5 اشتباه بزرگ در بازاریابی دیجیتال که نمی‌خواهید مرتکب شوید

اشتباه های بزرگ در بازاریابی دیجیتال

این روز‌ها اینترنت و بازاریابی دیجیتال که توسط آن انجام می‌شود به قدری با زندگی همه عجین شده که می‌توان گفت کمتر فعالیتی است که بتوان آن را بدون رجوع به فضای مجازی انجام داد. مردم سراسر جهان با ابزار‌های دیجیتالی، به‌خصوص تلفن‌های همراه خود از صبح تا شب در اینترنت وقت می‌گذرانند. بازاریابان هم در این فضا به دنبال مشتریان و مخاطبان خود می‌گردند و این قصه‌ای است که هر روز تکرار می‌شود. اما هر خطا و اشتباهی در این بستر می‌تواند دامنه‌ی گسترده‌ای داشته باشد و به کسب‌وکار شما آسیب بزند. در ادامه با اشتباه‌هایی آشنا می‌شوید که در دنیای بازاریابی دیجیتال نمی‌خواهید مرتکب آنها شوید.



بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شامل فعالیت‌های بازاریابی محتوایی در بستر اینترنت است. این نوع از بازاریابی در طیف وسیعی از بستر‌ها قادر به فعالیت است، از‌این‌رو شرکت‌ها و صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند با هزینه‌ی کمتر نسبت به روش‌های سنتی، برند‌های خود را در برابر نظر کاربران بی‌شماری در فضای مجازی قرار دهند و با تبلیغ کالا‌ها و خدمات خود، فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کنند. علاوه بر هزینه‌ی کمتر تبلیغات در فضای مجازی، در این شیوه، شما می‌توانید متوجه بشوید که مشتریان شما از چه طریق کسب‌وکار شما را پیدا کرده‌اند و چه مسیری را تا خرید طی کرده‌اند و بطور مداوم مسیر سفر مشتریان را بهبود دهید.

بازاریابان با تولید محتوا در قالب‌های مختلف و انتشار آن‌ها در کانال‌های متفاوت اقدام به تبلیغات می‌کنند. ارسال ایمیل، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها و خبرگزاری‌ها همه‌ی این فعالیت‌ها بازاریابی دیجیتال نامیده می‌شود.


هنگام بازاریابی دیجیتال به چه خطا‌‌هایی ممکن است دچار شویم؟

در هنگام بازاریابی ممکن است که خطا‌های بسیاری از ما سر بزند و در نهایت نتیجه‌ی آن را خواهیم دید. در ادامه ۵ خطای بزرگی که ممکن است در بازاریابی محتوایی به آن دچار شوید را آورده‌ایم.


شما در تعیین اهداف بازاریابی و مخاطبان هدف موفق نیستید

داشتن استراتژی بازاریابی و محتوا یکی از مهم‌ترین اجزا برای تعیین پیشرفت، موفقیت یا شکست یک پروژه است. بدون شک، برای مشخص شدن پیشرفت یک پروژه باید هدف پروژه، مسیر و روش رسیدن و همچنین زمان‌بندی آن مشخص باشد. هر برنامه‌ای بدون این سه جزء ناقص و ناتمام است. چرا که در نهایت در یک بازه‌ی زمانی نمی‌توان مشخص کرد که آیا پیشرفتی صورت گرفته است یا خیر.

پیش از آن که محتوای مورد نیاز کمپین یا وبلاگ خود را تهیه کنید به این فکر کنید چه کسی مطالب شما را می‌خواند و شما مایل هستید بعد از مطالعه‌ی متن شما، مخاطب محتوایتان چه عملی را انجام دهد. سپس محتوای خود را متناسب با هدف مشخص کنید و طی برنامه‌ی زمان‌بندی شده آن را اجرا کنید.

اگر ندانید برنامه‌ی بازاریابی شما به کدام سمت باید برود نمی‌توانید کار هدفمند و موثری انجام بدهید. به همین جهت تدوین استراتژی بازاریابی و محتوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که در تهیه‌ی برنامه‌ی استراتژیک محتوای خود مشکل دارید می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان نویسش کمک بگیرید.

شما در صورتی می‌توانید بازاریاب موفقی باشید که در تعیین اهداف بازاریابی که چیزی جز بیان نتایج موردنظر پس از اجرای برنامه‌ی بازاریابی شما نیست، با موفقیت عمل کنید. توصیه می‌شود به فاکتور‌های زیر با شجاعت نگاه، از میان آن‌ها عوامل مربوط به کسب‌و‌کار خود را جدا و بر آن‌ها تمرکز کنید.

خطا در بازاریابی دیجیتال

اهداف بازاریابی که منطبق بر اهداف مالی شرکت شما است

از جمله اهداف بازاریابی که منطبق بر اهداف مالی شرکت شما است عبارت‌اند از:

  • میزان فروش و واحد‌های فروخته شده  
  • سهم بازار   
  • نرخ بازگشت سرمایه در هزینه‌های تبلیغات  
  • سطح آگاهی از برند 
  • قدرت روابط‌عمومی  
  • تعداد مشتریان جدید
  • سهم شرکت در کسب‌و‌کار مشتری 
  • نرخ تبدیل فروش

یادتان باشد همه‌ی این هدف‌ها مربوط به کسب‌و‌کار شما نیست و انتخاب همه‌ی آن‌ها نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کند چه‌بسا تأثیر منفی بر بازاریابی دیجیتال شما خواهد گذاشت.

تعیین فهرستی از سؤالات

سؤالاتی که باید در این زمینه از خود بپرسید عبارت‌اند از:

  • آیا قادر به انجام کار هستم؟
  • آیا نظیر چنین کاری را قبلا با موفقیت نسبی انجام داده‌ام؟  
  • آیا رقبا قبلا چنین کاری را انجام داده‌اند؟  
  • آیا توان مقابله با نظرات منفی در مورد شروع و ادامه‌ی کار را دارم؟  
  • آیا می‌توانم به اعداد مدنظرم دست بیابم؟
  • آیا اهداف خودم را باور دارم؟

در صورت پاسخ مثبت به این سؤالات، شما می‌توانید در انتها فهرستی از اهداف‌تان را بنویسید و پس از اولویت‌بندی آنها، با ریختن طرح‌هایی در جهت تبدیل اندیشه به عمل، اقدام کنید.

عملیات بازاریابی دیجیتال به حفاظت دائمی نیاز دارد. منظور از این مراقبت سنجش روزانه نیست بلکه باید بگوییم به روند‌‌های کلان و تغییرات آن‌ها باید حساس باشید و هنگام عملکرد‌ها‌یتان بر کلیات موضوع تمرکز کنید. برای روشن شدن مطلب باید گفت مثلا ممکن است کانالی با بالا‌ترین حجم ترافیک، کم‌ترین کیفیت را داشته باشد. حال اگر سنجش شما فقط روی بررسی ترافیک باشد، به‌هیچ‌عنوان نتیجه‌ای از درک کلی عاید‌‌تان نخواهد شد.

نکات مهم در دیجیتال مارکتینگ

از منابع معتبر برای تولید محتوای خودتان استفاده نمی‌کنید

 این روز‌ها هرکسی می‌تواند با صرف هزینه و وقت کمی برای خود وبلاگی آماده و سپس در چنین وبلاگی شروع به نوشتن نقطه‌نظر‌هایی کند. معمولا از آنجا که این مطالب با بررسی افراد کارشناس مطرح نشده‌اند و ارزش علمی ندارند، نباید از آن‌ها برای تولید محتوای خودتان استفاده کنید. زیرا محتوای شما در راستی‌آزمایی کاربران رد شده و در بازاریابی دیجیتال شما اثر منفی خواهد گذاشت. به چنین منابعی منابع غیر‌معتبر می‌گویند.

ممکن است منبعی شهرت ضعیفی در تأیید کردن درستی مطالب داشته باشد یا دارای مشکلات ویراستاری باشد. این‌چنین منابعی هم از دسته منابع غیر‌‌معتبر به شمار می‌آیند. چنین منابعی معمولا از نظرات شخصی و شایعات، پر هستند. پس از وب‌سایت‌های رسمی مانند سایت‌های دانشنامه‌های اطلاعاتی، منابع معتبر برای مقالات ژورنالی و منابع خبری معتبر می‌توانید استفاده کنید.

یادتان باشد که استفاده از منابع سایر سایت‌ها فقط به شرطی قابل‌قبول است که نام آن‌ها را به‌عنوان منبع ذکر کنید. ضمن اینکه مطابق قانون کپی‌رایت و البته با توجه به قوانین گوگل، شما نمی‌توانید با عوض کردن جای فعل و فاعل یا کار‌هایی نظیر آن، محتوا را به نام خودتان به ثبت برسانید. البته اگر از دید شرعی و انسانی هم به این موضوع نگاه کنیم، شما نمی‌توانید جمله‌ای را که «شکسپیر» به نام خود به ثبت رسانده است را با جا‌به‌جا کردن اول و آخرش به نام خود‌تان ثبت کنید و این نوعی سرقت است. حال فکر کنید که کل محتوا را به این صورت بنویسید، آیا با این کار چیزی از مفهوم سرقت ادبی کم می‌شود؟


فراموش کرده‌اید که یک تجربه‌ی خارق‌العاده برای مشتری ایجاد کنید

تقلید کورکورانه اشتباه بزرگی است که بیشتر مردم در زندگی خود مرتکب می‌شوند. این مشکل در زمینه‌‌های کاری از جمله انتخاب استراتژی‌ها جهت شروع و ادامه‌ی کار تبدیل به معضل بزرگی شده است. به عبارتی کمتر فردی است که به یک فرمول نو برای پیشرفت کار خود فکر کند. اما باید پذیرفت که استراتژی‌ای که سبب می‌شود برادر ما در کاری موفق شود، دلیلی ندارد که سبب موفقیت ما هم باشد. مثلا فرمولی که خواننده‌ی معروفی را به موفقیت زیادی می‌رساند، نمی‌تواند برای برادرش همان کارایی را داشته باشد.

گاهی باید در اتاقی بنشینیم و بر یک فکر نو، متمرکز شویم. اگر می‌خواهیم کالا یا خدمتی را بفروشیم، اشتباه بزرگ این است که فراموش کنیم لازم است یک تجربه خارق‌العاده برای مشتری‌هایمان ایجاد کنیم. مشتری‌ها از یکنواختی کار‌های ما خسته می‌شوند و جذب ایده‌های نو و ابتکاری رقبای مبتکرمان می‌شوند.


ایمیل‌های نا‌خواسته ارسال می‌کنید

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری است. اما زمانی که به تعداد زیادی از افراد ایمیل‌های متعدد بفرستیم بدون اینکه از آنها اجازه‌ی این کار را گرفته باشیم در حال اسپم مارکتینگ، یا ارسال ایمیل ناخواسته هستیم.

یکی از اشتباهات بزرگ در بازاریابی ارسال همین ایمیل‌های نا‌خواسته است. ایمیل‌های نا‌خواسته در فهرست بزرگ‌ترین مشکلات اینترنتی قرار دارند. این ایمیل‌ها ظرفیت ورودی را پر کرده و ما مجبوریم دائم آن‌ها را پاک کنیم. البته موتور جستجوی گوگل در سرویس جیمیل خود توانسته است امکان دریافت چنین ایمیل‌هایی را برای کاربران به صفر برساند. ابزار تحت وب Unroll.me هم به شما کمک می‌کند تا از شر این ایمیل‌ها خلاص شوید.

برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ موفق مقاله‌ی «چگونه ایمیل مارکتینگ اثربخشی را طراحی و اجرا کنیم» به شما کمک می‌کند.


نتیجه‌ی بازاریابی را نمی‌سنجید

یکی از اشتباهات بزرگ در بازاریابی دیجیتال این است که فکر کنیم ما مرتکب هیچ اشتباهی نمی‌شویم و برای بررسی عملکرد‌مان در مراحل گوناگون سنجشی را انجام ندهیم. باید متذکر شد که بهتر است قبل از آن که دیر شود، کاری برای نجات سرمایه‌های خود کنیم. کار‌های نسنجیده‌ی ما، مخاطبان یا بهتر بگوییم مشتریان ما را نا‌امید می‌کند و مشتریان نا‌امید و در جستجوی بازار به رقبا روی می‌اندازند.

پس نتیجه‌ی بازاریابی خود را بسنجید. به کمک بسیاری از ابزار‌ها و دانش‌ها می‌توانید اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید و با این اطلاعات در بازاریابی محصولات، مشارکت فعال داشته باشید. به عبارتی:

  1. برای بهبود بازاریابی دیجیتال خود، آمار و اطلاعات مورد نیاز را در زمینه‌های مختلف می‌توانید با ابزارهایی که معرفی می‌شوند، بسنجید.
  2. با تجزیه و تحلیل ترافیک وب‌سایت از میزان بازدید سایت مطلع می‌شوید. برای تخمین آمار بازدید سایت می‌توانید از ابزار مناسب مانند سایت گوگل آنالیتیکز و یا سرچ کنسول استفاده کنید.

    درصورتی که میخواهید بدانید فاکتورهای مهم در ارزیابی عملکرد محتوای سایت چیست مطلب «بازاریابی محتوا با انتشار محتوا پایان نمی‌یابد» از دست ندهید.
  3. جهت تجزیه و تحلیل نتایج ایمیل در بازاریابی ایمیلی و سنجش‌های مربوط به بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی هم ابزار‌هایی وجود دارد که از برخی از آن‌ها می‌توان رایگان استفاده کرد.
  4. حتی برای بهینه‌سازی موتور‌های جستجو، بازخورد‌ها و نظر‌سنجی‌ها هم با ابزار‌های مناسب خودشان می‌توان برای سنجش اقدام کرد.
از اشتباهات خود در بازاریابی دیجیتال یاد بگیرید.

اشتباهی که کسب‌وکار شما را می‌کشد

هرچند که در این مقاله به موارد زیادی از اشتباهات و نحوه‌ی برخورد با متوقف کردن آن‌ها اشاره شده، ولی بر هیچ کسی پوشیده نیست که موارد متعدد دیگری هم وجود دارند که می‌توان به مطالعه‌ی آن‌ها پرداخت. باید بدانیم که اشتباهات در بازاریابی بارهاوبارها تکرار می‌شوند و با اختصاص دادن کمترین هزینه و زمان می‌توان از تکرار آن‌ها جلو‌گیری کرد.

نداشتن ارکان هدف، مسیر و استراتژی دستیابی به هدف، برنامه‌ی زمانی مناسب و نظم برای انجام هر گام، جزء اشتباهاتی است که می‌تواند کسب‌وکارتان را بکشد. همچنین در صورت داشتن نقاط ضعف متعدد، عدم بررسی و تلاش برای رفع آن‌ها و به‌اصطلاح دور زدن مشکلات به‌جای ریشه‌یابی و حل آنها و همچنین عدم بررسی رقبا و نقاط قوت آنها مطمئن باشید محکوم به شکست می‌شوید.

درنهایت پیروز میدان رقابت کسب‌وکارهایی هستند که برای مخاطبین خود ارزش قائل شده‌اند و مو‌به‌مو سلایق آنان را بررسی کرده‌اند. تمامی اشتباهات را بدون در نظر گرفتن سلیقه‌ی شخصی و قضاوت‌های نا‌عادلانه مورد بررسی قرار داده‌اند. گام‌های مصمم در رفع مشکلات برداشته، و سبب بهبود کسب‌و‌کار خود شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
کانال‌های انتشار محتوا

آیا حذف کردن یک کانال انتشار محتوا تاثیر منفی روی رشد محتوا دارد؟

مطلب بعدی
محتوای همه‌گیر یا وایرال چیست

محتوای وایرال یا ویروسی چیست و چطور محتوای وایرال بنویسیم

مطلب مرتبط