تولید پادکست چطور می‌تواند به رشد و توسعه‌ی برند شما کمک کند؟

تولید پادکست

اصطلاح پادکست برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط بن همرسلی، ستون­‌نویس روزنامه گاردین و روزنامه­‌نگار BBC پیشنهاد شد و از همان زمان تا امروز، از جانب شنوندگان با استقبال فوق‌العاده‌‌ای روبه­‌رو شده است. درواقع با توجه به روی ­آوردن مخاطبان به استفاده از محتوای صوتی، اکنون مردم سراسر جهان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی، به فایل‌های صوتی دیجیتال دسترسی داشته باشند و به محتواهای مختلف گوش دهند. این روزها پادکست از محبوبیت بسیاری برخوردار است، به طوری­ که مطابق آمار، مخاطبان حرفه‌ای پادکست در هفته به طور میانگین 6 ساعت و 37 دقیقه را به شنیدن پادکست می‌گذرانند! به این ترتیب می‌توانیم محتوای صوتی و به ویژه پادکست را به عنوان یکی از ابزارهای موثر در استراتژی بازاریابی محتوایی به حساب بیاوریم. در این پست به تاثیر پادکست در برندسازی خواهیم پرداخت.



مزایای تولید پادکست در برندسازی

فرقی ندارد که می‌خواهید برای کسب‌وکارتان برندسازی کنید یا به فکر پایه‌ریزی یک برند شخصی برای خودتان هستید. مهم این است که بتوانید در بازار پرهیاهو و مملو از نام‌های پرآوازه، صدای خود را به گوش مخاطبانتان برسانید. محتوای صوتی و پادکست می‌توانند در این مسیر برای شما تبدیل به یک برگ برنده‌ی حیاتی شوند که بسیاری از رقبای شما تا به حال از آن استفاده نکرده‌اند.

تاثیر پادکست در برندسازی

نمایش تخصص و حرفه‌ای بودن برند

زمانی که یک برند تجاری در آغاز کار تصمیم می‌گیرد تبلیغات و اقداماتی را برای معرفی خود انجام دهد، یکی از موثرترین روش‌ها، تولید و انتشار پادکست است. به این ترتیب برند شما با تولید پادکست و محتوای صوتی این فرصت را خواهد داشت که درمورد موضوعات جذاب و چالش‌­برانگیز بحث کند و پیام‌های مهم برند را به طور مستقیم و موثر به گوش مخاطبان برساند. به این ترتیب از طریق به نمایش گذاشتن متخصصین و رهبران­ برند، اعتباری بی‌نظیر برای برند خود کسب کنید.


ارزش‌آفرینی و ایجاد فرصت‌های جدید

به عنوان یک برند تجاری می‌توانید نهایت بهره را از به‌کارگیری پادکست‌ها ببرید و فرصت‌هایی را برای برندتان ایجاد کنید. به عنوان مثال با استفاده از متن پادکست یا محتوای صوتی و انتشار در سایت یا بلاگ، برند شما می‌تواند از مزایای سئو نیز بهره‌­مند شود یا چنانچه بخش‌هایی از پادکست را قبل از بارگذاری در پلتفرم‌های ویدئویی مانند YouTube ویرایش یا ادیت کنید، مخاطبان­تان می‌توانند در قالب کلیپ‌های کوتاه و جذاب به آن‌ها گوش دهند.

علاوه­‌بر­این، پادکست‌ها می‌توانند به رسانه‌های اجتماعی شما ارزش ببخشند. برای پادکست‌ها و محتواهای صوتی قدرتمند و تاثیرگذار می‌توان تصاویری نیز درنظر گرفت. می‌توانید بخش‌های خاص‌تر را به شکل ویژه‌تری به تصویر بکشید. پس از انتشار پادکست‌ها در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید با مخاطبان­تان جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنید و میزان رضایتمندی آن‌ها را بسنجید.

در واقع شما می‌توانید یک محتوای صوتی یا پادکست را به چندین فرم محتوایی تبدیل و متناسب با هر یک از رسانه‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم پست محتوای صوتی، یک تیر و نُه نشان را از دست ندهید.


فضایی برای همکاری و رقابت

چنانچه در کنار سایر کسب‌­و­کارها و برندها شما نیز به تولید پادکست بپردازید و به آن اهمیت دهید، همیشه عضوی از یک اجتماع واحد به نظر خواهید رسید. اگر در هر زمینه‌‌ای رقبا و یا همکارانی نداشته باشید و به تنهایی مشغول فعالیتی باشید، یک روند فرسایشی را طی خواهید کرد. به این ترتیب نه تنها هیچ­‌کس شما را نمی‌بیند و نمی‌شنود، بلکه با گذشت زمان از یادها خواهید رفت. بنابراین در کنار سایر برندها قرار بگیرید تا پادکست‌های­تان مورد توجه افراد بیشتری واقع شود. درواقع همکاری و حتی رقابت در انتشار پادکست می‌تواند میزان موفقیت برندتان را افزایش دهد.


افزایش زمان تماس با مخاطبان

این یک حقیقت ناخوشایند است که افراد، علاقه و تمرکز کافی برای خواندن متون مکتوب را ندارند. مطابق آمار بافر، 55% از مخاطبان وبلاگ شما، تنها 15 ثانیه یا کمتر برای مرور یک پست وبلاگ زمان صرف می‌کنند! با افزایش میزان محتواهای ویدیویی و صوتی، این آمار احتمالا در سال‌های اخیر کمتر هم شده است. بنابراین شما باید به فکر چاره‌ای باشید که بتوانید مخاطبان را در مدت‌زمان بیشتری با خود درگیر کنید.

تولید پادکست و محتوای صوتی این فرصت را در اختیار شما می‌گذارد. انتشار پادکست‌های جالب و مفید می‌تواند افراد را ترغیب کند که زمان بیشتری را به شما اختصاص دهند، پس شانس برند شما برای حک شدن در ذهن مخاطب بیشتر می‌شود. چون می‌توانید برای دقایق متوالی، در خانه، محل کار و در هدفون‌های مخاطبان پخش شوید.


تمام آنچه برای راه‌اندازی پادکست نیاز دارید

تا اینجا از مزایای تولید پادکست برای رشد و توسعه‌ی برند صحبت کردیم. اما بسیار مهم است که خشت اول پادکست خود را درست و محکم قرار دهید تا در آینده با سازه‌ای کج و ناهمگون روبه‌رو نشوید. پس در ادامه به مهم‌ترین اقداماتی می‌پردازیم که برای راه‌اندازی پادکست باید آن‌ها را انجام دهید.


تعیین رویکرد و مخاطب هدف

تولید پادکست هم مثل تمام کارهای مختلف، به یک نقشه مشخص نیاز دارید تا بتوانید مطابق با آن حرکت کنید و به اهداف بازاریابی خود برسید. شما باید درمورد اهداف و رویکردهای پادکست‌­تان تصمیم­‌گیری کنید و بدانید به دنبال چه دستاوردهایی برای برندتان هستید. آیا می‌خواهید مخاطبان خود را سرگرم کنید؟ آیا می‌خواهید اطلاعات مهمی را ارائه دهید؟ یا شاید می‌خواهید مشتریان بیشتری برای خود جذب کنید؟ این مهم است که در ابتدای کار یک استراتژی داشته باشید و متناسب با مخاطبان هدفی که در نظر دارید، پرسونای پادکست خود را تعریف کنید.


انتخاب بهترین فرم و قالب پادکست

با مشخص شدن رویکرد و مخاطب هدف، حالا باید درمورد قالب اصلی پادکست­‌تان تصمیم­‌گیری کنید. به عنوان مثال، پادکست‌ها می‌توانند قالب مصاحبه‌‌ای و گفتگویی داشته باشند. یا ممکن است به فرم‌های روایت‌گرانه علاقه‌مند باشید، پس می‌توانید از افرادی که در صنعت‌­تان کارهای جالب توجهی انجام می‌دهند، داستان‌هایی را به اشتراک بگذارید. قالب انتخابی شما کاملاً به اولویت‌ها و اهداف­تان بستگی دارد و باید در خدمت استراتژی و هویت برند شما باشد. در ادامه به دو نمونه از قالب‌های پادکست اشاره می‌کنیم:

  • پادکست‌های انفرادی: اگرچه انجام روش‌های انفرادی به لحاظ فنی کار نسبتاً آسانی است، اما پیاده‌­سازی این روش اغلب می‌تواند دشوارتر از حد تصور شما باشد. به عنوان مثال، تامین متن پادکست می‌تواند به یک دردسر تمام‌عیار برای شما تبدیل شود و شما را مجبور کند تا به فکر استخدام یک نویسنده برای پادکست‌تان بیفتید.
  • پادکست مصاحبه‌­ای: ضبط این قالب محتوایی نه تنها آسان است، بلکه برندهای تجاری می‌توانند برای ضبط و تولید پادکست‌ها با دعوت از نام‌های بزرگ، توجه شنوندگان را به خود جلب کنند. شما می‌توانید از میهمانان‌تان بخواهید پادکست را در شبکه‌های اجتماعی با طرفداران­شان به اشتراک بگذارند. این موضوع به طور طبیعی منجر به آگاهی از نام برند خواهد شد و به افزایش مخاطبان و شنوندگان کمک خواهد کرد. اما روی دیگر سکه این است که شما باید ارتباطات کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین میهمانان را به پادکست خود دعوت کنید.

انتخاب مضمون و داشتن ایده‌های جدید

شما در این مرحله باید مشخص کنید که می‌خواهید در مورد چه چیزی صحبت کنید! آیا می‌خواهید راهنمایی برای مشتریان خود تولید کنید یا تصمیم دارید به سراغ محتواهای آموزشی بروید؟ داشتن یک تقویم محتوایی و برنامه‌ریزی مشخص در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. علاوه بر آن با تحلیل رقبای خود هم می‌توانید به این پی ببرید که مخاطبان بیشتر به دنبال چه محتواهایی هستند.

درست است که هنوز تولید پادکست در میان کسب‌وکارها یا متخصصین رواج چندان زیادی ندارد، اما این گزاره به این معنا نیست که شما می‌توانید با تولید یک پادکست متوسط، مخاطبان خود را راضی نگه دارید. رقبای بسیار حرفه‌ای و کارآمدی در حیطه‌ی پادکست وجود دارند. اگر ایده‌ی جدید و متفاوتی نداشته باشید، همیشه در سایه‌ی این رقبا باقی خواهید ماند.

شما باید به سراغ ایده‌‌‎های نو بروید. چه در فرم و چه در محتوا. ایده‌هایی که بتوانند شما را از سایرین متمایز و آوازه‌ی پادکست‌تان را تا دوردست‌ها منتقل کنند.

پادکست ساز نویسش

تامین منابع مالی و سخت‌افزاری

تولید پادکست کار ساده‌ای نیست، به زیرساخت‌هایی مثل استودیوی حرفه‌ای، تجهیزات ضبط، نرم‌افزارهای ادیت، نویسنده‌های حرفه‌ای و گوینده‌های مسلط و خوش‌صدا نیاز دارد. بنابراین تولید محتوای صوتی می‌تواند منابع مالی و انسانی زیادی را به خود صرف کند.

اما این موضوع نباید به یک محدودیت و مانع برای شما تبدیل شود. اکثر تولیدکننده‌های پادکست برای حل این مشکل، از 2 راه استفاده می‌کنند:

  • جذب اسپانسر و تبلیغات
  • برون‌سپاری تولید پادکست

برخی از محبوب‌ترین پادکست‌های جهان با جذب اسپانسر به عنوان حامی مالی و پخش تبلیغات مربوط به خدمات و محصولات آن‌ها منابع لازم مالی لازم را دریافت می‌کنند و علاوه بر آن، درآمد مناسبی هم کسب می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشید که اسپانسرها کمتر به پادکست‌های تازه‌کار اعتماد می‌کنند و ممکن است تا مدت زمان زیادی بعد از راه‌اندازی پادکست خود نتوانید اسپانسر یا تبلیغات جذب کنید.

مناسب‌ترین راه در آغاز این مسیر، به ویژه برای کسب‌وکارها این است که تولید پادکست خود را برون‌سپاری کنند. برون‌سپاری به طرز چشمگیری، هزینه‌های تولید پادکست را کاهش خواهد داد.

شما می‌توانید بخش‌های مختلف را برون‌سپاری کنید، مثلا متن و ایده‌پردازی را خودتان انجام دهید و فقط خوانش پادکست را به یک گوینده بسپارید.

اما از آنجایی که برای تولید یک پادکست موفق نیاز دارید تا از یک استراتژی کامل استفاده کنید و تمام اجزاء این فرایند را به صورت یکپارچه و پیوسته جلو ببرید، این که هر بخش از تولید پادکست خود را به یک نفر بسپارید در نهایت منجر به یک خروجی از هم‌گسیخته خواهد شد.

نویسش با بسته‌های پادکست‌ساز خود، این مشکل را از سر راه شما برمی‌دارد و از نقطه‌ی صفر تولید پادکست، یعنی تدوین استراتژی تا آخرین مرحله یعنی توزیع و انتشار پادکست را خود بر عهده می‌گیرد تا جای هیچ نگرانی و دغدغه‌ای برای شما باقی نماند.


مشخص کردن جزئیات

تا اینجای کار قدم‌های بزرگ را برداشته‌اید و کلیات کار را جلو برده‌اید. اکنون نوبت پرداختن به جزئیاتی است که شاید در نگاه اول برایتان بی‌اهمیت باشند، اما می‌توانند نقش نمک و ادویه‌ی پادکست شما را بازی کنند. اگر می‌خواهید تاثیر پادکست در برندسازی شما کاملا ملموس باشد، طبیعی است که باید به تمام جوانب دقت کنید، چون هیچ کسی یک غذای بی‌مزه و بی‌رنگ و لعاب را دوست ندارد!

  • یک نام جذاب و گیرا برای پادکست خود انتخاب کنید.
  • تعداد اپیزودها را مشخص کنید و یک برنامه‌ریزی زمانی برای تولید و انتشار بنویسید.
  • به فکر تولید محتواهای گرافیکی نظیر لوگو، تصویر کاور و مواردی از این دست باشید.
  • با استفاده از شبکه‌های اجتماعی‌­تان، مخاطبان خود را از راه­‌اندازی پادکست‌تان آگاه کنید. اگر طرفداران و دنبال­‌کنندگان زیادی دارید، از این موضوع به نفع خود سود ببرید و از آن‌ها بخواهید شما را معرفی کنند.
  • بهترین بسترها را برای انتشار پادکست انتخاب کنید.
  • یک امضای صوتی برای پادکست‌تان خلق و از آن در تمامی اپیزودها استفاده کنید.

کلنگ اول

حالا نوبت آن رسیده که آستین‌ها را بالا بزنید و از فاز تئوری، به حیطه‌ی عمل پا بگذارید و اپیزود صفر خود را تولید کنید. شاید به نظرتان هنوز هزاران کار باقی مانده باشد و احساس کنید آمادگی کامل را برای تولید ندارید. اما این را بدانید که هر چقدر بین حرف و عمل شما فاصله‌ی بیشتری بیفتد، تولید پادکست برای‌تان ترسناک‌تر خواهد شد و شاید هرگز نتوانید به جمع پادکسترها اضافه شوید.

پس با خیال راحت به سراغ تولید اپیزود صفر بروید و یادتان باشد که قرار نیست هیچ نسخه‌ی اولی در جهان، بهترینِ خود باشد.


پادکست‌ساز نویسش، راه‌حلی برای کسب‌وکارهای پردغدغه

مدیریت و هدایت یک کسب‌وکار به اندازه‌ی کافی کاری سخت و پر از مشغله است، پس شاید برای شما هیچ انرژی یا فرصتی باقی نگذارد که بخواهید به فکر تولید پادکست باشید، اما اگر نمی‌توانید به روی تاثیر پادکست در برندسازی چشم ببندید، نویسش مثل همیشه در کنار شماست تا بتوانید کارهای سخت و طاقت‌فرسا را به راحتی آبِ خوردن انجام دهید.

بسته‌های پادکست‌ساز ما از صفر تا صد تولید و انتشار پادکست را برای شما انجام می‌دهند تا بتوانید به راحتی صدای برند خود را به گوش مخاطبان‌تان برسانید.

1 comment
  1. ممنون که اطلاعات مفید و به روز ارائه میدین. پادکست میتونه به محبوبیت برند و وفاداری مشتریان خیلی کمک کنه اگر درست استفاده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تخصص محتوایی

نیم‌رخ جذابِ محتوایت را پیدا کن!

مطلب بعدی
تقویم محتوای اسفند

تقویم محتوای اسفند ماه: بیدار شدن از خواب زمستانی و کاشت بذرهای محتوایی

مطلب مرتبط