چگونه ایمیل مارکتینگ اثربخشی را طراحی و اجرا کنیم

ایمیل مارکتینگ

نخستین ایمیل توسط آقای ری تاملینسون و در سال ۱۹۷۱ و یا بنا بر ادعای برخی منابع سال ۱۹۷۸ ارسال‌ شد و به این صورت عصر جدیدی در ارتباطات بشری آغاز شد. شاید امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی افراد کمتری از ایمیل برای انتقال پیام و ارتباطات استفاده کنند، اما ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از مناسب‌ترین ابزارها برای بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید و مورد استفاده‌ی بسیاری از شرکت‌ها برای ارتباط با مشتریان قرار می‌گیرد.

آیا تا به حال ایمیلی دریافت کرده‌اید که هیچ پاسخی به آن نداده باشید؟ آیا ایمیلی بوده که هرگز آن را باز نکرده باشید؟ یا بلافاصله پس از باز کردن، آن را حذف کنید؟ چنین ایمیل‌هایی به خاطر رعایت ‌نکردن اصول و قواعد ایمیل مارکتینگ هیچ گاه مورد توجه مخاطبین قرار نمی‌گیرند.

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید و از ارسال ایمیل به مشتریان و مخاطبین خود به منظور بازاریابی استفاده می‌کنید اما نتیجه‌ای از آن نگرفته‌اید، نیاز دارید تا بار دیگر مروری بر اصول و قواعد ایمیل مارکتینگ داشته باشید.

رعایت و پیروی از اصول ایمیل مارکتینگ نه تنها باعث افزایش توجه مشتریان به آخرین تغییرات و تحولات و محصولات و خدمات کسب‌وکار می‌شود بلکه به ایجاد یک رابطه‌ی خوب بین مشتری و فروشنده نیز کمک می‌کند.


ایمیل مارکتینگ و نکاتی برای بهبود عملکرد

بازاریابی ایمیلی

ایجاد لیست عضویت

 حتی اگر در حال حاضر لیست مخاطبان ایمیلی بزرگی دارید، همواره باید به فکر افزایش این تعداد باشید. برای این کار، فرم عضویت کاربران را در صفحه‌ی اصلی، صفحات مختلف بلاگ و هر جای دیگری که مانع از دیده‌ شدن محتوای اصلی نمی‌شود، قرار دهید. برای ایجاد فرم عضویت ابزارهای مختلفی وجود دارد که Digital fire  یکی از بهترین این ابزارها است.


تشویق مخاطبان به پاسخ دادن

ایمیل مارکتینگ یک فرصت مناسب برای ایجاد شانس گفتگو با افرادی است که به کسب‌وکار شما علاقه دارند. اطلاعاتی که برای مخاطبین ارسال می‌کنید باید ارزش وقت آن‌ها را داشته باشد. در هنگام ارسال یک ایمیل حتما موارد زیر را در نظر بگیرید.

محتوای هدفمند

 ایمیل‌های ارسالی باید به قسمت‌های مجزا تقسیم ‌شوند به شکلی که مخاطب به راحتی بتواند به قسمت مورد علاقه‌اش دسترسی پیدا کند. عدم قسمت‌بندی محتوای ایمیل علاوه بر ایجاد بی‌نظمی و شلوغی، میل و رغبت خواننده را نیز کاهش می‌دهد.

صحبت مستقیم

 به صورت مستقیم با مخاطبین خود صحبت کنید و با زبانی ساده و صمیمی آن‌ها را مخاطب خود قرار دهید. اگر مشتری احساس‌ کند که این متن توسط یک ماشین خودکار تایپ و ارسال شده ، توجهی به محتوای آن نمی‌کند.

اما اگر به این نتیجه برسد که یک فرد به صورت مستقیم این متن را نوشته و برای او ارسال کرده ، توجه بیشتری به محتوای ایمیل نشان می‌دهد.

توجه به این دو نکته، مخاطب را نسبت به پاسخ دادن به ایمیل تشویق می‌کند. گاهی اوقات پاسخ دادن به ایمیل به معنای باز کردن لینکی است که برای آن‌ها ارسال شده ‌است. اما در مواردی که امکانش وجود دارد، مخاطب را به پاسخگویی مستقیم تشویق‌ کنید. این کار باعث ایجاد یک ارتباط قوی‌تر بین مشتری و شما می‌شود.

چطور خبرنامه ایمیلی داشته باشیم

شخصی‌سازی

 در مواقع ممکن، یک عنصر شخصی به ایمیل خود اضافه کنید. اکثر ابزارهای ایمیل به شما اجازه افزودن عناصر شخصی به ایمیل را می‌دهند. برای مثال به جای این که ایمیل از طرف شرکت x ارسال‌ شود، در عنوان فرستنده نام رئیس شرکت را وارد کنید. این کار هم برای کاربر بسیار جالب است و هم از داشتن امکان ارتباط مستقیم با رئیس شرکت احساس رضایت می‌کند. به یاد داشته باشید که کوچک‌ترین جزئیات تاثیر زیادی در اثرگذاری ایمیل مارکتینگ دارند.

همچنین با توجه به نوع مخاطبین، ایمیل‌های متفاوتی ارسال‌کنید. اگر کسب‌وکار شما با صنایع مختلفی ارتباط دارد، برای هر صنعت یک ایمیل با محتوای جداگانه و مرتبط تهیه و ارسال کنید.


ارسال یک ایمیل حرفه‌ای و جذاب

 یک نکته‌ی تامل برانگیز در مورد ایمیل‌های ارسالی این است که با وجود گذشت این همه سال از زمان ایجاد ارتباط ایمیلی، همچنان بسیاری از افراد کاملا آماتور و مبتدیانه ایمیل‌های خود را ارسال می‌کنند. گاهی اوقات ایمیل شما یک عنوان جذاب دارد و به همین دلیل، فرد دریافت‌کننده ایمیل، آن را باز می‌کند. اما بسیار مهم است که این جاذبه درون محتوا نیز ادامه داشته ‌باشد. برای این منظور:

پاراگراف‌ها را کوتاه بنویسید و از کلمات کلیدی متناسب با نوع کاربر خود استفاده کنید. اهداف خود را به صورت بولت پوینت بنویسید تا کاربر دقیقا متوجه اهداف شما شود.

از تصاویر متناسب استفاده‌ کنید. تصاویر نباید به عنوان جایگزین محتوا مورد استفاده قرار گیرند بلکه باید نمایشی از محتوای متنی باشند.

اگر هنوز نمی‌دانید که در ایمیل خود چه بنویسید، پست 100+16 ایده‌­ی تولید محتوا برای داشتن یک خبرنامه ایمیلی جذاب را از دست ندهید.


استفاده از لینک‌های مناسب و جذاب

 اصلی‌ترین هدف ایمیل مارکتینگ افزایش ترافیک یک وب‌سایت مشخص یا یک لندینگ پیج است. همه می‌دانیم که تعداد کلیک بیشتر به معنای تعداد مشتری بیشتر است. برای جذب مخاطب به سمت یک وب‌سایت خاص لینک‌هایی متناسب با اهداف و خواسته‌های کاربر درون ایمیل‌های ارسالی قرار دهید.


لغو عضویت را برای مخاطبان آسان کنید

 اگرچه هیچ کسب‌وکاری دوست ندارد حتی یک نفر از لیست ایمیل مارکتینگ خود را از دست بدهد، اما بسیار مهم است که انجام این کار برای مخاطب به ساده‌ترین شکل امکان‌پذیر باشد، در غیر این صورت ممکن است ایمیل‌های شما در لیست اسپم مخاطب قرار بگیرد.

قرار گرفتن در لیست اسپم مخاطبین به مرور زمان مشکلاتی را برای ایمیل مارکتینگ ایجاد می‌کند. از طرف دیگر هر چه لغو عضویت کاربری برای مخاطب آسان‌تر باشد، احتمال به عضویت درآمدن وی افزایش پیدا می‌کند.


ایمیل‌های ارسالی متناسب برای کاربران گوشی‌های هوشمند

 هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، اولین کاری که انجام می‌دهید، چیست؟ بسیاری از افراد گوشی‌های خود را چک می‌کنند. به صورت دقیق، ۶۶ درصد مردم پس از بیدار شدن از خواب، اولین کاری که انجام می‌دهند، چک کردن گوشی موبایل یا تبلت است. اگر ایمیل‌های ارسالی برای مخاطبین موبایل بهینه‌سازی نشود، تعداد زیادی کلیک را از دست خواهید داد.

در عصر حاضر، استقبال از نسخه‌های دسکتاپ کمتر شده است. مطابق آمار، سال ۲۰۱۶ تنها ۲۶۹ میلیون کامپیوتر به فروش رسیده که ۶.۲ درصد کمتر از میزان فروش نسبت به سال قبل است. این آمار هر ساله در حال کاهش است. در مقابل، در هر سال به تعداد مخاطبین تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود. به صورت کلی امروزه ۵۴ درصد تمامی ایمیل‌ها روی گوشی‌های هوشمند باز می‌شوند و تنها ۱۹ درصد مخاطبین، ایمیل‌های دریافتی را از طریق سیستم دسکتاپ باز می‌کنند.

اگر ایمیل‌های ارسالی روی گوشی‌های هوشمند باز نشود، مخاطبین آن‌ها را حذف می‌کنند و شانس شما برای تبدیل مخاطب به مشتری از بین می‌رود.


تست، تست و تست‌

 تا زمانی‌ که از کارایی ایمیل‌ها مطمئن نیستید، آن‌ها را برای هیچ یک از کاربران خود ارسال نکنید. پیش از ارسال به کاربران و برای اطمینان بیشتر، ابتدا ایمیل‌ها را به حساب کارمندان شرکت ارسال‌کنید. سپس آن‌ها را بررسی و ارزیابی‌کنید. در صورتی که از همه نظر ایده‌آل بود، آن را برای کاربران خود ارسال ‌کنید. در صورت نیاز تغییرات لازمه را روی ایمیل‌ها اعمال و سپس به مخاطبین ارسال‌ کنید. قبل از ارسال روی پلتفرم‌های مختلفی مانند outlook.com و Yahoo و gmail و همچنین پلتفرم‌های موبایل، ایمیل‌ها را بررسی‌کنید. همچنین ابزاری به نام Litmus وجود دارد که با ارائه‌ی اسکرین‌شات‌های مختلف به شما در بررسی ایمیل‌ها از جنبه‌های مختلف کمک می‌کند.


بررسی دیتا

 برای کارایی هر چه بهتر ایمیل مارکتینگ دیتاهای مختلفی را می‌توان مورد بررسی قرار داد. چه تعداد از آدرس‌های ایمیل، پیام‌های شما را دریافت می‌کنند یا اینکه در چه ساعتی از روز، مردم پیام‌های شما را باز می‌کنند. این جزئیات ریز تاثیر زیادی روی عملکرد ایمیل مارکتینگ دارد. اگر از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید، روی ایمیل‌های خود تگ custom campaign tracking قرار دهید، با انجام این کار متوجه خواهید شد که پس از ارسال ایمیل به مخاطبان، واکنش آن‌ها برای مراجعه به سایت یا لندینگ پیج شما چگونه است.


ارسال به اندازه

 در ابتدای مسیر ایمیل مارکتینگ محتوای زیادی برای ارسال به مخاطبان خود در اختیار دارید. شما نباید قسمت صندوق ورودی ایمیل مخاطبان خود را در یک بازه‌ی زمانی کوتاه پر از ایمیل کنید. این کار موجب سردرگمی مخاطب می‌شود و علاوه بر این که بسیاری از این پیام‌ها را نمی‌خواند، ممکن است عضویت خود را نیز لغو کند.

افزایش فروش با ایمیل مارکتینگ

سخن پایانی

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغاتی و بازاریابی است. برای تاثیرگذاری هر چه بهتر، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم. اگرچه بسیاری از این نکات جزئی به نظر می‌رسند اما همین جزئیات هستند که تفاوت‌ها را رقم می‌زنند و باعث موفقیت یک کسب‌وکار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
cms

Content Management System | سیستم مدیریت محتوا

مطلب بعدی
cos

Content Optimization System | سیستم بهینه‌سازی محتوا

مطلب مرتبط