تبلیغ گوگل و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

تبلیغ-گوگل

تبلیغات آنلاین گوگل ادز یکی از موثرترین راه‌ها برای دستیابی به مشتریان جدید و رشد کسب‌وکار شماست. با این حال، قبل از شروع به کار، باید بدانید که چگونه به طور موثر از تبلیغ گوگل استفاده کنید تا بازده سرمایه خود را به حداکثر برسانید و از اشتباهات خودداری کنید.



تبلیغ گوگل چیست؟

گوگل ادوردز بستر تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل اداره می‌شود. گوگل ادوردز در سال 2000 راه‌اندازی شد و در طی روزهای اولیه، تبلیغ‌کنندگان برای تنظیم کمپین خود و مدیریت آن توسط گوگل مجبور به پرداخت هزینه‌ی ماهانه بودند.

 در سال 2013، این شرکت اعلام کرد که امکانات بیشتری را معرفی خواهد کرد تا تبلیغ‌کنندگان بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی خود را به روشی بهتر و کارآمد مدیریت کنند. این شبکه همچنین بزرگ‌ترین و پرکاربردترین شبکه‌ی تبلیغات آنلاین در جهان است و میلیون‌ها کسب‌وکار با استفاده از تبلیغ گوگل برای دستیابی به مشتریان جدید و رونق کسب‌و‌کار خود به تبلیغات اینترنتی می‌پردازند.

مزایای تبلیغ گوگل

گوگل ادوردز

با استفاده از گوگل ادوردز، کسب‌وکارها می‌توانند بودجه‌ی مورد نظر خود، مکان یا صفحات وبی را که در آن تبلیغ نمایش داده می‌شود ارزیابی و همچنین نتیجه یا تأثیر تبلیغات را مشاهده کنند. کاربران می‌توانند مبلغی را که می‌خواهند در استفاده از این سرویس سرمایه‌گذاری کنند انتخاب کنند، زیرا محدودیتی برای تبلیغ گوگل وجود ندارد.

تبلیغاتی که از خدمات گوگل ادز استفاده می‌کنند، می‌توانند کاربران خود را در دو شبکه‌ی اصلی، شبکه‌ی جستجو و شبکه‌‍‌ی نمایش، مورد هدف قرار دهند. شبکه‌ی جستجو به تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک اشاره دارد که در آن تبلیغ‌کنندگان کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را پیشنهاد می‌دهند و این فرصت را دارند که تبلیغات خود را به کاربرانی که این کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند، نشان دهند.

شبکه‌ی نمایش امکان درج تبلیغات بصری را برای تبلیغ‌دهندگان فراهم می‌کند. آن‌ها می‌توانند به سبک بنر در وب‌سایت‌هایی که بخشی از شبکه نمایش هستند به تبلیغ بپردازند.

 Google Display Network تقریباً به 90٪ از کاربران جهانی اینترنت دسترسی دارد و طیف وسیعی از مخاطبان بالقوه را به مخاطبان بالفعل تبدیل می‌کند.

اگرچه هر دو کمپین تبلیغاتی جستجو و نمایش از طریق گوگل ادز مدیریت می‌شوند، اصطلاح “Google Ads” معمولاً برای اشاره به شبکه جستجو استفاده می‌شود. بازاریابان‌ معمولاً شبکه‌ی نمایش را به نام خود معرفی می‌کنند.


تبلیغ گوگل و اصول آن

اگر شما صاحب کسب‌وکار هستید و می‌خواهید از ادوردز برای تبلیغات در وب استفاده کنید، ابتدا باید بدانید که این سرویس چگونه کار می‌کند. گوگل ادوردز مشهورترین روش بازاریابی پرداخت به ازای هر کلیک است که بر اساس برخی اصول که در ادامه به آن می‌پردازیم کار می‌کند:


استراتژی‌های پیشنهاد قیمت

تبلیغ‌کنندگانی که از گوگل ادوردز استفاده می‌کنند باید تبلیغات خود را در مزایده‌ها قرار دهند. برای قرار دادن تبلیغات خود در مزایده، بسته به هدف خود باید یک استراتژی پیشنهاد قیمت را انتخاب کنید.

تبلیغ گوگل و گوگل ادز

رتبه‌ی کیفیت

رتبه‌ی کیفیت، ارتباط و کیفیت تبلیغات شماست که گوگل اندازه‌گیری می‌کند تا ببیند آیا تبلیغ شما واقعاً برای مشتری مفید است یا نه. هرچه رتبه‌ی کیفیت بالاتر باشد، برای کسب‌وکار شما بهتر است. برخی از عواملی که این امتیاز به آن‌ها وابسته است شامل عملکرد حساب، ارتباط تبلیغات و CTR است.

بررسی رتبه کیفیت

هر کلمه‌ی کلیدی نمره‌ای بین 1 تا 10 کسب می‌کند، 1 کمترین و 10 بالاترین امتیاز است. روش‌های مختلفی برای بررسی نمره‌ی کیفیت شما وجود دارد و ساده‌ترین راه جستجو در برگه‌ی کلمات کلیدی است. شما می‌توانید به این ترتیب کیفیت کلمه‌ی کلیدی را تشخیص دهید:

ابتدا بر روی گزینه‌ی کمپین تبلیغاتی کلیک کنید. سپس، گزینه‌ی کلمات کلیدی را انتخاب کنید. کنار وضعیت کلمات کلیدی، یک حباب سفید وجود دارد. برای بررسی جزئیات رتبه کیفیت کلمه‌ی کلیدی، روی این حباب کلیک کنید.

در اینجا شما می‌توانید صفحه مورد نظر بازدیدکنندگان، ارتباط آگهی و نرخ CTR را همان‌طور که انتظار می‌رود بررسی کنید. روش دیگری نیز برای بررسی رتبه‌ی کیفیت وجود دارد و آن فعال کردن Qual است.


نحوه‌ی راه‌اندازی حساب گوگل ادز

قبل از شروع تبلیغ گوگل باید یک حساب گوگل ادز راه‌اندازی کنید. راه‌اندازی حساب جدید آسان است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

شما می‌توانید اکانت خود را با استفاده از یک اکانت فعلی در گوگل ایجاد کنید، یا می‌توانید یک حساب جدید ویژه برای استفاده در گوگل ادز بسازید. سپس باید برخی از نکات مربوط به موقعیت مکانی و زمانی خود را برای حساب خود تعیین و در نهایت شما باید جزئیات حساب را تنظیم کنید.


تبلیغ گوگل و نحوه‌ی استفاده از آن

 بهینه‌سازی ساختار

هنگامی که حساب گوگل ادز را در گوگل راه‌اندازی کردید، وقت آن است که چگونگی ساختار حساب گوگل ادز خود را بررسی کنید. یک ساختار منطقی می‌تواند تأثیر مهمی در چندین معیار مهم PPC مانند رتبه‌ی کیفیت داشته باشد. اطمینان از ساختار مناسب مزایای بسیاری دارد از جمله:

  • بازدیدها و کلیک‌های مرتبط‌تر
  • رتبه‌های کیفیت بالاتر (و در نتیجه هزینه‌ی کمتری برای هر کلیک)
  • آسان کردن حساب خود برای بهینه‌سازی و نگهداری

 درک کلمات کلیدی

اکنون که حساب گوگل ادز خود را تنظیم و ساختار آن را بررسی کرده‌اید، زمان آن فرا رسیده که عناصر اساسی ایجادکننده‌ی عملکرد گوگل ادز یعنی کلمات کلیدی را نیز بررسی کنید.

همان طور که از نام آن‌ها پیداست، کلمات کلیدی، عباراتی کلیدی هستند که کاربران هنگام جستجو آن‌ها را در گوگل وارد می‌کنند. تبلیغ گوگل این امکان را به تبلیغ‌دهندگان می‌دهد که کلمات کلیدی مرتبط با تجارت خود را پیشنهاد دهند تا تبلیغات آن‌ها هنگام ورود این کلمات کلیدی به کاربران نشان داده شود.

تبلیغ آنلاین

مهم‌ترین مزایای گوگل ادوردز

انعطاف‌پذیری

یکی از برترین مزایای استفاده از گوگل ادوردز انعطاف‌پذیری آن است که می‌تواند طبق نیاز تبلیغ‌کنندگان و کسب‌وکار متناسب با آن‌ها، تنظیم شود. این بستر امکان ایجاد تبلیغ برای یک منطقه، مخاطبان خاص و جستجوی کلمات کلیدی سفارشی را برای شما فراهم می‌کند.

این انعطاف‌پذیری در استراتژی‌های پیشنهاد قیمت نیز وجود دارد. بر اساس نیاز خود می‌توانید هزینه به ازای هر کلیک، هزینه به ازای هر خرید یا هزینه به ازای هر نمایش را انتخاب کنید.


 اندازه‌گیری و ارزیابی

روش‌های بازاریابی آنلاین مانند گوگل ادوردز برخلاف کانال‌های دیگر مانند تبلیغات مجله و تلویزیون بسیار قابل اندازه‌گیری است. در حقیقت، اندازه‌گیری حتی برای روش‌های بازاریابی و سئو و رسانه‌های اجتماعی امری دشوار است. زیرا به اندازه‌ی ادوردز شفاف نیستند. شما می‌توانید نتایج و روندها را در سطح دقیق‌تری اندازه‌گیری و ارزیابی کنید و مواردی را که ممکن است خوب کار نکنند تغییر دهید. با این سرویس می‌توانید میزان واقعی بازگشت سرمایه، فروش و تبدیل و آگاهی از برند را بسنجید.


سرعت

ادوردز به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک روش بازاریابی محبوب است. برخلاف سئو، که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا نتایج سودآوری را نشان دهد، ادوردز به شما کمک می‌کند تا سریعاً پس از قرار دادن تبلیغ نتیجه را ببینید. از آنجا که این روش بسیار سریع است، به راحتی می‌توان نتایج را کنترل و کلمات کلیدی را برای عملکرد آن‌ها را آزمایش کرد. اگر یک کلمه‌ی کلیدی خاص به خوبی کار نمی‌کند، می‌توانید آن را تغییر دهید یا فوراً حذف کنید.


بودجه‌ی قابل کنترل

یکی دیگر از مزایای استفاده از گوگل ادوردز این است که با استفاده از این روش می‌توانید بودجه‌ی خود را تنظیم کنید. هر زمان که بخواهید می‌توانید این بودجه را کاهش و یا افزایش دهید و همچنین بر اساس عملکرد روز گذشته می‌توانید بودجه را به صورت روزانه تنظیم کنید. این بدان معناست که کسب‌وکارهای کوچک یا محلی می‌توانند از این روش به صورت انعطاف‌پذیر و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد استفاده کنند.


مهم‌ترین معایب گوگل ادوردز

نداشتن کارایی برای کسب‌وکارهای سنتی

تبلیغ گوگل ممکن است یک روش عالی برای بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات برای بسیاری از شرکت‌ها باشد، اما برای همه‌ی‌ کسب‌وکارها مناسب نیست. نیازی نیست که مخاطبان هدف شما بتوانند مکان شما را به صورت آنلاین پیدا کنند زیرا حتی با وجود محبوبیت اینترنت، همه‌ی افراد به صورت آنلاین خرید نمی‌کنند. این بدان معنی است که ادوردز برای برخی از بازارها مناسب نیست.

تبلیغات آنلاین

رقابت سنگین با شرکت‌های بزرگ

اگرچه ادوردز می‌تواند راهی برای تبلیغ گوگل باشد، اما ممکن است کانال سختی برای رقابت با شرکت‌های بزرگ و ثروتمند باشد. برندهای بزرگ‌تر می‌توانند ماهانه هزاران دلار در یک کمپین تبلیغاتی سرمایه‌گذاری کنند و ممکن است قیمت بالاتری را ارائه دهند. این به این معنی است که اگر مقیاس کوچک یا شغلی تازه‌کار دارید، ممکن است رقابت با شرکت‌های شناخته‌شده بسیار چالش ‌برانگیز و گران باشد.


حذف در صورت عدم توانایی در پرداخت

 اگر قادر به پرداخت هزینه در گوگل ادوردز نیستید، بلافاصله حضور شما در آن حذف می‌شود. این یکی دیگر از معایب استفاده از این سیستم است، به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر که جریان نقدی مطلوبی ندارند و ممکن است گاهی در پرداخت‌ها عقب بمانند. در این حالت شاید تمرکز بر بهینه‌سازی سئو، بیشتر از تبلیغ در گوگل برای شما مفید باشد.

برای این که از سیر تا پیاز سئو را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم پست سئو را همانطور که واقعا هست بشناسید! را مطالعه کنید.


عدم دسترسی به داده‌های رقبا

تبلیغ گوگل داده‌ها یا اطلاعات عملکرد کسب‌وکار رقیب یا رقبا را فاش نمی‌کند و بنابراین هیچ راهی برای مقایسه‌ی داده‌ها با رقبا در هنگام استفاده از ادوردز وجود ندارد.


سخن پایانی

در این مطلب در مورد اصول تبلیغ گوگل و بهینه‌سازی ساختار و مسائل مربوط به استراتژی‌های پیشنهاد قیمت توضیحاتی را ارائه دادیم. شما با توجه به بودجه‌ای که برای تبلغ گوگل در نظر گرفته‌اید می‌توانید از خدمات ارزشمند آن استفاده کنید. ما در این مطلب در مورد راه‌اندازی اکانت گوگل ادز نیز صحبت کردیم تا استفاده از این سرویس برای شما آسان‌تر باشد. در صورتی که سوال یا پیشنهاد خاصی دارید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
کسب و کار اینترنتی

چرا تولید محتوا برای هر کسب و کار اینترنتی مهم است؟ 3 دلیلی که کمتر به آن اشاره می‌شود

مطلب بعدی
چطور بنویسیم

من چطور می‌نویسم؟ راهنمای خودمانی نویسندگی در نویسش (یا هرجایی دیگر!)

مطلب مرتبط