بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

اگر یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط باشید، بهترین و کم‌هزینه ترین شیوه‌ی بازاریابی برای شما، بازاریابی محتوایی است. یک محتوا می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد، از بهبود جایگاه سایت در موتورهای جست‌وجو، ایجاد سرنخ‌های فروش جدید و افزایش آگاهی از برند تا افزایش فروش! اما فارغ از هدف و منظور تولید محتوا، محتوای خوب و با کیفیت ردِ خودش را بر جا می‌گذارد و نتیجه‌ی مثبتی را به وجود می‌آورد. طبق مطالعه‌ای ۸۹ درصد از شرکت کنندگان فارغ از هدفشان، تاثیر مثبتی از بازاریابی محتوایی دیدند. در این مقاله بیشتر در مورد انواع و فواید این راه و روش بازاریابی بخوانید.



بر اساس DemandMetric، بازاریابی محتوا 62 درصد هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد. ازاین‌رو کسب‌و‌کارهای کوچک با منابع مالی محدود، به کمک بازاریابی محتوایی می‌توانند با هزینه‌ی کمتر به نتیجه‌ی موردنظر خود برسند. اما کسب‌وکارها، به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط، بدون داشتن برنامه‌ای منظم، قطعا تمام هزینه‌های بازاریابی خود را به هدر خواهند داد.

نقطه‌ی آغاز یک استراتژی موثر، محتوای تولید شده توسط کسب‌وکار است. این محتوا در صورتی که مرتبط باشد و از نقطه‌نظر موتورهای جست‌وجو و کاربران اینترنت بهینه‌سازی‌شده باشد، بازدیدکنندگان بیشتری برای کسب‌وکار شما به ارمغان خواهد آورد. در نهایت، در صورت گیرا و جذاب بودن نوشته، مخاطب‌های بیشتری جذب بلاگ یا پست‌های شما خواهند شد. در ادامه قصد داریم تا بیشتر به موضوع بازاریابی محتوا پرداخته و اهمیت آن را برای کسب‌وکارها روشن کنیم. با ما همراه باشید.


بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه‌ی کسب‌وکار است که تمرکز و هدف آن، ایجاد و توزیع محتوای باارزش و مرتبط برای کسب‌وکار است و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبین قبلی است. جذب مخاطب در این شیوه بازاریابی، با ارائه‌ی محتوای ارزشمند انجام می‌شود.

داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و موثر است. برای ایجاد یک برنامه‌ی محتوایی باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

محتوا را برای چه کسی تولید می‌کنید؟

● محتوای تولیدشده چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل مخاطب را برطرف می‌کند؟

● محتوای موردنظر به چه صورتی منحصربه‌فرد می‌شود؟

● چه فرمتی از محتوا را می‌بایست تولید کنید؟

● محتوا را در کدام یک از رسانه‌های خود توزیع کنید؟

ایجاد و انتشار محتواها را چگونه برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنید؟

نکات مهم در بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکارهای کوچک چیست

فواید بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

بازاریابی محتوا فواید بسیاری دارد که در ادامه قصد داریم تا تعدادی از این فواید را عنوان کنیم.

  • ایجاد و افزایش آگاهی از برند
    وقتی محتوای مرتبط و باکیفیت تولید می‌کنید، این حس به مخاطب القا می‌شود که شما برای برند خود و مخاطبانش ارزش قائل هستید و در نهایت مخاطبان به شما اعتماد می‌کنند.
  • ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا
    در صورتی که کسب‌وکار شما محتوایی مرتبط و متمایز از رقبا تولید کند، مخاطبان بیشتری جذب رسانه‌های شما شده و تعامل بهتری با مخاطبان خود برقرار خواهید کرد. ازاین‌رو مشتریان وفادارتر خواهند بود و شما را به دیگران معرفی می‌کنند.
  • ایجاد روابط با مشتریان
    تولید محتوای مرتبط و مفید باعث ایجاد و افزایش رابطه‌‌ی دوطرفه و بلندمدت و قابل‌اعتماد با مشتریان هدفتان می‌شود.
  • تثبیت کسب‌وکار در ذهن مشتریان
    با تولید محتوای تخصصی در حوزه‌ی صنعت خود، کسب‌وکار خود را به‌عنوان متخصص در ذهن مشتریان و رقبا تثبیت می‌کنید، و در صورتی که در ذهن مخاطب بمانید، اهمیت کسب‌وکارتان بیشتر می‌شود.
  • افزایش ترافیک سایت و فروش محصولات شما
    ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه‌ی هر کسب‌وکار است، اما شاید مهم‌ترین هدف اغلب کسب‌وکارها، تولید لید در نتیجه‌ی بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث می‌شود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده‌ی محتواها، کسب‌وکار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وب‌سایت و وبلاگ به لید و در نهایت، پرورش لیدها در چرخه‌ی خرید و تبدیل آن‌ها به خریدار، یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا است.

انواع محتوای مورد استفاده در بازاریابی محتوایی

برای دست‌یابی به اهداف مذکور از قالب‌های مختلف محتوا می‌توانید استفاده کنید.

انواع بازاریابی محتویی مورد استفاده برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

شاخص‌های ارزیابی عملکرد محتوا

برای ارزیابی نحوه عملکرد محتواهای تولید شده، شاخص‌های خاصی مورد بررسی قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین شاخص‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تعداد لیدهای ایجاد شده توسط محتواهای موردنظر
  • نرخ همگرایی صفحات فرود
  • تبدیل بازدیدکنندگان به لید و مشتری: بازاریابی محتوا، بیشترِ بازدیدکنندگانِ سایت را تبدیل به لید و مشتری می‌کند.
  • به دست آوردنِ دید وسیع رسانه‌ها و بازدهی بیشتر
  • جایگاه محتوا در موتورهای جست‌وجو: با تولید محتوای ‌منحصربه‌فرد و مرتبط، حتی گوگل هم شما را شناسایی خواهد کرد و در صدر نتایج جستجو نشان خواهد داد. از این رو مخاطبان بیشتری شما را خواهند دید. با توجه به آگاهی همگان از اهمیت نتایج جستجوی گوگل، مخاطبان نیز بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.
  • نرخ بازگشت مشتری به سایت

موثرترین روش‌های بازاریابی محتوا

پس از طرح‌ریزی یک استراتژی برای حضور موثر در فضای وب و همچنین آگاهی از اهمیتِ داشتنِ برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتوا، نوبت به شناخت انواع روش‌های بازاریابی محتوا می‌رسد که در ادامه قصد داریم تا موثرترین روش‌های بازاریابی محتوا را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط عنوان کنیم، با ما همراه باشید. در صورتی که شما هم از روش خاصی استفاده کرده‌اید و به نتیجه رسیده‌اید، کامنت بگذارید تا دیگران هم از تجربیات شما استفاده کنند:

1. تولید محتوای تخصصی و مرتبط با کسب‌وکار و حوزه‌ی فعالیت

2. استفاده‌ی بهینه و هدفمند از تبلیغات گوگل

3. استفاده از بن‌های تخفیف

4. بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی

5. درگیرکردن مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خود

6. بهبود محتوا

7. درخواست برای دریافت بازخورد از مخاطب: استفاده از CTAهای مناسب

هر یک از روش‌های بالا دارای کارایی متناسب و خاصی در کسب‌وکار هستند و باید بر اساس ویژگی‌ها و استراتژی کلی کسب‌وکار خود، روش مناسب بازاریابی محتوا را انتخاب کنید. روش‌های بالا نسبت به سایر روش‌های بازاریابی محتوا دارای ضریب بازدهی بالا تری هستند و می‌توانند در کمترین زمان و با کمترین هزینه‌ی ممکن، کسب‌وکار را متحول کنند. به همین دلیل این روش‌ها بیشتر توسط کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کسب و کار های کوچک و متوسط

سخن پایانی

بازاریابی محتوا، روش‌ها و انواع متنوع و گسترده‌ای دارد و همواره روش‌‍‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. نکته‌ی مهم در مورد این روش‌ها، توجه به استراتژی محتوا برای کسب‌وکارها و اهداف بازاریابی کسب‌وکار است. اقدام به تولید محتوا بدون توجه به اهداف بازاریابی، باعث هدر رفت بودجه‌ی بازاریابی می‌شود. از این رو قبل از استفاده از روش‌های بازاریابی محتوا، حتما استراتژی محتوایی خود را تدوین کنید و متناسب با حوزه‌ی خود، به بازاریابی محتوا و رقابت با سایر برندها بپردازید و خیالتان راحت باشد که هزینه و زمان خود را به‌درستی برای رشد کسب‌وکارتان به کار خواهید گرفت.

تدوین استراتژی یکی از خدمات تولید محتوا در نویسش است که در قالب بسته‌های نویسش پلاس توسط متخصصین این حوزه به‌صورت کاملا اختصاصی برای کسب‌وکار شما ارائه می‌شود و می‌توانید این خدمت را در کمترین زمان ممکن از نویسش بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
محتوای همیشه سبز چیست

۱۰ نکته برای استفاده‌ی مجدد از محتوای همیشه سبز!

مطلب بعدی
استراتژی بازاریابی لینکدین

چگونه استراتژی بازاریابی لینکدین را برای کسب‌وکار خود طراحی کنیم؟

مطلب مرتبط