از مصائب دورکاری، به همراه چند پیشنهاد برای تیم‌سازی از راه دور

بیشتر از ۶ ماه است که در نویسش دورکار شده‌ایم. تقریبا مثل هر چیز دیگری، اوایل دورکاری سرخوش بودم از مزیت‌هایی که این مدل جدید کار کردن به همراه دارد. اضافه شدن زمان مرده‌ی رفت‌وآمد به زمان‌های مفید و قابل استفاده‌ی روزهایم اولین مزیت بود. مزیت دیگر این بود که در خانه بودم و حداقل به خاطر حذف شدن کفش از ساعت‌های کاری، پاهایم نفس راحتی می‌کشیدند. 

برتری دیگر دورکاری این بود که وقتی از کار خسته می‌شدم، می‌توانستم در خانه روی مبل لم بدهم و چند دقیقه‌ای استراحت کنم.

از نظر تمرکز بر کار هم دورکاری شرایط بهتری داشت. در خانه خبری از گپ و گفت‌های گاه و بیگاه با همکارها نبود. خودم بودم و خودم و فعالیت‌های دیگران مدام تمرکزم را به هم نمی‌زد. اما ماه عسل دورکاری هم گذشت و کم کم روی دیگر ماجرا را دیدم.

اولین موضوعی که کم کم خودش را نشان داد دلتنگی برای کارکردن در یک تیم بود. از وقتی که دورکار شدیم تعامل با دوستان نویسشی محدود به هر چیزی شد که به کار مربوط می‌شد. همانطور که قبلا گفتم، این باعث شد که تمرکز بیشتری روی کار داشته باشیم، ولی کم کم نبود ارتباط انسانی اثرش را نشان داد. از زمانی که کرونا آمد و ما تقریبا خانه‌نشین شدیم، تازه متوجه شدم صحبت‌های گاه و بی‌گاه میان کار چقدر در حس خوب من نسبت به کار تاثیر داشته.

صحبت و تعامل از طریق تمام ابزارهایی که پیشرفت تکنولوژی در اختیارمان قرار داده باعث می‌شد بخش زیادی از تعاملات قبل از انتقال حذف شوند. دیگر خبری از گپ‌های قبل از شروع کار در آشپزخانه‌ی کوچک نویسش نبود. ناهار را تنها می‌خوردم. عصر به بهانه ی استراحت کوتاه کسی نبود که با هم قهوه‌ و چای بنوشیم و در مورد سختی‌های روز غر بزنیم. خداحافظی‌های آخر روز و خسته نباشید هم دیگر جایی نداشتند.

کم کم به دنبال راه‌هایی گشتیم که بتوانیم حس‌های گمشده را برگردانیم و همکارها از اسم و شناسه در ابزارهای مختلف پیام‌رسان و تماس تصویری تبدیل به انسان‌هایی شوند که پشت این کلمات و صداها نشسته‌اند.


جلسه‌های تیمی

برای تیم‌های دورکار جلسه‌های تیمی بخش ثابتی از کار هستند. برای هماهنگی کارها و اطلاع از روند فعالیت‌ها جلسه‌های مختلفی برگزار می‌شوند که هرکدام موضوعی مشخص دارند که معمولا به کار مرتبط است. با این حال همین جلسه‌ها فرصت خوبی هستند که روابط بین اعضای تیم را محکم‌تر کنند و باعث شوند همکارهایی که کمتر یکدیگر را می‌بینند، حس بهتری از همکاری با هم داشته باشند.در این جلسه‌ها می‌توانید در مورد موضوع‌های مختلفی صحبت کنید. در ادامه چند ایده برای برگزاری جلسات متفاوت پیشنهاد کردم. اختصاص زمانی برای جلسه‌های غیرکاری کمک می‌کند اعضای تیم کمتر احساس خستگی و فرسودگی کنند و نسبت به سازمانی که در آن کار می‌کنند احساس تعلق داشته باشند:


اشتراک تجربه

میان کارهایی که انجام می‌دهیم تجربه‌هایی وجود دارد که به هم کمک می‌کند تصمیم‌های متفاوتی بگیریم. متناسب با حوزه‌ی کاری و شیوه‌های که فعالیت‌ها و تعاملات در هر سازمان انجام می‌شوند، هر کدام از ما ممکن است در میان کارها تجربه‌هایی کسب کنیم که اشتراک آن‌ها به ما کمک کند اثربخشی بیشتری داشته باشیم.


معرفی کتاب، فیلم و سریال

برای سرگرم شدن هرکدام از ما سراغ کاری می‌رویم که حالمان را بهتر کند. در جلسه‌های تیمی برای اینکه کمی از فضای کار فاصله بگیرید می‌توانید با هم از فیلم‌هایی صحبت کنید که اخیرا دیده‌اید یا کتابی را معرفی کنید که مشغول خواندنش هستید. اگر سلیقه‌های مشابهی دارید می‌توانید با هم هماهنگ کنید و یک فیلم را ببینید و در مورد آن حرف بزنید.


ناهار با استیکر

روزهای اولی که دورکار شده بودیم برای اینکه به بقیه اعلام کنیم مشغول ناهار هستیم (و احتمالا مدتی در دسترس نخواهیم بود) با استیکرهای گوشی سعی می‌کردیم نشان دهیم که ناهار چه داریم. متاسفانه این روزها به این کار ادامه نمی‌دهیم ولی تجربه‌ی بامزه‌ای بود که میان شلوغی روز کمی سرگرم‌مان می‌کرد.


ناهار دور هم

نهار تیمی در دورکاری

معمولا ساعت ناهار زمان مناسبی برای صحبت با همکاران در مورد هر موضوعی است که ربطی به کار ندارد. وقت ناهار  به عنوان یک استراحت کوچک وسط روز باعث می‌شود مدت کوتاهی از فضای کار فاصله بگیریم و خستگی در کنیم. در تیم‌هایی که هر یک از اعضا در محل متفاوتی هستند این فرصت از بین می‌رود و خبری از بحث‌های کنار غذا نیست. با این حال می‌توان هرچند وقت یک بار زمانی را هماهنگ کرد که تمام اعضای تیم با هم ناهار بخورند و مثل یک جلسه‌ی تیمی با هم صحبت کنند. شاید شرکت شما بتواند برای همچین جلسه‌ای تمام اعضای تیم را مهمان کند یا تخفیفی برای سفارش غذا در نظر بگیرد.


به نظر می‌رسد فعلا با همه‌گیری کرونا باید بسازیم و به چشم برهم‌زدنی چند روز دورکاری پایان سال ۹۸ تبدیل شده به روندی که به این زودی تمام نخواهد شد. وقتی کتاب مدیریت از خانه منتشر می‌شد، فکرش را هم نمی‌کردیم که برای حداقل ۶ ماه آینده قرار است دورکار باشیم.

بعد از گذشت نزدیک ۶ ماه وقت آن رسیده که فکری به حال ارتباط از راه دور با همکارانمان داشته باشیم. سعی کردم با چند پیشنهاد این موضوع را مطرح کنم، مطمئنم با کمی فکر کردن ایده‌های خلاقانه‌ی دیگری هم برای ایجاد همبستگی بین اعضای تیم به ذهن‌تان می‌رسد. خوشحال می‌شویم ایده‌هایتان را بنویسید یا اگر تجربه‌ای دارید با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
ایده برای خبرنامه ایمیلی

100+16 ایده‌­ی تولید محتوا برای داشتن یک خبرنامه ایمیلی جذاب

مطلب بعدی
تاثیر بازاریابی محتوایی بر کسب و کار

بررسی موردی تاثیر بازاریابی محتوایی بر موفقیت تجاری 4 کمپانی مشهور

مطلب مرتبط