8 اشتباه در تولید پادکست که می‌تواند مخاطبان شما را ناامید کند

اشتباهات تولید پادکست

اگرچه تولید پادکست به نسبت ساخت یک فیلم یا سایر قالب‌های محتوایی، هزینه و موانع کمتری دارد اما این تصور که ساخت پادکست کاری کاملاً آسان است از متداول‌ترین اشتباهات تولید پادکست است که افراد دچار آن می‌شوند.

ساخت پادکست مانند همه‌ی محتواها نیاز به زمان و تلاش دارد تا محصولی تولید شود که ارزش درگیر شدن مخاطبان را داشته باشد. این موضوع بدان معناست که نکات و مواردی را بررسی و ارزیابی کنیم که سایر پادکست‌ها به آن‌ها توجهی نمی‌کنند. سپس، بر روی آن موارد متمرکز شویم و سعی کنیم آن‌ها را به بهترین نحو انجام دهیم.

درنهایت با اجتناب کردن از اشتباهات معمول سایر پادکست‌ها می‌توانید خود را برای رسیدن به موفقیت آماده کنید. البته روند کار ممکن است کمی طولانی باشد، اما بی‌شک شما می‌خواهید در ذهن مخاطبان فراتر از یک پادکست به نظر برسید. بنابراین، ما در این مقاله به رایج‌ترین اشتباهات تولید پادکست و نحوه‌ی مقابله با آن‌ها پرداخته‌ایم.



1- تولید پادکست بدون توجه به ادیت

زمانی که چند پادکست را بررسی کنید، به این نکته پی خواهید برد که متاسفانه درصد کمی از تولیدکنندگان پادکست‌ها زحمت ادیت و ویرایش را به خود داده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، این افراد به جای بریدن و حذف بخش‌های ضعیف و غیرجذاب، تمام محتوای صوتی خود را خام و بدون ادیت آپلود می‌کنند و انتظار دارند که توجه مخاطبان را به خود جلب کند. این مورد از فراگیرترین اشتباهات تولید پادکست است.

چنانچه قصد دارید پادکستی را تولید و منتشر کنید مراقب باشید مرتکب چنین اشتباهی نشوید. درواقع اگر بخش‌های نامناسب را ویرایش نکنید، بخش‌های خوب پادکست‌تان نیز نادیده گرفته خواهد شد. گویی شما دارید در یک میهمانی از میهمانان‌تان که همان مخاطبان‌تان هستند پذیرایی می‌کنید اما گوشت غذای‌تان خام و نپخته است. بی‌شک این موضوع تمام زحمات شما را هدر خواهد داد و میهمانان نه تنها لذت نمی‌برند بلکه باید تمام غذا و محتویاتش را دور بیندازید.

ویرایش یک محتوا برای برخی افراد کاری خسته‌­کننده و دشوار است، اما این موضوع دلیل قانع‌کننده‌ای برای بی‌توجهی به ادیت در تولید پادکست نیست. بی‌شک ارائه‌ی یک محصول جذاب و قابل‌توجه مستلزم صرف زمان و انرژی کافی است.


2- کیفیت صوتی بد

یکی از بهترین راه‌ها برای جلب نظر شنوندگان پادکست در میان رقبا، تولید و انتشار یک محتوای جذاب و عالی است. پایین بودن کیفیت صدای پادکست باعث می‌شود محتوای صوتی شما توجه خوانندگان را به خود جلب نکند و آن‌ها به سراغ سایر پادکست‌ها بروند. درواقع بخش عظیمی از تجربه‌ی مخاطبان، کیفیت صوتی پادکست است و این موضوع یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های این کار و از مرگبارترین اشتباهات تولید پادکست نیز محسوب می‌شود.

صدایی با کیفیت پایین می‌تواند ناشی از موارد زیادی مانند میکروفون ارزان قیمت، فضای ضبط نامناسب و یا ادیت نشدن پادکست باشد. بنابراین باید چند نکته را بخاطر بسپارید:

روش های تولید پادکست
  • یک میکروفون خوب تهیه کنید: میکروفون باکیفیت یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در تولید یک پادکست باکیفیت تاثیر بسزایی داشته باشد. لازم نیست برای خرید میکروفون هزینه‌های بالایی بپردازید، فقط کافیست بازار را به خوبی بررسی کنید و از باکیفیت بودن آن مطمئن شوید.
  • ایجاد استودیوی خانگی: اگر توانایی اجاره‌ی استودیو را ندارید، ناراحت نباشید زیرا شرایط بسیاری از تولیدکنندگان پادکست‌ها مانند شماست. برای حل این مشکل می‌توانید یک استودیوی خانگی بسازید. یک اتاق ساکت و آرام که مبلمان و اثاثیه‌ی زیادی دارد، فضای مناسبی برای این کار است. به یاد داشته باشید، خالی نبودن فضای ضبط محتوای صوتی باعث کاهش طنین و پژواک صدا خواهد شد.
  • ویرایش صوتی: بسیاری از تولیدکنندگان محتوای صوتی، پادکست‌ها را ضبط و بلافاصله منتشر می‌کنند. اگرچه این موضوع در دنیای تولید پادکست رایج است، اما بزرگ‌ترین اشتباه این است که مرحله‌ی ادیت نادیده گرفته می‌شود. اضافه کردن موسیقی‌های متناسب نیز می‌تواند مخاطبان را بیشتر درگیر و کمتر خسته کند.

3- استفاده نکردن از کال تو اکشن‌های درگیرکننده

اگر به دنبال تعامل بیشتر با مخاطب هستید، بی‌شک نباید به این مورد از اشتباهات تولید پادکست بی‌توجه باشید. همیشه باید در ابتدا و مقدمه پادکست، شنوندگان را دعوت کنید که تا انتهای برنامه با شما همراه باشند. درواقع، از ابتدا تا انتهای برنامه مخاطب را درگیر نگه دارید.

علاوه‌بر‌این، به مخاطبان‌تان یادآور شوید از هر پلتفرمی که استفاده می‌کنند در پادکست‌تان عضو شوند و مدام آن را مرور کنند. همچنین از آن‌ها بخواهید در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال و حمایت کنند.


4- نداشتن یک استراتژی بازاریابی

اگر می‌خواهید پادکستر شوید نیازی نیست که یک طراح گرافیک یا یک متخصص بازاریابی باشید. اما باید در این زمینه نکات و موارد کلیدی را بیاموزید. حتی اگر به تنهایی کار می‌کنید و تیمی ندارید که به شما کمک کنند، باید تبلیغات و بازاریابی را در اولویت قرار دهید.

وجود یک استراتژی بازاریابی جامع و کاربردی می‌تواند موفقیت پادکست‌های شما را تضمین کند. قبل از انتشار پادکست‌ها، باید پیرامون آن‌ها کمی هیاهوی تبلیغاتی ایجاد کنید. یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و در تمام شبکه‌های اجتماعی عضو شوید. سپس تاریخ افتتاحیه و آغاز به کارتان را اعلام و یادآوری کنید.

پس از راه‌اندازی و تولید پادکست باید تمام قسمت‌ها را تبلیغ کنید. درواقع برای تبدیل شدن شنوندگان به مخاطبان وفادار باید قسمت‌های جدید را مدام به آن‌ها یادآوری کنید تا ترغیب شوند محتواهای‌تان را پیگیری کنند.

چطور پادکست بسازیم

5- تعریف نکردن چشم‌انداز

اگرچه این موضوع به شدت عجیب و غیرمنطقی است، اما افراد زیادی وجود دارند که بدون تحقیقات صحیح و اصولی شروع به راه‌اندازی پادکست می‌کنند. شما باید از سبک‌ها، ترندها و رویکردهای کلی دنیای پادکست آگاه باشید. به این ترتیب می‌توانید درمورد چشم‌انداز و هدف کلی‌تان تصمیم مناسب‌تری بگیرید و در تله‌ی اشتباهات تولید پادکست گیر نیفتید.

علاوه‌براین، باید به طور منظم رقبا و سایر پادکست‌ها را بررسی کنید و از اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‌دهد آگاهی کافی داشته باشید. به عنوان مثال، فرض می‌کنیم شما تصمیم دارید یک پادکست درمورد تاریخچه موسیقی منتشر کنید. اما بعد از اینکه تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید شخصی قبل از شما این کار را انجام داده است. به این ترتیب باید سعی کنید پادکست‌تان متفاوت و قابل تشخیص باشد.

لازم به ذکر است، اگر نسبت به فضای کار و رقبای‌تان آگاهی نداشته باشد، بی‌شک حضور در تعاملات لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ی اجتماع پادکسترها را از دست خواهید داد.


6- استفاده از یوتیوب به عنوان هاست

در ابتدا اجازه دهید بگوییم هاست پادکست چیست. درواقع هاست پادکست یک سرویس اینترنتی است که فایل‌های mp3 را در آن بارگذاری می‌کنند. برخی از پادکسترها، فایل‌هایmp3 خود را به قالب ویدئو تبدیل کرده و در YouTube بارگذاری می‌کنند.

اما این ایده اشتباه است و YouTube بستر مناسبی برای استفاده از پادکست نیست. به عنوان مثال، این پلتفرم به کاربران اجازه نمی‌دهد اپیزودها را برای مشاهده‌ی آفلاین بارگیری کنند. علاوه‌براین، پادکست‌ها باید در قالب ویدئویی ارائه شوند و کاربر تلفن همراه برای گوش دادن به پادکست مجبور است پیش‌زمینه و صفحه‌نمایش دستگاه خود را در حین پخش فعال نگه دارد.

برای اجتناب از اشتباهات تولید پادکست شما باید شناخت کاملی نسبت به سرویس‌های میزبان پادکست داشته باشید. انکر به عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه‌ی پادکست شما داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم پست جامع انتشار پادکست در انکر را از دست ندهید.

بهترین هاست پادکست

7- عدم همکاری با سایر پادکست‌ها

چنانچه از وجود پادکست‌های دیگر آگاهی نداشته باشید و آن‌ها را بررسی نکنید، دیگر نمی‌توانید با هاست‌های آن‌ها همکاری داشته باشید. به این ترتیب ممکن است رشد مخاطبان‌تان متوقف شود.

شما این امکان را دارید که به روش‌های مختلف با پادکست‌های دیگر همکاری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید سایر میزبان‌ها را برای مصاحبه دعوت کنید و حتی می‌توانید شخصی را دعوت کنید تا میزبانی یک اپیزود کامل را بر عهده بگیرد.

به طور کلی مشارکت و همکاری در این زمینه، می‌تواند بسیار سودمند باشد. به این ترتیب قادر خواهید بود مخاطبان خود را افزایش دهید، ارتباطات موثری برقرار کنید و کیفیت محتوای خود را نیز ارتقا دهید. به یاد داشته باشید که سایر پادکست‌ها دشمن شما نیستند. تمرین و پیاده‌سازی این موضوع در موفقیت‌تان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.


8- منتشر کردن پادکست‌های ناهماهنگ

همه‌ی ما علاقمندیم مورد تایید و اعتماد مخاطبان‌مان قرار بگیریم. بنابراین، وجود یکپارچگی و هماهنگی بین تمام پادکست‌ها نکته‌ی کاملاً مهمی است.

شنوندگان همواره در انتظار پادکست‌های جدید هستند و این موضوع اصلی‌ترین دلیل مراجعه‌ی مداوم آن‌ها به شماست. بنابراین، باید موضوع پادکست‌ها هماهنگ و زمان انتشارشان منظم باشد تا شنوندگان بتوانند خود را با ریتم و برنامه‌ی شما هماهنگ کنند. اگر مخاطبان از شما ناامید شوند برای همیشه از مراجعه‌ی مجدد به شما و گوش دادن به پادکست‌هایتان دست خواهند کشید.

برای جلوگیری از بروز این اشتباهات تولید پادکست می‌توانید چند قسمت از پادکست‌ها را پیش از موعد انتشارشان، ضبط و آماده کنید. با برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی این روش می‌توانید یکپارچگی موضوعات و منظم بودن زمان انتشار پادکست‌ها را به طور مداوم بررسی کرده و کنترل اوضاع را به دست بگیرید. به این ترتیب مخاطبان وفادار خود را حفظ خواهید کرد.


9- استفاده از نام‌های مبهم و پیچیده

یکی از متداول‌ترین اشتباهات تولید پادکست انتخاب یک نام نامناسب، تکراری یا بیش از حد نامفهوم و ناخوانا است. گاهی اوقات نام‌گذاری پادکست می‌تواند امری مشکل و زمان‌بر باشد، به خصوص این که ممکن است نام‌های مناسب و یا موردنظرتان، توسط افرادی که قبل از شما در این حوزه شروع به کار کرده‌اند، استفاده شده باشد. در هر صورت شما باید همیشه یک اسم توصیفی را در اولویت نام‌گذاری پادکست خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید نام پادکست شما نباید از نظر مخاطب پیچیده، مبهم و غیرقابل فهم باشد. زمانی که شنوندگان بالقوه در حال جستجوی در یکی از دایرکتوری‌های پادکست مانند iTunes باشند، چنانچه اسم پادکست شما جذاب و معنادار باشد، احتمال اینکه آن‌ها روی لینک‌تان کلیک کنند افزایش خواهد یافت.

در کنار توجه به نام پادکست، همیشه بهتر است یک پاراگراف توصیفی نیز در برجسته‌ترین قسمت سایت‌تان قرار دهید.


سخن آخر

این روزها میزان اقبال عمومی نسبت به تولید پادکست افزایش معناداری داشته و به این معناست که شما می‌توانید از این فرمت محتوایی نهایت استفاده را ببرید. البته رقبای بسیار زیاد و قدرتمندی نیز وجود دارند که تنها با انجام حرکات هوشمندانه و از پیش‌فکر شده و اجتناب از اشتباهات تولید پادکست می‌توانید از رقبای سرسخت خود متمایز شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
conversion path

Conversion Path | مسیر تبدیل

مطلب بعدی
content

Content | محتوا

مطلب مرتبط