با جف بزوس، خالق آمازون بیشتر آشنا شوید

جف بزوس ثروتمندترین فرد دنیا، نه تنها موسس، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره بزرگترین شرکت فروش اینترنتی جهان یعنی آمازون است. بلکه کسب و کارهایی مانند روزنامه واشنگتن پست وشرکت فضایی بلو اوریجین را نیز در اختیار دارد. این کارآفرین همچنین یکی از بزرگترین سهام داران گوگل است. او بالاخره در 27 جولای 2017 با پشت سر گذاشتن بیل گیتس، ثروتمندین مرد جهان شد. نگاهی به زندگی وی می تواند کلیدی برای کشف علت این موفقیت بزرگ جف بزوس و راز ثروتمند شدن او باشد.

کودکی و نوجوانی جف بزوس

وقتی که جف در دوازدهم ژانویه سال 1964 در آلبوکرکی نیو مکزیکو متولد شد. مادرش تنها هفده ساله بود و ازدواجش با تد جورگنسن تنها یک سال دوام داشت. جف بزوس نامش را در چهار سالگی از پدر کوباییش میگوئل مایک بزوس گرفت. جف باهوش بود و در کودکی، وقتی تازه شروع به راه رفتن کرده بود در اعتراض به اینکه چرا نباید در یک تخت واقعی بخوابد، با یک پیچ گوشتی گهواره خود را باز و تکه تکه کرد. آیکیو جف بزوس طبق محاسبه ای بین 141 تا 146 است. اما چیزی که او را تبدیل به موفقترین تاجر و کارآفرین دنیا کرده است، شاید در تلاش برای رسیدن به رویای نوجوانی و تاثیر او از پدربزرگش نهفته باشد. پرستون گایز پدربزرگ جف به او یاد داد:” مهربان بودن، سخت تر از باهوش بودن است.” ترکیب این جمله با رویای جف که ساکن کردن انسان در منظومه شمسی است و در دوران تحصیل به آن اشاره کرده، شاید در درک انتخاب های وی موثر باشد. جف بزوس در سال 1986 در رشته الکترونیک و کامپیوتر از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد.

دوران اولیه کاری و ازدواج جف بزوس

پس از فارغ التحصیل شدن با توجه به موفقیت های تحصیلی زیاد، جف پیشنهادهای کاری زیادی را از شرکتهایی مانند اینتل، آزمایشگاههای بل و غیره دریافت کرد. اما این پیشنهادها را زمین گذاشت و در وال استریت به استارت آپ فیتل ملحق شد. فیتل شرکتی برای توسعه تجارت جهانی بود. اما او در فیتل نماند و از آنجا نآبه بنکرز تراست و سپس به شرکت سرمایه گذاری دی. ای . شاو اند کو رفت و در سال 1993 با دستیارش مکنزی توتل که اکنون رمان نویس است ازدواج کرد. در سال 1994 وقتی متوجه شد که وب تنها در یک سال 2300 درصد رشد داشته است، علی رغم پست بالایش در D.E. Shaw & Co آن را ترک کرد. او از بین بیست محصولی که می توانست در اینترنت به خوبی به فروش برساند، کتاب را به عنوان بهترین محصول انتخاب نمود و نتیجه این انتخاب راه اندازی کسب و کار نوپای آمازون در یک گاراژ، در همسایگی کتاب فروشی بارنز اند نوبل بود. او به شدت تحت فشار مالی بود و حتی جلسات کاریش را در کتاب فروشی برگذار می کرد. اما این فشار تنها چند هفته ادامه داشت و آمازون به شدت با استقبال مصرف کنندگان رو به رو شد. وقتی آمازون در نیمه ماه می 1997 در دسترس همگان قرار گرفت. تنها در طول یک ماه به 50 ایالت آمریکا و 45 کشور دیگر کتاب های خریداری شده را ارسال کرد. با اینکه آنالیزهای تحلیل گران خبر از ورشکستگی بمب آمازون می داد، این استارت آپ به موفقیت های خود ادامه داد و در حال حاضر علاوه بر کتاب، هر چیزی را که به آن فکر کنید را به مشتریان خود می فروشد.

اولین قدم در رسیدن به رویا با بلو اوریجین

در سال 2000، سه سال پس از موفقیت آمازون، جف بزوس اولین قدمش را برای رسیدن به رویای نوجوانی اش، یعنی ساکن کردن انسان در منظومه شمسی با تاسیس شرکت فضایی بلو اوریجین برداشت. او که در سال 1982 در دبیرستان علاقه اش را به موضوع ساکن کردن انسان در منظومه شمسی بیان کرده بود. در سپتامبر سال 2000 برای تحقق بخشیدن به رویای تاسیس هتل ها، پارک های سرگرمی و کلونی های انسانی شرکت بلو اوریجین را تاسیس کرد. پس از چند شکست اولیه، بالاخره در سال 2016 جف بزوس توانست با امید بالا دوباره در مورد ساکن کردن انسان در منظومه شمسی صحبت کند و در نوامبر 2018 اعلام کرد که سفینه نیو شپارد قادر به انتقال مسافرین به ساب اوربیتال اسپیس می باشد. همچنین در جولای 2018 قیمت بلیط های تجاری برای هر فرد را 200 تا 300 هزار دلار اعلام نمود.

خرید واشینگتن پست، در اختیار گرفتن قلب مردم

شاید یکی از درخشانترین اقدامات جف بزوس در عمل کردن به جمله پدربزرگش خرید روزنامه واشنگتن پست در 5 آگوست 2013 به ارزش 250 میلیون دلار باشد. در سال 2016 او این روزنامه را با اقداماتی نظیر استفاده از رسانه دیجیتال، ارائه بر روی سیستم عامل موبایل و ارائه نرم افزارهای آنالیزور به سود دهی مالی رساند. او در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره خرید واشنگتن پست پرسید گفت که یکی از دوستانش پیشنهاد خرید روزنامه را به او داده و از آنجایی که افراد با استعداد زیادی در آن مشغول به کار بودند با رجوع به احساس قلبیم تصمیم به خرید این روزنامه گرفتم. دلیل افت مالی روزنامه، تنها رشد اینترنت و کنار رفتن ابزار سنتی اطلاع رسانی بود. وجود این روزنامه اهمیت زیادی در دموکراسی کشور دارد و من حتی یک لحظه هم شک نکردم که این روزنامه باید سرپا بماند.

نبوغ مالی و سرمایه گذاری در گوگل             

یکی از نشانه های نبوغ مالی جف بزوس سرمایه گذاری سال 1998 وی درگوگل به ارزش 250 هزار دلار بود. وقتی گوگل در سال 2004 در دسترس عموم قرار گرفت. ارزش این سرمایه به 3.3 میلیون دلار رسید و اکنون بیشتر از 2.2 میلیارد دلار ارزش دارد.

فعالیت های انسان دوستانه با خیریه Bezos Family Foundation 

هر چند فعالیت های انسان دوستانه بزوس مانند بیل گیتس و مارک زاکربرگ مورد توجه قرار نگرفته است. او در واکنش به اظهارات ترامپ به خیریه مذکور که توسط پدر و مادرش اداره می شود مبلغ 33 میلیون دلار برای برنامه‌ی تحصیلی دانشگاهی فرزندان مهاجران غیرقانونی کمک نمود. او بارها علاقه خودش را برای اقدامات بشر دوستانه زود بازده نشان داده است. از کارهای خیریه دیگر او فراهم آوردن امکان دریافت مسکن برای افراد بی خانمان در مرکز Mary’s Place بوده است.

 شخصیت و زندگی جف بزوس

جف بزوس طبق گفته کارمندانش فردی عصبی و ریز بین است که حتی مربی کنترل خشم برای خودش استخدام نموده است. او به تمام حرف هایش عمل می کند. جف بزوس با شخصی باهوش و موفق ازدواج کرد و هم اکنون دارای چهار فرزند است. او در کار خود مشتری را مهمترین عامل می داند و رضایت مشتری از اهمیت بسیاری برای او برخوردار است. جالب است بدانید که او شستن ظرفهای شام خانواده اش را جذاب ترین کاری که انجام می دهد، می داند.

ویکی پدیا ، گاردین ، پامپکین پرسن ، بیزینس اینسایدر، بایوگرافی دات کام و کارآفرین

مطلب بعدی

درباره‌ی تاریخچه اسباب کشی چه می‌دانید؟

تولید محتوا
مطالب مرتبط