استراتژی بازاریابی محتوا در یک صفحه!

استراتژی بازاریابی محتوا در یک صفحه!

شما برای شروع برنامه‌ی بازاریابی محتوایی خود از کجا شروع می‌کنید؟ وب‌سایت رقبا را بررسی می‌کنید و از آن‌ها الگو می‌گیرید؟‌ نمونه‌های خارجی را بررسی می‌کنید؟‌ یا به‌صورت پراکنده، کانال‌های مختلف توزیع محتوایتان را فعال می‌کنید؟ برای هر کاری در این حوزه، پیش از هر چیزی به یک استراتژی مشخص نیاز دارید. اگر ندانید که می‌خواهید به کدام سمت بروید، احتمالاً فعالیت‌هایتان خیلی هدفمند پیش نخواهد رفت. استراتژی بازاریابی محتوا، همان‌ چیزی‌ است که هدفمندی را به فعالیت‌های شما اضافه می‌کند.


از طرفی تدوین یک برنامه‌ی دقیق برای بازاریابی متحوا، به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد که ممکن است تولید آن در کوتاه‌مدت چندان ساده نباشد. مطلبی که در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ای از یک مقاله‌ی کارآمد است که به شما کمک می‌کند در زمانی کوتاه، یک سند خلاصه از استراتژی بازاریابی محتوایی برای سازمان‌تان ایجاد کنید. این مطلب، در دو پست و به فاصله‌ی چند روز منتشر خواهد شد. قسمت اول آن پیش روی شماست.

اگر کسب‌وکار شما هم با کمبود استراتژی بازاریابی محتوا مواجه است، با یک نسخه‌ی کم‌حجم و سرراست آغاز کنید! اگر هم استراتژی مفصلی دارید که اجرایی کردن آن دشواری‌های خاص خود را دارد، از آن یک نسخه‌ی تک‌صفحه‌ای بسازید.


چرا به استراتژی بازاریابی محتوا در یک صفحه نیاز دارید؟

بعید می‌دانم که نیاز به توضیح دلایل اهمیت استراتژی بازاریابی محتوا وجود داشته باشد، اما اگر هنوز نسبت به این مهم تردید دارید، احتمالاً سه دلیل زیر می‌تواند قانع‌تان کند:

  1. رویکرد شما در تولید محتوا به‌طور کلی بازاریابی محتوایی سازمان‌تان را مشخص می‌کند.
  2. در ارتباط با متخصص تولید محتوا، زبانی واحد و قابل درک ایجاد می‌کنید.
  3. مشتریان و مخاطبان‌تان را با دقت بیشتری حفظ خواهید کرد.

شروع کنید!

برای تدوین سند تک‌صفحه‌ای استراتژی محتوایی خود، روی هدف اصلی سازمان و کسب‌وکار خود تمرکز کنید؛ همان هدفی که می‌خواهید طی سال آینده به آن دست یابید. نحوه‌ی یافتن این هدف، ارتباط مستقیمی به سازمان‌تان و شرایط آن دارد. می‌توانید از مدیران ارشد سازمان کمک بگیرید، مستندات داخلی و پروپوزال‌های شرکت‌تان را مطالعه کنید و همزمان سند اصلی بازاریابی کسب‌وکارتان را بررسی کنید. در نهایت، می‌بایست بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • استراتژی رشد سازمان چیست؟
  • اهداف رشد درآمد سازمان کدام است؟
  • اهداف سود سازمان چقدر است؟
  • برنامه‌های موجود برای دستیابی به اهداف فوق (محصول جدید، ورود به بازار جدید، مشتریان جدید و…) چیست؟
  • سایر عوامل تأثیرگذار در رشد سازمان کدام است؟

شاید چندان باورپذیر نباشد که بسیاری از مدیران بازاریابی، از موارد فوق اطلاعی ندارند و به شکلی کورکورانه فعالیت‌های مختلف را انجام می‌دهند. شما جزو این گروه نباشید و نسبت به شاخصه‌های اصلی کسب‌وکارتان آگاهی لازم را به دست آورید.

پس از تجمیع موارد فوق از روش‌های یاد شده، آن‌ها را بررسی و آنالیز کنید. با دقت بر آن‌ها می‌توانید بفهمید که فعالیت‌های شما در بازاریابی محتوایی به کدام سمت حرکت خواهد کرد. معمولاً موارد زیر برای شما شفاف خواهد شد:

  1. اهداف کیفی که شرکت شما می‌بایست طی سال آتی به آن‌ها دست یابد. دانستن این مهم، طرح‌ریزی فعالیت‌های پیش رو را برایتان ساده می‌کند.
  2. اهداف کمّی که بر مبنای اهداف کیفی تعریف می‌شوند. با مشخص کردن اهداف کمی که عموماً با عدد و رقم محاسبه می‌شوند، حساب میزان رشد فعالیت‌ها و اثربخشی آن‌ها برایتان ساده‌تر خواهد شد.

گام بعدی آن است که با اهداف بازاریابی، فروش و توسعه‌ی محصول آشنا شوید تا بتوانید بر مبنای آن‌ها طرح اولیه‌ی برنامه‌ی بازاریابی محتوا را آماده کنید. بازاریابی محتوا چگونه می‌خواهد به سازمان برای دستیابی به اهداف کلانش کمک کند؟‌ ممکن است به ایده‌هایی برسید که بازاریابی محتوا بتواند تأمین کند. یافته‌های شما در طرحی که آماده خواهید کرد در قامت موارد زیر نمود پیدا خواهند کرد:

  • استراتژی‌ها: بازاریابی محتوا چه چیزهای کیفی‌ای را طی سال آتی ارائه خواهد کرد؟ (مثلاً: معرفی محصولات جدید، ایجاد آگاهی، قصه‌گویی درباره‌ی مزیت‌های محصول، ایجاد تجربه مشتری بهتر و..)
  • معیارها: چگونه دستاوردهای بازاریابی محتوا محاسبه خواهد شد؟ (مثلاً: ارتقای آگاهی مشتری از محصولات با درصدهای دقیق، ارائه‌ی عدد دقیق از تعداد لید جدید مشتری برای فروش و…)

از اهداف دقیق عددی که مربوط به درآمد مستقیم هستند چشم‌پوشی نکنید. این‌که بتوانید میزان واقعی درآمد مستقیم از بازاریابی محتوا را محاسبه و نمایش دهید بسیار جذاب و کارآمد است. درآمد، معیاری‌ است که مدیران ارشد بسیار به آن علاقه‌مند هستند!

ارائه به مدیران

حالا شما چهار بخش ابتدایی برنامه‌ی خود را مهیا کرده‌اید و زمان ارائه‌ی آن به مدیران ارشد و میانی سازمان است. تمام بخش‌های آن را به‌دقت معرفی کنید و درباره‌ی هر کدام به تفصیل بحث کنید. نسبت به بازخوردها، رویکرد مثبتی داشته باشید. خردمندانه برخورد کنید و پیشنهادات مدیران خود را در نظر بگیرید. بسیاری از این نکات می‌تواند برنامه‌ی شما را موجزتر و دقیق‌تر کنند.

در صحبت با مدیران متوجه خواهید شد که آن‌ها بیش از هر چیز به هزینه‌ها و موارد مالی توجه می‌کنند. آن‌ها -به‌درستی- می‌خواهند بدانند:

  • هزینه‌های برنامه‌ی شما برای بازاریابی محتوا چقدر است؟
  • چقدر درآمد و در چه بازه‌ی زمانی عاید خواهد شد؟
  • میزان سود حاصل نسبت به سود کلی شرکت از روش‌های دیگر
  • هدف نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟

با مدیران و تصمیم‌گیرندان شرکت‌تان صریح و سرراست صحبت کنید. همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، آن‌ها از اعداد خوش‌شان می‌آید. پس نشان دهید که سرمایه‌گذاری در بازاریابی محتوا تا چه میزان می‌تواند به رشد کسب‌وکار کمک کند.


لطفاً نظرات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.

1 comment
  1. سلام
    ممنون بابت مطلب مفیدتون
    اگر لینک بخش دوم رو هم در همین مطلب قرار بدین خیلی بهتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
دومین کنفرانس بازاریابی دیجیتال

دومین کنفرانس بازاریابی دیجیتال

مطلب بعدی
یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و حضور نویسش در بخش استارت‌آپ‌ها

یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و حضور نویسش در بخش استارت‌آپ‌ها

مطلب مرتبط