تقویم محتوای اسفند ماه: بیدار شدن از خواب زمستانی و کاشت بذرهای محتوایی

تقویم محتوای اسفند

زمستان امسال با وجود کرونا، رکود اقتصادی، آلودگی هوا و خانه‌نشینی‌های طولانی‌مدت، برای بسیاری از کسب‌وکارها روزهایی کسالت‌بار و بدون فعالیت‌های محتوایی به همراه داشت. اما حالا و با نزدیک شدن روزهای بهاری، بهترین فرصت برای رهایی از خواب زمستانی محتوایی است. اگر می‌خواهید بهاری پر رونق داشته باشید، باید از همین حالا به فکر هرس کردن محتواهای قدیمی و کاشت بذرهای جدید باشید. در این پست به بهانه‌ی تقویم محتوای اسفند ماه، نگاهی مختصر خواهیم داشت به تکنیک بازپروری محتوایی که می‌تواند در آستانه‌ی سال جدید به کارتان بیاید. بعد از آن برخی از مناسبت‌های محتوایی آخرین روزهای سال را بررسی خواهیم کرد و برای هر کدام ایده‌های ناب تولید محتوا به شما پیشنهاد خواهیم داد.



برای باغبانی آماده شوید!

همانطور که در پست تقویم محتوای بهمن اشاره کردیم، محتوا یک موجود زنده است که در طول زمان حیات خود، از تولد تا مرگ، دوره‌های متفاوتی را طی می‌کند. اگر محتوا را شبیه به گیاهان در نظر بگیریم، اسفند بهترین فرصت برای رسیدگی و فراهم کردن شرایط رشد برای آن‌هاست. پس آماده شوید که به استقبال یک باغبانی تمام عیار برویم!


اول: خاک را زیر و رو کنید

پایان هر سال بهترین زمان برای بررسی عملکرد فرایند بازاریابی محتوایی، تحلیل داده‌های به دست‌آمده، کشف نقاط ضعف و قوت و ارزیابی کلی برای تعیین نقشه‌ی راه جدید است. پس برای موفقیت در سال آینده، نیاز دارید تا در ابتدا، سالی که پشت سر گذاشتید را کاملا شخم بزنید تا به یک جمع‌بندی کلی از آنچه که انجام داده‌اید و آنچه که نیاز است در ادامه انجام دهید، برسید.


دوم: زمین را تقویت کنید

تولید محتوا به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. بنابراین شاید در این روزهای پایانی سال، تیم محتوای شما حسابی خسته و خالی از نیرو باشد. شما باید به فکر تجدید قوای تیم‌تان باشید، چون همه می‌دانیم که در زمین بایر، حتی اگر بهترین بذرها را بکاریم و بیشترین مراقبت‌ها را هم به عمل بیاوریم، محصولی رشد نخواهد کرد. شما می‌توانید در این فرصت باقی مانده تا آغاز سال، افراد تازه‌نفس را وارد تیم کنید، ابزارها و دانش جدید و به‌روزتری رابه کار بگیرید، به سراغ استراتژی‌های تازه‌تری بروید و با تمام قوا برنامه‌ی جدید محتوایی خود را استارت بزنید.

مناسبت های اسفند برای تولید محتوا

سوم: شاخ و برگ‌های اضافه را بزنید

همیشه به خاطر داشته باشید که در تولید محتوا، کیفیت باید حرف اول را بزند و نه کمیت. انباشت محتواهای بد و بی‌کیفیت نه تنها به کمک شما نمی‌آید، بلکه در درازمدت می‌تواند به شما آسیب هم بزند. پس از کم کردن و حذف کردن نترسید، قیچی باغبانی را بردارید و محتواهای ناکوک و نامرغوب را از سبد محتوایی کسب‌وکارتان بیرون بیندازید تا فضا برای تولید و رشد محتواهای جدید باز شود.

به این نکته دقت کنید که جای محتواهای بد الزاما در سطل زباله نیست، ممکن است در این میان، از لا‌به‌لای این دورریختنی‌ها بتوانید جوانه‌هایی را پیدا کنید که پتانسیل بازپروری و تبدیل به یک محتوای تنومند را داشته باشند. پس برای بازنویسی و بازپروری و بازیافت محتواهای قدیمی خود حتما برنامه‌ریزی کنید و زمان کافی اختصاص دهید.


چهارم: بذرهای جدید بکارید

حالا که فضا و انرژی کافی برای شروعی دوباره را به دست آورده‌اید، برای این که بتوانید در سال جدید برداشت مناسبی داشته باشید، بهتر است که از همین حالا به فکر کاشت باشید. ایده‌‌های جدید را برای برنامه‌ی محتوایی خود کشف کنید و توسعه دهید. رقبای خود را بررسی کنید، طوفان‌های فکری با اعضای تیم به راه بیندازید، از جدیدترین منابع روز دنیا استفاده کنید و در زمین محتوایی خود بذرهای نو پرورش دهید.


ایده‌های خلاقانه برای تقویم محتوای اسفند

بر خلاف روزهای پررخوت زمستانی، تقویم اسفند مناسبت‌هایی مختلف و پرانرژی دارد، حس روزهای تقویم محتوای اسفند حالی شبیه به بازارهای نزدیک عید دارد که می‌توانید همه چیز در آن‌ها پیدا کنید. از مناسبت‌های معروفی مثل روز مهندس و روز پدر گرفته، تا روزهای عجیب و غریبی مثل روز چیپس سیب‌زمینی و روز سوپرماریو! بنابراین دست‌تان برای تولید محتواهای متنوع حسابی باز است و می‌توانید از ایده‌های نویسشی ما نیز استفاده کنید.


3 اسفند روز تک وظیفگی (Single Tasking)

تک وظیفگی در برابر مفهوم مالتی تسکینگ قرار می‌گیرد. به این معنا که شما تلاش کنید به جای انجام هم‌زمان چند کار مختلف، تنها بر روی یک تسک یا یک کار تمرکز کنید. شاید تک وظیفه بودن این روزها که مرز بین خانه و محل کار و مدرسه و دانشگاه از بین رفته، بیشتر از هر زمان دیگری برای‌مان دور از دسترس یا حتی خنده‌دار به نظر برسد! استادی که در حین تدریس آشپزی می‌کند، دانشجویی که وسط کلاس آنلاین مشغول گیم بازی کردن است یا کارمندی که در خانه هم‌زمان با تماشای فوتبال مشغول کار است.

مغز انسان اساسا برای انجام چند کار هم‌زمان ساخته نشده است و مالتی تسکینگ نه تنها سرعت انجام کار را بالا نمی‌برد، بلکه کیفیت کار را بسیار کاهش می‌دهد و منجر به فرسودگی شغلی و روانی افراد می‌شود. به بهانه‌ی این مناسبت از تقویم محتوای اسفند می‌توانید محتواهایی حول آسیب‌های انجام هم‌زمان کار، روش‌هایی برای بهبود شیوه‌ی انجام تسک‌ها و آموزش‌هایی برای بهبود قدرت تمرکز تولید کنید.

تولید محتوای مناسبتی اسفند

7 اسفند روز «دَم را غنیمت شمُر»

اگر فیلم انجمن شاعران مرده را دیده باشید، حتما جمله‌ی Carpe Diem را به خاطر می‌آورید. عبارتی لاتین که که فلسفه‌ی عظیمی را با خود حمل می‌کند. لذت از زمان حال و در لحظه زندگی کردن می‌تواند تنها اکسیر نجات ما از این دوران آخرالزمانی باشد. اما رها شدن از تمام استرس‌هایی که آینده‌ی نامعلوم و مبهم پیش رو به ما تحمیل می‌کند، نیاز به کسب مهارت و دانش خاص خود دارد.

اگر شما یا کسب‌وکارتان در حوزه‌های روانشناسی و توسعه‌ی فردی کار می‌کنید، این مناسبت جذاب تقویم محتوای اسفند، بهترین فرصت را برای تولید محتواهای ناب و کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد.


12 اسفند روز نجات و کمک به گربه‌ها

قرار دادن چنین مناسبتی در تقویم به این دلیل است که به گربه‌های خیابانی یا رها شده کمک شود و شرایط زندگی آن‌ها بهبود پیدا کند. این روز فرصت مناسبی است که از سازمان‌ها یا موسسه‌های مربوط به مراقبت از حیوانات، سرپرستی یک گربه را برعهده بگیرید، یا به صورت داوطلبانه در مداوا و نجات گربه‌های آسیب‌دیده کمک کنید. حتی می‌توان برای گربه‌های داخل پارک غذا برد و چند ساعتی را در معاشرت با این حیوانات دوست‌داشتنی، سپری کرد.

کسب‌وکارها یا انجمن‌های مربوط به حیوانات خانگی می‌توانند بهترین استفاده را از این مناسبت تقویم محتوای اسفند ماه داشته باشند، چه برای فرهنگ‌سازی و چه برای فروش محصولات یا خدمات خود.


22 اسفند روز بزرگداشت آلفرد هیچکاک

اگر اهل هنر و سینما باشید، حتما این استاد بلامنازع فیلم‌های معمایی و دلهره‌آور را می‌شناسید. داستان زندگی هیچکاک، مجموعه آثار او، مصاحبه‌های مختلفی که از زمان حیاتش به جا مانده و همینطور نقد و تفسیرهای فراوانی که به سبک او وارد است، می‌توانند منابعی ارزشمند برای تولید محتواهایی فرهنگی و هنری باشند. پس اگر کسب‌وکار شما به حوزه‌های هنری یا سرگرمی مربوط است، این روز را دریابید. می‌توانید فیلم‌های هیچکاک را معرفی و بهترین سکانس‌های آثارش را منتشر کنید و مخاطبان خود را لذت تماشای نبوغ این کارگردان بریتانیایی دعوت کنید.

روز بزرگداشت آلفرد هیچکاک

25 اسفند روز «هر آنچه که می‌دانید، اشتباه است»

این مناسبت از تقویم محتوای اسفند بدون شک یکی از عجیب‌ترین روزهایی است که می‌توانید در تقویم پیدا کنید. شاید در نگاه اول چنین جمله‌ای برای شما بی‌معنی به نظر برسد، چون به دانسته‌های خود مطمئن هستید. اما هدف از وجود چنین روزی، دقیقا همین است که چنین ایمان پوشالی و توخالی‌ای از میان برود. در جهان امروز که مرزهای علم و دانش و آگاهی با سرعتی فراتر از تصور ما در حال گسترش هستند، چیزی خطرناک‌تر از تعصب و پافشاری بر دانسته‌ها وجود ندارد.

شک و تردید نسب به آنچه که می‌دانیم، می‌تواند نیروی محرکی برای ما باشد تا با ناشناخته‌ها روبه‌رو شویم و برای بیشتر فهمیدن، بیشتر تلاش کنیم.

این روز فرصت مناسبی برای کسب‌وکارهای مرتبط با دانش و فناوری، فلسفه و علم است. می‌توانید برای تولید محتوا حول این مناسبت، به سراغ تاریخ علم بروید و از داستان‌هاس جذاب و شنیدنی آن کمک بگیرید.


در روزهای شلوغ اسفند، از سادگی لذت ببرید

خطر غرق شدن در انبوهی از کارهای تلنبارشده در اسفند، همه‌ی ما را تهدید می‌کند. مشغله‌ها و هیاهوی زیاد آخرین ماه سال، به اندازه کافی می‌تواند شما را سردرگم و ناراحت کند، چه برسد به این که بخواهید یک تنه به تولید محتوا هم مشغول باشید. نویسش مثل همیشه در تلاش است تا فرایند پیچیده‌ی تولید محتوا را برای کسب‌وکارها به سادگی آب خوردن تبدیل کند. بنابراین شما می‌توانید با چند کلیک، سفارش تولید محتوای خود را ثبت و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تولید پادکست

تولید پادکست چطور می‌تواند به رشد و توسعه‌ی برند شما کمک کند؟

مطلب بعدی
انقلاب پادکست‌ها و تولید پادکست

وبینار «انقلاب پادکست‌ها» به چه پرسش‌هایی پاسخ می‌دهد؟

مطلب مرتبط