بازاریابی محتوا با انتشار محتوا پایان نمی‌یابد: اندازه گیری بازده محتوای بلاگ

اندازه گیری بازده محتوای بلاگ و نرخ موفقیت محتوا

چه کسب‌وکار B2B داشته باشید و چه B2C‌، بازاریابی محتوایی به علت هزینه‌ی کمتر و بازده بیشتر نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، این روزها به جزء جدا نشدنی بازاریابی چه سنتی و چه دیجیتال شما تبدیل شده است. اما اگر به طور منظم بازده محتواهای خود را بررسی نکنید هرگز متوجه نمی‌شوید آیا مسیر درستی را پیش گرفته‌اید یا خیر. به عبارت دیگر، بدون اندازه‌گیری بازده محتوا، کار بازاریابی محتوایی شما ناقص است. پیش از این اندازه گیری موفقیت محتوا بر اساس حدس و گمان بود و نتیجه‌ی قابل اتکایی نداشت اما این روز‌ها به لطف ابزارها رو روش‌های مختلف بازده بازاریابی محتوا را به سادگی می‌توان اندازه گرفت.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم با بررسی مسائل و نکات مهم در رابطه با اندازه گیری بازده بازاریابی محتوا شما را در امر افزایش ترافیک سایت‌تان یاری دهیم. پس با ما همراه شوید.



بازاریابی محتوا با انتشار محتوا پایان نمی‌یابد

کل مقصود از بازاریابی این است که کسب‌وکار را در رسیدن به اهداف خود یاری کنیم. محتوایی که بازده و میزان موفقیت آن اندازه گیری نشود، مشخص نیست چه میزان به کسب‌وکار ما کمک می‌کند و تولید محتوا بدون توجه به هدف، از بین بردن سرمایه، زمان و انرژیست.

با اندازه‌گیری دقیق موفقیت هر پست، می‌توانید تشخیص دهید مخاطب شما از چه محتوایی استقبال می‌کند و چه چیزی بیشتر برای او مهم است. این حرکت باعث می شود که محتوای مناسب‌تر برای مشتری خود تولید کنید و و ارزش صفحه‌ی خود را برای مشتری بالاتر ببرید. در نتیجه مشتری به شما راحت‌تر اعتماد میکند و گزینه‌ی اول او برای خرید خواهید بود.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که عموما در بازاریابی محتوا رخ می‌دهد، بی‌توجهی به مرحله‌ی انتشار محتوا و بعد از آن است. تولید محتوا آن چیزی است که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند. برای همین بیشتر توجه، زمان، انرژی و هزینه‌ی یک تیم محتوایی عموما به این بخش از ماجرا اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که مرحله‌ی انتشار محتوا از قلم می‌افتد. با کمک چک لیست انتشار محتوا می‌توانید از کیفیت انجام این مرحله اطمینان حاصل کنید و تمام تمرکز خود را روی بررسی کیفیت تولید محتوا بگذارید.

توصیه همیشگی ما این بوده که در کنار جمع آوری اطلاعات خاص و انتشار آن‌ها در صفحه خود، به جایگاه وبلاگتان نیز توجه کنید و عملکرد آن را دائما زیر نظر بگیرید. شاید در ابتدا، اندازه گیری موفقیت بازاریابی محتوا کاری سخت و طاقت‌فرسا به نظر بیاید، اما باید بدانید ابزارهای بسیار خوبی وجود دارند که در این مسیر شما را یاری خواهند کرد. همچنین، اگر قبل از شروع بررسی و نظارت بر پست‌های وب‌سایت، هدفی داشته باشید و بدانید باید به دنبال چه چیزهایی بگردید، چنین مسئله‌ای برای شما بسیار آسان خواهد شد.


محتوای وبلاگ و تنظیم آن بر اساس عملکرد پست‌ها

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید، اندازه گیری بازاریابی محتوا می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم‌ها را در رابطه با محتوای نشر داده شده در وبلاگ خود بگیرید. برای مثال، پس از چنین ارزیابی‌هایی متوجه خواهید شد که نگه‌داشتن پست‌هایی که عملکرد و هیچ مزیت استراتژیکی خاصی ندارند، بیهوده بوده و روش درستی نیست. همچنین، درخواهید یافت که باید پست‌های قدیمی را از صفحه خود پاک کنید. موارد دیگری که با حذف یا تصحیح آن‌ها نتایج بهتری را هنگام بررسی عملکرد وب‌سایت خود مشاهده خواهید کرد، در قسمت زیر موارد مهمی را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

  • اخبار و رویدادهای گذشته

 اگر مدت‌ها از زمان وقوع یک واقعه و مطالب مربوط به آن می‌گذرد؛ همچنین، با رویدادهای اخیر ارتباطی ندارد، آن را پاک کنید.

  • پست‌هایی باکیفیت پایین

 هر وب‌سایتی پست‌های بی‌کیفیتی در میان مطالب خود خواهد داشت. توصیه اکید ما حذف چنین مواردی است.

  • Cannibalization

 یکی از تکنیک‌های قدیمی سئو همین Cannibalization است که بیان می‌کند، اگر برای یک کلمه‌کلیدی هدف، چندین صفحه ایجاد کنیم در رتبه‌های بالاتری از سرچ گوگل قرار می‌گیریم. در حالی که این‌طور نیست؛ بنابراین، اگر به انتشار چنین مواردی پرداخته‌اید، این پست‌ها را حذف نمایید.


برای خیلی‌ها حذف کردن یا پاک کردن نوشته‌هایشان سخت است. اما باید بدانید که اگر این نوشته‌ها را نکُشید، روزی آن‌ها کسب‌وکار شما را می‌کُشند.

نرخ بازدید و نرخ موفقیت پست

دشواری حذف پست‌ها

با این‌که حذف بسیاری از پست‌های ضعیف می‌تواند در زمان اندازه گیری بازده محتوا به نتایج بهتری را پدید آورد، اما عده‌ای به دلیل وقت زیادی که صرف تولید محتوا کرده‌اند، پاک‌کردن آن‌ها را امری دشوار و ناخوشایند تلقی می‌کنند. ما برای این افراد نیز ایده‌هایی داریم تا بتوانند ترافیک وبلاگ خود را افزایش دهند.

  • انتشار دوباره پست‌ها

 اگر پستی در وبلاگتان وجود دارد که احساس می‌کنید محتوای آن ارزشمند است، دوباره آن را در شبکه‌های اجتماعی خود نشر دهید. اگر با این روش ترافیک سایت افزایش یافت، می‌توان فهمید عملکرد هوشمندانه‌ای داشته‌اید.

  • پست را به روز کنید

 اگر ایده متنی که در وبلاگتان نشر داده‌اید عالی است؛ پیشنهاد می‌کنیم، آن را با معیارهای جدید به‌روزرسانی نمایید.


فاکتورهای مهم در ارزیابی عملکرد وبلاگ

ترافیک فقط یکی از معیارهایی است که باید برای سنجش عملکرد وبلاگ خود پیگیری کنید. در اندازه گیری موفقیت یک محتوا موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که لازم است آن‌ها را در نظر بگیرید. زیرا اگر تنها میزان ترافیکی که پست‌های شما ایجاد می‌کنند را ملاک قرار دهید، قطعا به اهداف خود از طراحی وب‌سایت درست پیدا نخواهید کرد.

 برای این‌که بیشتر متوجه منظور ما شوید، توجه شما را به این مثال جلب می‌نماییم. تصور کنید، پست شما 100000 بازدید داشته که خود تعداد بسیاری است. اما اگر تمامی این بازدیدکنندگان، کمتر از 15 ثانیه از وب‌سایتتان خارج شوند، دیگر پست‌هایتان را مشاهده نکنند و حتی یکی از آن‌ها هم به مشتری شما تبدیل نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ بله دیگر نمی‌توان گفت شما با وجود ترافیک بالا، سایت و پست‌هایی موفق دارید.

به همین دلیل، اکثر متخصصین تولید محتوا و بازاریاب‌ها بیان می‌کنند، هدف جذب کاربران است نه فقط بارگیری سایت توسط مخاطبان. این افراد معتقد هستند مطالبی خاص و ویژه که ذهن و احساس مخاطب را به چالش بکشد، می‌تواند نتایج اندازه گیری بازده بازاریابی محتوا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

علاوه بر تمامی ملاک‌های فوق، گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) نیز با ارائه 5 معیار اصلی شما را در ارزیابی عملکرد وبلاگتان یاری خواهد کرد. این 5 مورد عبارت هستند از:

  • تعداد بازدید از صفحه
  • میانگین زمان حضور در صفحه
  • متوسط ​​صفحات در هر جلسه
  • بازگشت و بازدید مجدد مخاطبان
  • نرخ تبدیل
اندازه‌گیری بازده پست‌های بلاگ بازده نرخ موفقیت

گوگل دوستِ کسب‌وکارها

تا به اینجا به صورت موردی با معیارهایی که گوگل آنالیتکز برای اندازه گیری بازده محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد، آشنا شده‌اید. اکنون در این بخش توضیحات مفصلی راجع به هر کدام از این مفاهیم داده خواهد شد.


1. تعداد بازدید از صفحه

اگرچه ممکن است ترافیک بهترین معیار سنجش عملکرد پست‌ها نباشد، اما پیگیری میزان آن نیز در کنار سایر معیارها، در زمان اندازه گیری بازده بازاریابی محتوا می‌تواند در پیشرفت وبلاگ شما موثر واقع شود.

دانستن اینکه چه میزان بازدید از پست‌های وبلاگ شخصی شما به عمل آمده، نکات مهمی را در ارزیابی موفقیت وب‌سایتتان نشان می‌دهد. بازدیدهای هر پست، موارد زیر را بیان می‌کند.

  1. محبوب‌ترین پست‌های شما در نظر مخاطبان

 این موضوع باعث می‌شود، شما سلیقه کاربران وبلاگ خود را بشناسید و با انتشار مطالبی مطابق با سبکی که آن‌ها می‌پسندند، موفقیت بسیاری به دست آورید.

  • پست‌های با محبوبیت کم‌تر

 این بخش گوگل آنالیتیکز، پست‌هایی که برای مخاطبان آن‌چنان جذاب نبوده است را مشخص می‌کند. به این ترتیب، شما در پست‌های آینده از چنین موضوعاتی کمتر استفاده می‌کنید. همچنین، برای جذب مخاطبان خود عناوین بهتری را به کار می‌گیرید، تبلیغات بیش‌تری را انجام می‌دهید و با به‌روزرسانی و توجه به سئو، وضعیت وبلاگ خود را بهبود می‌بخشید.


2. میانگین زمان حضور در صفحه

یکی از موارد مهم در اندازه گیری بازده بازاریابی محتوا توجه به مدت زمانی است که کاربران در صفحه شما صرف می‌کنند. میانگین زمان حضور نشان می‌دهد، آیا کاربران واقعاً به مطالب وبلاگ شما اهمیت می‌دهند و آن را مطالعه می‌کنند یا خیر.

برای مثال اگر بدانید مطالعه یک مطلب 21 دقیقه زمان لازم دارد، اما میانگین حضور بازدیدکنندگان تنها 1 دقیقه است، متوجه خواهید شد متن جذابی ارائه نکرده‌اید و مخاطبان جذب نشده‌اند. دلایل زیر می‌توانند علت این اتفاق را بیان کنند:

  • اشکال در مقدمه: عدم جذابیت مقدمه‌ها می‌تواند این مشکل را پدید آورد.
    با نوشتن یک مقدمه‌ی جذاب این مشکل را رفع کنید
  • اشکالاتی در طرح عناوین: عنوان‌های گمراه‌کننده، نقش مهمی در بروز چنین مسائلی دارد.
    اگر می‌خواهید عنوان جذاب بنویسید مقاله‌ی ۱۵ راه برای نوشتن یک عنوان جذاب را از دست ندهید
  • محتویات ضعیف: کیفت پایین متون کاربر را جذب نخواهد کرد.
  • عوامل حواس‌پرتی: اگر در صفحه چنین عواملی وجود داشته باشد، تمرکز کاربران از روی محتوا برداشته می‌شود.
  • سرعت پایین: زمانی که بارگیری محتوا به‌آهستگی انجام می‌شود، مخاطبان سایت را ترک می‌کنند.

3. متوسط ​​صفحات در هر جلسه

در زمان استفاده از گوگل آنالیتیکز برای اندازه گیری موفقیت محتوا بازاریابی محتوا به چنین عنوانی برمی‌خورید. این معیار بیان می‌کند، افراد پس از ورود به سایت شما چه صفحاتی از وبلاگ را بررسی کرده‌اند. هرچه کاربر محتوای بیشتری مطالعه کند و برای بازدید از صفحه‌های وبلاگتان وقت بگذارد، با محصولات و خدمات شما نیز بیش‌تر آشنا خواهد شد. در نتیجه احتمال عضویت وی در سایتتان افزایش می‌یابد و از شما به‌عنوان منبعی معتبر یاد خواهد کرد.

برای افزایش میزان بازدید از صفحات خود از دعوت به عمل‌های جذاب و کاربرپسند استفاده کنید. همچنین، لینک‌های داخلی مناسبی برای هدایت بازدیدکنندگان به صفحات دیگر به وجود آورید.

اندازه گیری نرخ موفقیت یک محتوا

4. بازگشت و بازدید مجدد مخاطبان

برای اندازه گیری موفقیت بازاریابی محتوا به چنین معیاری توجه نمایید. همان‌طور که میانگین زمان حضور کاربران در موفقیت وب‌سایتتان موثر است، بازگشت و مطالعه مجدد مطالب شما توسط بازدیدکنندگان نیز اهمیت بالایی دارد. سعی کنید دائما محتواهایی قوی تولید کنید و اقتدار خود را در فضای مجازی حفظ نمایید. به این ترتیب، مخاطبان همواره به سمت وب‌سایتتان برمی‌گردند.


5. نرخ تبدیل

در اندازه گیری بازده بازاریابی محتوا با استفاده از Google Analytics میزان نرخ تبدیل مورد بررسی قرار می‌گیرد. این معیار بیان می‌دارد، کاربران تا چه اندازه به هدف‌هایی که شما برای انتشار مطالب خود در نظر گرفته‌اید، توجه کرده‌اند. این اهداف می‌تواند فروش محصول، خدمت‌رسانی، ثبت‌نام و… باشد.


سخن پایانی

اندازه گیری بازده بازاریابی محتوا می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و استفاده از ایده‌هایی خاص برای موفقیت وبلاگتان موثر واقع شود؛ بنابراین، هرگز پیگیری این موارد را فراموش نکنید و چنین فرایندی را یکی از عوامل پیشرفت خود بدانید. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب، شما را در دستیابی به پاسخ اکثر سوالات‌تان یاری دهیم. منتظر نظرات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

چطور مثل همینگوی بنویسیم؟ ۵ قانون برای کسب جایزه‌ی نوبل!

مطلب بعدی
Conversion rate افزایش نرخ تبدیل مشتری از طریق بازاریابی محتوایی

با 5 روش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری را افزایش دهیم

مطلب مرتبط