۵ واقعیت درباره وبلاگ و وبلاگ نویسی برای کسب‌وکارها

اگر کسب‌وکار آنلاینی را راه انداختید، احتمالا بخش وبلاگ هم در گوشه‌ای از سایتتان خودنمایی می‌کند، بدون اینکه برای وبلاگ نویسی برنامه‌ای داشته باشید.

وبلاگ‌های تجاری را نمی‌شود و نباید از کسب‌وکار جدا دانست. این‌قدر دلیل و مدرک برای اثبات نقش غیر قابل انکار وبلاگ‌ و بازاریابی محتوایی در موفقیت تجارت‌های آنلاین و استارتاپ‌ها هست که کمتر کسی هست که در این مسیر  باشد و درباره‌اشان نداند. پس به نظر می‌رسد درباره‌ وبلاگ و چرایی اهمیت وبلاگ حرف چندان باقی نمی‌ماند. آن‌چه مهم است پاسخ به این سوال است: چرا تعداد وبلاگ‌های موفق و اثرگذار این‌قدر کم است؟

بخش قابل توجهی از مشتریان نویسش محتوای مورد نیاز وبلاگشان را با کمک ما تامین می‌کنند و تقریبا همه‌ی مشتریان نویسش پلاس علاوه بر محتوا، استراتژی محتوا و تقویم محتوای وبلاگ خود را هم از ما می‌گیرند. ارائه‌ی خدمات تولید محتوا و مدیریت وبلاگ به بیش از ۱۰۰ برند مختلف در طول یک سال گذشته، درک خوبی از مشکلات مدیران در سازمان‌های مختلف در این مسیر برایمان ایجاد کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید مشکلات پرتکرار استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین در مواجهه با مدیریت وبلاگشان است که در قالب «واقعیت»‌هایی غیر قابل انکار مطرح می‌شود.


واقعیت اول: شما آن‌قدرها که فکر می‌کنید زمان ندارید

یا زمان ارزشمند خود را ارزان نفروشید.

به عنوان موسس کسب‌وکار، مدیر بازاریابی و یا مدیر محتوای سازمان کارهای بسیاری دارید و احتمالا بخش عمده‌ی وقت محدود خود را باید روی بررسی فعالیت‌های در حال انجام، تصمیم‌گیری درباره‌ی مسیر پیش‌ رو و مسائل کلیدی دیگر  متمرکز کنید. اگر شما هم نظیر عده‌ای از مدیرانی فکر می‌کنید که معتقدند «وبلاگ آن‌قدر مهم است که نباید به دیگری واگذار کرد»، مدت زیادی نمی‌توانید بر این مسیر حرکت کنید. حجم کارهای دیگر آن‌قدر زیاد است که در نهایت از اهمیت وبلاگ کم و کم‌تر می‌شود و زمان بسیار محدودی را برای آن خواهید داشت. وبلاگ نقطه‌ی مهمی از کسب‌وکار است، اما می‌توان و باید از دیگران کمک گرفت و منابع محدود زمانی را به فراخور تخصص افراد مختلف تیم و یا منابع بیرونی، به درستی بینشان تقسیم کرد.

واقعیت دوم: ماجرا تخصصی‌تر از آن است که به نظر می‌رسد

یا درباره‌ی بازاریابی محتوای اطلاعات بیشتری کسب کنید.

امیدوارم شما جز‌و آن گروه از افراد نباشید که وبلاگ را  به انتخاب چند عنوان مطلب و ترجمه‌ی سطحی آن‌ها محدود می‌دانند. وبلاگ خوب و حرفه‌ای وبلاگی‌ست که بتواند در میان‌مدت مخاطبانی را به سمت شما هدایت کند و چیزی به آگاهی و دانسته‌های مخاطبانتان بیافزاید و توئمان در بلندمدت، مخاطبان وبلاگ را به مشتریان وفادار کسب‌وکارتان تبدیل کند. تحقیقات فراوانی درباره‌ی نقش وفادارسازی مشتریان کسب‌وکارهای آنلاین انجام شده است که در عمده‌ی آن‌ها تاثیرگذاری «تولید محتوای اثربخش و استراتژیک» غیر قابل انکار است. برای آن‌که بتوانید حرفه‌ای باشید، وبلاگ کارآمدی بسازید و در بلندمدت از انتفاع آن بهره ببرید، می‌بایست به اصول استراتژی محتوا، ساختار محتوا، مهارت‌های قصه‌گویی، روایت اصولی و بسیاری دانسته‌های دیگر اشراف داشته باشید. وبلاگ‌های پرمحتوا و دوست‌داشتنی از آن‌چه به نظر می‌رسند، کار و انرژی بیشتری به خود اختصاص داده‌اند. برای فهم بهتر و کامل‌تر از ماجرای پیش رو، خوب است دانسته‌های خود درباره‌ی بازاریابی محتوایی را کمی بیشتر کنید و از ظرافت‌ها و پیچیدگی‌هایش بیشتر بدانید.

واقعیت سوم: رشد وبلاگ چندان سریع نیست

یا برای رسیدن به نتیجه‌ی شیرین، کمی صبر کنید.

با پول بیشتر، محتوای بیشتر و تبلیغات بیشتر الزاما وبلاگ خوب‌‌تری نخواهید داشت. ممکن است بودجه‌ی کلانی را صرف تولید محتوا و تبلیغات آن کنید و انتظار داشته باشید در زمانی کوتاه به نتایجی شگرف برسید، اما فرایند تبدیل شدن یک وبلاگ به پایگاهی که مخاطبان گسترده به آن اعتماد کنند، مستمر مطالبش را بخوانند و برای شما منفعت ایجاد کنند، به صبر و حوصله نیاز دارند. معروف‌ترین وبلاگ‌های خوب و تجاری جهان در یک سال اول فعالیتشان فقط به فکر بهبود ساختار تولید محتوای خود بوده‌اند و چندان به سرعت رشد مخاطبان خود توجه نداشتند. اما نقطه‌ی جذاب این است که از نقطه‌ای به بعد، سرعت رشد وبلاگ شما (در صورت حفظ پیوستگی به‌روزرسانی و کیفیت محتوا) چنان پرسرعت خواهد بود که دیگر چیزی جلودارش نیست.

واقعیت چهارم: آنقدرها که فکر می‌کنید گران نیست

یا می‌تواند ارزان‌تر از تصور شما تمام شود.

اگر از آژانس‌های مختلف، پروپزال‌های چند ده صفحه‌ای دریافت کردید و با هزینه‌های سرسام‌آور مواجه شدید، فکر نکنید «الزاما» بازاریابی محتوایی و خصوصا مدیریت حرفه‌ای و اصولی وبلاگ خوب پرهزینه است. همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، وبلاگ خوب الزاما وبلاگ گران‌تر نیست. آنچه در بازاریابی محتوایی اهمیتی به مراتب بیشتر از مقدار بودجه‌ی شما دارد، نحوه‌ی تخصیص منابع و بودجه‌بندی شماست. خوب است بدانید تا چه میزان هزینه صرف تولید محتوا کنید، در چه زمانی و به چه مقدار صرف پروموشن کنید و چگونه از بازخوردهای دریافتی برای ادامه‌ی مسیر تصمیم‌سازی کنید. مدیریت کارآمد وبلاگ با بودجه‌های مختلف ممکن و میسر است و اتفاقا در قیاس با سایر مدیوم‌های تبلیغاتی، هزینه‌ی به مراتب کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.

واقعیت پنجم: چندان هم سخت و پیچیده نیست

یا چگونه با تعریف درست مساله را ساده کنیم.

اگر از آن‌چه تاکنون مطرح شد، تصور کردید که مدیریت یک وبلاگ خوب تجاری سخت و طاقت فرساست، کمی اشتباه کردید. بدون شک، ترکیبی از تخصص و کار حرفه‌ای نیازمند ایجاد، نگهداری و توسعه‌ی وبلاگ و وبلاگ نویسی شماست که نبود هر کدام از آن‌ها می‌تواند تا حدودی شما را در رسیدن به هدف پیش رو با سختی مواجه کند. اما این بدان معنا نیست که برای فردی متخصص و کاربلد، مدیریت و اجرای همه‌ی این موارد امری سخت و غیرممکن است. کاری که شما باید انجام دهید آن است که نسبت به موقعیت کسب‌وکار خود و اهدافی که در مسیر بازاریابی محتوایی دارید (یا می‌توانید داشته باشید) اشراف کافی به‌دست آوردید. از آن به بعد، این وظیقه‌ی متخصص شماست که بتواند فرایند را به بهترین شکل ممکن طراحی کند و کار را در دست بگیرد.


از کجا شروع کنیم؟

امیدواریم آنچه نوشتیم تا حدودی شما از بلاتکلیفی دور کرده و مسیری مشخص را برایتان روشن کرده باشد. نویسش تا کنون با خدمات خود در بسته‌های نویسش پلاس، به بیش از ۱۰۰ کسب‌وکار مختلف در حوزه‌های گوناگون کمک کرده است تا وبلاگ بهتری داشته  و از آن بیشتر بهره‌ ببرند. اگر به توضیح و کمک بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره رایگان نویسش کمک بگیرید. کافی‌ست فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا خیلی زود با شما تماس بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
وبلاگ نویسی

چرا وبلاگ؟ (مزایای وبلاگ نویسی برای کسب و کار و بازاریابی)

مطلب بعدی

چگونه‌ ترافیک وبسایت خود را رایگان افزایش دهیم؟

مطلب مرتبط