انواع تولید محتوا | تولید محتوای صوتی، متنی و تصویری

content types

در بازاریابی پیشرفته‌ی امروز، انواع تولید محتوا به کمک صاحبان کسب‌وکاری آمده که انبار‌های آنان از کالا‌ها و ایده‌های قابل‌فروش پر شده است، در حالی که دسترسی کمی به خریداران دارند. کسانی که در کار تولید محتوا هستند، با هنر‌های کلامی، تصویری و… برای جذب خریداران در رسانه‌ها، دست‌به‌کار شده و فرآیند فروش را آسان می‌کنند.



 تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا دانشی است که به‌وسیله‌ی هنر‌هایی نظیر گفتار، نوشتار، تصویر و … به کاربرانی هدیه می‌شود که در رسانه‌ها یا فضای مجازی به دنبال آن می‌گردند.  

داستان انواع تولید محتوا از اینجا شروع می‌شود که فردی محصول یا ایده‌ای برای فروش دارد که با پیاده‌سازی استراتژی محتوایی، مخاطب جذب کرده و با ایجاد احساس نیاز در او، در زمان کوتاهی اقدام به فروش محصول یا ایده‌اش به مخاطب می‌کند. این‌گونه است که نیاز به انواع تولید محتوا شکل می‌گیرد. پیش‌تر در نویسش به بررسی تفاوت انواع تولید محتوا پرداخته‌ایم که خواندن آن موجب دسته‌بندی شدن کامل مطالب ذهن شما در این حیطه می‌شود.

اکنون مشخص می‌شود که هر‌چه تولید محتوا بهتر صورت بگیرد، مخاطب بیشتر و در نتیجه فروش بیشتری هم در ‌پی خواهد داشت.

انواع تولید محتوا

انواع تولید محتوا در فضای مجازی وب‌سایت و کاربرد صحیح آن‌ها

رایج‌ترین تولید محتوا، محتوای متنی است. برای اینکه توسط موتور‌های جستجو در رتبه‌های بالا قرار گیریم، الزاما نیاز به محتوای با کیفیت متنی داریم که از سئوی حرفه‌ای برای ارتقای آن استفاده شده باشد. از‌این‌رو به بررسی مثال‌هایی از این نوع محتوا و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

لازم است که بدانیم انواع تولید محتوا بسیار متنوع هستند و شامل محتوای متنی، محتوای تصویری، تعاملی، ویدئویی، پست در وبلاگ، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافیک، محتوای کنفرانس‌های مجازی، پادکست، دوره‌های آموزشی، بررسی موردی، معرفی محصولات، محتوای صفحه فرود، محتوای پیشگویی، محتوای اسپانسری، محتوای خبرنامه، نقد و بررسی، صفحه‌ی راهنما و قوانین، محتوای ایجادی مخاطب، مقایسات، منابع و مآخذ، سوالات متداول، مدارک و جوایز، پشت‌صحنه و … می‌شوند.

با توجه به اینکه برای پاسخ دادن به هر سوالی در زمینه‌های مختلف می‌توان نوعی تولید محتوا داشت، خاطر نشان می‌شود بررسی همه‌ی آن‌ها در این مقاله امکان‌پذیر نیست و تنها راه، بررسی چند مورد از آن‌ها است.


تولید محتوای متنی

با اینکه انواع مختلفی از محتوا وجود دارد اما همچنان محتوای متنی نقش غیر قابل انکاری در دنیای وب دارد. در ادامه به دسته‌بندی‌های این محتوا می‌پردازیم.


 محتوای پست در وبلاگ

این نوع محتوای متنی برای معرفی برند‌ها استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های چنین محتوایی این است که شروع به کار برند به صورت یک سابقه‌ی مکتوب در دست خواهد بود. مخاطب هنگام مراجعه به پست وبلاگ می‌تواند از اخبار، معرفی محصولات، رضایت مشتری‌ها از خرید، نحوه‌ی خرید و مقایسه با کالا‌های مشابه با محصول موردنظر خود، اطلاعات جامعی به دست آورد.


محتوای صفحات وب

اولین برخورد هر مخاطب با پیج شما مطالبی است که در هر صفحه‌ی آن نوشته‌اید. از صفحه‌ی اصلی سایت گرفته تا صفحه‌ی درباره‌ی ما و راهنما و قوانین.

نگارش این صفحات باید به گونه‌ای باشد که نه انقدر به یک بحث بپردازد که مخاطب خسته شود نه انقدر کوتاه باشد که به سوالات احتمالی آنها پاسخ ندهد.

انواع تولید محتوا

چک‌لیست‌ها

برای انجام کار‌‌هایی که باید به ترتیب اولویت انجام شوند معمولاً فهرستی از آنها تهیه می‌شود که در زمان محدود به‌اصطلاح، چیزی از قلم نیفتد. با این نوع از انواع تولید محتوا شما سرعت بیشتری در کار بازاریابی و انتقال اطلاعات فروش به مخاطبین خود، خواهید داشت.

با روش چک‌لیست، کاربر هر یک از موارد را که مایل است در لیست انتخاب کرده و در صفحه مربوط به آن توضیحات را می‌تواند مطالعه کند. در وبلاگ‌ها از این محتوای متنی استفاده زیادی می‌شود.


تولید محتوای مطالعه‌ی موردی (کیس استادی) 

هرگاه با موضوعی که در رابطه با آن مطالعه‌ی کمتری صورت گرفته، رو‌به‌رو می‌شویم برای اطلاع از جزئیات آن از این روش تولید محتوا استفاده می‌شود. یک محتوای موردی خوب تمامی ابعاد یک موضوع را با زبان ساده مطرح می‌کند. چنین محتوایی از شواهد و مستندات شکل می‌گیرد. البته تولید محتوایی ارزشمند‌‌تر است که پژوهشگر سلیقه‌ی شخصی خود را در موضوع پژوهش دخالت ندهد.


کتاب الکترونیکی

ای‌بوک یا کتاب الکترونیکی، کتابی است که به‌صورت پرونده‌ی دیجیتالی تولید می‌شود و برای استفاده از آن کافی است فایل موردنظر را دانلود و هر زمان که خواستید شروع به مطالعه کنید. این کتاب‌ها می‌توانند نسخه‌ی الکترونیکی کتاب‌های چاپ شده باشند یا کتاب‌هایی هستند که به‌صورت دیجیتالی تهیه شده‌اند. با این روش تولید محتوا، حتی با تلفن همراه خود در مترو هم می‌توانید کتاب بخوانید.

درست است که خواندن کتاب‌های کاغذی لذت بسیاری را برای خواننده به ارمغان می‌آورند اما این قابلیت هم بسیار جالب است که هر لحظه اراده کنید، توسط تلفن همراه‌تان، بتوانید کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید.


محتوای صفحه سفید

برای جلب اعتماد مشتری‌ها در زمان کوتاه، می‌توان صفحه‌هایی را در وب‌سایت در نظر گرفت که مخاطب با دیدن آن‌ها می‌تواند در مورد محصولی که قرار است به دستش برسد، اطلاعات جامعی به دست آورد. بازاریابی صفحه سفید، استفاده از صفحات سفید برای جلب اعتماد مشتریان بالقوه، زیر سایه‌ی اعتبار شرکت شما است.


تولید محتوای صوتی

محتوا‌هایی که بتوان آن‌ها را شنید، محتوای صوتی خوانده می‌شود. مقاله‌های صوتی، کتاب صوتی، داستان صوتی و پادکست‌ها و … از انواع تولید محتوا در زمینه‌ی صوت هستند.


پادکست

از انواع تولید محتوا پادکست است. پادکست در واقع فایلی صوتی یا تصویری است که ایجاد آن به‌سادگی امکان‌پذیر است. مادربزرگ‌های متجدد این روزها از پادکست‌ها برای قصه‌گویی استفاده می‌کنند. جالب است که در نیمه‌های داستان هم‌زمان با نوه‌هایشان به خواب عمیقی می‌روند.

در تولید محتوای صوتی باید از جملات روان استفاده کرد. هنگام ایجاد این محتوا باید حس شبیه‌سازی را تقویت کرد و آن را به‌خوبی ارائه داد و از علائم نگارشی هم به‌درستی و به‌جا استفاده نمود. با استفاده از گویندگان خبره و کیفیت بالای صدا، جذابیت پادکست افزایش می‌یابد. استفاده از موسیقی‌های جذاب سبب افزایش مخاطبان این محتوا‌ها می‌شود. این روز‌ها پادکست‌ها برای کتاب‌خوان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار شده‌اند.

محتوای صوتی خود را از نویسش بخواهید. شما می‌توانید با سفارش تولید محتوای صوتی، مستقیما بر احساسات مشتریان‌تان اثر بگذارید و او را با خود همراه کنید.


اسلاید شیر (Slide share)

در حقیقت افراد و سازمان‌ها برای جلو راندن کسب‌و‌کار خود می‌توانند اسناد مربوط به برند خود را در وب‌گاهی به اشتراک بگذارند که در دسترس مخاطبان بسیار زیادی است. بارگذاری این اسلاید‌ها اگر همراه با صوت باشد، به آن «اسلاید کست» گفته می‌شوند.

اسلاید شیر، امکان پیوستن افراد و سازمان‌هایی را ایجاد می‌کند که دارای فعالیت‌ها و علایق مشترک هستند و توسط آن بازاریابی‌های شخصی می‌تواند با رشد زیادی همراه شود. در این وب‌گاه دسترسی به افراد سرشناس که به طور معمول در دسترس نیستند، به‌سادگی امکان‌پذیر است. امکان چاپ تمامی پرونده‌های بارگذاری شده برای تمامی کاربران وجود دارد و می‌توان آنها را در صورت لزوم به وبلاگ‌ها و واتساپ انتقال داد.


تولید محتوای تصویری 

این نوع محتوا در هرجایی که لازم است محتوا دیده شود، کاربرد دارد. تولید محتوای تصویری در محتوا‌های متنی هم برای اثر‌بخشی بیشتر متن بر مخاطب ضروری به نظر می‌رسد. با نوشتن متن روی تصویر، ترکیب بسیار جالبی خلق می‌شود که مخاطبان زیادی را جذب خواهد کرد. در بسیاری از موارد مخاطبان با تصاویر جذاب ترغیب به خواندن متن مربوط می‌شوند. تصاویر به‌صورت عکس یا فیلم‌های کوتاه و یا به‌صورت نمایش آمار و ارقام و نمودار‌‌ها، هستند.

محتوای صوتی

عکس

 صفحات وب متشکل از بلوک‌های متنی و لوگوی شرکت خسته‌کننده هستند. امروزه، کاربران وب انتظار تجربه‌های پر از تصاویر رنگارنگ و عناصر رابط کاربری زیبا را دارند. تصاویر مارک‌دار و با کیفیت بالا می توانند جریان مقالات را مختل کرده، زمینه‌ی اضافی را ایجاد کرده و آگاهی از برند را ایجاد کنند.


 محتوای ویدئویی

این نوع محتوا می‌تواند مخاطبان گسترده‌ای را به خود جلب کند. اگر این تولید محتوا با کیفیت و حرفه‌‌ای تهیه شود موجب افزایش ترافیک وب‌سایت و تبدیل محتوا به یک محتوای ویروسی می‌شود. محتوا‌‌های ویدئویی می‌توانند حاوی مراحل تولید محصولات، فضای کلی کارخانه یا شرکت و مصاحبه با کارمندان و … باشند.

به‌عنوان مثال از آن‌ جایی ‌که این روز‌ها ویروس کرونا وحشت زیادی برای حضور در بسیاری از مکان‌ها ایجاد کرده است، استفاده از تولید محتوای ویدئویی امکان بازدید را به‌صورت غیر‌حضوری فراهم کرده است. از طرفی دیگر می‌توان از ویدئو‌های تهیه شده از مناطق گردشگری نام برد. این ویدئو‌های جذاب معمولاً با نوشته یا توضیحاتی در مورد شگفتی‌های این مناطق همراه هستند.


اینفو‌گرافیک

حتماً شما در ایستگاه‌های مترو اینفو‌گرافیک‌هایی را دیده‌اید. منظور همان تابلو‌هایی هستند که مسیر‌های پیچیده‌ی مترو را با معجونی از خطوط رنگی و نوشته‌ها طوری نمایش داده‌اند که هر مخاطبی با توجه به آن می‌تواند مسیر خود را به‌سادگی بیابد. به عبارتی هر جا که نیاز باشد حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم جای بگیرد، این روش از انواع تولید محتوا استفاده می‌شود.

اینفوگرافیک

برای تولید یک اینفو‌گرافیک جذاب در راستای استراتژی‌های محتوا و ارتقا کسب‌و‌کار و فعالیت‌های بازاریابی می‌توان چهار اقدام زیر را انجام داد:

  • در نظر گرفتن موضوع مناسب
  • جمع‌آوری اطلاعات مناسب
  • نشان دادن داده‌ها با ذکر نشانه‌ها، خطوط و نماد‌های ساده (بصری سازی داده‌ها و اطلاعات)
  • توزیع اینفوگرافیک در کانال‌های موثر

اگر هنوز به معجزه‌ی اینفوگرافیک ایمان نیاورده‌اید، پست اینفوگرافیک چطور می‌تواند ترافیک سایت شما را افزایش و محتوای شما را جذب کند؟ را حتما مطالعه کنید.

کلام آخر

در تمامی انواع تولید محتوا، صرف‌نظر از این‌که متنی، تصویری یا صوتی باشد جان کلام در صداقت، شیوایی و پختگی است که در خط به خط آن موج می‌زند. پس اگر می‌خواهید بر مخاطب خود تاثیر بگذارید، با او رو‌راست باشید. ضمن این‌که حتما باید به این موضوع هم دقت کنید که کدام نوع از محتوا برای کسب‌و‌کار شما مناسب‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
نرم‌افزارهای ویراستاری خودکار

ابزارهای حرفه‌ای ویراستاری خودکار متن به سرعت برق و باد!

مطلب بعدی
بن بست ذهنی و تفکر خلاق

بن بست ذهنی | ۹ عادت که خلاقیت را می‌کشند و راهکارهای مقابله

مطلب مرتبط