وبینار «انقلاب پادکست‌ها» به چه پرسش‌هایی پاسخ می‌دهد؟

انقلاب پادکست‌ها و تولید پادکست

شاید شما هم اسم پادکست به گوشتان خورده باشد. تولید پادکست، داستانی یک‌روزه و دوروزه‌ای نیست و تاریخچه‌ی آن به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد اما در دو سال اخیر رشد بی‌نظیر پادکست‌ها به‌گونه‌ای بوده است که می‌توان گفت گویی «انقلاب پادکست‌ها» رخ‌داده است. با شیوع کرونا، نوع ارتباطی افراد تغییر کرد. بسیاری از کسب‌وکارها دورکار شدند و تمامی ارتباطات و جلسات از طریق ویدئوکال‌ها صورت گرفت. این باعث شد که رسانه‌ای که بجای چشم با گوش ارتباط مستقیم داشت، اقبال بیشتری برای رشد داشته باشد. 



در وبینار«انقلاب پادکست‌ها» چه موضوعاتی مطرح می‌شوند؟

درحالی‌که چشم‌ها روزانه زمان زیادی به اسکرین گوشی و لپ‌تاپ خیره بود، پادکست رسانه‌ای بود که دیگر نیازی نبود مخاطب به صفحه‌ای خیره شود بلکه می‌توانست موازی با استفاده از محتوای موردعلاقه خود به سایر کارهای خود بپردازد. همین موضوع موجب شد که در یک سال گذشته و تنها در آمریکا بیش از ۴۳ میلیون اپیزود پادکست تولید شود. جایگاه پادکست فارسی هم در این دو سال تغییرات چشم‌گیری داشته است. بر اساس گزارش ناملیک تا تابستان ۹۹ بیش از ۳ هزار پادکست فارسی تولید شده و همچنان نیز استقبال از پادکست رو به گسترش است. این رشد بی‌نظیر پادکست‌ها را به «انقلاب پادکست‌ها» تشبیه کردیم و نام وبینار را این‌گونه انتخاب کردیم. رشد پادکست‌ها به شکلی است که به نظر می‌رسد هرچه پیش می‌رویم به اهمیت تولید پادکست افزوده می‌شود.

در وبینار «انقلاب پادکست‌ها» سعی کردیم به پرسش‌های اساسی زیر پاسخ دهیم.

  • پادکست چیست؟
  • پادکست کجا منتشر می‌شود؟
  • اهمیت فید یا ‌RSS چیست؟
  • تفاوت مقاله صوتی و پادکست در چیست؟
  • چالش‌های ساخت پادکست چیست؟
  • نقش تولید پادکست برای کسب‌وکارها و چالش‌های آن‌ها چیست؟

آیا تولید پادکست برای کسب‌وکارهای تجاری هم مناسب است؟

با اینکه استقبال از پادکست‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود اما عدم آگاهی کسب‌وکارها از این موضوع و همین‌طور پیچیدگی‌های تولید پادکست سبب شده که کسب‌وکارهای کمی در تقویم محتوایی خود پادکست را هم جا دهند و همین سبب شده کسب‌وکارهایی که به این سمت رفته‌اند بتوانند تولید پادکست را به «مزیت رقابتی» خود تبدیل کنند. 

ضمن اینکه در مقاله‌ی فواید محتوای صوتی مفصل در مورد فواید تولید پادکست برای محصولات تجاری نوشته‌ایم، در وبینار انقلاب پادکست‌ها به مواردی گسترده‌تر اشاره کرده‌ایم که چرا باید «الان» به سمت تولید پادکست بروید وگرنه خیلی زود دیر می‌شود.

یکی از موارد بسیار مهمی که در این بخش از وبینار به آن اشاره شد این بود که پادکست می‌تواند خود به‌تنهایی یک رسانه مستقل برای شما باشد. برای مثال پادکست جعبه از منصور ضابطیان، خود رادیویی مستقل است که برند شخصی او را ترویج می‌کند. بخش‌هایی از این پادکست را می‌توانید در وبینار بشنوید.


آیا پادکست محتوایی زود بازده است؟

یکی از باورهای اشتباه رایجی که صاحبان کسب‌وکارها یا استراتژیست‌های محتوا در زمینه بازاریابی محتوا به‌طورکلی و به‌ویژه در تولید پادکست وجود دارد این است که با بازاریابی محتوایی به‌سرعت می‌توان به فروش و برندینگ دست پیدا کرد. 

درست است که بازاریابی محتوایی در این عصر بسیار کمک‌کننده است اما تنها عامل موفقیت نیست. از طرفی پادکست در بین محتواهای تولید شده از قدرت بیشتر و شتاب کمتری هم برخوردار است. یعنی با نظم و استمرار در تولید و پخش پادکست به‌مرور شما رسانه شخصی برند خود را خواهید داشت و می‌توانید حتی رسانه‌ای برای دیگر شرکت‌ها فراهم کنید اما باید مسیری آرام و مستمر را طی کنید.

در وبینار «انقلاب پادکست‌ها» پادکست غیرتجاری ده صبح را از این منظر مورد بررسی قراردادیم.


سفر مشتری چیست و پادکست چه کمکی به سفر مشتری شما می‌کند؟

در صورتی که از هزارتوی بازاریابی محتوا عبور کرده‌باشید حتما با اصلاح سفر مشتری آشنا شده‌اید. هر مشتری از پیش از آنکه از وجود شما آگاهی داشته باشد تا محصول شما را بخرد و به شما وفادار شود باید سفری را طی کند. شما رهبر این سفر هستید.

مراحل این سفر به‌این‌ترتیب است:

تولید پادکست و انقلاب پادکست ها

در هرکدام از این مراحل برای جذب و نگهداری مشتری به‌نوع خاصی از تولید محتوا نیاز داریم. جالب اینجاست که تولید پادکست در هر یک از این مراحل می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و حتی باتوجه‌به سناریویی که برای پادکست خود می‌نویسید می‌‌‌‌‌توانید از پادکست برای هدف قراردادن چند مرحله با هم استفاده کنید.


چه مخاطب‌هایی را برای پادکست هدف قرار دهیم؟

فوربس در کتاب «علم چرا» درباره انواع مشتری‌‌ها صحبت می‌کند و رفتار‌شناسی نسبتا کاملی را ارائه می‌دهد. طبق دسته‌بندی فوربس مشتری‌ها بر اساس نوع انگیزه‌ای که برای خرید محصول دارند به سه دسته اصلی و چندین دسته فرعی تقسیم می‌شوند:

تولید پادکست و انقلاب پادکست ها - مخاطب های پادکست

همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینید هر دسته زیرشاخه‌هایی دارد که بسته به اینکه کدام گروه را هدف محصول خود قرار می‌دهیم باید محتوای بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنیم. بهترین نوع مخاطب برای پادکست انگیزه تعاملی است اما این به این معنا نیست که دیگر مشتریان با انگیزه‌های متفاوت را نمی‌توان هدف قرار داد. 

در وبینار مفصل در مورد اینکه چه چیزی برای هر یک از این گروه‌ها مهم است و اگر مخاطب هدف ما بودند چه پادکستی باید برای آنها تولید کنیم صحبت شده است.


نویسش چه کمکی به تولید پادکست می‌کند؟

مهم‌ترین پرسشی که شما به‌عنوان تولیدکننده‌ی پادکست با آن روبه‌رو می‌شوید، چالش‌های تولید پادکست است. ساخت پادکست با تمام مزایا و رشدی که دارد، کار ساده‌ای نیست. با تعدد و تنوع پادکست‌هایی که وجود دارد کیفیت متوسط یا پایین پادکست می‌تواند آن را در شروع خود به پایان برساند. سناریوی قصه‌گو، کاربردی بودن، انتشار منظم و کیفیت ضبط مناسب کم‌ترین عواملی است که باید در ساخت پادکست به آن توجه داشت.

خوشبختانه نویسش در سرویس پادکست‌ساز خود توانسته جدا از اینکه این هزینه‌ها را به حداقل برساند، که کیفیت قابل قبولی برای پادکست‌ها فراهم کند. حتی این امکان را داریم که پادکست اختصاصی شما را طراحی و تهیه کنیم. پس اگر در فکر ساخت پادکست هستید همین الان از ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تقویم محتوای اسفند

تقویم محتوای اسفند ماه: بیدار شدن از خواب زمستانی و کاشت بذرهای محتوایی

مطلب بعدی
بدون دستور زبان، کلمات معنایی ندارند

چند کلام در باب دستور زبان: ۷ اصل دستور زبان فارسی

مطلب مرتبط