5 شرکت موفق در حوزه‌ی تولید محتوای منابع انسانی

نمونه تولید محتوای منابع انسانی

قبلا در پست بازاریابی محتوایی چگونه به تیم‌های منابع انسانی کمک می‌کند گفتیم که چطور تولید محتوای منابع انسانی می‌تواند نقش موثری در برنامه‌ی بازاریابی سازمان‌ها و کسب‌وکارها ایفا کند. برای یادآوری دوباره‌ی اهمیت محتوای منابع انسانی تصمیم گرفتیم تا با ترجمه‌ی این پست، نمونه‌های موفق در این حوزه را بررسی کنیم.


به آخرین دفعه­‌ای که به دنبال پیدا کردن یک شغل بودید، فکر کنید. زمانی که درمورد شرکت­‌های مختلف تحقیق و بررسی می­‌کردید، کدام یک از آن‌­ها به نظرتان عالی می­‌آمدند؟ موضوع مهم‌­تر این است که چه چیزی باعث می‌­شد آن‌­ها اینطور به نظر برسند؟ جواب این است: تولید محتوای منابع انسانی.

تولید محتوای منابع انسانی چه اهمیتی دارد؟

اگرچه ممکن است بازاریابی محتوا در درجه‌ی اول به عنوان ابزاری جهت تولید و ایجاد توان فروش شناخته شده باشد، اما در عین حال می­‌تواند یک سرمایه‌ی بزرگ در زمینه‌ی منابع انسانی و استخدام نیز به حساب بیاید. شرکت­‌ها برای جذب نیروهای انسانی جدید و توانمندی که رزومه‌ی خوبی دارند، اقدام به تولید محتوای منابع انسانی می­‌کنند. علاوه بر این شرکت‌­ها می‌­توانند برای افزایش رضایت کارمندان در طول اشتغال‌شان، از این محتواها که همچون یک دارایی با ارزش محسوب می‌­شوند، استفاده کنند.

بسیاری از ما در زندگی کاری خود بیش از ۴۰ ساعت در طول هفته را در یک مکان واحد و یا با یک تیم خاص می­‌گذرانیم، این موضوع برندها را وادار می­‌کند کارمندان‌شان را در زمینه‌ی کارهایی که انجام می‌دهند، تحت آموزش‌­های حرفه‌­ای قرار دهند. علاوه بر این، تولید محتوای منابع انسانی در شرکت‌های بزرگ‌تر با هزاران کارمند نیز، موقعیتی را فراهم می‌­کند تا کارمندان یکدیگر را بشناسند، در مورد سیاست‌های جدید اطلاعاتی پیدا کرده، آگاهی مناسبی از هویت سازمانی خود پیدا کنند و از آخرین اخبار مطلع شوند.

موفق‌ترین نمونه‌ها در تولید محتوای منابع انسانی

در ادامه پنج شرکت بزرگ را بررسی می‌کنیم که می‌­دانند چگونه می­‌توانند فرهنگ، پیام‌رسانی و منابع انسانی را با هم ترکیب کنند و در حوزه‌ی تولید محتوای منابع انسانی عالی عمل کنند.

تولید محتوای منابع انسانی
با تولید محتوای منابع انسانی برای افراد مجموعه‌ی خود ارزش خلق کنید

Microsoft Life

مایکروسافت یکی از بزرگترین شرکت‌­های جهان است که با کمپانی‌­های بزرگی همچون اپل، آلفابت و آمازون در رقابت است. این موضوع بدین معنی است که محتوای منابع انسانی مایکروسافت به ۱۳۱۰۰۰ نفر تحویل داده می‌­شود. این تعداد حتی بیشتر از کل جمعیت شهر نیوهیون، کنتیکت است. بنابراین ممکن است این سوال پیش بیاید که برند مایکروسافت چگونه همه‌ی کارمندانش را آگاه، راضی، علاقمند و مشتاق به همراهی نگه می‌­دارد؟ البته که جواب این سوال، تولید محتوای منابع انسانی است.

مایکروسافت لایف به عنوان یکی از قطب­‌های مهم در زمینه‌ی تولید محتوای مرتبط با منابع انسانی، مواردی مانند: انتشار مصاحبه‌­های ویدئویی با کارمندان، تشریح طرح­‌های داخلی، ارائه‌ی منابع و محتواهایی مانند «آموزش مهندسی برای زنان، توسط زنان» را ارائه می­‌دهد.


Washington University in St. Louis

به طور معمول کالج­‌ها و دانشگاه­‌ها در بازاریابی محتوا تاثیرگذاری بالایی از خود نشان می‌دهند. زیرا داستان­‌های عمیقی دارند که با به کارگیری آن­‌ها در تولید محتوای منابع انسانی خود، نیازی به معرفی و تبلیغ صریح و مستقیم خودشان نخواهند داشت. دانشجویان، استادان دانشکده، تحصیلات تکمیلی، اعضای هیئت مدیره و کارمندان به پژوهش مستقل و دقیق آکادمیک متکی هستند.

برجسته‌­ترین نکته در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس این است که آن‌­ها به جای سرمایه­‌گذاری صرف در یک کالج دانشجویی و بر روی دانشجوها، برخی مطالب و محتواهای خود را نیز در اختیار دانشجویان قرار می­‌دهند. آن­‌ها از این طریق یک ویژگی برتر به نسبت سایرین برای خودشان ایجاد کرده‌‌اند. وبلاگ داخلی آن­‌ها به شکل غیرمعمولی نگاهی صریح به روش‌­های استخدام­‌شان دارد. در نتیجه، کلیت برند تجاری دانشگاه واشنگتن معتبرتر و با جزئیات بیش­تری به نظر می­‌آید.


Pepsico Jobs

کمپانی پپسی، دارای یک کانال رسانه‌ی اجتماعی جامع است که به کارمندان آینده‌نگر اختصاص دارد. اگرچه دیگر شرکت‌­های جهانی که هزاران کارمند دارند نیز از توجه به تولید محتوای منابع انسانی غافل نشده‌­اند، اما تمرکز کمپانی پپسی به عنوان یکی از بزرگ­ترین برندهای جهان، در این زمینه بیش از سایرین است. آن­‌ها نشان دادند که اصولا برندهای کوچک­‌تر، زیر سایه و چتر شرکت‌­های بزرگ­‌تر قرار می‌­گیرند. این محتوا بر نوشیدنی­‌هایی اشاره می‌­کند که در تولیدشان به مقوله‌ی سلامتی اهمیت داده می‌­شود. چیزی که ممکن است کمی عجیب به نظرتان برسد، زمانی است که به میزان قند موجود در پپسی توجه کنید. این را هم بخاطر بسپارید که این شرکت صاحب Quaker Oats ، Naked ، Tropicana ، Sabra ، Stacy و Gatorade نیز هست.

کمپانی پپسی در حساب کاربری توییتر خود مرتباً مواردی مانند محتواهای جذاب و مورد توجه برای کارمندان و یا فیلم­‌هایی با موضوعیت «چگونه ساخته شده» را پست می­‌کند. ایندرا نویی، مدیرعامل این کمپانی، از نتایج بازدیدهایی که از دفاتر شرکت در سراسر جهان دارد در وبلاگش می‌­نویسد در اکانت توییتر پپسی بازنشر می­‌شود.


Google Diversity

گوگل طی چند سال گذشته همواره در اخبار متنوعی حضور داشته که این حضور همیشه هم به دلیل موضوعات مثبت و خوب نبوده است. این کمپانی برای اینکه از محتواهای بدی که درموردش منتشر می‌­شود پیش بیفتد و آن‌ها را خنثی کند، محتواهای مختلفی را انتشار می‌­دهد. این اخبار شامل: آنالیز و خلاصه‌­ای از نسخه‌ی به روز شده‌ی استراتژی استخدام شرکت و فیلم‌­های کارمندان گوگل است که در مورد تلاش­‌های­شان جهت گسترش شبکه‌ی خود صحبت می­‌کنند،.

بدین ترتیب، کارمندان و مصرف‌کنندگان کنجکاو می‌توانند به طور یکسان از ساختار داخلی گوگل (حتی نکات منفی و ناکامی‌­هایش) شناخت منحصربه‌فردی داشته باشند. این رویکرد گوگل به این دلیل خاص است که انتشار و تولید محتوای منابع انسانی به این صورت اصولا با زبان تبلیغات مغایرت دارد. محتوای متنوع گوگل به این برند کمک می­‌کند با توجه به شرایط خاصی که دارد، با چالش‌­ها و شکست‌­هایش مواجه شده و خودش آن­‌ها را انتشار دهد. این موضوع باعث می­‌شود، هر منبع اطلاعاتی دیگری که گزارش‌های سالانه‌ی گوگل را پوشش داده و آن‌ها را منتشر می­‌کند، به عنوان منبع دوم محسوب شود، زیرا گوگل همیشه خودش منبع اصلی و اولیه بوده و این مطالب را منتشر می‌­کند.


Starbucks

تولید محتوای منابع انسانی کمپانی استارباکس نسبت به سایر منابع موجود در این لیست، کمی تبلیغاتی‌­تر به نظر می­‌رسد. اما صفحه‌ی اخبار و ویژگی­‌های این شرکت همچنان یک مثال عالی از چگونگی مدیریت محتوای منابع انسانی داخلی است. داستان­‌هایی که ممکن است برندهای دیگر فقط در قالب یک پست مطبوعاتی­ محدود منتشر کنند، می­‌توانند ویژگی و تاثیرات معجزه‌­آسایی داشته باشند. استارباکس از این داستان‌­ها به شکل کامل و مناسبی استفاده کرده است. شما می‌­توانید پست توسعه‌ی استارباکس در ایتالیا را به عنوان نمونه‌ای موفق در محتوای استارباکس بررسی کنید و ببینید که چطور از تمام امکانات مثل عکس، مستندنگاری و روایت‌پردازی برای تولید محتوای استاندارد و درگیرکننده استفاده کرده‌اند.

استارباکس با انتشار و تولید محتوای منابع انسانی که از کیفیت بالایی برخوردار است، یک واکنش زنجیره‌­ای مثبت به همراه کارکنانش ایجاد می‌­کند. درنهایت بازخورد این زنجیره و محتواها باعث می­‌شود به مشتریان مورد نظر خود برسند. این برند به دلیل داشتن تعدادی محتوای داخلی که بعضا ارتباطی با قهوه ندارند، حتی گاهی به نظر می­‌رسد از مقوله‌ی قهوه دور می‌­شود. به طور مثال راهنمای ۲۰۱۷ استارباکس برای حمایت از کسانی است که با همسران نظامی­‌شان، خارج از کشور مستقر هستند. استارباکس از طریق این محتوا خاطرنشان می­‌کند بسیاری از کارمندان­ این برند، دقیقا مطابق با همین سناریو زندگی می­‌کنند.

این شرکت منافع کارمندان و فرهنگ حرف‌ه­ای سالم را در خط مقدم اذهان نگه می‌­دارد و باعث می‌شود کارمندان در موقعیت­‌هایی که در این شرکت قرار گرفته‌اند، احساس امنیت کنند.


و در آخر

وقتی در یک برند تجاری که به خوبی با کارمندانش برخورد می­‌کند، سرمایه گذاری می‌کنید، در واقع خود را با آن در ارتباط و شریک می‌دانید. البته که در محوریت این روند ایجاد حس خوب، تولید محتوای منابع انسانی نقش بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت.

اگر تا به حال به تولید محتوای منابع انسانی برای مجموعه‌ی خود فکر نکرده‌اید یا همیشه آن را به تعویق انداخته‌اید، می‌توانید این کار را با ساخت یا به‌روز کردن صفحه‌ی درباره‌ی ما در سایت‌تان آغاز کنید. ما در نویسش از سیر تا پیاز هر آنچه باید برای تولید محتوای صفحه‌ی درباره‌ی ما بدانید را برایتان آماده کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تولید محتوای جامع در نویسش

تولید محتوای جامع با محصول جدید نویسش: مگاکانتنت

مطلب بعدی
توضیح محصول

چگونه توضیح محصول کمک می‌کند بیشتر بفروشید؟ راهنمای نوشتن توضیح محصول

مطلب مرتبط