دلیل دقیقا باید همان چیزی باشد که در پیام کال تو اکشن می‌بیند. این پیام می‌تواند شامل یک تخفیف استثنایی یا یک خدمت رایگان جذاب باشد.

یک روش دیگر برای هدایت کاربر به صفحه‌ی ثبت‌نام ایجاد پاراگرافی در انتهای پست است. مثلا «آیا از خواندن این مقاله لذت بردید؟ برای آگاهی از مطالب مشابه همین حالا ثبت نام کنید!» یا «آیا می‌خواهید سود سهامتان را چند برابر کنید؟ همین حالا کتاب راهنمای افزایش سریع سود در بازار سهام را رایگان از این لینک دانلود کنید!» که بعد از ورود، مخاطب با صفحه‌ی ثبت‌نام مواجه می‌شود. نمونه پیام‌های مناسب برای کار:

اقدام به عمل چیست
  • همین حالا دانلود کنید! با این پیام مخاطب برای دانلود کتاب‌های الکترونیکی ترغیب می‌شوند. برای کاربری بهتر از دکمه‌ی مربوط به این پیام در وسط پست استفاده کنید.
  • می‌خواهم بیشتر بدانم! این پیام کال تو اکشن برای پست‌هایی که در آن چند روش مختلف برای یک کار بیان شده کاربرد دارد. مثلاً شما 10 روش برای بهبود ارتباط با نوجوانان ارائه کرده‌اید و کاربر با کلیک روی این لینک می‌تواند به 10 مورد دیگر از آن دسترسی داشته باشد ولی با پرداخت هزینه یا عضویت.
  • رازهای رسیدن به سود سهام/ ثروت/ اندام زیبا و… را از ما یاد بگیرید! این پیام CTA کاربران سایت را تشویق می‌کند که برای ارائه‌ی نکات ارزنده و اختصاصی در مورد موضوع نام و ایمیل خود را در اختیار شما بگذارند.

4. استفاده از کال تو اکشن برای  افزایش Share و Bookmark

پیشنهاد دیگر برای کال تو اکشن، استفاده از آن برای به اشتراک گذاشتن مطالب سایت است. فراموش نکنید که انتهای پست حتما آیکون‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستید را اضافه کنید. اگر از مخاطبانتان درخواست نکنید محتوایی که خوانده‌اند را به اشتراک بگذارند، حتی اگر تمایل به این کار داشته باشند، ممکن است آن را فراموش کنند.

ارتباط با شبکه‌های اجتماعی یکی از اجزای جدانشدنی زندگی این روزهای کاربران شماست. پس اگر تلاش نکنید در شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها در ارتباط باشید، فرصت بزرگی را از دست داده‌اید. با استفاده از یک پیام کال تو اکشن از آن‌ها بخواهید شما را دنبال کنند. برای مثال پیام‌های زیر به این منظور مناسب هستند:

  • ما را در اینستاگرام دنبال کنید! برای دعوت به عضویت در صفحه‌های مجازی شما، پیام‌های ساده به این صورت با المان‌های گرافیکی پیشنهاد خوبی است.
  • عضو باشگاه مشتریان اختصاصی ما شوید! اگر در شبکه‌های اجتماعی یک گروه خصوصی برای کاربران تشکیل داده‌اید، این پیام ایده‌ی مناسبی برای ملحق شدن آن‌هاست.

5. استفاده از CTA برای پیشنهاد خرید محصول

کاربرد ضروری دیگر CTA‌ها استفاده از آن برای پیشنهاد خرید است. اگر محصولی در سایت عرضه می‌کنید حتما از کال تو اکشن برای ارائه‌ی پیشنهاد خرید به خواننده استفاده کنید. ارائه‌ی خلاقانه پیشنهاد به همراه تخفیف و دریافت ایمیل کاربر، یک انتخاب مناسب برای این کار است. چند نمونه پیام مناسب برای دعوت خرید در زیر آمده است:

  • تخفیف ویژه تا (یک تاریخ مشخص)! این پیام به همراه یک شمارنده‌ی معکوس برای ارائه‌ی پیشنهاد خرید با تخفیف با محدودیت زمانی مناسب است. خیلی از کاربران از این که فرصت ویژه‌ای در اختیار آن‌ها باشد احساس رضایت می‌کنند. به‌خصوص اگر صفحه‌ای که در آن قرار دارند به محصول پیشنهادی مرتبط باشد.
  • همین حالا خرید کنید! این پیام خیلی ساده به نظر می‌رسد ولی تجربه نشان می‌دهد برای خیلی از کاربران این پیام ساده از پیام‌های پر زرق‌و‌برق تاثیر بیشتری دارد.
  • همین حالا آغاز کنید! برای وب‌سایت‌هایی که محصولات آن‌ها شامل دوره‌های آموزشی یا خدمات طولانی مدت می‌شود، این پیام بیشترین کاربرد را دارد.

خلاصه و جمع بندی

به یاد داشته باشید شیوه‌ی استفاده از کال تو اکشن‌ها به‌طور خاص بستگی به نوع بازخوردی دارد که شما از کاربران سایت انتظار دارید. با این حال در این متن مواردی مثل خواستن از مخاطب برای باز کردن صفحات بیشتری از سایت، به اشتراک گذاشتن مطلب، ثبت‌نام در سایت و خرید محصولات سایت از رایج‌ترین کاربرد‌های کال تو اکشن‌ها هستند.

نکته‌ی دیگر این است که اگر کال تو اکشن‌ها به‌صورت صحیح استفاده نشوند مخاطب را سرخورده کرده و یا از ادامه‌ی گشت‌وگذار در سایت شما منصرف می‌کند. پس استفاده از ویدئوهای طولانی یا مخفی کردن دکمه X و مجبور کردن مخاطب به مطالعه پیام، کار حساب شده‌ای نیست و اثر معکوس دارد.

2 comments
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تقویم محتوا چیست

تقویم محتوایی چیست؟ 10 قدم برای ساختن یک تقویم محتوا

مطلب بعدی
تودوایست

تودوایست چگونه به نویسش کمک می‌کند؟ راهنمایی برای استفاده از Todoist

مطلب مرتبط