محتوای صوتی از نگاه آمار: دلایلی برای تولید پادکست در برنامه بازاریابی محتوا

تولید محتوا صوتی تولید پادکست

بازاریابان محتوایی، همواره به دنبال یافتن روش‌های تازه و راه‌های نو برای توسعه‌ی ارتباط با مخاطبین هستند. محتوای صوتی، نسبت به سایر شیوه‌های بازاریابی محتوایی عمر و نفوذ کمتری دارد، اما بنا به آمار و تحقیقات مختلفی که صورت گرفته است، کارکردهای کم‌نظیری را می‌تواند به همراه داشته باشد. پیش‌تر درباره‌ی دلایل اهمیت تولید محتواهای صوتی صحبت کردیم، حال می‌خواهیم شما را با بررسی دقیق‌تری که buzzsumo انجام داده است، با استفاده از داده‌های آماری نسبت به این مهم آشنا کنیم.


به دقت گوش کنید: اکنون زمان اضافه کردن پادکست، به استراتژی بازاریابی محتوا است. اگر می‌خواهید مخاطبان خود را درگیر نگه دارید، باید به گوش آن‌ها نیز درست به اندازه چشم‌هایشان اهمیت بدهید!

بر اساس پژوهش‌های موسسه تحقیقاتی ادیسون (Edison Research)، محبوبیت پادکست‌ها به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. «سهم گوش» در گوشی‌های تلفن همراه، بین رادیوهای سنتی و پادکست‌ها تقسیم شده است که در تصویر زیر پراکندگی آن‌را مشاهده می‌کنید.

اگرچه هنوز برای کنار گذاشتن محتوای متنی آماده نیستیم، اما تمایل قابل‌توجهی برای برقراری تعادل بین محتواهای نوشتاری و صوتی وجود دارد. به عبارت بهتر، نمی‌توان پادکست را جایگزینی برای محتوای متنی دانست، اما سرعت بالای نفوذ این نوع محتوا عامل مهمی‌ست که در تصمیم‌گیری برای تولید پادکست کمی بیشتر تعجیل کنیم!


چرا از محتوای صوتی در استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند یک بازاریاب را به تولید محتوای صوتی ترغیب کند.

در درجه اول، به نظر می‌رسد که با توجه به شکل رفتار کاربران در سال‌های اخیر، دیگر محتواهای رایج بصری و متنی، برای درگیر کردن مخاطب کافی نیستند. میزان به اشتراک‌گذاری محتوای متنی و بصری ۵۰ درصد کاهش یافته است. برای موفقیت در چنین فضایی، بازاریابان برای تحریک مخاطب باید به فراتر از محتواهای متنی فکر کنند.

به گزارش اکتیویت (Activate)، استفاده از پادکست در برنامه بازاریابی محتوایی، تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد. اغلب مردم، بعد از فایل‌های ویدئویی، استفاده از محتواهای صوتی را ترجیح می‌دهند. آمریکایی‌ها به طور متوسط روزی پنج ساعت برای فیلم و دو ساعت برای محتوای صوتی زمان صرف می‌کنند و البته، این آمار با سرعت زیادی در حال افزایش است.

همچنین، بررسی‌های اکتیویت نشان می‌دهد، مردم بیش از هفت ساعت در روز را صرف فعالیت‌های غیرتخصصی و غیر کاری می‌‎کنند. هر چه افراد زمان محدودتری داشته باشند، محتوای صوتی ارزشمندتر خواهند شد. چرا که استفاده از پادکست و آموزش‌های صوتی هنگام انجام کارهای روزانه، مانند پیاده‎‌روی، ورزش، کارهای خانه و غیره نیز امکان‌پذیر است.

هرچند استفاده وتمایل کاربران به محتوای تصویری (ویدئویی) بیشتر از سایر انواع محتوا است، اما به دلیل آنکه استفاده از محتوای ویدئویی، دو حس دیداری و شنیداری را درگیر می‌کند، موجب می‌شود که کاربر نتواند در هر زمان از آن استفاده کند. به عبارت بهتر، این مساله -یعنی درگیر کردن همزمان دو حس- به عنوان محدودیتی در استفاده از این نوع محتوا شناخته می‌شود.

در نقطه‌ی مقابل اما، محتوای صوتی این عارضه را شامل نیست: کاربر می‌تواند در زمان‌هایی که مشغول به کار دیگری‌ست مثل رانندگی، شستن ظرف‌ها و… از پادکست استفاده کند.


درآمد بیشتر با تولید پادکست و محتوای صوتی

درآمد تولید پادکست و محتوای صوتی

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تولید پادکست و به طور کلی محتوای صوتی، یکی از شیوه‌های نو در فضای آنلاین است که می‌تواند درآمد قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

تخمین زده می‌شود، محتواهای صوتی در آینده سود بسیار بیشتری نسبت به امروز داشته باشند. درآمد آگهی‌های پادکست‌های صوتی تا سه سال آینده دو برابر خواهد شد: از حدود ۲۳۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷، به کمتر از ۶۴۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱.

به عبارت بهتر، علاوه بر آنکه می‌توانید از تولید پادکست در پیش‌برد اهداف تجاری برند خود استفاده کنید، این فرصت نیز برای‌تان فراهم است که به آن به چشم یک کانال درآمدی جدید نیز نگاه کنید.


تاثیرگذاری بیشتر محتوای صوتی و پادکست

بر اساس پژوهش جدیدی که توسط IAB منتشر شد، تقریباً هفتاد درصد شنوندگان پادکست . محتوای صوتی علاقه‌مند به انجام تحقیقات بیشتر در ارتباط با تبلیغاتی که در پادکست مورد علاقه‌شان شنیده‌اند، بودند. این موضوع شامل پادکست‌های منتشر شده توسط بازاریابان، یا هرگونه تبلیغاتی است که در داخل متن پادکست قرار داده می‌شود.

به عبارت بهتر: تاثیرگذاری محتوای صوتی بر مخاطب به منظور ترغیب به خرید و یا انتخاب یک برند، به مراتب بیشتر از سایر انواع محتواست.

بر اساس همین تحقیق، تولید پادکست به دلیل انعطاف‌پذیری و کنترل‌پذیری آن برای شنوندگان، اهمیت بسیاری پیدا کرده است و نسبت به سایر انواع محتوا اولویت بیشتری را به آن اختصاص می‌دهند.


جمع بندی: چرا تولید محتوای صوتی انتخابی مهم و هوشمندانه است؟

به صورت فهرست‌وار، می‌توان دلایل زیر را فهرست کرد تا تولید پادکست را در اولویت کاری واحد بازاریابی خود قرار دهید:

  • برای بسیاری از افراد گوش کردن به پادکست هنگام رسیدگی به کارهای روزانه، بسیار ساده‌تر از مطالعه متن یا تماشای ویدئو است.
  • هر سال به تعداد بازاریابانی که از پادکست استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود.
  • بودجه اختصاص یافته برای تبلیغات صوتی سریع‌تر از همیشه رو به افزایش است.
  • پادکست‌ها راهی مؤثر برای ارائه اطلاعات درمورد یک محصول یا خدمات خاص هستند.
  • پادکست‌ها نوید افزایش درآمد بیشتر در آینده را می‌دهند.

ساخت پادکست
سفارش محتوای صوتی و پادکست در نویسش
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

وبینار«۱۰ اشتباه پُرتکرار در تولید محتوا»

مطلب بعدی
کرونا بازاریابی و ارتباطات

کرونا و پیامدهای آن: راهنمایی برای مدیریت بازاریابی و ارتباطات در شرایط بحرانی

مطلب مرتبط