چرا تولید محتوا برای خیریه‌ها یک امر ضروری است؟

ضرورت تولید محتوا برای خیریه‌ها

امروزه مفهوم تولید محتوا در کنار عبارت‌هایی چون بازاریابی محتوایی در ذهن اکثر افراد به این معنی است که محتوا فقط برای کسب مقاصد تجاری و سود مالی به کار می‌رود. به همین دلیل اکثر کسب‌وکارها و برندها به طور جدی به سمت بازاریابی محتوایی متمایل می‌شوند. در این بین معمولا انجمن‌ها و موسسات غیرانتفاعی به محتوا صرفا به چشم یک امر جانبی و یا هزینه‌ای اضافه نگاه می‌کنند و از منافعی که تولید محتوا و بازاریابی محتوایی می‌تواند برایشان به ارمغان بیاورد غافل می‌شوند. به همین دلیل تلاش می‌کنیم در این مقاله نگاه همه جانبه‌ای به این موضوع داشته باشیم تا به درک بهتری از این موضوع برسیم که چرا تولید محتوا برای خیریه‌ها امروز از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در ادامه راهکارهایی کاربردی و نمونه‌های موفق در این زمینه را معرفی کنیم.


در ادامه می‌خوانید
  1. ضرورت تولید محتوا برای خیریه‌ها
    1. 1- معرفی و اطلاع‌رسانی
    2. 2- جلب اعتماد و شفاف‌سازی
    3. 3- افزایش کمک‌های داوطلبانه
    4. 4- تقویت روحیه‌ی همبستگی و مشارکت عمومی
    5. 5- ایفای مسئولیت‌های اجتماعی
    6. 6- آموزش و آگاهی‌بخشی
    7. 7- فرهنگ‌سازی
    8. 8- ارز‌ش آفرینی
    9. 9- تاثیرگذاری
    10. 10- قدرت رهبری و هدایت
  2.  فرمت‌های مناسب تولید محتوا برای خیریه‌ها و انجمن‌ها
    1. پست وبلاگ
    2. شبکه‌های اجتماعی
    3. پادکست
    4. ویدیو
    5. کتابچه‌ی الکترونیکی
  3. 20 ایده برای تولید محتوای متناسب و کاربردی
    1. 1-روایت تاسیس خیریه و داستان موسسان
    2. 2- مقالات تخصصی مرتبط
    3. 3- شفاف‌سازی جریان‌های مالی مردمی
    4. 4- گزارش پروژه‌ها و ارائه‌ی عملکرد
    5. 5- روایت‌ها و داستان‌های اعضا
    6. 6- پرسش و پاسخ و مشاوره
    7. 7- محتواهای توانمندساز
    8. 8- تحلیل تخصصی مشکلات
    9. 9- عکس و گزارش از رویدادها
    10. 10- ساخت ویدیو و کلیپ
    11. 11- محتوای خبری مرتبط
    12. 12- محتوای تولید شده توسط اعضا
    13. 13- کتابچه‌ی الکترونیکی
    14. 14- محتوای انگیزشی و امیدبخش
    15. 15- معرفی کتاب، فیلم، مستند
    16. 16- اشتراک‌گذاری محتوای سایر انجمن‌ها
    17. 17- چالش‌های موجود یا شکست‌ها
    18. 18- ارسال ایمیل‌های هفتگی یا ماهانه
    19. 19- آرزوها
    20. 20- سپاس‌گزاری از حامیان و داوطلبان
  4. سخن آخر

ضرورت تولید محتوا برای خیریه‌ها

در طول این مقاله بارها به محتوا اشاره می‌کنیم، اما منظورمان هر محتوایی نیست! محتوای خوب و اثرگذار تعاریف و ویژگی‌های خاص خود را دارد. می‌توانید در پست محتوای باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد، متوجه تعریف ما از محتوا بشوید. در ادامه 10 دلیل اصلی نیاز به تولید محتوا برای خیریه‌ها را بررسی می‌کنیم:


1- معرفی و اطلاع‌رسانی

بقای یک انجمن خیریه یا موسسه‌ی غیرانتفاعی به شناخته شدن توسط افراد جامعه است. اگر به صورت ناشناس و گمنام کار می‌کنید، پس احتمالا افراد کمتری شما را می‌شناسند. گسترش شبکه‌ی ارتباطی برای از حیاتی‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند ادامه‌ی کار شما را تضمین کند. زیرا زمانی که توسط افراد بیشتری شناخته شوید و حامیان بیشتری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید اهداف انجمن خود را محقق کنید. بهترین راه برای شناساندن خود به افراد جامعه، تولید محتواست. می‌توانید این کار را با ساخت یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی و یا ایجاد یک وب‌سایت تک صفحه‌ای شروع کنید و کار تولید محتوا را با صحبت کردن از خودتان آغاز کنید.


2- جلب اعتماد و شفاف‌سازی

طبیعی است که وقتی خودتان را به طور کامل معرفی کنید، اعتماد بیشتری را از دیگران جلب کنید. همین‌طور زمانی که از تمام فعالیت‌ها، کمپین‌ها، ایونت‌ها و پروژ‌ه‌های خود به طور مستقیم و شفاف با مردم صحبت کنید، اعتمادها به سمت شما جلب می‌شود. اساس و بنیاد موسسات خیریه و انجمن‌های مردمی بر پایه‌‌ی اعتماد ساخته می‌شود و این اطمینان باارزش‌ترین دارایی برای یک خیریه است. بدون تولید محتوا شاید سال‌ها زمان برای رسیدن به یک حس اعتماد عمومی نیاز باشد، اما تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند شبیه یک کاتالیزور در تسریع این اعتمادسازی عمل کند.


3- افزایش کمک‌های داوطلبانه

نتیجه‌ی طبیعی جلب اعتماد عمومی به یک خیریه، افزایش میزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی داوطلبانه است. تا زمانی که در رابطه با فعالیت‌های خود محتوای شفاف برپایه‌ی صداقت تولید کنید، می‌توانید به جلب کمک‌های بیشتری امیدوار باشید. تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند پاسخی برای سوال‌های اعضا به چگونگی استفاده از کمک‌هایشان باشد.

محتوای اثربخش برای خیریه

4- تقویت روحیه‌ی همبستگی و مشارکت عمومی

تولید محتوای تخصصی درباره‌ی فعالیت‌ها و نتایج مثبت آن و انتشار این دست محتواها می‌تواند افراد مختلف با تفکرات متفاوت را برای یک هدف واحد متحد کند. حتما تا به حال حرکت‌های اجتماعی را دیده‌اید که در راستای اهداف خیرخواهانه چطور بخش عظیمی از جامعه را با خود همراه می‌کنند. تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند به سادگی نرخ مشارکت عمومی را بالا ببرد و در ادامه منجر به ایجاد حسی از همدلی و انسان‌دوستی شود.


5- ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

همه‌ی افراد جامعه به نسبت‌های متفاوتی در قبال جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مسئولیت‌هایی دارند. تعهد به برخی از این مسئولیت‌ها با حسی از همبستگی و اراده‌ی جمعی به عمل می‌پیوندد که نیاز به بسترهای مناسبی برای تحقق دارد. برای مثال مسئولیت نسبت به نگهداری از محیط زیست. انجمن‌ها و خیریه‌ها بسترهای مناسبی هستند که افراد می‌توانند با قرار گرفتن در این محیط‌ها، به تعهدات خود نسبت به جامعه پاسخ گویند. خیریه‌ها می‌توانند با تولید محتوا این مسئولیت‌های اجتماعی را بیان کنند و افراد مختلف را در کنار هم برای تحقق آن‌ها گرد آورند.


6- آموزش و آگاهی‌بخشی

متاسفانه همه‌ی افراد جامعه به طور برابری از آموزش‌های درست برخوردار نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین وظایف هر خیریه یا انجمن غیرانتفاعی ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای افراد جامعه است. زیرا برای ترمیم بسیاری از نابه‌سامانی‌های اجتماعی و فرهنگی، تنها کمک‌‌های نقدی یا اقدامات سخت‌افزاری پاسخگو نیست. بلکه کلید اصلی آموزش و اطلاع‌رسانی است.

تولید محتوا برای خیریه‌ها و انجمن‌های غیرانتفاعی بهترین راه برای پاسخ به این نیاز است. آموزش مناسب می‌تواند در بسیاری از مواقع افراد نیازمند به خیریه‌ها را توانمند کند به نحوی که بعد از مدتی بتوانند بدون اتکا به کمک‌های انجمن بر مشکلات خود غلبه کنند. همچنین سایر افراد می‌توانند با استفاده از این آموزش‌ها، در راه تحقق اهداف انجمن گام بردارند و به آن کمک کنند.


7- فرهنگ‌سازی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف در جامعه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوان شود، نبود فرهنگ درست است. فرهنگ‌سازی مسئله‌ای است که همه به ضرورت ایجاد آن اذعان دارند اما کمتر کسی برای تحقق آن اقدام می‌کند. فرهنگ درست بدون وجود آموزش، آگاهی و اطلاع‌رسانی به وجود نمی‌آید. به همین دلیل است که تولید محتوا در زمینه‌های گوناگون می‌تواند به فرهنگ‌سازی کمک کند. زیرا اصولا فلسفه‌ی تولید محتوا بر اساس تولید دانش و آگاهی طرح ریزی شده است. پس تولید محتوا برای خیریه‌ها می‌تواند شروعی برای فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ فعلی هر جامعه‌ای باشد.


8- ارز‌ش آفرینی

یکی از عوامل مهم احساس تعلق به هر گروه یا جامعه‌ای، داشتن ارزش‌های مشترک با سایر اعضا است. ارزش‌هایی که افراد حاضر باشند برای آن‌ها دست به کارهای داوطلبانه و کمک‌های انسا‌ن‌دوستانه و خیرخواهانه بزنند و با تمام وجود برای تحقق اهداف آن گروه تلاش و فعالیت کنند. بنابراین مسئله‌ی ارزش آفرینی برای انجمن‌های غیرانتفاعی همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها بوده، اما به لطف معجزه‌ی تولید محتوا برای خیریه‌ها و گروه‌های مردمی و غیرانتفاعی، ارزش‌های مشترک در ادامه‌ی منطقی آموزش و فرهنگ‌سازی ساخته می‌شوند.

ارزش آفرینی تولید محتوای  غیر انتفاعی

9- تاثیرگذاری

خیریه‌ها برای جذب مشارکت‌های بیشتر و بهبود مشکلات اجتماعی نیاز دارند تا به شخصیت و وجهه‌ی تاثیرگذاری تبدیل شوند. انفعال، بزرگ‌ترین کابوسی است که یک نهاد اجتماعی می‌تواند به آن دچار شود. اما نقطه‌ی مقابل این انفعال، داشتن قدرت تاثیرگذاری است که می‌تواند در تحقق اهداف یک خیریه یا انجمن غیرانتفاعی کمک کند.

تاثیرگذاری به معنی قدرت نفوذ بر افراد مختلف جامعه است. چهرهای شاخص یا انجمن‌های مهم را به خاطر بیاورید که چطور به خاطر تاثیرگذاری خود می‌توانند در کمتر از یک روز کمک‌های مالی بی‌شماری را جمع‌آوری کنند، که شاید همین اتفاق برای یک انجمن معمولی به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد. تولید محتوا برای خیریه‌ها یکی از عواملی است که می‌تواند این قدرت نفوذ را به همراه بیاورد.


10- قدرت رهبری و هدایت

در ادامه‌ی منطقی افزایش تاثیرگذاری، به بالاترین جایگاهی می‌رسیم که یک خیریه یا انجمن می‌تواند به آن دست پیدا کند: قدرت هدایت و جریان‌سازی.

خیریه‌ها یا انجمن‌های جریان‌ساز نقش بسیار پررنگی و بااهمیتی در اصلاح ساختارها و معضلات اجتماعی دارند. در واقع یک خیریه‌ی جریان‌ساز به جای تلاش برای رفع نیازهای مقطعی و سطحی، تلاش می‌کند تا معضلات و مشکلات را به طور بنیادین و ریشه‌ای حل کند و زنجیره‌ی مشکلات مختلف را قطع کند تا به دیگر افراد یک جامعه سرایت نکنند. تولید محتوا برای خیریه‌ها حلقه‌ی مفقوده‌ای است که بدون آن نمی‌توان به چنین جایگاه اجتماعی‌ای رسید.


 فرمت‌های مناسب تولید محتوا برای خیریه‌ها و انجمن‌ها

تمامی بسترها و فرمت‌های محتوایی مبتنی بر اینترنت که در بازاریابی محتوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند برای تولید و انتشار محتوای موسسات خیریه و انجمن‌های مردم‌نهاد نیز به کار گرفته شوند. هر کدام از این فرمت‌ها قواعد خاص خود را دارند و از پتانسیل‌های متفاوتی بهره می‌برند که می‌توان از آن‌ها برای مقاصد مختلف استفاده کرد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:


پست وبلاگ

راه‌اندازی یک سایت اختصاصی می‌تواند تا حدی هزینه‌بر باشد، اما از آنجایی که سایت یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین رسانه‌ها برای فرایند تولید محتوا شناخته می‌شود، ضروری و لازم است. در ابتدای کار می‌توانید با پرداخت حداقل هزینه بدون نیاز به دانش فنی، یک سایت وردپرسی راه‌اندازی کنید و اولین گام جدی محتوایی را با نوشتن پست‌های وبلاگی آغاز کنید.

چند نکته‌ی ساده که باید حتما در سایت خود رعایت کنید:

  • صفحه‌ی درباره ما را با یک روایت از داستان شکل‌گیری انجمن خود شروع کنید. ساده و صمیمی بنویسید و اعضای تیم خود را معرفی کنید. اولین بخشی که یک مخاطب تازه‌وارد در سایت شما جستجو می‌کند، همین صفحه است. پس تلاش کنید تا در برخورد اول اعتماد خواننده را جلب کنید.
  • حتما بخشی به نام تماس با ما داشته باشید و نشانی و شماره تماس خود را در آن بنویسید.
  • تعدادی عکس از اعضای تیم، ایونت‌ها یا فعالیت‌های خود در سایت داشته باشید.
  • وبلاگ خود را همیشه به‌روز کنید و در دسته‌بندی‌های متنوعی، به صورت مستمر پست بنویسید.

وبلاگ‌نویسی یکی از مهم‌ترین اقدامات محتوایی با پتانسیل فوق‌العاده بالاست. در صورت استمرار و تداوم و تولید محتوای باکیفیت، می‌تواند تمامی نیازهایی که در بخش قبل بیان شد را برای شما تامین کند.

سایت و وبلاگ برای خیریه

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوای غیرانتفاعی دو مزیت بزرگ دارند: رایگان بودن و فراهم کردن ارتباطات گسترده. شما می‌توانید در شبکه‌های مختلف فعالیت کنید، اما دقت کنید که هر کدام از این شبکه‌ها قواعد مخصوص به خود را دارند، پس در هر زمین بازی، با قواعد خاص خودش بازی کنید.

شما می‌توانید در توییتر، جریان‌سازی و آگاهی‌بخشی کنید.

در اینستاگرام از فعالیت‌های خود عکس پست کنید، کمپین‌های خلاقانه به راه بیندازید و روایت‌گری کنید، درست مثل داستان باغچه‌ی محک.

در لینکدین از افق‌های پیش‌رو، گزارش‌های عملکرد و مالی، تحلیل مسائل و مشکلات و ارائه‌ی راه‌حل صحبت کنید.

در تلگرام به آموزش و توانمندسازی اعضای انجمن خود بپردازید و محلی برای شنیدن صدای مردم باشید.


پادکست

پادکست‌ها فرمت‌های محتوایی محبوب این روزها هستند. پادکست یکی از بهترین فرمت‌های محتوایی برای داستان‌گویی است و خیریه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد هم که منابعی بی‌پایان از قصه‌ها هستند. پس وقتی که هم گوش شنوا وجود دارد و هم هزاران روایت، چرا هنوز دست به کار نشده‌اید؟ شما می‌توانید پادکست خود را به طور مستقیم از سایت‌تان یا از سرویس‌های انتشار پادکست به گوش مخاطبان برسانید. اطمینان داشته باشید که یک پادکست خوب بیش از هر محتوای دیگری می‌تواند فاصله‌ی بین شما و مخاطبان‌تان را پر کند. اگر هنوز برای تولید پادکست قانع نشده‌اید، پست محتوای صوتی از نگاه آمار را مطالعه کنید.


ویدیو

اگر قصد دارید در زمینه‌ی آموزش و آگاهی‌بخشی به طور جدی شروع به فعالیت کنید، پس بهتر است به فکر تولید ویدیو باشید. همینطور برای معرفی اعضا و خدمات، ویدیو یکی از بهترین فرمت‌های محتوایی است. اگر تعداد ویدیو‌های تولیدی‌تان زیاد است، پس علاوه بر انتشار در شبکه‌های اجتماعی به فکر راه‌اندازی کانال یوتیوب و آپارات باشید.


کتابچه‌ی الکترونیکی

شما می‌توانید در حوزه‌های تخصصی مربوط به انجمن خود در قالب کتاب یا کتابچه‌های الکترونیک به تولید محتوا بپردازید. انتشار کتاب الکترونیک هیچ دردسری برای شما ندارد و می‌توانید به راحتی آن را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌تان برای دانلود قرار دهید. حتی می‌توانید کتاب‌ها را به فروش برسانید و عواید آن را به خیریه‌تان اختصاص دهید.


20 ایده برای تولید محتوای متناسب و کاربردی

ایده‌پردازی یکی از دغدغه‌های همیشگی در حوزه‌ی تولید محتوا محسوب می‌شود. برای رفع این نگرانی، 20 ایده‌ی ساده ولی پرکاربرد تولید محتوا برای خیریه‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانید از آن‌ها به فراخور کار خود در وبلاگ یا سایر شبکه‌های اجتماعی‌تان استفاده کنید.


1-روایت تاسیس خیریه و داستان موسسان

نقطه‌ی شروع، همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش داستان شکل‌گیری یک موسسه یا انجمن است. روایت کردن آن جرقه‌ی اولیه و پشت سر گذاشتن تمام سختی‌ها و موانع می‌تواند به یک محتوای خواندنی تبدیل شود.

داستان تاسیس خیریه

2- مقالات تخصصی مرتبط

 در حوزه‌ی اختصاصی کار خود مقالات علمی و تخصصی تولید کنید. برای این کار می‌توانید از متخصصان دعوت کنید تا به عنوان نویسنده‌ی مهمان در سایت شما مقاله بنویسند یا اگر اطلاعات کافی و دقیق دارید، شخصا دست به کار شوید. هیچ چیز بیشتر از مقالات تخصصی نمی‌تواند نیاز مخاطبان شما به اطلاعات صحیح و آموزش‌های مورد نیاز را برطرف کند و برای شما ارزش و اعتبار علمی به همراه بیاورد.


3- شفاف‌سازی جریان‌های مالی مردمی

شاید مهم‌ترین نکته برای خیرین این باشد که به صورت کاملا شفاف بدانند کمک‌های مالی‌شان در چه مورد و به چه صورتی مصرف شده است. گزارش‌های دقیق و صادقانه می‌تواند این فضای اعتماد را بین شما و مخاطبان‌تان به وجود بیاورد. دقت کنید که گزارش‌های شما باید کاملا مستند و دقیق نوشته شود. می‌توانید برای فهم ساده‌تر، گزارش‌های خود را در فرمت اینفوگرافی ارائه کنید.


4- گزارش پروژه‌ها و ارائه‌ی عملکرد

رخداد‌ها، فعالیت‌ها، نرخ عضویت افراد و مسائلی از این دست می‌توانند در تولید محتوا به شما کمک کنند. توضیح دهید که در سال/شش ماه گذشته چه کارهایی انجام داده‌اید و چه نتایجی از این کارها برای شما حاصل شده است. سعی کنید گزارش‌های جامع و کاملی بنویسید که همه‌ی ابعاد فعالیت‌های شما را در بر گیرد.


5- روایت‌ها و داستان‌های اعضا

ایجاد یک رابطه‌ی قوی حسی و دوستانه بین مخاطبان و انجمن، یکی از نیازهای اصلی برای خیریه‌هاست. چون روابط انسانی مهم‌ترین دارایی چنین موسسات و خیریه‌هایی است و استفاده از عناصر داستانی می‌تواند به تقویت این روابط کمک بسیاری کند. پس از داستان‌سرایی و قصه‌گویی نترسید و مطمئن باشید نتایج خیره‌کننده‌ای برای شما به همراه می‌آورد. به اعضای انجمن اجازه دهید داستان خود را از آشنایی و شروع کار با موسسه بگویند و آن‌ها را منتشر کنید.


6- پرسش و پاسخ و مشاوره

احتمالا در طول روز به سوالات زیادی از مراجعان و داوطلبان پاسخ می‌دهید. با انتشار این سوالات می‌توانید محتواهای موثری تولید کنید. از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و زمانی را در هفته صرف پاسخگویی و تعامل با مخاطبان کنید.


7- محتواهای توانمندساز

شما باید در قالب یک موسسه خیریه، علاوه بر کمک به مددجویان خود تلاش کنید تا آن‌ها را تا حد امکان توانمند سازید تا بتوانند به مرحله‌ی اتکای به نفس برسند. به‌این منظور می‌توانید مرتبط با حوزه‌ی تخصصی خود، محتواهای آگاهی‌بخش و آموزشی تولید کنید.

محتوای توانمند ساز برای خیریه

8- تحلیل تخصصی مشکلات

می‌توانید در ارتباط با چالش‌های پیش‌آمده و اتفاقات روز نظر تخصصی و تحلیلی بدهید و آن را در وبلاگ  یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. فراموش نکنید که غر زدن با تحلیل زمین تا آسمان فرق دارد، بهتر است از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید و در نهایت به راهکارهای اجرایی یا عملی برسید.

  • به این نمونه نگاه کنید که چطور مجمع فعالان محیط زیست به طور تخصصی از آلودگی دریای خزر نوشته‌اند.

9- عکس و گزارش از رویدادها

طبعیتا شما به عنوان یک خیریه یا انجمن در هر ماه رویدادهای مختلفی برگزار کرده یا پروژه‌هایی را اجرا می‌کنید. می‌توانید از این اتفاقات گزارش تهیه کرده و ضمن اطلاع‌رسانی، مخاطبان را از آنچه در انجمن شما می‌گذرد را باخبر کنید. حتما از عکس یا ویدیو استفاده کنید، فقط توجه داشته باشید که چهره‌ی افراد یا مددجو را تحت هیچ شرایطی منتشر نکنید.


10- ساخت ویدیو و کلیپ

بسته به بودجه و شرایط، می‌توانید انواع مختلفی از محتواهای ویدیویی را تولید کنید، در ساده‌ترین حالت می‌توانید با کمک اپلیکیشن‌های موبایلی بدون هیچ هزینه‌ای کلیپ بسازید. محتواهایی ویدیویی عموما در شبکه‌های اجتماعی ویوو و بازخورد بالایی به همراه می‌آورند، پس می‌توانند برای معرفی و دیده شدن شما بسیار مفید باشند.


11- محتوای خبری مرتبط

اخبار می‌توانند به بخش ثابتی از بسته‌ی تولید محتوا برای خیریه‌ها تبدیل شوند. البته دقت کنید که فقط اخبار مرتبط به حوزه‌ی کاری خود را منتشر کنید و فضای محتوایی خود را با اخبار بی‌ربط شلوغ نکنید.

  • برای مثال خانه ای بی، در حوزه‌ی تولید اخبار مرتبط به خوبی عمل کرده است.

12- محتوای تولید شده توسط اعضا

بخشی از فرایند تولید محتوای خود را به اعضای انجمن واگذار کنید. اجازه دهید آن‌ها از زاویه دید و با زبان خودشان به موضوعات بپردازند. مثلا به عنوان نویسنده‌ی مهمان اجازه دهید گزارش‌های رویداد‌ها را منتشر کنند. این کار نشان می‌دهد که انجمن شما تک‌صدا نیست و به نظرات و مشارکت‌های عمومی فضا می‌دهد و برای آن‌ها احترام قائل است. فقط دقت کنید که در نهایت محتواهای شما باید از نظر ساختار یک‌دست و یک‌پارچه باشند.

  • به پست از زبان خانم معلم که توسط مهر گیتی منتشر شده توجه کنید، یک روایت ساده و صمیمی از زبان یکی از اعضا.

13- کتابچه‌ی الکترونیکی

یکی از حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، تولید کتابچه است. در بخش قبلی به این موضوع کامل اشاره شده. لازم نیست که حتما یک کتابچه‌ی تخصصی داشته باشید، می‌توانید سرگذشت و داستان اعضای انجمن خود را جمع‌آوری کنید و در یک کتابچه منتشر کنید.


14- محتوای انگیزشی و امیدبخش

نگاه امیدوارانه آن چیزی است که می‌تواند خیریه‌ی شما را پرانرژی و باانگیزه نمایش دهد و امید می‌تواند همه را به تلاش و فعالیت بیشتر تشویق کند. بدترین اتفاق ممکن برای یک خیریه، القای حس یاس و ناامیدی است. می‌توانید از زندگینامه‌ی افراد الهام‌بخش کمک بگیرید یا از جملات کوتاه مرتبط استفاده کنید. با تولید محتوای انگیزشی، به همه نشان دهید که به آینده امیدوار هستید.

محتوای انگیزشی برای خیریه ها

15- معرفی کتاب، فیلم، مستند

با این کار می‌توانید هم به افزایش اطلاعات مخاطبان‌تان کمک کنید و هم آن‌ها را به استفاده از منابع معتبر عادت دهید. دقت داشته باشید که منابع به‌روز و معتبر را معرفی کنید و به نحوی یک ارتباط منطقی بین حوزه‌ی کاری خود و منابع معرفی شده بسازید.

  • برای مثال موسسه‌ی خیریه‌ی محک در این پست به معرفی تعدادی از کتاب‌های معتبر در زمینه‌ی سرطان کودک پرداخته است.

16- اشتراک‌گذاری محتوای سایر انجمن‌ها

هرگز از معرفی کردن دیگران نترسید. محتواهایی که به نظرتان عالی و کاربردی هستند را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و از این طریق دایره‌ی ارتباطی خود با سایر انجمن‌ها و خیریه‌ها را گسترش دهید. حتی می‌توانید برای تولید محتوا با آن‌ها همکاری کنید و از نتایج این همکاری به نفع خیریه‌ی خود استفاده کنید.


17- چالش‌های موجود یا شکست‌ها

صحبت از مشکلات و چالش‌هایی که در طول کار خود داشته یا دارید می‌تواند بیشتر از آنچه فکر می‌کنید برای مخاطبان جذاب باشد. پس با خیال راحت از تجربیات شکست خورده یا موفقیت‌آمیز خود بنویسید و حتما راه‌حل‌هایی که استفاده کردید را هم مطرح کنید. صحبت از شکست‌ها نه تنها برای شما بد نیست، بلکه به مخاطب چهره‌ی انسانی‌تری از شما نشان می‌دهد. فقط به یاد داشته باشید که صحبت از شکست به معنی مظلوم‌نمایی و القای حس ناتوانی نیست. بلکه به نحوی بنویسید که به خوانندگان ثابت کنید از شکست‌ها درس گرفته‌اید و قوی‌تر شده‌اید.


18- ارسال ایمیل‌های هفتگی یا ماهانه

برای خیریه‌ی خود یک خبرنامه ایجاد کنید و برای اعضا ایمیل ارسال کنید. لازم نیست از متن طولانی استفاده کنید، می‌توانید با لحنی ساده و ترغیب‌کننده گزارشی مختصر از آنچه گذشته ارائه کنید و برای مشارکت در آینده، آن‌ها را ترغیب کنید. در انتهای ایمیل خود حتما از CTA مناسب برای هدایت به سمت وب‌سایت خود استفاده کنید.


19- آرزوها

بی‌پرده و بی‌پروا از آرزو‌های خود و اعضای انجمن بنویسید. برقراری یک رابطه‌ی عاطفی در فرایند تولید محتوا برای خیریه‌ها یک امر ضروری است و می‌تواند میزان مشارکت افراد را افزایش دهد. فقط مواظب باشید محتوای شما دچار زیاده‌روی و اغراق نشود. صادقانه بنویسید و دچار تصنع نشوید.

  • موسسه‌ی مهر گیتی به خوبی و با نگاهی واقع‌بینانه و منطقی، در این صفحه از آرزوها گفته است.
لیست آرزوهای موسسه خیریه

20- سپاس‌گزاری از حامیان و داوطلبان

هیچ خیریه یا انجمن مردم‌نهادی بدون حضور و پشتیبانی حامیان و داوطلبان نمی‌تواند موفق شود. پس هرگز آن‌ها را فراموش نکنید و با تولید محتواهای مناسب به آن‌ها یاد‌آوری کنید که چقدر حضورشان برای شما مهم است و قدردان زحمات آن‌ها هستید. لزومی ندارد که برای این کار به سراغ نوشتن متن‌های پرتکلف و پیچیده بروید، تشکر با زبان ساده و لحن صمیمی می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما به همراه بیاورد.


سخن آخر

در طول این مقاله تلاش کردیم تا حد امکان برای بخش‌های مختلف، یک نمونه‌ی موفق را به‌عنوان مثال ارائه کنیم. طبیعی است که برخی از خیریه‌ها و انجمن‌ها را از قلم انداخته باشیم که شما می‌توانید در صورت شناخت، آن‌ها را به ما معرفی کنید.

یکی از اشتباهاتی که معمولا در این حوزه رخ می‌دهد، اشتباه گرفتن معنای تولید محتوا با شوآف یا خودنمایی است. از آنجایی که عموما مفهوم کار نیک در فرهنگ و سنت ما با گمنام بودن و پرهیز از ریا و خودنمایی تلفیق شده‌ است، شاید برخی هنوز برای ورود به عرصه‌ی تولید محتوا برای خیریه‌ها دچار تردید باشند. اما نکته‌ی مهم اینجاست که قرار نیست محتوا به عنوان عاملی برای بزرگ‌نمایی یا اغراق استفاده شود، بلکه تولید محتوای صادقانه و استاندارد، می‌تواند منجر به گسترش امور داوطلبانه و انسان‌دوستانه‌ شود.

تیم نویسش افتخار همراهی با انجمن‌های خیریه را در کارنامه‌ی خود دارد، در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به گسترش تفکر انسان‌دوستانه، همواره حامی موسسات خیریه و مردم‌نهاد خواهد بود. بنابراین اگر صاحب چنین مجموعه‌ای هستید، با نویسش تماس بگیرید تا در این مسیر همراه شما باشیم.

1 comment
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
چک لیست انتشار محتوا

چک لیست انتشار محتوا: وقتی همه چیز با نوشتن محتوا تمام نمی‌شود!

مطلب بعدی
دومین کنفرانس بازاریابی محتوایی

دومین کنفرانس بازاریابی محتوایی با حمایت نویسش، این‌بار آنلاین!

مطلب مرتبط