محتوای عمیق چیست و نکات مهم برای تولید آن کدام‌اند؟

محتوای عمیق

افراد با اهداف مختلف به تدوین محتواهای گوناگون می‌پردازند، ما به‌طورقطع نمی‌توانیم بگوییم مخاطبان کدام دسته از محتواها بیشترند چرا که هر حیطه‌ای علاقه‌مندان خاص خودش را دارد. روزانه هزاران مطلب در سایت‌ها بارگذاری می‌شود به این امید که مخاطبانی را به خود درگیر کند. اما آیا چنین می‌شود؟ مسلما نه! مخاطبان محتوا روز به روز به دنبال محتوای کامل‌تر جامع‌تر و جدیدترند! به همین دلیل مفهومی به نام محتوای عمیق شکل گرفته است.

همه‌ی ما می‌دانیم که موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها قوانین ویژه‌ای دارند که هرقدر محتوا انطباق بیشتری با این قواعد داشته باشد، بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. البته تولیدکنندگان محتوا هم میان‌برهایی برای گذر از این قوانین پیدا کرده بودند که تا زمانی نه‌چندان دور هم موثر بود. اما اکنون وقت آن است که به‌جای انرژی گذاشتن برای عبور از فیلترهای موتورهای جستجو، واقعا مطالب شایسته‌ای تولید کنیم چراکه موتور جستوجو همیشه مخاطب را مرکزیت قرار می‌دهد و قوانین را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که به رفتار کاربران نزدیک‌تر شود، در نتیجه ما هم باید محتوایی تولید کنیم که مخاطب را درگیر خود کند. در حال حاضر هیچ‌چیز به‌اندازه محتوای عمیق، منجر به دیده‌شدن نمی‌شود. ما در این مقاله ابتدا محتوای عمیق را تعریف، سپس به بیان ویژگی‌ها و مزایای آن می‌پردازیم.



محتوای عمیق چیست؟

شاید در گذشته استفاده از تیترهای جذاب و پاراگراف‌های کوتاه، عامل اصلی جذب مخاطب به شمار می‌رفت. اما حال که تعداد بی‌شماری از این محتواها در فضای رقابتی تولید شده است، باید به فکر تولید یک محتوای ایده‌آل‌تر باشیم، پیشنهاد ما محتوای عمیق است. محتوایی که تمام جنبه‌های یک موضوع را در بر گیرد و لازم نباشد مخاطب هر بار برای دریافتن تکه‌ای از مطلب، عبارت جدیدی در نوار مرورگرش سرچ کند. در حقیقت محتوای عمیق، بینش واقعی‌، کمک واقعی‌، راهنمایی واقعی و ارزش واقعی را برای مخاطبان فراهم می‌کند.


محتوای عمیق چه مزیتی دارد؟

ایجاد محتوای عمیق موجب جلب‌توجه موتورهای جستجوگر می‌شود و این تنها راهی است که محتوای شما را در معرض تماشای مخاطبان قرار می‌دهد. هرچند ممکن است ایجاد محتوای عمیق آسان نباشد، چرا که به منابع و زمان زیادی احتیاج دارد اما در دنیای رقابتی که پر است از محتواهای متنوع – اعم از خوب و بد – تنها راهی است که می‌توانید خودتان را از دیگران متمایز کنید و نسبت به رقبایتان در جایگاه بالاتری قرار بگیرید.


ویژگی‌های محتوای عمیق

اکنون می‌دانید بهترین راه دیده‌شدن مطالب‌تان تولید محتوای عمیق است، برای تولید این نوع محتوا ترغیب نشده‌اید؟ پس بگذارید ویژگی‌های آن را برایتان بگویم. در حقیقت ما به محتوایی، محتوای عمیق می‌گوییم که:

  • در آن به جزئیات پرداخته شده باشد.
  • نسبت به سایر محتواهای تولید شده در زمینه مربوطه، ویژگی‌ای خاص داشته باشد.
  • به اندازه‌ی کافی برای توضیح تمام ابعاد موضوع، طولانی باشد.
  • توضیحات زیادی در آن وجود داشته باشد.
  • برای مخاطبان مفید باشد.
  • مطالب آن مرتبط و منسجم باشد.
  • اطلاعات درست و محکم به مخاطب داده شود.
  • با استفاده از آن ارزش واقعی را به مخاطبان خود بدهید.
محتوای عمیق چیست

چطور محتوای عمیق تولید کنیم

اکنون، بیایید نگاهی به برخی از راه‌هایی که می‌توانیم با کمک آن‌ها محتوای عمیق ایجاد کنیم‌، بیندازیم:

طول

ما قبول داریم که طول یک مقاله صرفا دلیل بر مفید بودن و باکیفیت بودن آن نیست. اما بیایید بپذیریم که به‌سختی می‌توان در مقاله‌ای چند صد کلمه‌ای کمک و بینش واقعی را به مخاطبان منتقل کرد. از طرفی حواستان باشد که قرار نیست درک مطلب را فدای کمیت کنیم. به بیان بهتر شاید در مقاله‌ای با استفاده از الفاظ به‌اصطلاح قلمبه‌سلمبه بتوانید از حجم محتوا کم کنید، اما آیا این به سود شماست؟ قطعا نه. تمام اهداف محتوا باید حول محور مخاطب باشد، آیا مخاطبی که اصلا نفهمد شما چه نوشته‌اید یا برای فهم آن نیاز به تجزیه‌وتحلیل‌های سخت داشته باشد، حق ندارد با یک دکمه ساده از سایت شما خارج و به سراغ محتوایی دیگر با همان مضمون برود؟ البته نویسندگان عزیز، مراقب باشید از آن ور بوم هم نیفتید. یعنی حال که مبنا طول محتواست قرار نیست هر چه دم دست‌تان آمد در متن بچپانید. هر جمله و هر سطر و پاراگراف شما باید هدفی را دنبال کند و مقدمه‌ای برای پاراگراف‌های بعدی قرار گیرد.


توضیح دهید و جزئیات را از دست ندهید

شاید شما در مورد موضوعی بنویسید که مخاطبان خاصی دارد و این مخاطبان دانش پایه‌ای این محتوا را در خود دارند. به این معنا که این افراد از اصطلاحات رایج و کلیات مسئله باخبرند. حال سوال من از شما این است که بقیه چه کنند؟ آیا شما فقط برای عده‌ای خاص می‌نویسید یا هدف‌تان از تولید محتوا جذب گروه دیگری از افراد نیز هست؟ پیشنهاد می‌کنم به همین راحتی از گروه بزرگ “کنجکاوها” گذر نکنید. من در مورد افرادی حرف می‌زنم که با دیدن یک تبلیغ یا شنیدن یک اصطلاح دست به سرچ می‌شوند؛ بنابراین در مطالب‌تان طوری به جزئیات و توضیحات همه‌جانبه و پایه‌ای بپردازید که کنجکاوها را نیز صید کنید.

می‌خواهم یک نکته جالب را هم به شما بگویم. بسیاری از افراد – حتی آنهایی که در پست‌های مدیریتی هستند – تمام جزئیات و موضوعات یک مبحث را نمی‌دانند یا ممکن است نظریه پشت آن را درک نکنند، البته نباید توقع داشته باشید این مسئله را اعتراف کنند! بنابراین پرداختن به جزئیات و توضیح مسائل می‌تواند بسیار مفید باشد.

گذشته از اینها شما با پرداختن به جزئیات و بیان دقیق توضیحات حرفه‌ای بودن خودتان را آشکار می‌کنید. اگر محتوایی باهدف “راهنمایی” یا “چگونگی” تدوین می‌کنید، توضیح مطالب به ساده‌ترین شکل ممکن الزامی است. همچنین باید مثال‌ها و تصاویری ارائه دهید تا مخاطبان شما درک کنند که چگونه این مطالب در دنیای واقعی کاربردی است. خودتان را جای آنها بگذارید و از خود بپرسید که در چه زمینه‌هایی ممکن است دچار سردرگمی شوند‌؟ چه چیزهایی را درک نمی‌کنند یا ممکن است در مورد آنها به کمک احتیاج داشته باشند؟ با استفاده از این روش محتوای عمیق و شایسته‌ای تولید کنید.


نکات

ده نکته مهم خوشبختی، هفت نکته اساسی برای پولدار شدن، نکات مهمی که شما را در رسیدن به هدف یاری می‌کند، می‌خواهید خوابی آرام داشته باشید؟ به این نکات توجه کنید و…. بی‌شمارند این تیترهای مخاطب‌برانگیز. ارائه نکات و اطلاعات مفیدی که زندگی مخاطبان شما را آسان می‌کند، راه دیگری برای ایجاد محتوای مفید است. تیتر این نکات مفید را همچون نمونه‌های ذکر شده جذاب انتخاب کنید تا مخاطبان بیشتری برای خواندن این مطالب وسوسه شوند.


پژوهش

یادتان باشد قرار نیست همین‌طور روی هوا یک چیزی بنویسید! مخاطب امروز، هوشیار و کاوشگر است. باید آنچه می‌نویسید مورد تایید علم و تجربه باشد. درواقع مردم درمورد موضوعی که نمی‌دانند سرچ می‌کنند تا آگاه شوند، و اگر شما به‌جای آگاهی درست، مشتی توهم و اطلاعات بی‌پایه به مردم بدهید، جز جهل مرکب یاد چه اصطلاحی خواهید افتاد؟

بنابراین بر اساس موضوعی که انتخاب می‌کنید، پژوهش کنید. ممکن است بتوانید این کار را با کمک داده‌هایی که در امور روزانه خود جمع‌آوری کرده‌اید انجام دهید‌، یا ممکن است لازم باشد به فردی دیگر ماموریت دهید تا از طرف شما پژوهش کند و نتیجه را به دست‌تان برساند. همراه با ارائه نتایج واضح‌، باید نتیجه‌گیری قطعی کنید و پیامدهای آن را برای مخاطبان مورد‌نظر خود مشخص کنید.

اگر مهارت‌ها یا منابع لازم را دارید‌، تبدیل این نتایج به اینفوگرافیک ارزشمند است زیرا این قالب محتوا هنوز بسیار محبوب است.

چطور محتوای عمیق بنویسیم

مطالعه موردی

یک نوع از محتوای عمیق که بسیار هم می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد، مطالعه موردی است. مطالعه موردی یا موردپژوهی روشی از تحقیق است که در آن یک شخص به‌خصوص موردمطالعه قرار می‌گیرد. اکثر محتواهایی که موردپژوهی هستند به شکل داستان یا حکایت تولید می‌شوند. برای تولید این نوع محتوای عمیق باید هر مشکلی که در طول راه با آن مواجه می‌شوید را ثبت کنید. توضیح چگونگی غلبه بر مشکلات یک پیام بزرگ است و تا زمانی که این موارد با بیانی ساده نگاشته شوند، به محتوا حقیقت می‌بخشند. معمولا این‌، عملی‌ترین بخش داستان است که برای مخاطبان شما بسیار مفید است. یک مطالعه موردی خوب داستان جالبی را بیان می‌کند و حاوی اطلاعات‌، نکات و توصیه‌های ارزشمند و کاربردی است‌، در آن از مثال‌ها و تصاویر استفاده می‌شود و با یک جمع‌بندی خوب، خلاصه و مثبت پایان میابد.


استراتژی و بینش

شما می‌توانید باهدف ارائه بینش و استراتژی به تولید محتوای عمیق بپردازید. الان برای‌تان مثال می‌زنم. فرض کنید مدیری برای سامان دادن به مشکلات مجموعه‌اش نیاز به یک تصمیم‌گیری درست و کارآمد است، در همین راستا اگر شما محتوایی با مضمون “نکات مهم برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک” تولید کنید، مخاطب یا مدیر را صید کرده‌اید. اشکال مختلفی از تولید این‌گونه محتوا وجود دارد. برای مثال در پایان هرسال و شروع سال جدید می‌توان محتواهای زیادی در زمینه ارائه بینش‌ها و استراتژی‌ها برای مخاطبان تولید کرد.


جمع‌بندی

ما در این مقاله به این نتیجه رسیدیم برای دیده‌شدن در نتایج جستجوها، باید به تولید محتوای عمیق روی آوریم و دانستیم محتوای عمیق چه ویژگی‌هایی دارد و برای تدوین آن باید چگونه عمل کنیم. هرچند ایجاد این نوع محتوا زمان و منابع زیادی می‌طلبد اما با تولید آن یک سروگردن از رقبا پیشی می‌گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
روز ملی سینما

به بهانه روز ملی سینما: فیلم‌هایی در حال و هوای نوشتن

مطلب بعدی
اشتباهات تولید محتوا و مثالهایی از محتوای بد

۷ مثال از اشتباهات نابخشودنی| محتوای بد چه ویژگی‌هایی دارد؟

مطلب مرتبط