بازاریابی محتوا چقدر در ارتقای جایگاه سایت در نتایج گوگل مؤثر است؟

بازاریابی محتوا چقدر در ارتقای جایگاه سایت در نتایج گوگل مؤثر است؟

تقریباً‌ هر روز این سؤال‌ها به شکل‌های مختلف از ما پرسیده می‌شوند: آیا بازاریابی محتوا واقعاً کار می‌کند؟ چقدر طول می‌کشد تا نتایجی را که می‌خواهیم در گوگل ببینم؟ چرا تغییر جایگاه سایت در نتایج گوگل براساس بازاریابی محتوا این‌قدر طول می‌کشد؟

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که چقدر طول می‌کشد تا بازاریابی محتوا واقعاً باعث تغییر جایگاه سایت در نتایج گوگل شود؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.



راستش را بخواهید بله، بازاریابی محتوا کار می‌کند اما برای هر کسب‌وکاری بسته به میزان تلاشی که برای استراتژی، تولید و تبلیغات انجام می‌شود، متفاوت است. اگر یک کسب‌وکار کوچک دارید و بازاریابی محتوایی را قوی و مداوم انجام می‌دهید به احتمال زیاد بین شش تا نه ماه طول می‌کشد تا افزایش رتبه‌ی سایت در گوگل را به شکل واضح ببینید. با این‌ حال عمدتاً بهبود رتبه وب سایت در نتایج گوگل به چهار عامل بستگی دارد:

  1. نوع صنعت و بازار (Industry and market)
  2. اهداف و استراتژی‌ها
  3. مدل کسب‌وکار (Business model)
  4. تعریف شما از موفقیت!

ارتقای جایگاه سایت در نتایج گوگل براساس بازاریابی محتوا، یک استراتژی بلند مدت است. پیش‌تر در وبلاگ نویسش تأثیر بازاریابی محتوایی بر موفقیت تجاری 4 کمپانی مشهور را بررسی کرده بودیم. به نظرمان می‌آید خواندن آن مطلب به‌خوبی نشان می‌دهد بازاریابی محتوا با تلاش و صبر چه نتیجه‌ی خوبی می‌دهد.
خیال‌تان را راحت کنیم، اگر می‌خواهید ره صد ساله را یک‌شبه طی کنید و فوراً به نتیجه برسید، بازاریابی محتوایی راهش نیست. اما اگر می‌خواهید پایه‌های کسب‌وکارتان را محکم بنا کنید و با اطمینان در آینده رشد داشته باشید، بازاریابی محتوا یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شماست. شاید فکر کنید این فقط نظر ماست، اما آمارهای مختلف که در ادامه مطرح‌شان می‌کنیم نظر ما را اثبات می‌کنند:

  • امروزه بیش از 90 درصد از بازاریابان B2B (Business to business) و 86 درصد از بازاریاب‌های B2C (Business to consumer) از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند.
  • هزینه‌ی بازاریابی به روش سنتی 62 درصد بیشتر از بازاریابی محتوا است.
  • کسب‌وکارهایی که وبلاگ‌ یا مقاله‌نویسی دارند 67 درصد بیشتر از آن‌هایی که هیچ مطلبی ندارند، برنامه‌ریزی دارند و جلوتر هستند.

بعد از یک ماه اجرای بازاریابی محتوایی چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از این‌که استراتژی بازاریابی محتوایی خود را اجرا کردید، تجزیه و تحلیل جایگاه سایت در نتایج گوگل می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. واقعیت این است که امروزه دنیای آنلاین به‌سرعت در حال حرکت به جلو است. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارها انتظار دارند سریع‌ترین نتیجه را از محتواهای تولیدی به‌دست بیاورند. قطعاً استثناهایی وجود دارد اما در بیشتر موارد، بعد از یک ماه اجرای بازاریابی محتوایی، رتبه سایت در گوگل با تغییر محسوسی همراه نخواهد بود. ببخشید اگر کمی ناامیدکننده است.

البته اگر از قبل مخاطب زیادی داشته باشید، امکان دارد جایگاه سایت در نتایج گوگل با تغییراتی همراه شود. هرچند معمولاً دست یافتن به صفحه اول گوگل به این راحتی‌ها نیست و بیشتر از این حرف‌ها طول می‌کشد. وقتی به‌طور مداوم و مرتب شروع به انتشار و درج محتوا می‌کنید، موتورهای جستجو، مفید و موثر بودن آن را بررسی می‌کنند. در نتیجه کم‌کم ترافیک و رتبه‌بندی در گوگل و موتورهای جستجو به سمت سایت‌ شما متمرکز می‌شود.

بهتر است از همان هفته‌های اول، بازاریابی محتوایی‌تان را قوی و منظم شروع کنید و حداقل هفته‌ای یک‌بار یک محتوای ویدئویی، متنی یا تصویری در سایت و رسانه‌های اجتماعی بارگذاری کنید. به‌طور قطعی در ماه‌های بعد رشد چشمگیر کسب‌وکارتان را خواهید دید.


بعد از سه ماه، جایگاه سایت در نتایج گوگل چطور خواهد بود؟

شاخص‌های اصلی عملکرد که در سه ماه اول به دنبال آن هستید «حجم محتوا» و «افزایش مخاطب» است. با این‌‎حال در این مدت باید تمام نقاط ضعف، قوت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها را تجزیه و تحلیل کرده باشید و به‌خوبی پرسونای مخاطبان خود را تعریف کرده‌ باشید.

اگر در این سه ماه مدیریت محتوا را محکم و قوی شروع کرده‌اید و حداقل هفته‌ای یک پست در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، قطعاً افزایش رتبه سئو سایت در گوگل را تجربه خواهید کرد اما هنوز جایگاه سایت در نتایج گوگل ثابت و چشمگیر نخواهد بود. با این‌حال شما برای پیاده‌سازی استراتژی‌های خود، انتشار محتوای باکیفیت را هدف‌گذاری کرده‌اید و اکنون باید شروع به پیگیری نتایج کنید تا پیشرفت خود را ببینید. با اندازه‌گیری عملکرد، می‌توانید ببینید اهداف اولیه‌ای که تعیین کرده‌اید واقع‌بینانه هستند یا باید آن‌ها را برای دوره‌ی بعدی تنظیم کنید.

همچنین ممکن است شاهد افزایش و کاهش ترافیک وب سایت خود باشید، این کاملاً طبیعی است. بنابراین روی صعود تدریجی و پیوسته تمرکز کنید. عمدتاً نتایج بازاریابی محتوایی به طور تصاعدی رشد می‌کند نه خطی. در واقع روندی که ممکن است در ابتدا بی‌ثبات به نظر برسد، در طول زمان می‌تواند به پیشرفت چشمگیری تبدیل شود.


بعد از شش ماه اجرای بازاریابی محتوایی به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟

180 روز از بازاریابی محتوایی شما گذشته است و اگر به‌طور مدوام و منظم این 6 ماه را طی کرده باشید، به احتمال زیاد نتایج زیر را می‌بینید:

  • افزایش ترافیک
  • افزیش تعداد بک‌لینک‌ها
  • افزایش بیشتر اشتراک‌گذاری محتواهای شما در سایت و رسانه‌های اجتماعی دیگر
  • بالا رفتن جایگاه سایت در نتایج گوگل
  • افزایش و پایداری رتبه‌ی رنکینگ

این در حالی است که اگر علاوه بر بازاریابی محتوایی، تبلیغات محتوا، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و بهینه‌سازی مداوم آن را در این 6 ماه انجام داده باشید، احتمال این‌که به صفحه‌ی اول گوگل برسید، وجود دارد.

ارتقای جایگاه سایت در نتایج گوگل 2

آیا وبلاگ‌ها برای ارتقای جایگاه سایت در نتایج گوگل کافی هستند؟

59 درصد از بازاریابان B2B معتقدند وبلاگ‌ها با ارزش‌ترین کانال برای بازاریابی محتوایی هستند. با این حال، این تنها گزینه‌ی سودآور برای جایگاه سایت در نتایج گوگل نیستند. برای بازاریابی محتوایی علاوه بر تولید متن باید روی تولید ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست، وبینارها، دوره‌های آموزشی و پست‌های رسانه‌های اجتماعی نیز سرمایه‌گذاری کنید.

در این راستا فراموش نکنید که بازخوردهای موردنیاز را در زمینه‌ی تولید محتوا دریافت و بررسی کنید تا بدانید که بازاریابی محتوایی‌تان کارآمد است یا خیر؟ می‌توانید به لیست مخاطبین خود ایمیل ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید که در مورد محتوای سایت نظر دهند، یا یک نظرسنجی در وب‌سایت‌تان قرار دهید.


چرا برخی از کسب‌وکارها بازاریابی محتوایی را برون‌سپاری می‌کنند؟

تعیین جایگاه سایت در نتایج گوگل براساس بازاریابی محتوایی کار سختی است. امیدواریم عددها شما را گیج نکند اما مقالات برتر در فضای اینترنت معمولاً بیش از 3 هزار کلمه طول دارند و نسبت به مطالبی که بین 900 تا 1200 کلمه هستند، سه برابر ترافیک بیشتر، چهار برابر اشتراک‌گذاری بیشتر و 3.5 برابر بک‌لینک بیشتر می‌گیرند.

به‌خاطر همین اهمیت کار و جزئیات تخصصی زیادی که دارد، بسیاری از کسب‌وکارها بازاریابی محتوایی خود را برون‌سپاری می‌کنند. در نتیجه می‌توانند روی کسب‌وکار خود تمرکز کنند و بازاریابی محتوا را به کسانی بسپارند که در سئو و تولید محتوا نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند. اگر به فکر برون‌سپاری محتوا هستید می‌توانید از سرویس سفارش تولید محتوای نویسش استفاده کنید.


نتیجه‌گیری

اگر برای بهبود جایگاه سایت در نتایج گوگل برنامه دارید، باید روی منابع مناسب سرمایه‌گذاری کنید، صبور باشید (به‌ویژه در ماه‌های اولیه) و در راستای بازاریابی محتوایی، تبلیغات و تجزیه و تحلیل داشته باشید. همچنین اهداف کلی خود را هر سه تا شش ماه یک‌بار بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید.

اگر اهداف خود را مشخص کنید و در راستای آن استراتژی‌های روشن تنظیم کنید، به‌طوریقین جایگاه سایت شما در نتایج گوگل رو به جلو خواهد بود و نتایج را زودتر از موعد انتظار مشاهده می‌کنید؛ اما هرگز برای رسیدن به هدف عجله نداشته باشید زیرا این کار نه‌تنها باعث ناامیدی‌تان خواهد شد بلکه باعث می‌شود خیلی زود زمین را ترک کنید. فراموش نکنید زمان می‌برد تا محتوا و برند تجاری شما مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرد اما وقتی این اتفاق بیفتد، نتیجه کار فراتر از انتظارتان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
محتوای کیوریت شده چیست و چه فایده‌ای برای وبلاگ دارد؟

محتوای کیوریت‌شده چیست و چه فایده‌ای برای وبلاگ دارد؟

مطلب بعدی
عیدانه‌ی نویسش؛ امیدواری یک تمرین روزمره است!

عیدانه‌ی نویسش: امیدواری یک تمرین روزمره است!

مطلب مرتبط