چطور برای مجلات سفر و آژانس‌های مسافرتی بنویسیم؟

تولید محتوای گردشگری مسافریتی

برای بیشتر مردم، مسافرت یعنی زمانی برای استراحت از شلوغی و خستگی کار و زندگی روزمره. اما برای بعضی افراد خوش‌شانس، مسافرت، کاری است که برای آن حقوق می‌گیرند. آنها سفر می‌روند، مکان‌های جدید می‌بینند و با آدم‌ها و فرهنگ‌ها و غذاهای متنوع آشنا می‌شوند و از این راه پول درمی‌آورند. جذاب نیست؟ احتمالا برای خیلی از ما که عاشق سفر کردنیم، این یک شغل رویایی است. اما چگونه؟ البته از صرف سفر کردن پول درنمی‌آید. یکی از روش‌های کسب درآمد از سفر، نوشتن است. نوشتن از سفر یا درباره سفر، یعنی تولید محتوای گردشگری. البته خبر خوب اینکه برای نوشتن از یا درباره سفر همیشه هم لازم نیست سفر کنید، آن هم در این روزگار پاندمی که سفر کردن شبیه به رویایی برای آینده شده؛ البته آینده‌ای که چندان دور نیست و آمدنش حتمی است.

اگر دستی به قلم دارید و سفر را هم دوست دارید، گزینه نوشتن برای نشریات و وب‌سایت‌های گردشگری همیشه روی میز است، حتی در روزهای کرونا. تحقیقات نشان داده که بسیاری از مراکز تفریحی و توریستی با وفق دادن خودشان با پروتکل‌های بهداشتی لازم، همچنان در جذب توریست موفقند و خیلی‌های دیگر هم که فعلا امکان و اجازه پذیرش توریست ندارند، برنامه‌ریزی‌های جذابی برای دوران پساکرونا دارند. پس سریع‌تر دست‌به‌کار شوید. این چند نکته را بخوانید و برای تبدیل شدن به یک نویسنده سفر و تولید محتوای مسافرتی، اولین گام را بردارید. چراکه نه؟

اول چند نکته بخوانید از اینکه چطور تولید محتوای گردشگری را تبدیل به شغلتان کنید و بعد چند نکته درباره اینکه چطور مقالات جذاب درباره سفر بنویسید.

با ما همراه باشید.



چطور تولیدکننده محتوای گردشگری شوم؟

بخوان بخوان بخوان

این نکته شاید خیلی عمومی باشد و برای همه نویسندگان صدق کند اما هرچه تاکید کنیم باز هم کم است که هرچه بیشتر خواندن، چطور می‌تواند نوشتن شما را متحول کند. خواندن نه‌تنها شما را در معرض سبک‌ها و اشکال مختلف نوشتن از سفر قرار می‌دهد، بلکه متوجه می‌شوید که صاحبان رسانه و کارفرماها چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند و مخاطبان وبسایت‌ها و مجلات گردشگری چه علائقی دارند. بنابراین تا آنجا که می‌توانید سفرنامه و داستان‌های سفر را بخوانید و از آنها الهام بگیرید.


نمونه کارهای آنلاین ایجاد کنید

رقابت برای تبدیل شدن به یک نویسنده سفر شدید است، بنابراین برای افزایش شانس نویسندگی و موفق شدن در راه تولید محتوای مسافرتی در مجلات و بسایت‌ها، باید نشان دهید که استعدادی دارید که شما را از بقیه متمایز می‌کند. بهترین راه برای انجام این کار، داشتن نمونه کار به‌صورت آنلاین است، جایی که می‌توانید بیوگرافی و نمونه کارها ازجمله سفرنامه و نوشته‌هایتان از سفر را به نمایش بگذارید. یک وبسایت مسافرتی و فیدهای رسانه اجتماعی، که در آن می‌توانید مقالات، عکس‌ها و فیلم‌های سفر خود را منتشر کنید، بهترین راه برای افزایش توجه کارفرماها به توانایی شما است.


شبکه خود را گسترش دهید

همانطور که گفته شد، نویسندگان زیادی مشتاق سفر و کسب درآمد از این طریق هستند. این بدان معنی است که نیاز به شبکه برای یافتن کار زیاد است. شما باید خود را نه‌تنها با سردبیران مجلات و وبسایت‌های سفر بلکه با دیگر نویسندگان سفر نیز متصل کنید. شما نه‌تنها با تماس مستقیم با افراد، بلکه با شرکت در جلسات، کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها، که این روزها در اغلب مواقع آنلاین شده‌اند، می‌توانید شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید. از این طریق می‌توانید با وبسایت‌ها و مجلات بیشتر و نیز نویسندگان سفر معتبری که می‌توانید از آنها بیاموزید، آشنا شوید.

تولید محتوای گردشگری شبکه ات را گسترش بده

به نوشته‌های خود عمق دهید

 بسیاری از نویسندگان تازه‌کار تمایل دارند فقط در مورد آنچه در سفر می‌بینند بنویسند، اما انجام این کار می‌تواند به یک‌بعدی شدن مقاله‌های آنها منجر شود. بنابراین برای تبدیل شدن به یک سفرنامه‌نویس بهتر و متمایز شدن از انبوه دیگر نویسندگان محتوای گردشگری، باید هدف خود را از صرف دیدن گسترش دهید و همه حواس خود را برای توصیف آنچه می‌بینید به کار بیندازید تا تصویر واضح‌تری به خوانندگان ارائه دهید. نوشتن با تمام حواس، به شما کمک می‌کند تا کار شما از سایر نویسندگان بالاتر باشد و نشان می‌دهد که شما به معنای واقعی سفر را درک می‌کنید.


محتوای بدون اشتباه بنویسید

نوشته شما از نظر املا و دستور زبان باید بدون نقص باشد تا در چنین صنعت پررقابتی، بتوانید جایی برای خودتان باز کنید. یکی از راه‌های جلوگیری از این اشتباهات و بهبود روند نوشتن این است که کارهای خود را با صدای بلند بخوانید. دیوید دبلیو برنر، نویسنده، می‌گوید که خواندن با صدای بلند از روی نوشته‌تان، باعث تشخیص عبارات ناجور یا غیرضروری و یافتن اشتباهات می‌شود و راه خوبی برای بهتر خوانده شدن نوشته شما توسط مخاطبان است. بنابراین قبل از ارسال هر سفرنامه یا محتوای مسافرتی به یک مجله یا وبسایت گردشگری، مطمئن شوید که آن را چندین بار با صدای بلند خوانده‌اید.


چطور برای مجلات و وبسایت‌های گردشگری بنویسم؟

در ادامه فهرستی از 5 راهکار که می‌توانید برای تولید محتوای گردشگری جذاب به‌کار ببندید آورده شده.

از تصویرهای مناسب استفاده کنید

جذابیت محتوای وب سایت‌های مسافرتی بر تصویر استوار است. مشخص شده که مقالات حاوی تصویر 94 درصد بازدید بیشتر دارند. بنابراین دانستن اینکه چگونه متن خود را با تصاویر مناسب، واقعی و باکیفیت تکمیل کنید، برای ایجاد مقالات محبوب بسیار مهم است. اگر خودتان بتوانید عکس بگیرید که چه بهتر؛ عکاسی هم به مهارت‌های و منابع درآمدتان اضافه خواهد شد.

چطور برای مجلات و وبسایت‌های گردشگری بنویسم

 توصیف کنید

به دنبال زبانی واضح و توصیفی باشید که بتواند خوانندگان شما را مسحور خود کند. جذابیت محتوای مسافرتی شما به احساسات مخاطب بستگی دارد، نه به منطق او. از این مزیت استفاده کنید و سعی کنید با کلمات خود تصویر ترسیم کنید. با پرورش توانایی توصیف در تولید محتوای گردشگری خود و استفاده از بازی‌های زبان، مانند استعاره‌ها، می‌توانید مطالب خود را برای خوانندگان به‌یادماندنی‌تر کنید. همچنین استفاده از اصطلاحات محلی مکانی که درباره آن می‌نویسید، رنگ و لعاب بیشتری به آن می‌دهد. مثلا اگر سفرنامه‌ جنوب را می‌نویسید از اصطلاحات خاص جنوب، مثل گرمای خرماپزان، استفاده کنید تا مخاطب را هرچه بیشتر به آن فضا ببرید. توصیف دقیق و غنی از حس از مقصد سفر، مخاطبان شما را درگیر خود می‌کند و تمام حواس آنها را برمی‌انگیزد، در نتیجه  آنها می‌توانند با محتوای سفر شما ارتباط بهتری برقرار کنند. اما مواظب باشید که اغراق و زیاده‌گویی نکنید که آفت نوشتار شماست.


مخاطب خود را بشناسید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام موضوعات را باید پوشش دهید و از کدام روش استفاده کنید، باید مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کنید. مثلا اگر مخاطبان وبسایتی که برای آن می‌نویسید بیشتر به معماری و فضای شهری علاقه‌مندند، نوشتن درباره رفتینگ در رودخانه نزدیک شهر شاید چندان فایده‌ و جذابیتی نداشته باشد. هرچقدر هم زبان شما توصیف‌کننده و جذاب باشد، اگر در مورد موضوعات درست ننویسید، مخاطبان شما آنطور که می‌خواهید جذب نمی‌شوند. بنابراین ابتدا بفهمید چه چیزی برای مخاطبان شما مهم است و درباره آن بنویسید. مخاطبان می‌خواهند بدانند که شما به‌طور خاص با آنها صحبت می‌کنید؛ پس علائق و اولویت‌های آنها را بشناسید و تولید محتوای گردشگری خود را بر آن اساس برنامه‌ریزی کنید.


درباره جزئیات کمترشناخته شده بنویسید

وقتی از یک وبسایت مسافرتی بازدید می‌کنید، انتظار دارید که نویسنده واقعاً در مقصد بوده و نکات کاربردی و به‌دردبخوری برای ارائه داشته باشد. پس حتی اگر آنجا نبوده‌اید، سعی کنید جزئیات منحصربه‌فرد مکان را به اشتراک بگذارید، چیزی که با جستجوی سریع در گوگل به‌راحتی پیدا نمی شود. ارزش پست سفر شما قبل از هر چیز به اطلاعات منحصربه‌فرد آن است.

چطور تولیدکننده محتوای گردشگری شوم

دعوت به عمل (کال تو اکشن) را فراموش نکنید

وقتی مخاطب خود را جذب و او را هیجان‌زده کردید، وقت آن است که به او بگویید حالا چه کاری باید انجام دهد، خواه کلیک روی یک لینک برای رزرو سفر خود، خواه ثبت نام برای اشتراک خبرنامه. مخاطب را مشتاق و علاقه‌مند رها نکنید.

یک روش خوب برای متقاعد کردن خوانندگان ایجاد احساس فوریت است. این کار را می‌توانید با ایجاد مهلت برای انجام یک فعالیت انجام دهید. به‌عنوان مثال، تخفیفی که از طرف وبسایت ارائه می‌دهید می‌تواند تاریخ انقضا داشته باشد. مخاطبان شما احتمالاً وقتی محدود می‌شوند انگیزه بیشتری برای انجام دادن کاری خواهند داشت.

سخن آخر

امیدواریم نکاتی که در بالا ذکر کردیم به شما کمک کنند تا امروز سفر تولید محتوای گردشگری خود را آغاز کنید. به یاد داشته باشید نوشتن، مخصوصا سفرنامه نوشتن، نوعی هنر است که به تمرین زیادی نیاز دارد. بنابراین تا می‌توانید بخوانید و بنویسید، اما فراموش نکنید که برای رشد و پرورش به خود زمان بدهید.

نویسنده‌ای نباشید که همان کلیشه‌های بازاریابی محتوا را، با تکرار کلیدواژه‌ها، بازیابی می‌کند. در عوض، با ایجاد چیزی منحصربه‌فرد، ترافیک را به وبسایت مورد نظر خود جذب کنید. شاید ابتدا فایده‌ای در این منحصربه‌فرد بودن نبینید و احساس کنید زحماتتان هدر رفته، اما به زمان معتقد باشید. زمان به کارفرماها نشان خواهد داد که چه کسی واقعا تولید محتوای گردشگری بلد است، می‌تواند سفرنامه خوبی بنویسد و مخاطبان واقعی را به سمت وبسایت یا مجله گردشگری آنها جذب می‌کند.

اگر کسب‌وکار هستید و نیاز به تولید محتوای سفر و گردشگری دارید، نگران نباشید، نویسش با کمک نویسندگان خود می‌تواند محتوای مورد نیاز شما را تولید کند و خیال شما را از این بخش از بازاریابی و کسب‌وکارتان راحت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
نکاتی که در سال ۱۴۰۰ برای سئوی سایت باید به آن دقت کنیم

چک لیست سئوی 1400 و بررسی اصول پایه‌ای و فنی آن

مطلب بعدی

چطور مثل همینگوی بنویسیم؟ ۵ قانون برای کسب جایزه‌ی نوبل!

مطلب مرتبط