7 گام تا رسیدن به یک کپی رایتینگ جذاب برای سایت

کپی رایتینگ جذاب برای سایت

هر کپی‌رایتر، هنگام کپی رایتینگ جذاب برای سایت مشتریان خود، مراحل متفاوتی را دنبال می‌کند. بااین‌حال عده‌ای از کپی‌رایترها به روندی علمی برای نوشتن متن تجاری دست پیدا کرده‌اند. ما نیز در این مطلب به معرفی و شرح مراحل کپی رایتینگ جذاب برای سایت می‌پردازیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید برای سایت خود متن تجاری بنویسید یا فرایند کپی رایتینگ خود را بهبود دهید، این راهنما را تا انتها بخوانید.



آشنایی با فرایند کپی رایتینگ جذاب برای سایت

قبل از هر چیزی باید بدانید که نوشتن متن تجاری به زمان زیادی نیاز ندارد؛ آنچه قرار است بیشتر وقت و انرژی خود را صرف آن کنید، مراحل قبل و بعد از نوشتن متن است. همه‌ی ما می‌دانیم که نمی‌توان بدون شناخت کسب‌وکار، اهداف و مشتریان آن به یک متن تجاری جذاب دست یافت؛ بنابراین اینجا هستیم تا با توضیح دقیق و کامل فرایند کپی رایتینگ برای سایت، شما را به سمت داشتن یک متن تجاری جذاب سوق دهیم که می‌تواند نرخ تبدیل سایت را افزایش دهد و مخاطبان را به تعامل ترغیب کند. اگر می‌خواهید با یک فرایند کپی رایتینگ علمی و حساب‌شده آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

1.    تحقیقات اولیه و اکتشاف

مهم‌ترین بخش از نوشتن یک متن تجاری، مرحله‌ی تحقیقات و اکتشاف است. در این مرحله از فرایند کپی رایتینگ، خودتان را در اطلاعات مرتبط با پیشینه‌ی برند غوطه‌ور کنید. این که در حال حاضر رقابت آنلاین بر سر چه چیزی است را درک کنید و به دنبال شناخت روش جستجویی باشید که مشتریان برای رسیدن به محصولات یا خدمات شما به کار می‌گیرند.

در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم که برای تسهیل روند تحقیقات اولیه و اکتشاف از یک پرسش‌نامه‌ی 25 موردی کمک بگیرید. هرچند که این کار به زمان و تلاش کافی برای جمع‌آوری تمام اطلاعات مهم مربوط به پروژه نیاز دارد اما نتیجه‌ی خوبی را به همراه خواهد داشت.

مرحله‌ی اکتشاف در فرایند کپی رایتینگ جذاب برای سایت، موتور شما را برای پشت سر گذاشتن سایر مراحل نیز روشن می‌کند. پیشنهاد ما این است که در این مرحله از فرایند کپی رایتینگ، خود را در منابع مختلف غرق کنید تا درباره‌ی مشتریان خود اطلاعات به دست بیاورید. سپس تجزیه‌وتحلیل استراتژی بازاریابی رقبا را آغاز کنید.

آشنایی با فرایند کپی رایتینگ جذاب برای سایت

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای نوشتن متن تجاری از رویکرد علمی کمک بگیرید؛ چرا که می‌تواند شما را روی پاسخ‌ها متمرکز کند و به سمت شناخت هر چه بیشتر نیازهای مشتری سوق دهد. یک متن تجاری کارآمد و جذاب بر اساس اهداف تجاری شما نوشته می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال کپی رایتینگ جذاب برای سایت هستید، با طرح سوالات اساسی، بیشتر و دقیق‌تر با کسب‌وکار مورد نظرتان آشنا شوید. این سوالات می‌توانند به دنبال پاسخ‌هایی در مورد اهداف تجاری، رقبا، محصولات و خدمات کسب‌وکار باشند.

مشتریان می‌خواهند بدانند که محصولات و خدمات شما چگونه مشکلاتشان را حل می‌کنند.

مرحله تحقیقات و اکتشاف از فرایند کپی رایتینگ به شما کمک می‌کند تا بدانید مشتریان به چه چیزی نیاز دارند و چطور می‌توانید آن‌ها را جذب کنید؛ بنابراین قبل از نوشتن متن تجاری، تا جایی که می‌توانید مشتریان را بیشتر بشناسید. درک مشتریان به شما کمک می‌کند تا در جواب سوالات آن‌ها بهترین راه‌حل‌ها را ارائه دهید. در نهایت این روش به‌عنوان یک مزیت رقابتی برای سایت شما منجر به دریافت رتبه‌ی بالاتر در نتایج موتور جستجو خواهد شد. از سوی دیگر، هنگام کپی رایتینگ جذاب برای سایت، درک این که مشتریان با جستجوی چه عباراتی سایت شما را پیدا می‌کنند نیز اهمیت بالایی دارد.

نوشتن یک متن تجاری جذاب که گوگل آن را پیدا کند و مشتریان با خواندن آن به خرید ترغیب شوند، باتوجه‌به اهداف تجاری شما آغاز می‌شود و سپس به نیازهای مشتریان می‌رسد. پس از توجه به این عوامل، مرحله‌ی بعدی از فرایند کپی رایتینگ شامل تحقیق در مورد رقبا و غرق شدن در تجزیه‌وتحلیل برای کسب اطمینان از قرارگرفتن محتوای شما در لیست نتایج جستجوی کاربران است.

2.    شفاف‌سازی تحقیقات

هنگامی که مرحله‌ی تحقیقات و نویابی اولیه به پایان می‌رسد، زمان آن رسیده که اطلاعاتی که پیش‌ازاین به دست آورده‌اید را تحلیل کنید. همچنین اگر پاسخی که قبلا دریافت کرده‌اید به اندازه‌ی کافی شفاف نیست می‌توانید روی بعضی از موارد، عمیق‌تر فکر کنید. در این مرحله، بررسی بخش‌های مختلف سایت و پست‌های شبکه‌های اجتماعی شرکت بسیار کاربردی خواهد بود؛ زیرا به‌این‌ترتیب می‌توانید پیامی که کسب‌وکارتان به مشتری انتقال می‌دهد را درک کنید. همچنین می‌توانید با بررسی نظرات موجود در گوگل و کمک‌گرفتن از سایر منابع آنلاین، از آنچه مردم در مورد کسب‌وکارتان می‌گویند سر در بیاورید.

این مرحله از کپی رایتینگ جذاب برای سایت، شما را ملزم به این می‌کند که سایت رقبا را نیز بررسی کنید. مانند یک مشتری واقعی روی سایت‌های مشابه خود وقت بگذرانید تا به تصویری روشن از نیازهای مشتریان دست پیدا کنید. در طول جستجو، اطلاعات مهمی را در مورد ترس‌ها، چالش‌ها و اهداف مشتری به دست می‌آورید.

3.    تحقیقات بازار و تجزیه‌وتحلیل رقبا

گام بعدی در فرایند نوشتن متن تجاری، درک بازار و رقبا است. کسب‌وکار شما در بازاری پویا فعالیت دارد که همواره در آن ترندها، تاثیرات و رقبا در حال تغییر هستند. در حقیقت، رقبای شما فعالانه در تلاش هستند تا در موتورهای جستجو از شما سبقت بگیرند و جایگاه شما در بازار را به دست بیاورند؛ بنابراین اگر به دنبال رشد هستید و می‌خواهید در بازار بمانید، باید رقبا را پست سر بگذارید و فروش بیشتری داشته باشید.

برای تحقیقات بازار و تجزیه‌وتحلیل استراتژی‌های رقبا می‌توانید از ابزارهای گوگل کمک بگیرید. به‌این‌ترتیب، تغییرات بازار را درک می‌کنید و نمایی کلی از نحوه‌ی عملکرد محصول یا خدمات خود در بازار فعلی به دست می‌آورید.

تجزیه‌وتحلیل رقابتی یک مولفه‌ی حیاتی برای فرایند کپی رایتینگ محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند منبعی ارزشمند شامل ایده‌هایی برای انتقال پیام به مخاطبان، بهینه‌سازی‌ها و سایر اطلاعات این‌چنینی باشد. در اینجا چند سوال آورده شده که پاسخ به آن‌ها در مرحله‌ی تحقیقات بازار و تجزیه‌وتحلیل رقبا به شما کمک می‌کند:

  • چطور رقبای شما محتوای خود را برای نمایش در نتایج جستجوی کاربران بهینه می‌کنند؟
  • چه چیزی کسب‌وکار شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟ چگونه می‌توانید از رقبای فعال در بازار متمایز شوید؟
  • چطور سایت، محتوا و پیام‌رسانی شما در برابر رقبا قرار می‌گیرد؟

در نهایت بهتر است بدانید که اطلاعات بکر بسیاری وجود دارد که می‌توانید در این مرحله جمع‌آوری کنید.

آشنایی با فرایند کپی رایتینگ جذاب

4.    تعریف یک بریف محتوا

زمانی که به این مرحله می‌رسید از قبل به تحقیقات، نویابی‌ها و یادداشت‌هایی دست پیدا کرده‌اید. قدم بعدی شما عملی کردن این یادداشت‌ها است که اولین مرحله برای آن، تعریف یک بریف محتوا برای هر صفحه محسوب می‌شود.

حالا که درک کاملی از محصولات، خدمات، نیازهای مشتریان و اهداف کسب‌وکار خود دارید، زمان آن رسیده که تمام اطلاعات را در یک بریف محتوا سازماندهی کنید. نوشتن بریف محتوا به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که در مسیر درست قرار گرفته‌اید. هر بریف محتوا به جنبه‌هایی گوناگون مانند طول متن، محتوای گنجانده شده در آن، تمرکز روی مخاطب و کلمات کلیدی می‌پردازد. به‌خاطر داشته باشید که بریف محتوا بخش مهمی از فرایند کپی رایتینگ است زیرا روند نوشتن محتوا را هدایت می‌کند.

5.    فرمول QUEST برای ساختار و قالب‌بندی محتوا

با استفاده از چارچوب هر بخش از متن وب‌سایت که در بریف محتوا ارائه شده، شروع به کامل کردن هر صفحه‌ای کنید که می‌خواهید بنویسید. زمانی که می‌خواهید متنی را بنویسید، برای اینکه اطمینان حاصل کنید که محتوای شما مرتبط است از فرمول QUEST کمک بگیرید. برای این کار، فاکتورهای کلیدی زیر را در نظر بگیرید:

  • تعیین کردن/ توصیف کردن خواننده
  • فهمیدن مشکل آن‌ها
  • ارائه راه‌حل به آن‌ها
  • تبدیل کردن آن‌ها به خریدار

فراموش نکنید که در این مرحله، حتی شروع به نوشتن متن نکرده‌اید و هنوز در حال پردازش اطلاعات مراحل قبلی در فرایند کپی رایتینگ هستید. این مرحله از فرایند کپی رایتینگ جذاب برای سایت به شما کمک می‌کند تا از دید خوانندگان به مطالب خود نگاه کنید؛ درست همان‌طور که خوانندگان حقیقی و گوگل محتوای شما را بررسی می‌کنند. زیرا بسیار مهم است که در فرایند کپی رایتینگ، بر اساس نیازهای مشتریان خود بنویسید.

کپی‌رایتینگ جذاب

6.    نوشتن متن تجاری

در این مرحله، زمان آن رسیده که ترندهای بازار، نیازهای مشتریان، تجزیه‌وتحلیل رقابتی و اهداف کسب‌وکار خود را یک‌جا جمع کنید. هنگام کپی رایتینگ جذاب برای سایت می‌توانید بر اساس گام‌های زیر جلو بروید:

  • تعیین ساختاربندی کلی متن: می‌توانید از بخش‌های اصلی هر صفحه یادداشت‌برداری کنید. اغلب مواقع می‌توانید به جای نوشتن کل بخش، مقادیر مختلفی از بخش‌های اصلی را یادداشت کنید؛ مانند قسمت‌های اصلی و ابتدایی موضوع، بخش پرسش‌و‌پاسخ‌ها و … .

  • نوشتن بخش اصلی: هر صفحه‌ای از سایت وظیفه‌‌ی متفاوتی را انجام می‌دهد و شما باید وظیفه آن را بررسی کرده و بنویسید. می‌شود گفت که قرار است به تحقیقات کلمه‌ی کلیدی بپردازید و ضمن استفاده از کلمات کلیدی در بخش اصلی محتوا، آن‌ها را در عنوان اصلی صفحه خود نیز قرار دهید.

  • ارزش‌آفرینی و ارائه‌ی پیشنهادات: باید اطمینان حاصل کنید که هر بخش از وب‌سایت شما بازتاب‌دهنده‌ی اهمیتی است که برای مشتری قائل هستید. همه بخش‌های اصلی را با فرمی پایه‌ای و ساده بنویسید؛ سپس کلمات کلیدی را اضافه کنید و نهایتا بر ارزش کارتان و احترامتان به مشتری تاکید کنید.

  • تمرکز روی بخش رضایت مشتریان: رضایت مشتریان شما موثر‌‌ترین مدرکی است که دیگر مشتریان شما را متقاعد به خرید و اعتماد می‌کند. به همین دلیل مطالبی که منتشر می‌کنید باید هماهنگ باهدف و قالب اصلی صفحه باشد و بر رضایت مشتریان تاکید کند. با تمرکز بر مورد اعتماد و تایید بودن محصولات و خدمات شما برای عموم خریداران سابق، کیفیت و ارزش خدمات یا محصولات شما به‌خوبی نمایان شود.

  • دعوت به اقدام (CTA): اگر مشتریان خود را به اقدامی دعوت نکنید، اهمیتی ندارد که محتوای شما چقدر باکیفیت است یا فرایند کپی رایتینگ شما تا چه اندازه‌ای فوق‌العاده پیش رفته. اقدام به دعوت را به‌گونه‌ای بیان کنید که مشتریان نتوانند از آن چشم‌پوشی کنند. در نهایت، این کار در کنار افزایش نرخ تبدیل باعث ایجاد تعامل بین شما و مخاطب می‌شود.

گاهی یک دور پیش‌نویس محتوا برای ادامه‌ی فرایند کافی است اما گاهی اوقات در این مرحله به بازبینی مجدد نیاز پیدا می‌کنید.

7.    مرتب‌سازی مجدد محتوا، ویرایش و گسترش

اول بنویسید، بعد ویرایش کنید! دور اول فرایند کپی رایتینگ اغلب مطابق با استاندارهای شما نیست. به همین دلیل نیاز دارید تا بعد از گذشت چند روز دوباره محتوای خود را ویرایش کنید و در صورت لزوم بخش‌هایی از آن را گسترش دهید. مرتب‌سازی مجدد محتوا ازآن‌جهت مهم است که می‌توانید با کمک آن از روان و خوانا بودن متن اطمینان حاصل کنید. همچنین ممکن است در این مرحله بخواهید متن تجاری خود را از نظر ساختاربندی نیز بهبود دهید. زیرا ساختاربندی مطالب بر رتبه‌بندی صفحات سایت شما در موتورهای جستجو نیز تاثیر دارد.

در این مرحله از فرایند کپی رایتینگ جذاب برای سایت، محتوای خود را از نظر اشتباهات املایی و دستور زبانی نیز بررسی کنید. پیشنهاد ما این است که در پیش‌نویس اول مطالب، بر اصول سئو و ساختار محتوا تمرکز کنید و در نهایت متن خود را از نظر قواعد نگارش و دستور زبان بهبود دهید.

در نهایت نمی‌توانید تصور کنید که بلند خواندن از روی متن تا چه اندازه به شما کمک می‌کند تا اشتباهات متن را پیدا کنید. استفاده از این تکنیک به بهبود خوانایی متن تجاری شما نیز کمک می‌کند.

سخن پایانی

ما به پایان فرایند کپی رایتینگ جذاب برای سایت رسیدیم. امیدواریم با کمک نکات گفته شده در این مطلب، بهترین متن‌های تجاری را برای سایت خود بنویسید. اگر شما هم پیشنهادی برای تکمیل این فرایند دارید، در بخش نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

مطلب بعدی

7 اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوایی

مطلب مرتبط