محتوای کیوریت‌شده چیست و چه فایده‌ای برای وبلاگ دارد؟

محتوای کیوریت شده چیست و چه فایده‌ای برای وبلاگ دارد؟

شاید فکر کنید اگر چند روز وقت بگذارید، می‌توانید مثل آب خوردن کلی مطلب باکیفیت برای وبلاگ‌تان تولید کنید. البته نمی‌دانیم،‌ شاید هم واقعاً بتوانید. اما این را می‌دانیم که صرف زمان طولانی و نوشتن مطلب تنها راه‌حل برای تولید محتوای وبلاگ نیست. طبیعی است که در ابتدای راه، برای وبلاگ‌تان دنبال روشی بگردید که سریع‌تر به نتیجه برسد. البته که راهی وجود دارد. اما اشتباه نکنید،‌ منظورمان کپی پیست کردن از سایت‌های دیگر نیست. داریم درباره‌ی محتوای کیوریت‌شده صحبت می‌کنیم. شما با تمرکز بر منابع با کیفیت بالا و استخراج مطالب از مقالات موجود، می‌توانید وبلاگ پرباری داشته باشید و به آن افتخار کنید.

در این مقاله به ماهیت محتوای کیوریت یا گلچین‌شده می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چطور یک محتوای کیوریت‌شده می‌تواند برای وبلاگ شما مفید باشد.



آشنایی با محتوای کیوریت‌شده و فواید آن

وبلاگ‌نویسی کار سخت و زمان‌بری است و خیلی وقت‌ها هم پیش می‌آید که کفگیرتان به ته دیگ بخورد و ایده‌ای برای مطلب جدید نداشته باشید. البته که راهکارهایی برای مقابله با سندروم بن‌بست ایده وجود دارد ولی همین‌جاست که محتوای کیوریت‌شده به کمک‌تان می‌آید و این امکان را به شما می‌دهد تا مقالات وبلاگ‌تان را با محتوای تولیدشده در دیگر سایت‌ها تکمیل کنید.

قبل از هر چیزی، باید بدانید که خدایی نکرده استفاده از محتوای کیوریت‌شده فقط به معنی برداشتن محتوا از وبلاگ‌های دیگر و انتشار آن نیست. این کار مصداق کامل سرقت ادبی‌ است. کیوریت کردن محتوا، فرایندی‌ است که با‌ هدف جمع‌آوری، سازماندهی و ارائه‌ی بینشی تازه نسبت به مقالات موجود آغاز می‌شود.

یکی از مزیت‌های محتوای کیوریت‌شده این است که تولید آن معمولاً بسیار سریع‌تر از پست‌های سنتی انجام می‌شود چرا که مجبور نیستید صفر تا صد محتوا را خودتان تولید کنید و به‌جای آن، محتوای مرتبطی با موضوع مطلب‌تان پیدا می‌کنید و با خلاصه‌نویسی و ارائه‌ی آن، مخاطب را خوشحال می‌کنید. همچنین، با استفاده از یک شبکه‌ی بک‌لینک، می‌توانید به بهبود سئو و دیده‌شدن وبلاگ خودتان و دیگر سایت‌های مرجع، افزایش ترافیک و احتمالاً ارتقای درآمد حاصل از وبلاگ کمک کنید.

نحوه‌ی استفاده از محتوای کیوریت‌شده برای وبلاگ در 5 مرحله

هرچند استفاده از محتوای کیوریت‌شده برای وبلاگ، در نگاه اول فرایندی ساده به‌نظر می‌رسد اما آن‌قدرها هم آسان نیست. نمی‌توانیم به همین سادگی لینک یک موضوع را در گوگل پیدا کنیم، و آن را در وبلاگ، سایت یا شبکه‌های اجتماعی خودمان به اشتراک بگذاریم. البته اگر راستش را بخواهید فرایندش ممکن است همین‌شکلی ساده باشد اما تنها در صورتی منجر به نتیجه‌ای قابل ‌قبول می‌شود که برنامه‌ریزی دقیقی برای آن وجود داشته ‌باشد. در ادامه پنج گام اصلی استفاده از محتوای کیوریت‌شده را بررسی می‌کنیم:

محتوای کیوریت شده چیست و چه فایده‌ای برای وبلاگ دارد؟

1. منابع‌تان را مشخص کنید

یک منبع خوب برای محتوای کیوریت‌شده باید قابل‌اعتماد، سرشناس و مرتبط با پرسونای مخاطبان‌ وبلاگ شما باشد. انتخاب منابع قابل‌اعتماد و معتبر مثل نشریات یا سایت‌های معروف برای انتخاب مطلب، تأثیر زیادی بر اعتبار و کیفیت وبلاگ شما دارد. هنگام بررسی یک منبع، مطمئن شوید که مطالبش واقعی و مبتنی بر تحقیق و پژوهش است. منابعی را که اشتباهات نگارشی یا املایی زیاد یا طراحی وب‌سایت ضعیفی دارند خیلی راحت کنار بگذارید.

بعید است انتخاب محتوا از وبلاگ‌های کم‌بازدید بتواند تعداد بازدیدهای شما را بیشتر کند، مگر این‌که هر دو به اندازه‌‌ی کافی خوش‌شانس باشید و آن پست به‌طور ناگهانی در فضای مجازی وایرال شود.

ایجاد و حفظ ارتباط با مخاطب هم برای موفقیت وبلاگ شما لازم است. قبلاً در همین باره مطلبی با عنوان ۱۰ روش برای افزایش مشارکت مخاطبان وبلاگ و داشتن وبلاگی موفق منتشر کرده‌ایم که خواندنش را به شما توصیه می‌کنیم. اگر از محتوای کیوریت شده‌ای استفاده می‌کنید که مخاطبان وبلاگ‌تان چندان به آن علاقه‌مند نیستند، به‌سختی می‌توانید آن‌ها را به مخاطبانی وفادار تبدیل کنید.

2. مطالب منبع را نت‌برداری و باز‌نویسی کنید

همان‌طور که قبلاً تأکید کردیم، مدیریت محتوا و استفاده از محتوای کیوریت‌شده به معنای کپی کردن قسمتی از یک محتوای دیگر نیست. بسیار مهم است که برخی از افکار و نظرات خود را به هر پست انتخاب‌شده اضافه کنید، موارد را از دیدگاه خودتان بیان کنید و حتی بنویسید که چرا این مطلب را انتخاب کرده‌اید.

به‌یاد داشته‌باشید که کپی‌ کردن محتوای دیگران هم کاری غیرقانونی است، هم باعث بدنامی برند شما می‌شود و هم این‌که خواننده‌هایتان را فراری می‌دهد. تازه علاوه بر همه‌ی این‌ها، رتبه‌ی سئوی سایت شما را هم به‌شدت کاهش می‌دهد.

وقتی در حال کیوریت کردن مطالب هستید باید مطالب را بازنویسی کنید و آن‌ها را کاملاً با شکلی جدید ارائه کنید. مثلاً اگر مطلب جالبی در یک مقاله می‌بینید، از آن نت‌برداری کنید و علاوه بر ذکر منبع حتماً افکار، ایده‌ها یا توضیحات خود را هم درباره‌ی آن قسمت از مقاله بیان کنید.

3. خلاصه‌نویسی مطلب یک منبع و ارائه‌ی لینک اصلی

شاید شما هم دیده باشید، در بعضی از سایت‌های خبری قسمتی وجود دارد که عناوین پست‌های برتر سایت‌های دیگر در آن قرار می‌گیرد. در وبلاگ‌های معروف فارسی هم چنین قسمتی وجود داشت. مثلاً یک سایت آموزش اطلاعات کامپیوتری، در قسمتی از سایتش عناوین مطالب سایت‌های دیگر با موضوع مشابه را ذکر می‌کرد و به آن‌ها لینک می‌داد. گاهی هم خلاصه‌ای کوتاه از آن مطلب و دلیل انتخابش ذکر می‌کرد.

شما هم می‌توانید چنین کاری بکنید. این کار هم مکمل محتوای وبلاگ شماست، هم به خواننده کمک می‌کند تا منابع دیگری را از طریق شما پیدا کند.

محتوای کیوریت شده چیست و چه فایده‌ای برای وبلاگ دارد؟

4. منابع مطالب خود را ذکر کنید

محتوای کیوریت‌شده را از هر طریقی تولید کرده باشید، نیاز است که منابع خود را ذکر کنید یا سازندگان اصلی محتوای خود را معرفی کنید. اولاً این کار مؤدبانه است و باعث برانگیختن احترام دنبال‌کنندگان نسبت به شما می‌شود. دوماً ذکر منابع می‌تواند برای سئوی وبلاگ شما مفید باشد. برخی از نویسندگان آنلاین از شما قدردانی می‌کنند که به سایت‌شان بک‌لینک داده‌اید و ممکن است آن‌ها نیز با حرکتی مشابه، کار شما را جبران کنند و وبلاگ شما را به دنبال‌کنندگان خود توصیه کنند. این روزها، پیوند دادن به منبع اصلی و لینک کردن آن، راه متداولی برای اعتبار بخشیدن به تولیدکننده‌ی یک محتوای دیگر است.

5. در محتوای کیوریت‌شده خود از بهترین شیوه‌های سئو استفاده کنید.

در مراحل قبل، ترفندها و روش‌های مناسبی را برای ارائه‌ی محتوای کیوریت‌شده بررسی کردیم. با این‌ حال، همیشه روش‌های دیگری نیز برای بهبود سئو با استفاده از محتوای کیوریت‌شده وجود دارد. مثلاً می‌توانید یک نمایه خوب برای بک‌لینک بسازید تا ترافیک و بازدید سایت‌های دیگر را به ‌همراه داشته باشد. این کار رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک شما را بهبود بخشیده و باعث دیده‌شدن محتوای کیوریت‌شده‌ی شما می‌شود.

یا همان‌طور که بالاتر گفتیم، با ذکر منابع محتوای کیوریت‌شده می‌توانید شبکه‌ای بین وبلاگ خود و سایت‌های دیگر ایجاد کنید و امیدوار باشید آن‌ها نیز به وبلاگ شما لینک دهند.

کیفیت سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند بسیار بسیار مهم است. الگوریتم پنگوئن گوگل، پروفایل بک‌لینک سایت شما را از نظر کیفیت و همچنین کمیت ارزیابی می‌کند. این یعنی از منابع قابل اعتماد و معتبری که محتوای انتخاب شده‌تان را از آن‌جا دریافت می‌کنید، سیگنال و پاسخ بهتری نسبت به سایت‌های کوچک و با کیفیت پایین دریافت خواهید کرد.

محتوای کیوریت شده چیست و چه فایده‌ای برای وبلاگ دارد؟

جمع‌بندی

وقتی صحبت از وبلاگ و وبلاگ‌نویسی به میان می‌آید، داشتن تعداد زیادی پست درجه‌یک و باکیفیت اهمیت بالایی دارد. روش‌های سنتی و قدیمی تولید محتوا گاهی دستیابی به این هدف را دشوار می‌کند اما استفاده از محتوای کیوریت‌شده، نه‌تنها تعامل با مخاطب را ساده‌تر می‌کند بلکه در فرآیند تولید محتوا، در زمان و هزینه‌ی شما نیز صرفه‌جویی می‌کند. البته که هرگز نباید به‌طور کامل بر محتوای کیوریت‌شده تکیه‌ کرد اما این روش می‌تواند ابزاری کارآمد برای تکمیل استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد.

در این پست، پنج مرحله را بررسی کرده‌ایم که می‌تواند به شما در مدیریت موفقیت‌آمیز محتوای وبلاگ‌تان کمک کند تا با استفاده از محتوای کیوریت‌شده تجربه بهتری از وبلاگ‌نویسی به‌دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
بازاریابی به سبک سریال ونزدی

بازاریابی به سبک سریال ونزدی

مطلب بعدی
بازاریابی محتوا چقدر در ارتقای جایگاه سایت در نتایج گوگل مؤثر است؟

بازاریابی محتوا چقدر در ارتقای جایگاه سایت در نتایج گوگل مؤثر است؟

مطلب مرتبط