شش مهارت کلیدی که هر کپی‌رایتر باید داشته باشد

skill-cw2

اگر فکر می‌کردید که کپی‌رایتر بودن یا به کل هر سبک از نوشتن، کاری ساده و پیش پا افتاده است، کاملا در اشتباهید. کافیست یکبار دست به قلم یا کیبورد شوید و بخواهید درباره‌ی موضوعی مطلب بنویسید. توجه داشته باشید که این تمام ماجرا نیست: شما باید ضمن شیوایی در نگارش و رعایت تمام اصول و قواعد نگارشی، منظور محتوا را به درستی و کامل به مخاطب هدف برسانید و مهمتر از همه، بتوانید هدفی که محتوا برای آن تولید می‌شود را برآورده کنید.

با استفاده با بخش پایین می‌توانید ادامه‌ی متن را بشنوید

۱) ادبیات

نوشتن، پیش از هر چیزی به «کلمه» نیاز دارد. دایره‌ی واژگان یک کپی‌رایتر، مهمترین ابزاری‌ست که در مسیر سخت نوشتن به یاری او خواهد آمد. هرچقدر واژگان بیشتری را بدانید، در بیان و انتقال معنای دست‌تان بازتر است و طبعا، محتوای بهتری را به مخاطب عرضه می‌کنید. مهمترین و شاید تنها راه ارتقای توانایی در این حوزه، خواندن است. از رمان و قصه گرفته تا مقاله و روزنامه. هر منبعی که بتواند خوراک محتوایی شما را تامین کند، به شرط برخورداری از کیفیت حداقلی، می‌تواند کارساز باشد. هرچند پیشنهاد ما، مطالعه‌ی کتب فاخر و نویسندگان صاحب‌نام است.

۲) روان‌شناسی

یکی از مهارت‌هایی که روان‌شناسان در طور دوره‌ی آموزشی خود فرا می‌گیرند، شناخت مخاطب است. یک کپی‌رایتر نیز باید بتواند تا حدود زیادی، طیف‌های مختلف را شناخته و نوشته‌ی خود را با توجه به ویژگی‌های آن‌ها همسو کند.

۳) بازاریابی

همانطور که در مطلب کپی رایتر و نویسنده محتوا چه تفاوتی باهم دارد؟ توضیح داده شد، وجه تمایز یک کپی‌رایتر با نویسنده محتوا، آشنایی او نسبت به مباحث مختلف بازاریابی و بازاریابی محتواست. به عنوان یک کپی رایتر کارکشته، باید با اصول کلی علم بازاریابی آشنا باشید و بتوانید محتوایی در مسیر اهداف بازاریابی و تبلیغاتی بنویسید.

۴) تحقیق و بررسی

اگر فکر کرده‌اید که کپی‌رایتر ها همیشه محتوایی حول درخواست‌های مشخص تولید می‌کنند، سخت در اشتباهید. شما باید به ابزارهای جستجو (نظیر موتورهای جستجو) احاطه‌ی کافی داشته باشید، منابع محتوایی مختلف را بشناسید و در کانال‌های مختلف کنکاش کنید. چه در بستر نویسش و چه در هرجای دیگری، ممکن است برایتان موضوعی کلی و یا هدفی را مشخص و در نهایت، محتوایی مرتبط و کارآمد درخواست نمایند. شما می‌بایست بتوانید با ذهنی تحلیلگر و البته کاوشکر، به جستجو و تحقیق درباره‌ی موضوع و هدف درخواستی پرداخته و ضمن جمع‌آوری اطلاعات اولیه، آن‌را با نثری زیبا و کارآمد به مخاطب ارائه دهید.

۵) قصه‌گویی و داستان سرایی

همه‌ی انسان‌ها «قصه» شنیدن را دوست دارند. هنوز هم پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان، قصه‌ها هستند و فارغ از سن و موقعیت و جنسیت، پرمخاطب‌ترین آثار مکتوب را تشکیل می‌دهند. کپی‌رایترهای کاربلد، می‌توانند درباره‌ی هرموضوعی قصه‌سرایی کنند و به محتوایب جذابیت همراه با تعلیق خلق کنند. درباره هنر قصه گویی یا storytelling در پست‌های آتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

۶) زبان انگلیسی

آشنایی با زبان انگلیسی به معنای آن است که «چیزی وجود ندارد که نتوانید آن‌را بفهمید!» برای کپی‌رایترهای فارسی زبان، آشنایی به زبان انگلیسی و درک مطلب به این زبان از واجبات است، چرا که تقریبا منبع و مرجع هر دانشی را تنها به زبان انگلیسی می‌توان پیدا کرد.


به غیر از موارد اول و آخر که تمرین، ممارست و تلاش فردی نیازمند است، نویسش در باقی موارد کنار کپی‌رایتر های خود قرار دارد و برنامه‌های مدونی برای آموزش و ارتقای سطح دانش فنی آن‌ها در نظر گرفته است. پس اگر هنوز به جمع کپی‌رایترهای نویسش نپیوسته‌اید، همین حالا اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

کپی رایتر و نویسنده محتوا چه تفاوتی باهم دارد؟

مطلب بعدی

چگونه به یک تولید کننده محتوا با مهارتی بالا تبدیل شویم

مطلب مرتبط