برندینگ، الزام یا اختیار | چطور برندینگ کنیم؟

برندینگ، الزام یا اختیار؟ چطور برندینگ کنیم؟

توسعه‌ی یک برند قوی برای موفقیت کسب‌وکار بسیار مهم است. بدون داشتن استراتژی برندینگ، شرکت‌تان هویتش را از دست می‌دهد.

هویت برند مثل ملاتی است که کل برندتان را کنار هم نگه می‌دارد. برندینگ پایدار مهم‌ترین اصل برای ایجاد برندی است که هم به‌یادماندنی باشد و هم به‌راحتی برای مشتریان قابل تشخیص باشد. برندینگ مؤثر یعنی ایجاد هویت برند در تمام پلتفرم‌های بازاریابی و نقاط تماس مشتری. همه چیز، از طراحی گرافیکی تا توسعه‌ی محتوا، طراحی وب و امضای ایمیل باید از هویت برند پیروی کنند. به این ترتیب، مشتری از اولین تا آخرین مواجهه با کسب‌وکار شما دقیقاً متوجه برند شما خواهد بود.


چرا برندینگ مهم است؟

برندینگ صرفاً یک کار حاشیه‌ای و جانبی نیست، بلکه پایه و اساس هر کسب‌وکاری است. برندینگ پایدار، اثرات به‌یادماندنی و ماندگاری ایجاد می‌کند.

برای مثال Airbnb را در نظر بگیرید. Airbnb سرویس میزبانی و اجاره خانه برای تعطیلات است که بین مردم بسیار محبوب شده است. این سرویس توانسته در بازار سفر و گردشگری جایگاه بسیار موفقی کسب کند. برندینگ Airbnb سازگار و اخلاق‌محور است. همین ترکیب سازگاری و اخلاق‌محور بودن آن هم باعث شهرت و برتر بودن آن شده است. در این برند تجاری، همه چیز، از تصویر گرفته تا محتوا، مُبلغ زندگی فعال، ماجراجویی و عدم محدودیت برای مشتریان است و هیچ فرقی نمی‌کند که شما مبتدی هستید یا مسافری باتجربه. Airbnb شخصیتی قابل تشخیص، در دسترس، سازگار، معاصر و جاری است.

تمام چیزهایی که در کتاب‌های مربوط به برند وجود دارند، از طراحی لوگو گرفته تا ارزش پیشنهادی، باید به مشتریان کسب‌وکار شما بگویند که شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و شخصیت اصلی برند شما چیست. یکی از بهترین راه‌ها برای متمایز کردن خود از رقبا و اطمینان از این‌که مشتریان به‌جای رقبا به سراغ شما خواهند آمد این است که یک تصویر برند موفق و به یاد ماندنی برای خود بسازید.

اولین نقطه برای شروع، ایجاد راهنمای برند است. بهترین راه نیز برای ایجاد و حفظ هویت یک برند پایدار، ایجاد یک کتاب برند است.


فرصت‌ها و چالش‌های برند

برندینگ فرصتی را برای بسیاری از کسب‌وکارها ایجاد کرده است. یک استراتژی برندینگ قدرتمند به شما کمک می‌کند:


برند خود را به‌عنوان یک رهبر در بازارهای معتبر تثبیت کنید

ایجاد اعتماد در مشتری نتیجه‌ی طبیعیِ داشتن یک برندینگ عالی است. برندینگ یکپارچه باعث افزایش اعتبار یک کسب‌وکار در بازار شده و به نوبه‌ی خود، سبب افزایش پذیرش بازار و وفاداری به برند در طول این فرآیند خواهد شد. پیام‌های بازاریابی مداوم که به وعده‌های خود عمل می‌کنند، به مشتریان نشان می‌دهند که باید از کسب‌وکار شما چه انتظاری داشته باشند.


برای مشتریان بالقوه‌ی خود حرفه‌ای و قابل اعتماد به نظر برسید

تصویرسازی و پیام‌رسانی ثابت یک برند باعث می‌شود یک کسب‌وکار حرفه‌ای به نظر برسد. بهترین راه برای پایبندی به یک استراتژی یکپارچه‌ی برندینگ، ایجاد مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برندینگ (معروف به کتاب برند) است. کتاب برند شما باید حاوی معیارهای کلیدی از جمله نام برند، داستان، اخلاق، آرم، نمادها، فونت‌ها، طرح‌های رنگی و تصاویر باشد.


افزایش وفاداری و ارجاع مشتری

اگر مشتریان با اخلاق و داستان برند شما آشنا شوند، احتمال این‌که از شما خرید کنند نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، آن‌ها در آینده نیز بارها و بارها از شما خرید خواهند کرد و حتی ممکن است کسب‌وکار شما را به دوستان و همکاران خود نیز پیشنهاد دهند. با داشتن یک برندینگ عالی، می‌توانید فروش، وفاداری مشتری و ارجاعات کسب‌وکار خود را افزایش دهید. پیام‌رسانی قوی و مداوم، کلید جذب گروهی از مشتریان وفادار است.


در بازارها و صنایع رقابتی متمایز شوید

برندینگ این فرصت را به هر کسب‌وکاری می‌دهد تا از رقبای خود متمایز شود. و شما نیز به‌عنوان یک کسب‌وکار، می توانید از استراتژی برندینگ برای متمایز کردن خود از اطرافیان‌تان استفاده کنید. برندینگ شما می‌تواند یک تصویر واضح باشد که نشان دهنده‌ی کسب‌وکار شماست. همچنین پیام‌های گروه خود را می‌توانید به گونه‌ای تنظیم کنید که مستقیماً شخصیت‌های مورد نظر شما را مخاطب قرار دهند.

با این حال، برندینگ موفق بدون چالش نیست. برندینگ کار ساده‌ای نیست که بدون برنامه اتفاق بیفتد. این‌که برندینگ شما بتواند به‌صورت مداوم ارتباط خود را با مشتری حفظ کند نیازمند تلاش یکپارچه‌ای است. نام تجاری شما باید بتواند به‌سرعت به نوسانات بازار پاسخ دهد.

واکنش سریع به تغییرات و روندهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، درک و بینش مشتری را از یک سازمان بهبود می‌بخشد. برای مثال نایکی را در نظر بگیرید. در سال 2020، نایکی موضع روشنی علیه نژادپرستی گرفت و حمایت خود را از جنبش BLM اعلام کرد.


سخن آخر

موفق‌ترین برندها نه‌تنها نام تجاری خود را به صورت ظاهری به نمایش می‌گذارند، بلکه در درون خود نیز آن را پرورش می‌دهند. پرورش برند در درون برای داشتن یک کمپین بازاریابی موفق و یکپارچه ضروری است. افراد تیم شما باید به اندازه‌ی مشتری‌های شما روی هویت برند سرمایه‌گذاری کنند. و نایکی این کار را انجام داد. در ادامه‌ی کمپین شرکت، مدیر اجرایی نایکی، جان دوناهو، با اعمال تغییرات داخلی برای پرورش فرهنگ ضدنژادپرستی در سراسر شرکت نشان داد که تعهد سازمانش فراتر از تعهدات پوچ و اخلاق‌مدارانه‌ی ظاهری است. دوناهو متعهد شد که 40 میلیون دلار برای حمایت از جوامع سیاه‌پوست و مبارزه با نژادپرستی سیستماتیک اختصاص دهد.

برندینگ واضح و پایدار برای همه‌ی مشاغل ضروری است. تلاش هماهنگ برای بهبود استراتژی برندینگ به شما کمک می‌کند تا از رقبا متمایز شوید، در صنعت اعتبار کسب کنید و اعتماد و وفاداری مصرف‌کننده را به دست آورید. در اکوسیستم مصرفگرای سریع امروزی، باید بتوانید یک تصویر اخلاق محور، معتبر و به موقع از برند را حفظ کنید.

1 comment
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
۷ روش ساده برای افزایش بازدید وبلاگ

۷ روش ساده برای افزایش بازدید وبلاگ

مطلب بعدی
گوریلا مارکتینگ

گوریلا مارکتینگ چیست؟ مثال‌هایی از کمپین‌های موفق و ناموفق آن

مطلب مرتبط